قرار در مورد شوراها در شرایط انقلابی

تصویب شده باتفاق آرا

با توجه به اینکه:

١- شرایط انقلابی حاضر به گفتمان شوراها و روی آوری به تشکیل شورا در میان کارگران و فعالین جنبش کارگری دامن زده است. بسیاری از نمایندگان کارگران و چهره ها و فعالین جنبش کارگری خواهان تشکیل “شوراهای مستقل کارگری” و “شوراهای واقعی مردمی” هستند.

٢- طرح گفتمان و خواست شورا در شرایط امروز مبتنی بر وجود یک گرایش قوی شورائی در جنبش کارگری و در میان فعالین و پیشروان این جنبش و نشان دهنده نقش و ثقل جنبش چپ و سوسیالیستی در میان کارگران و درکل جامعه است. گرایش شورائی از انقلاب ٥٧ در جنبش کارگری پا گرفت، و امروز، مانند دوران انقلاب ٥٧، فعالین جنبش شورائی بعنوان یک اقدام انقلابی علیه کل نظم موجود پرچم شوراها را بلند کرده اند. امروز نه تنها در جنبش کارگری بلکه در دانشگاه ها هم از اداره شورائی جامعه سخن گفته میشود.

٣- تشکیل شوراها در شرایط انقلابی یک ضرورت عینی است و از دل  تجربه کارگران و توده مردم محروم بر میخیزد. شوراها  اساسا به خاطر ویژگی های شرایط انقلابی، نظیر ناتوانی دولت در اداره امور جامعه، اقدام مستقیم کارگران برای تامین نیازها و خواستهای فوری خود، و بچالش کشیدن و مقابله با کل حکومت و نظم سرمایه بر متن تحولات انقلابی،ضرورت پیدا میکنند و توده گیر میشوند.

٤- شوراهای کارگری، در شرایط ناتوانی دولت و یا کارفرماها در اداره تولید، در موارد متعددی اداره کارخانه و کنترل تولید را در دست میگیرند. اما این نه یک اقدام اقتصادی در جهت نفی سرمایه داری و پیاده کردن سوسیالیسم، بلکه عملا به معنی بچالش کشیدن اتوریته دولت و کارفرماها و به این اعتبار یک تعرض سیاسی علیه حکومت و نظام سرمایه داری است. این تعرض با خلع ید سیاسی از حاکمیت سرمایه داری و تصرف قدرت سیاسی بوسیله حزب طبقاتی کارگران به فرجام خواهد رسید.

٥- شوراهای کارگری متکی به مجمع عمومی کارگران در هر واحد تولیدی و ارگان اعمال اراده مستقیم کارگران هستند. به همین دلیل بویژه درشرایط انقلابی شوراها میتوانند به موثرترین نحو توده کارگران را در مبارزه برای سرنگونی حکومت و درهم شکستن نظم سرمایه به حرکت درآورند.

٦- جنبش کارگری پیشگام برپا کردن شوراها است اما تشکیل شوراها تنها به کارگران محدود نمیشود. بویژه در شرایط انقلابی شورا ابزار موثر اعمال اراده توده مردم برای بچالش کشیدن قدرت حاکمه و سازماندهی جنبش اعتراضی بخشهای مختلف جامعه برای بزیر کشیدن حکومت است.

٧- دولت برآمده از اتقلاب برای آنکه بتواند به خواستها و آرمانهای انسانی طبقه کارگر و اکثریت عظیم مردم جامه عمل بپوشاند باید به شوراهای مردمی متکی باشد. هر اندازه شوراها در روند به زیر کشیدن جمهوری اسلامی در سطح گسترده تری در میان کارگران و بخشهای مختلف جامعه شکل گرفته و فعال باشند به همان میزان نقش و سهم بیشتری در شکل دادن به دولت آتی خواهند داشت.

حزب کمونیست کارگری بعنوان نیروئی که همواره پرچمدار جنبش شورائی و خواهان برپائی شوراهای کارگری بوده است بر اهمیت و ضرورت تشکیل شوراها در شرایط انقلابی حاضر تاکید میکند و فعالین و نمایندگان جنبش کارگری، توده کارگران و همه مردم را به برپائی شورا فرامیخواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *