logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
٢٠بهمن ماه ١٣٩٣

اعتراضات

تجمع مداوم کارگران شیشه آبگینه
٢٠بهمن: کارگران کارخانه «شیشه آبگینه» قزوین که حقوق آبان، آذر و دی‌ماه را دریافت نکرده‌اند برای دومین روز در کارخانه تجمع کردند.

اعتصاب غذای کارگرکارخانه گندله سازی چادرملو اردکان
٢٠٠نفر از کارگران کارخانه گندله سازی اردکان در سال جاری به دلیل عدم انجام تعهدات مدیران در زمینه پرداخت پاداش ونادیده گرفته شدن سختی کار برای کارگران چندین بار دست به اعتراض زده اند، که در ادامه اعتراضات کارگران این مجموعه برای نشان دادن اعتراض (کم بودن پاداش وسختی کار وهمچنین عدم کیفیتی غذا) روز١١بهمن از رفتن به رستوران خودداری کرند.

اعتصاب مداوم کارگران پیمانی کارخانه لوله سازی اهواز
١٨بهمن: ١٢٠٠ کارگر کارخانه لوله سازی اهواز که زیر نظر شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» فعالیت دارند، از روز دوشنبه (۱۳بهمن) تاکنون در اعتراض به دریافت نکردن حقوق طی دو ماه گذشته (آذر و دی) و عدم تغییر وضعیت شغلی خود دست از کار کشیده‌اند. در کارخانه لوله سازی اهواز دو هزار و ۴۰۰ کارگر کار می‌کنند که ۱۲۰۰ نفر از آنان تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» در سه کارخانه‌ شماره یک، و۴ پوشش فعالیت دارند و مابقی کارگران قرارداد رسمی وزارت نفت هستند که به طور مستقیم با کارخانه لوله سازی کار می‌کنند.

اعتراضات گسترده کارگران فولاد البرز
١٨بهمن: ۶۰ نفر از کارگر کارخانه فولاد البرز در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق و تهدید امنیت شغلی‌شان مقابل ساختمان فرمانداری تاکستان تجمع کردند. طی یک ماه گذشته کارگران فولاد البرز بیش از ۵ بار مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری تاکستان تجمع کرده‌اند. در ماه های مهر و آبان کارگران برای وصول مطالبات خود در چند مرحله دست به اعتصاب زدند. کارفرمای کارخانه فولاد البرز به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد از یکسال پیش تا کنون حدود ۲۱۰ نفر از مجموع ۴۰۰ کارگر این کارخانه را بعد از اتمام قرارداد کاری‌شان اخراج کرده است. وضعیت پرداخت حقوق کارگران این کارخانه در گذشته نیز با اعتراض کارگران مواجه شده است بطوری که در ماه های مهر و آبان کارگران برای وصول مطالبات خود ناچار شدند در چند مرحله فعالیت خطوط تولیدی کارخانه را متوقف کنند.

اعتراض کارگران مس سرچشمه
١٨بهمن: در یک ماه گذشته ۱۴ کارگر پیمانی به دلیل مشکلات قراردادی به وجود آمده بین ارفع سازان و شرکت مس، اخراج شده بودند که با اعتراض و اعتصاب سایر کارگران مجددا به کار بازگشته‌اند. اما به گفتهٔ منابع آگاه، این کارگران اخراجی علی رغم بازگشت به کار هنوز وضعیت باثباتی از لحاظ قرارداد ندارند و ممکن است مجددا بیکار شوند.
۳۰۰ کارگر مس سرچشمه که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری ارفع سازان کار می‌کنند، دو ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند. علی رغم شرایط سخت کاری که کارگران پیمانی در آن مشغول به کارند از حداقل مزایای شغلی سایر کارگران برخوردار نیستند. کارگران پیمانی همیشه در معرض بیشترین تبعیض‌ها قرار می‌گیرند. تفاوت در پرداخت مزایا بین کارگران پیمانی با کارگران رسمی و قرارداد مستقیم باعث شده کارگران پیمانی با حداقل دستمزد – که آن را هم به موقع دریافت نمی‌کنند.
علی رغم اینکه برای بیمهٔ درمان تکمیلی از حقوق کارگران ماهانه مبلغی کسر می‌شود اما نزدیک به ۱سال است وقتی برای کارهای پزشکی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند باید مجددا مبالغ اضافه‌ای را پرداخت کنند. از بین ۳۰۰ کارگر شرکت ارفع سازان تنها ۴۰ نفر از مزایای حداقلی برخوردارند که آن هم چندان چشمگیر نیست. کلیه نیروهای پمپ بنزین شهرک مس سرچشمه، نیروهای قسمت لیفتراک، تعدادی از کارگران بخش ماشین آلات کارخانه سیلیس، کارگاه تاسیسات کارخانه و کارگاه اجرایی کارخانه شهرک از نیروهای شرکت ارفع سازان هستند اما هیچگونه امتیازی از سوی شرکت مس سرچشمه به آنان تعلق نمی‌گیرد.

طوماراعتراضی جمعی از پرستاران اصفهان!
١٨بهمن: پرستاران مراکز درمانی استان اصفهان باارسال طوماری به وزیربهداشت ضمن ابراز نارضایتی واعتراض نسبت به وضعیت موجودشان ازجمله: – عدم تناسب نیروی انسانی شاغل در مراکز درمانی نسبت به تعداد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی وتحمیل فشار کاری بسیار زیاد به کلیه کارکنان بالینی و به ویژه پرسنل پرستاری و کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی ارائه شده به بیماران وجذب پرستاران بصورت شرکتی وعدم تبدیل وضعیت پرسنل پرستاری قراردادی به پیمانی و رسمی که باعث نارضایتی وجدایی بخش عمده ای از پرستاران از بدنه سیستم بهداشت و درمان شده است. -افزایش دریافتی پرسنل بالینی و به ویژه کادر پرستاری که مقرر شده بود از ابتدای مهرماه سال جاری کارانه های پرستاران با ضریب ۷.۱ برابرِ میانگین کاران? ۶ ماه? ابتدایی سال پرداخت شود که در عمل در بسیاری از موارد چنین چیزی مشاهده نمی گردد و مبالغ پرداختی بسیار کمتر از این مبلغ می باشد!! – طرحِ پرداخت مبلغی تحت عنوان ” فوق العاده شغل ” به پرسنل پرستاری در جهت جبران بخش کوچکی از بار کاری افزایش یافته آن ها از سوی دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت که این موضوع جای خشنودی داشت. اما نکته تأسف برانگیز در این زمینه عدم پرداخت همین مبلغ ناچیز به پرسنل قراردادی شاغل در مراکز درمانی تحت عنوان ” پرسنل تبصره ۳ یا شبه پیمانی ” است. این موضوع درحالی اتفاق افتاده است که بخش اعظمی از پرسنل پرستاری، تحت عناوین فوق و به صورت قراردادی در حال خدمت به مراکز درمانی و بیماران می باشند اما متأسفانه در اجرای این طرح نادیده انگاشته شده و این موضوع باعث افزایش نارضایتی این بخشِ عمده از کادر پرستاری شده است. مهم ترین خواسته های خود را به شرح زیربرشمردند: ١-اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که حدود ۸ سال است که بر زمین مانده و به بهانه های مختلف از جمله نبودن بودجه به مرحله اجرا نرسیده است! ٢-افزایش کارانه پرسنل پرستاری از سهم درآمدهای حاصل از بیمارستان ها (پرداختی بیماران و بیمه ها) به طور عادلانه، همانگونه که در مورد همکاران محترم و زحمتکش پزشک صورت گرفته است. ٣-برقراری حق ” فوق العاده شغل ” جهت کلیه پرسنل پرستاری از جمله پرستاران قراردادی (تبصره ۳ یا شبه پیمانی) که به ورطه فراموشی سپرده شده اند!! ٤-اقدام در جهت اخذ مجوزهای لازم جهت استخدام پرستاران به شکل پیمانی و همچنین تبدیل وضعیت استخدامی پرستاران قراردادی با توجه به کمبود شدید نیروی پرستاری در حوزه درمان و عدم اقبال عمومی پرستاران به استخدام های شرکتی انجام شده (بسیاری از پرستاران سال هاست که به صورت قراردادی در مراکز درمانی مشغول به خدمت بوده و به دلیل عدم اطمینان خاطر از وضعیت استخدامی خود به تدریج در حال جدایی از سیستم بهداشت و درمان هستند) پرستاران مراکز درمانی استان اصفهان در پایان یادآورشدند که مصرانه پیگیر خواسته های قانونی و به حق خود در روز پرستار خواهند بود.(منبع سلامت نیوز)

سومین روز تحصن ۵۰۰ راننده کامیون در کارخانه «سیمان ارومیه»
١٦بهمن: بیش از ۵۰۰ نفر از راننده‌های پایانه‌های کارخانه سیمان ارومیه برای سومین روز پیاپی در واکنش به توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکتهای حمل و نقل می‌خوانند در «سالن ایلان» پایانه سیمان ارومیه تحصن کردند. شرکت‌های حمل و نقل مستقر در پایانه کارخانه سیمان ارومیه بدون در نظر گرفتن نوبت بار کامیون‌داران، ۹۰ درصد از بارهای سیمان کارخانه را به کامیونهای طرف قرار داد با خود می‌سپارند. این در حالی است که طبق تفاهم نامه‌ای که پیش از این بین انجمن صنفی رانندگان کامیون و انجمن صنفی پایانه‌ای حمل ونقل سیمان ارومیه امضاء شده است، می‌بایستی شرکتهای حمل ونقل به همه کامیونداران طبق نوبت بار ارائه دهند اما این شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن تفاهم نامه به طور سلیقه‌ای عمل می‌کنند.
اعتصاب ٤٠٠نفر از کارگر کارخانه «کاشی ارچین» در میبد یزد
١٥بهمن: کارگران کارخانه «کاشی ارچین» در میبد یزد، در اعترا‌ص به عدم پرداخت دو ماه حقوق و بیش از ۸ ماه بیمه و پاداش و عیدیطی دو هفته گذشته در اعتصاب بوده اند. در یک سال گذشته به دلیل عدم تامین مواد اولیه توسط شرکت بعضی اوقات کارگاه در دوشیفت تعطیل می‌شد و این مسئله باعث بلاتکلیفی کارگران شده بود به نحوی که به دلیل اوضاع نابسامان شرکت تعدادی از کارگران طی ماههای گذشته کار در این کارخانه را‌‌ رها کرده‌اند و در جستجوی کار دیگری هستند. در یک ساله گذشته بن کارگری و شیر روزانه هم به کارگران داده نشده است.

پایان مشروط اعتصاب یک هفته‌ای کارگران «تکاب نیرو»
١٤بهمن: کارگر اعلام کرده اند که اگر طلبهایشان پرداخت نشود دوباره دست به اعتراض خواهند زد. کارگران تکاب نیرو بعد از یک هفته اعتراض و تحصن در اعتراض به تعویق پرداخت دو سال پاداش کار و یک سال سختی کار خود در نمازخانه کارخانه بصورت مشروط به اعتصابشان پایان دادند. در این روز ٥ نفر از کارگران به نمایندگی از سوی ٦٠ کارگر معترض کارخانه با مدیریت برق منطقه ای نشست داشتند. به گفته کارگران هر کدام از آنها مبلغی حدود سه میلیون تومان طلبکارند. کارگران اعلام کرده اند که اگر به خواست آنان پاسخ داده نشود دوباره دست به اعتصاب خواهنند زد. تکاب نیرو یکی از واحدهای زیر مجموعه شرکت منطقه‌ای برق تهران است که به گفته کارگران در واقع حکم انبار مرکزی این شرکت را دارد. این کارگران از روز هفتم بهمن (سه‌شنبه هفته گذشته) تا روز سیزدهم بهمن (روز گذشته) بطور متحدانه در اعتصاب بودند. آنها هر روزه ورود و خروج خود را در دفتر مخصوص ثبت میکردند ولی از حاضر شدن بر سر کار خودداری کرده و در تحصن بسر میبردند. کارگران برای جلوگیری از هرگونه اخلالی در اعتصابشان، درب‌های انبارهای این شرکت را بسته بودند. بنا بر خبر از ساعت ٧٠ که این شرکت فعالیت خود را شروع کرده است، همواره با مشکل دستمزدهای معوقه روبرو بوده اند.

کارگران نورد لوله صفا، با التیماتوم به کارفرما یک ماه حقوقشان را دریافت کردند
١٤بهمن: بیش از ١٠٠٠ کارگر نورد لوله صفا در اراک از روز ١٢ بهمن دست به اعتصاب زدند تا حقوق معوقه خود را دریافت کنند. کارگران در روز سوم اعتصاب یعنی ١٤ بهمن تجمع اعتراضی خود را به بیرون کارخانه کشاندند و با آتش زدن لاستیک اعتراض خود را تشدید کردند. تشدید این اعتراض از سوی کارگران کارخانه نورد لوله صفا در حالی رخ داد که دهها راننده حمل محصولات و مواد این کارخانه نیز در پی عدم پرداخت مطالبات شان از سوی کارفرما در همانروز در محل کارخانه دست به اعتراض زدند.
بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران کارفرما در اقدامی انتقام جویانه از ظهر ١٤ بهمن دست به تعطیلی کارخانه زد و اعلام کرد که تا آخر سال کارخانه تعطیل است. با پیش آمدن این وضعیت کارگران اعتصابی برای دستیابی به حقوق معوقه خود طی تماسی با فرمانداری شهرستان ساوه و دیگر مسئولان این شهر اعلام کردند: چنانچه کارفرما طبق توافق قبلی دستمزد معوقه ما را پرداخت نکند همراه با همسران و فرزندانمان دست به تجمع در مقابل فرمانداری خواهیم زد. در پی این اولتیماتوم ساعت ٥ عصر امروز یکماه حقوق کارگران پرداخت شد. حضور اعضای خانواده های کارگران یکی از موثرترین اقدامات اعتراضی برای جلب همبستگی سایر مردم شهر و اجتماعی شدن و رسانه ای شدن اعتراضات است.

گزارش
اخراج ۴۰ کارگرمعترض کارخانه ذوب آهن اردبیل
١٤بهمن: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل برای رفع مشکل کارخانه ذوب آهن اردبیل ومقابله با تجمعات کارگران دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان اخراج ٤٠کارگرمعترض را پیشنهاد داد. اعتراض کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به دلیل عدم پرداخت هشت ماه دستمزد نشان داد که همچنان وعده ها و مانورهای تبلیغاتی هیچ نماینده و مسئولی در استان گره گشای مشکل این واحد تولیدی نشده است. ٢٥٠ نفر از کارگران می گویند هشت ماه و ۱۵ روز است حقوق نگرفته اند. اغلب خانواده ای دارند که چشم انتظار تامین نیازهای اولیه زندگی خود هستند. علاوه بر این عیدی سال قبل طلب کارگران از کارخانه است و از ابتدای امسال نیز که فقط ۱.۵ ماه از آن باقی مانده فقط حقوق دو ماه خود را دریافت کرده اند.

احضار کیومرث واعظی و جبار حاجی مرادی به پلیس امنیت شهرستان سنقر
۱۷بهمن-حقوق معلم و کارگر-اسماعیل عبدی: پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان سنقر طی احضاریه هایی جداگانه آقایان کیومرث واعظی و جبار حاجی مرادی از فعالان صنفی معلمان را جهت پاره ای توضیحات احضار کرد. جبار حاجی مرادی و کیومرث واعظی از اعضای فعال دفتر کانون صنفی معلمان در سنقر بوده و مورد وثوق همکاران و از صنفی ترین و شفاف ترین فرهنگیان منطقه هستند. آقایان واعظی و مرادی روز پنجشنبه شانزدهم بهمن ۹۳ به اداره پلیس امنیت سنقر رفتند و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند. دلیل احضار این دو کنشگر مدنی معلمان، فعالیتهای آنان در فضای مجازی عنوان شده است. برخی گمانه زنی ها از ارتباط این احضار به التهابات بدنه ی آموزش و پرورش و اعتراضات معلمان کشور به وضعیت نابسامان معیشتی فرهنگیان حکایت دارند.

………………….
محاکمه ۹ کارگر معدن بافق
٥ماه از آخرین اعتصاب ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق می‌گذرد. با وجود آنکه کارگران اعتصابی در پی وعده لغو خصوصی سازی ۲۸/۵ درصد از سهام این معدن و عدم پیگرد قضایی ۹ کارگر بازداشتی به کار بازگشته بودند، که نه تنها سرنوشت این سهام ۲۸/۵ درصدی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد در پی شکایت دولت ۹ کارگری که کارفرما در جریان‌‌ اعتراضات اعلام کرده بود شکایتش از کارگران را پس گرفته است، یک جلسه از دادگاه آن‌ها برگزار شده است. «امیرحسین کارگران» و «علی صبری» دو کارگری که پیش از آغاز اعتراضات کارگران بازداشت شده بودند به اخلال در نظم عمومی، بازداشتن مردم از کسب و کار و ایراد خسارت و ناامنی به صورت گسترده از طریق به تعطیلی کشاندن معدن سنگ آهن مرکزی متهم شده‌اند و «رضا خواجه زاده»، «محمدرضا ایرانی»، «علی‌محمد تشکری»، «رضا دهستانی» و «کاظم کارگران» علاوه بر سه اتهام قبلی، عنوان «تمرد از فرمان مامورین» را نیز در لیست اتهامات وارده بر خود می‌بینند..

کارگران کمپرسورسازی تبریزازوضعیت کارخانه پس ازخصوصی سازی نوشتند
در طول سه سال اخیر و پس از انتقال تکنولوژی تولید کمپرسوهای معدنی و صنعتی به شرکت پارس کمپرسور، این شرکت مورد بی مهری شدید سهامداران شرکت قرار گرفته به طوری که تولید کمپرسورهای صنعتی در حال حاضر تقریباً نزدیک به صفر رسیده و تولید کمپرسورهای معدنی و ابزارهای بادی هم با وجود مشتریان زیاد، بسیار کاهش یافته است و هم اکنون نیروی کاری شرکت به ۱۵۰ نفر تقلیل یافته است و بنا به اظهار نظر مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره روند کاهش نیرو همچنان ادامه خواهد یافت. همچنین حقوق کارکنان شرکت بیش از ۳ سال است با تاخیر دو یا سه ماهه پرداخت می شود. قابل ذکر است در حال حاضر نیز مسئولین شرکت با تولید محصولات با کیفیت بسیار پایین، واردات محصولات بی کیفیت خارجی (درحالی که امکان تولید داخلی وجود دارد) و فروش به عنوان محصول تولیدی داخل شرکت (به طوری که شرکت تولیدی با این همه تجهیزات و امکانات و ماشین آلات، در حال تبدیل شدن به یک شرکت بازرگانی واردات و فروش کمپرسورهای هوا است)، عدم بازپرداخت بدهی تسهیلات دریافتی از بانک ها و بدهی افراد و سازمان های مختلف سعی در تخریب اعتبار و وجه چندین ساله شرکت دارند. همچنین با وجود درخواست مشتریان خصوصی برای خرید تجهیزات CNG، مسئولان شرکت از تولید و فروش این محصولات به مشتریان سرباز می زنند. در حالی که تجهیزات CNG در شرکت پارس کمپرسور که در مالکیت همین سهامداران می باشد به صورت انبوه تولید می شود. با وجود این مشکلات در شرکت، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره هم هیچ اهمیتی به مسائل به وجود آمده نمی دهند به طوری که مدیرعامل بیش از یک سال است درتهران ساکن شده و برای رسیدگی به مشکلات حاضر نیست در شرکت حضور یابد و فقط هر سه یا چهار ماه به صورت موقت به شرکت مراجعه می کند. همچنین اخیراً اقدام به فروش اموال و دارایی های شرکت از جمله ساختمان دفتر تهران، ساختمان مسکونی مستقر در نگین پارک، ساختمان تعاونی مصرف شرکت و قطعات و ابزارآلات موجود در انبارهای شرکت به عنوان ضایعات می نمایند. در طول یک سال اخیر نیز کلیه خدمات پس از فروش تجهیزات CNG که از منابع خوب درآمدی محسوب می شود به شرکت های خصوصی خارج از شرکت واگذار شده و خدمات پس از فروش کمپرسورهای صنعتی و معدنی هم در حال واگذار شدن است. شایان ذکر است علیرغم پیگیری های متعدد از سازمانها و ارگانهای مختلف تاکنون اقدامی جهت حل مشکلات شرکت صورت نگرفته است.
حقوقهای پرداخت نشده
پرداخت حقوق ۹۰۰ کارگر قطارشهری اهواز ۴ ماه به تعویق افتاده.
١٩بهمن: با وجود آنکه یکماه به پایان سال جاری باقی است و کارگران انتظار دارند عیدی و پاداش پایان سال خود را دریافت کنند اما کارفرما مطالبات حقوقی ۴ ماه گذشته ۹۰۰ کارگر را پرداخت نکرده است. پرداخت مابقی معوقات حقوقی کارگران برای تامین معاش در شرایط اقتصادی کنونی ضروری است و علاوه بر آن کارفرما باید عیدی و پاداش پایان سال کارگران را پیش از آغاز سال نو بپردازد.

پرداخت نشدن شش ماه حقوق ۲۰۰ کارگر «شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز»
شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز که شامل کارخانه‌های «کشت و صنعت مهاباد»، «مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد»، «مجتمع هما مرغ مهاباد» و «سردخانه زمزم مهاباد» می‌شود و در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ کارگر در این شرکت‌های چهارگانه مشغول کارند. به کارگران شش ماه دستمزد معوقه و هشت ماه حق بیمه پرداخت نشده است. در فاصله خرداد تا آذرماه سال جاری نیز ۱۴۴ کارگر این کارخانه تعدیل شده اند و هنوز با آنها تسویه حسابی صورت نگرفته است.

تعویق حقوق ۴۲۰ کارگر کارخانه کنتورسازی ایران
٨بهمن: کارفرمای کارخانه کنتور سازی ایران از مهر ماه سال جاری حقوق ٤٢٠ کارگر کارخانه کنتورسازی ایران را پرداخت نکرده است. مشکلات کارخانه و کارگران از سال ۸۸، زمانی آغاز شد که این واحد تولیدی از وزارت نیرو به بخش خصوصی انتقال یافت.

عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران معدن منگنزونارچ قم
٨بهمن: عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران معدن منگنز. در معدن منگنز ونارچ قم ٤٢٠ نفر به صورت مستقیم و ٢ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در صنایع پایین دست مشغول به کار هستند.

عدم پرداخت حقوق کارگران کارخانجات شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد
٧بهمن: عدم پرداخت ٦ماه حقوق بخشی ازکارگران کارخانجات ساوجبلاغ و نظرآباد. کارگران طی شش ماه گذشته بارها برای پرداخت حقوق معوقه خود به مدیران مراجعه کرده اند اما پس از گذشت چند ماه نتیجه ای نگرفته اند. کارگران شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد به رغم تحمل ساعات طولانی کار، نبود ایمنی و بهداشت کامل در فضای کاری ،بدون غذای گرم مناسب و …حقوق وحق بیمه شان پرداخت نمی شود. در شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد بیش از ٧٠هزار کارگر در مراکز تولیدی ، صنعتی و کارگاههای کوچک و بزرگ فعالیت دارند که شرایط پرداخت حقوق به کارگران به ویژه در کارخانه ها و شرکت های بزرگ مطلوب نیست.

اخراج و بیکارسازی

اخراج ٥کارگر دانشکده نفت تندگویان آبادان
١٢ بهمن: پنج تن از کارگران حجمی استخر دانشکده نفت تندگویان آبادان بدلیل تعدیل نیرو، اخراج شدند.

یک کارگر در معدن فسفات بافق جان باخت
١٩بهمن: احمد افضلی هنگام بستن در عقب کامیون به علت برخورد شدید در به سر وی دچار حادثه شده و در دم جان باخته است.

بیکاری ۱۳۰ نفر از کارگران کارخانه فارسیت دورود
١١بهمن: کارخانه فارسیت دورود که در شرف بازگشایی مجدد قرار دارد از ماه گذشته تاکنون ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت رااخراج کرده است. پیش از این اخراج‌ها، تعداد کارگران این شرکت ۳۶۸ نفر بوده است. تعدیل نیرو‌ها که از اواسط دی ماه شروع شده تا به امروز ادامه داشته و تعداد آن‌ها درحال حاضر به ۱۳۰ نفر رسیده است. این اقدام شرکت فارسیت در راستای کاهش تعداد نیرو‌ها و جلوگیری از تعطیلی کامل شرکت صورت گرفته است. همه ۱۳۰ کارگران تعدیل شده، کارگر پیمانی هستند و ۸ تا ۱۰ سال سابقه کار دارند.

بیکاری٨٠٠کارگرمعادن استان مرکزی طی یکسال اخیر
رئیس هیئت مدیره انجمن معدنکاران استان مرکزی ضمن تاکید بر کاهش تولید معادن استان به ٣٠ تا ٤٠درصد، ازبیکاری٨٠٠کارگربدنبال تعطیلی٥٠ درصد معادن استان خبر داد. در استان مرکزی حدود ٤٣٦ پروانه بهره‌برداری معدن صادر شده است و در حال حاضر حدود ٢٠٠ معدن از چرخه تولید خارج شده‌اند. سال گذشته تعداد کارگران مشغول به کار در معادن استان حدود چهار هزار نفر بوده است اما، با تعطیلی معادن ٢٠ درصد کارگران این بخش خانه‌نشین شده‌اند.

هفت کارگر قدیمی کارخانه ساراول اخراج شدند
٧بهمن: هفت نفر از کارگران قراردادی کارخانه «ساراول» واقع در جاده مخصوص کرج به دلیل اتمام قرارداد کار اخراج شده‌اند.

ناامنی محیط کار

مرگ و مصدومیت شدید ٢کارگر
١٨بهمن: مرگ و مصدومیت شدید ٢کارگر به علت انتشار گاز منوکسید کربن در داخل چادر نگهبانی یکی از شرکت های اکتشافی . دو نفر از کارگران روزمزد شرکت به عنوان نگهبان شبانه یک دستگاه بلدوزر در پشت کوههای “تنگه حاجیان” به کارگیری شده اند، بدلیل استفاده از ذغال چوب جهت گرمایش چادر نگهبانی دچار گازگرفتگی ناشی از گاز منو اکسید کربن شده اند . در این حادثه یکی از نگهبانان که جوانی حدوداً ٢٤ ساله جانباخت و برادر ۳۴ ساله اودچار مسمومیت شدید شده وجهت مداوا به بیمارستان انتقال یافت .

ریزش ناگهانی زغال مهره‌های کمر کارگر جوان معدن همکار را شکست
١٨بهمن: هنوز یک هفته از مرگ کارگر ساله معدن گله توت زرند نگذشته بود که معادن کرمان باز هم حادثه آفرید و این بار کارگر ۳۱ ساله معدن «همکار» در خطر فلج شدن قرار گرفته است. مجید نیکخواه کارگر ۳۱ ساله معدن همکار که بر اثر این حادثه دچار شکستگی مهرهٔ کمر شده است. این معدن در سال‌های گذشته شاهد حوادث مرگباری بوده است. در تازه ترین نمونه در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۹۳ بود که یکی از کارگران معدن همکار به نام «ابراهیم ضیاء‌الدینی» در حادثه‌ای مشابه جانش را از دست داد. کارگران معدن، یکی از دلایل اصل حادثه در معدن همکار را شییب زیاد کارگاه و نبود نیروی انسانی کافی عنوان کرده بودند. به گفتهٔ کارگران معدن همکار، وجود کارگاهایی با شیب زیاد برای استخراج را یکی از دلایلی دانسته‌اند که می‌تواند منجر به وقوع چنین حوادثی شود. معدن همکار در شهرستان راور واقع شده است و یک معدن شبه دولتی وابسته به شرکت زغال سنگ است

زخمی شدن٢٦کارگر کارخانه خودروسازی ماموت بدنبال واژگون شدن سرویس رفت وآمد
این حادثه درکیلومتر ٢٥باند شمالی آزاد راه کرج – قزوین رخ داد .اتوبوس حامل کارگران شرکت خودروسازی ماموت در نزدیکی این شرکت واژگون شد.

٤٠٢٥بیمه شده سازمان تامین اجتماعی طی سه ماه اول سال جاری دچار حوادث ناشی از کار شدند!
بر اساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، فقط در سه ماه اول سال جاری ۴۰۲۵ بیمه شده این سازمان دچار حوادث ناشی از کار شده اند.

افزایش صد در صدی جان باختگان حوادث کاری دراستان مرکزی
تلفات حوادث کار در ٩ماهه سال ٩٣در استان مرکزی افزایش یافت. به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی استان مرکزی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، اجساد ٤٠ نفر که بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده بودند، در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شدند، که آمار مذکور در مقایسه با ٢٠مورد معاینه مدت مشابه در سال گذشته، افزایش دو برابری نشان می‌دهد.

کارگر ۲۳ ساله معدن «گله توت» سرانجام کشته شد
١٢بهمن: به دنبال وقوع حادثه ریزش معدن زغال سنگ «گله توت» در روز پنجشنبه ۱۸ دی ماه که به مصدومیت سه کارگر انجامید، یکی از مصدومان سرانجام ۹ بهمن ماه در بیمارستان شهید باهنر کرمان در گذشته است.

١٥هزار حادثه کاری و مرگ بیش ازهزار کارگر ساختمانی
سالیانه ١٥هزار حادثه کاری و مرگ بیش ازهزار کارگر ساختمانی. براثر وقوع حوادث برای کارگران ساختمانی در سال ٩٢بیش از هزار نفر جان خود را از دست دادند.(منبع گزارش ایرنا)

کارگران
کارفرمای نورد لوله صفا در مقابله با خواست کارگران برای پرداخت مزدشان نزدیک به ۲۰۰ نفر از آنان را در لیست اخراج قرار داد. اتحادیه آزاد کارگران ایران: در هشتمین روز اعتصاب هزار کارگر نورد لوله صفا که در اعتراض به عدم پرداخت مزد و واریز نزدیک به ۱۷ ماه از بیمه هایشان صورت گرفته است، صبح امروز این کارگران ساعاتی با روشن کردن لاستیک در مقابل کارخانه دست به اعتراض زدند . بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران، امروز عباسی معاون مدیر عامل نورد لوله صفا نیز به کارخانه آمد و پس از نشستی که با مسئولین اداری برگزار کرد اعلام شد ده درصد از کل کارگران کارخانه در قسمتهای مختلف که شامل ۱۹۱ نفر میشود در لیست اخراج قرار گرفته اند. عدم اخراج این کارگران به پایان اعتصاب و عدم درخواست مزد معوقه شان منوط شده است. بنا بر این گزارش در پی این تصمیم از سوی مدیرت شرکت کارگران نورد لوله صفا متحدانه اعلام کردند در مقابل هر گونه اخراجی با قاطعیت ایستادگی خواهند کرد و تا دریافت یکماه دیگر از دستمز معوقه شان به اعتصاب پایان نخواهند داد. قرار گرفتن ۱۹۱ نفر از کارگران این کارخانه در لیست اخراج در حالی از سوی کارفرما در دستور قرار گرفته است که این کارگران با احتساب بهمن ماه چهار ماه دستمزد معوقه دارند و حدود ۱۷ ماه از بیمه هایشان به حساب صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است به همین دلیل در صورت اخراج این کارگران آنان نمیتوانند به بیمه بیکاری نیز وصل بشوند. در کارخانه نورد لوله صفا طی سالهای گذشته چنان شرایطی مشقت باری بدلیل عدم پرداخت مزد و عدم تمدید دفترچه های درمانی در مقاطع مختلف بر این کارگران تحمیل شده است که بسیاری از آنان حاضر به ادامه کار در آن نیستند اما بدلیل عدم واریز بیمه هایشان به صندوق تامین اجتماعی این کارگران حتی در صورت قبول داوطلبانه اخراج نمیتوانند به بیمه بیکاری نیز وصل بشوند به همین دلیل آنان اعلام کرده اند در مقابل دسیسه کارفرما برای اخراج ۱۹۱ نفر بشدت مقاومت خواهند کردو دست به هرگونه اعتراضی خواهند زد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۳
اعتصاب بیش از یکهزار کارگر نورد لوله صفا هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت
اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران نورد لوله صفا که از ظهر روز ۱۲ بهمن ماه در پی خلف وعده کارفرما مبنی بر عدم پرداخت یکماه از دستمزد معوقه شان دست از کار کشیده بودند همچنان در اعتصاب بسر می برند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در سومین روز این اعتصاب کارفرما با تعطیلی کارخانه و اعلام اینکه تا پایان سال درب کارخانه را خواهم بست تلاش کرد بدون پرداخت یکماه از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران، آنان را وادار به تمکین برای پایان این اعتصاب بکند اما کارگران اعتصابی نورد لوله صفا با قاطعیت طی تماسی با فرمانداری طی اولتیماتومی اعلام کردند که چنانچه کارفرما طبق توافق قبلی وادار به پرداخت یکماه از چهار دستمزد معوقه شان نشود همراه با خانواده های خود دست به تجمع در مقابل فرمانداری خواهند زد. در پی این اولتیماتوم ۱۵ بهمن ماه کارفرما مجبور به واریز یکماه از دستمزدهای معوقه این کارگران به حساب شان شد. بنا بر این گزارش طبق توافق دور اعتصاب قبلی این کارگران کارفرما متعهد شده بود یکماه دیگر از دستمزد این کارگران بعلاوه عیدی و پاداش آنان را اسفند ماه پرداخت کند اما بدلیل خلف وعده های مکرر کارفرما کارگران نورد لوله صفا با دریافت یکماه از دستمزد معوقه خود که مربوط به تعهد بهمن ماه کارفرما بود اعتصاب خود را پایان ندادند و امروز نیز در اعتصاب بسر بردند و اعلام کردند چنانچه کارفرما یکماه دیگر از دستمزد معوقه شان را به حساب شان واریز نکند و علاوه بر آن متعهد به پرداخت یکماه دیگر از دستمزد معوقه شان در اسفند ماه بعلاوه عیدی و پاداش شان نشود همچنان به اعتصاب ادامه خواهند داد. بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران در پی این وضعیت امروز مدیریت شرکت اعلام کرد ۱۲ اسفند یکماه و ۲۸ اسفند یکماه دیگر از دستمزد معوقه و عیدی و پاداش کارگران را پرداخت خواهد کرد اما کارگران اعتصابی نورد لوله صفا زیر بار این وعده نرفتند و اعلام کردند که چنانچه یکماه دیگر از دستمزد معوقه شان پرداخت نشود همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. کارفرما نیز متقابلا اعلام کرده است چنانچه کارگران به اعتصاب پایان ندهند دست به اخراج ۱۰ درصد از کارگران خواهد زد. در پی این تهدید، کارگران نورد لوله صفا نیز با تاکید بر تداوم اعتصاب قاطعانه اعلام کردند ما از اخراج و تعدیل نیرو در صورتی که کارفرما نزدیک به ۱۷ ماه از بیمه هایمان را واریز کند ابائی نداریم. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۳

ادامه مذاکرات کارگران ایرانخودرو با مدیریت شرکت به روزهای آینده موکول شد.امروز افزایش آکورد اعمال و به حساب کارگران واریز شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران: مذاکرات کارگران ایرانخودرو و مدیریت این شرکت برای رسیدگی به خواستهای آنان که قرار بود صبح دیروز برگزار شود ابتدا به ساعت ۵ عصر موکول شد و نهایتا ساعت ۹ شب دیروز ۱۵ بهمن ماه انجام شد. در این نشست که با شرکت یکه زارع و برخی دیگر از مدیران ارشد شرکت ایرانخودرو برگزار شد افزایش مزد کارگران، بازنگری و اصلاح طبقه بندی مشاغل و برخورداری کارگران از بیمه تکمیلی و طلائی مورد بحث قرار گرفت اما این مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسید و ادامه جلسه رسیدگی به خواستهای کارگران به بعد از ۲۰ بهمن ماه موکول شد. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران مدیریت شرکت ایرانخودرو به جای افزایش مستقیم مزد کارگران، تلاش دارد از طریق پرداخت پاداشهای مختلف و اصلاح و بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل دریافتی آنان را افزایش دهد. این درحالی است که وعده افزایش مزد با رقم های مختلفی از جمله ۱۳ درصد برای کارگران تولید و پایین تر از آن برای کارگران پشتیبانی و ستادی مطرح است اما بنا بر اظهار کارگران ایرانخودرو مدیریت شرکت تلاش دارد با خریدن وقت و عدم افزایش مزد در سالجاری و وعده افزایش آن در سال آینده این خواست آنان را مشمول زمان کند. در این راستا از هم اکنون مدیریت شرکت با انداختن جشن آغاز تولید در سال جدید به ۲۰ اسفند ماه امسال در صدد است تا با وعده افزایش مزد در سال آینده، امسال را پشت سر بگذارد و با عدم برگزاری این جشن در سال جدید، امکان بروز اعتراض را در اجتماع بزرگ این جشن از کارگران در سال آینده سلب کند. بنا بر گزارش دیگری که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است امروز افزایش آکورد به میزان ۳۰ درصد برای کارگران تولید، ۲۰ درصد برای کارگران پشتیبانی و ۱۰ درصد برای کارگران ستادی اعمال و به حساب کارگران ایرانخودور واریز شد. همچنین علاوه بر افزایش دریافتی کارگران به طرق مختلف که تاکنون در خبرهای منتشره از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران به آنها اشاره شده است امروز اعلام شد عیدی مدیریت به کارگران که هر ساله پرداخت میشود امسال افزایش پیدا خواهد کرد. پس از اعتصاب غذای کارگران ایرانخودرو در دی ماه گذشته و در نتیجه این اعتراض متحدانه، مدیریت این شرکت بطور مشخص امتیازات مختلفی را به کارگران به شرح زیر داده است: ١ـ قطعیت یافتن و آغاز اجرای بازنگری و اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل با هدف افزایش و اصلاح جدول مزدی کارگران ۲- افزایش آکورد ۳۰ درصد برای کارگران تولید، ۲۰ درصد برای کارگران پشتیبانی و ۱۰ درصد برای کارگران ستادی ۳- شارژ بن کارت(بن نقدی) ماهیانه به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان. علاوه بر اینها، پاداشهای مختلفی نیز در دستور پرداخت برای کارگران قرار گرفته است این پاداشها به شرح زیر می باشند: ۱- افزایش عیدی مدیریت به کارگران در سالجاری ۲- پاداش دنا به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان۳- پاداش رسیدن سقف تولید به ۶۰۰ هزار خودور به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان برای کارگران تولید، ۶۰۰ هزار تومان برای کارگران پشتیبانی، ۵۰۰ هزار تومان برای کارگران ستادی و ۴۰۰ هزار تومان برای کارگران خدمات(پیمانکاری) ۴- پاداشی تحت عنوان کسب رتبه اول وسایط نقلیه توسط ایرانخودرو* به مبلغ ۵۵۰ هزار تومان برای کارگران تولید، ۵۰۰ هزار تومان برای کارگران پشتیبانی، ۴۵۰ هزار تومان برای کارگران ستادی و ۳۵۰ هزارتومان برای کارگران پیمانکار. در میان این پاداشها دو پاداش دنا و سقف تولید از جمله پاداشهایی بوده است که از قبل قرار بود به کارگران تعلق بگیرد اما افزایش عیدی مدیریت و پاداش کسب رتبه اولی بدنبال اعتراضات کارگران ایران خودرو به آنها تعلق گرفته است. بی تردید کسب امتیازات مختلف از سوی کارگران ایرانخودور نتیجه مستقیم و بلاواسطه اعتراضات قاطعانه و متحدانه این کارگران در دی ماه گذشته بوده است. کسب این امتیازات تا به همینجا یک موفقیت بزرگ برای کارگران ایرانخودرو می باشد هر چند که هنوز افزایش مزد پایه صورت نگرفته است و مدیریت شرکت به انحا مختلف در صدد پشت سر گذاشتن این خواست اصلی کارگران می باشد اما با توجه به عزم راسخ کارگران ایرانخودرو برای دستیابی به این خواست مهم، مدیریت شرکت قادر به دور زدن این خواست اصلی کارگران نخواهد شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۳

کارگران ایرانخودرو بر افزایش مزد پایه اصرار دارند- از ساعت ۱۷ عصر امروز نشست نماینده های کارگران و مدیریت ایرانخودرو برای رسیدگی به خواستهای کارگران این شرکت آغاز خواهد شد
اتحادیه آزاد کارگران ایران: با فرا رسیدن ۱۵ بهمن ماه روز وعده مدیریت شرکت ایرانخودرو برای تحقق خواستهای کارگران این شرکت بزرگ صنعتی فضای ملتهبی بر این کارخانه حاکم است. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، جلسه ای که قرار بود صبح امروز میان نماینده های کارگران و مسئولین ایرانخودرو برگزار شود به دلیل نبود یکی از مدیران شرکت در محل به عصر امروز موکول شد. بنا بر این گزارش کارگران ایرانخودرو اعلام کرده اند چنانچه حاصل این جلسه تحقق خواستهای آنان مبنی بر افزایش مزد پایه نباشد از فردا صبح اعتراض خود را مجددا از سر خواهند گرفت. بنا بر این گزارش در ادامه پرداختهای گوناگون مدیریت شرکت ایرانخودرو به کارگران که نتیجه مستقیم اعتراضات این کارگران بوده است علاوه بر افزایش آکورد که در خبر پریروز اتحادیه آزاد کارگران ایران منعکس شد امروز نیز ابلاغیه ای مبنی بر تعلق ۵۵۰ الی ۳۵۰ هزار تومان به عنوان پاداش کسب مقام اول صنایع خودرو سازی توسط ایرانخودور به کارگران این شرکت در قسمتهای مختلف کارخانه نصب شد اما علیرغم این پرداختهای حاشیه ای که تاکنون شامل افزایش آکورد(۱)، شارژ بن کارت به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان (۲) ۵۵۰ هزار الی ۳۵۰ تومان بابت کسب مقام اولی توسط ایرانخودرو، پاداش رسیدن سقف تولید به ۶۰۰ هزار خودرو تا پایان سال، پاداش ۸۰۰ هزار تومان دنا و افزایش ۲۰ هزار تومانی ماهیانه طبقه بندی مشاغل میشود کارگران ایرانخودور از آنجا که این پرداختها موقتی و شامل مزد پایه نیست همچنان بر افزایش مزد پایه اصرار دارند و اعلام کرده اند که چنانچه جلسه عصر امروز نماینده های کارگران(۳) با مدیریت شرکت حاصلی در زمینه افزایش مزد پایه و کتبی شدن توافق نداشته باشد از فردا بار دیگر اعتراض خود را از سر خواهند گرفت. بنا بر خبری دیگری نیز که در میان کارگران زبان به زبان میشود گویا امنیت سپاه پاسداران به مدیریت شرکت ایرانخودرو مبنی بر خیابانی شدن اعتراضات کارگران این شرکت هشدار داده است. در این میان بخشی از کارگران تولید ایرانخودرو که با حقوق و مقررات کارگران پشتیبانی در این قسمت مشغول بکار هستند طی طوماری اعتراضی به مدیریت شرکت خواهان احتساب موقعیت شغلی و حقوق شان به عنوان کارگران تولید شده اند. کارگران بخش تولید ایرانخودرو از حقوق بیشتری نسبت به کارگران دیگر بخشهای این شرکت برخوردارند و مدیریت شرکت با هدف کسب سود بیشتر کارگرانی را با حقوق و مزایای قسمت پشتیبانی وادار به کار در بخش تولید کرده است بدون اینکه حقوق و مزایای کارگران بخش تولید را با آنان محاسبه کند. خبرهای تکمیلی توافقات و یا عدم توافق نماینده های کارگران قسمتهای مختلف ایرانخودرو با مدیریت شرکت متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد. ١- تصویر افزایش آکورد کارگران ایرانخودرو ٢-اتحادیه آزاد کارگران ایران در خبر پریروز خود مبلغ شارژ بن کارت را ۲۰۰ هزار تومان قید کرد که بدینوسیله به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان تصحیح میشود ٣-در شرکت ایرانخودور به کارگران اجازه انتخاب نماینده یا حتی تشکل دست ساز دولتی داده نمیشود. کسانیکه در خبرهای مربوط به اعتراضات کارگران ایرانخودرو از آنها به عنوان نماینده های کارگران نام برده میشود جزو آندسته از کارگران شریفی هستند که مدیریت به ناچار از آنها دعوت به نشست و مذاکره میکند. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۳

بازداشت فعال کارگری،زانیار دباغیان از اعضای کمیته هماهنگی
بنا به گزارش رسیده ،زانیاردباغیان فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری روز یکشنبه مورخ ۱۲/۱۱/۹۳ در ساعت ۱۱ صبح به قصد رفتن به محل کار از منزل خارج و تا روز دوشنبه از وی خبری در دست نبوده و همچنین گوشی تلفن همراه ایشان نیز خاموش بوده که در پی نگرانیهای خانواده و مراجعه به ارگانهای امنیتی سرانجام روز دوشنبه اداره اطلاعات سنندج بازداشت این فعال کارگری را توسط این نهاد امنیتی تایید نموده و از دلیل باز داشت و وضعیت وی تا به الان اطلاعی در دست نمی باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ضمن محکوم نمودن بازداشت فعال کارگری، زانیار دباغیان خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان و دیگر کارگران و فعالین کارگری دربند می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

مظفر صالح نیا به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت
مظفر صالح نیا از اعضای هیات مدیره اتحادیه ازاد کارگران ایران صبح امروز به ستاد خبری وزارت اطلاعات سنندج احضار و از ساعت ۱۲ تا ۱۴ مورد بازجوئی قرار گرفت. در این بازجوئی مامورین وزارت اطلاعات از وی در مورد عضو گیری در اتحادیه آزاد کارگران ایران، اسامی اعضای هیات مدیره اتحادیه، برگزاری جلسات و تصمیمات در مورد فعالیتهای پیش روی اتحادیه و… سولاتی را مطرح کردند و از وی مصرانه خواستند تا از عضویت در اتحادیه آزاد کارگران ایران استعفا و آنرا کتبا اعلام کند. اما مظفر صالح نیا ضمن پاسخهای لازم در مورد سوالات مطرح شده بر قانونی بودن اتحادیه و عدم استعفای خود از آن تاکید کرد. اتحادیه ازاد کارگران ایران با تاکید بر قانونی بودن فعالیتهایش، عضویت همه کارگران در تشکلهای مستقل کارگری و منجمله عضویت در اتحادیه را حق مسلم آنان میداند و بدینوسیله اعلام میدارد در مقابل هر گونه سیاست سرکوب تشکلهای مستقل کارگری ایستادگی خواهد کرد.
بازداشت و احضار و بازجوئی از اعضای تشکلها و نهادهای مستقل کارگری در حالی پایانی ندارد که با روی کار آمدن دولت روحانی سیاست بگیر و ببند، به اعتراضات صنفی کارگران در محل کار نیز کشیده شده است و روزی نیست که در جای جای کشور اعتراضات کارگران بدلیل عدم پرداخت مزد و یا خواست افزایش مزد و اعتراض به اخراج منجر به بازداشت و یا زدن اتهامات واهی به کارگران معترض نشود. این سیاست در حالی با جدیت تمام از سوی دولت روحانی دنبال میشود که کارگران ایران بدلیل مزد سه برابر زیر خط فقر در بدترین شرایط معیشتی در تاریخ معاصر ایران قرار دارند اما در مقابل این وضعیت فلاکتبار تنها چیزی که حکومت در برخورد به آن از خود نشان میدهد سیاست بگیر و ببند و زدن اتهامات واهی امنیتی به کارگران است. بی تردید چنین سیاستهایی نه تنها راه به جائی نخواهد برد بلکه بر عمق و دامنه نفرت و انزجار کارگران ایران از وضعیت موجود خواهد افزود. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۳

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:کشتار حوادث کار و خواب خوش مسئولان
درست در روزهایی که به مناسبت سالگرد انقلاب در رسانه های گوناگون از اعتصابات تعیین کننده کارگران به ویژه کارگران پالایشگاه های نفت درپیروزی انقلاب سخن گفته می شود و جناب وزیر کار فارغ البال و بی خیال از قربانی شدن پی در پی کارگران در حوادث ناشی از کار و دیگر گرفتاری ها و مشکلات جان کاه کارگران به جای حضور در مراکز کارگری از جمله منطقه مظلوم عسلویه و رسیدگی به خواسته های آنها در مراسم پرزرق و برق برج میلاد حاضر شده و سخنرانی های شیرین سرمی دهد. گزارش تلخ افزایش کشتار کارگران در حوادث ناشی ازکار منتشر می شود و ازمسئولان عالی رتبه تا دن پایه کسی خم به ابرو نمی آورند. در هیاهو و جنجال گوش خراش گسترش خصوصی سازی ضد کارگری و حمایت از مقررات زدایی علیه کارگران تا گسترش فساد اقتصادی در مقامات، چیزی که توجه هیچ مسئولی را جلب نکرد و برایش سمینار و همایش و کنفرانس و جلسه برگزار نشد همانا کشتار و فجایع روز افزون سوانح وحوادث ناشی از کار بوده و می باشد. کشتار و مجروح و مصدوم شدن کارگران مدت زمان زیادی است از مرز هشدار گذشته است و وزارت عریض و طویل کار که فلسفه وجودی اش مدیون طبقه کارگر وزحمتکشان بوده و وظیفه اصلی اش دفاع از حق و حقوق کارگران به ویژه ایمنی کار و جسم و جان آنان می باشد در این باره به کلی وظیفه کاری خود را فراموش کرده و به منظور رفاه حال کارفرمایان متقلب ومتخلف دست از پا خطا نمی کنند! فاجعه مرگ دلخراش شش تن از کارگران عسلویه در تصادف اتوبوس فرسوده و معیوب وغیراستاندارد یکبار دیگر نشان داد که جان کارگران برای مسئولان مربوط اهمیت و ارزش چندانی نداشته و ندارد . چگونه می شود مرگ کسانی در بیرون از مرزهای کشور بصورت گسترده در رسانه های جمعی و مسئولان اثر گذار،اما مرگ سالیانه بیش از۲۰۰۰تن از کارگران فقط در حوادث ناشی از کارکوچکترین تاسفی را برنمی انگیزد و برای جلوگیری از این کشتار اقدامی نمی شود . آنانکه شبانه روز حرکات حق طلبانه کارگران رارد یابی و به سرعت برای آنان پرونده سازی می کنند،بدانند که انها هم دراین فجایع شریک جرم اصلی هستند . چرا که ازفریاد دادخواهی کارگران جلوگیری کرده و صحنه اجتماعی را یکسویه علیه حقوق و منافع کارگران ستمدیده سامان دهی می کنند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی بعنوان یک سازمان کارگری در راستای همبستگی انسانی و طبقاتی مرگ دلخراش شش تن از کارگران زحمتکش منطقه عسلویه را به خانواده و بستگان و عموم کارگران و مردم آزاده ایران صمیمانه تسلیت می گوید و ضمن محکوم کردن مسئولان مربوط ،بار دیگر از مقامات عالیه می خواهد به این روند مرگ آفرینی، برای کارگران پایان دهند. اما تجربه روزگاران به کارگران آموخته و می آموزد که آنان فقط و فقط با ایجاد سازمان های مستقل سندیکایی کارگری است که می توانند بهتر از حقوق خود دفاع کنند. در این زمینه از برادران گوناگون بگیر و ببند درخواست می شود چوب لای چرخ حق طلبی کارگران نگذاشته و به آنها فرصت دفاع از حقوق خود بدهند که بزرگان گفته اند«حق گرفتنی است» و «چراغی راکه ایزد برفروزد هر آن کس پف کند ریشش بسوزد!»سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه. بهمن ماه ۹۳

روند تعدیل نیروی کار در سد بنیر مریوان
از مجموع ۴۵۰ کارگری که در سد خاکی بنیر واقع در ۵ کیلومتری روستای نگل از توابع مریوان مشغول به کار می باشند، از زمان آغاز این پروژه به بهانه های مختلف ازجمله کمبود اعتبار و بودجه و… از طرف کارفرمای این شرکت دایما در معرض اخراج و بیکارسازی بوده اند و حقوق انان نیز گاها تا چندین ماه به تعویق افتاده است . این بار نیز با آغاز فصل سرما این روند ادامه داشته و در همین راستا تعداد ۸۰ نفر از این کارگران در روز سه شنبه مورخ ۱۴/۱۱/۹۳ در قسمتهای تونل و معدن، متشکل از کارگران ساده،راننده،نگهبان و آشپز از کار اخراج شده اند و این در حالی است که این کارگران مدت ۵ ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند. کارگران اخراجی نیز پس از این اقدام کارفرما، اعلام کردند که برای گرفتن حقوق و سنوات خود و درخواست بیمه بیکاری شکایت خود را علیه کارفرما به اداره کار استان ارجاع خواهند داد که در مقابل کارفرما به انها قول داده است که ۳۰% از حقوقهای معوقه انان را به صورت نقدی و مابقی ان را نیز به صورت چک چهار ماهه پرداخت خواهد کرد لازم به ذکر است تعداد ۷۰ نفر از کارگران این شرکت نیز که چندی پیش به مرخصی اجباری فرستاده شده بودند، همگی انان از سر کارشان اخراج شدند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
۱۶/۱۱/۹۳

بی خبری ازوضعیت بهنام ابراهیم زاده. کارگران! تشکل های کارگری!
بر اساس اطلاعات دریافتی بهنام ابراهیم زاده، پس از محاکمه مجدد و محکومیت به بیش از ۹ سال و چهار ماه زندان و انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین، به کلی ارتباطش با خانواده قطع شده و از تاریخ دوم بهمن ماه هیچگونه اطلاعی از وضعیت وی دردست نیست. در این مدت نه تنها هیچیک از افراد خانواده (همسر، فرزند، مادر، پدر و برادران) موفق نشدند با وی ملاقاتی داشته باشند، بلکه حتی از تماس تلفنی با وی نیز محروم بوده اند. بهنام را که تنها به دلیل فعالیتهای اجتماعی و دفاع از حقوق کارگران و کودکان کار و خیابان، دستگیر و نزدیک به پنج سال از عمر خود را به دور از خانواده و جامعه در زندان سپری کرده بود، در حالی که بیش از چند ماه به آزادی او باقی نمانده بود، در واقع به منظور انتقام جویی از وی و با هدف درهم شکستن روحیه اعتراضی او و دیگر زندانیان، با بهانه هایی چون “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور”، “تبلیغ علیه نظام” و عجیب تر از همه ارتباط با مجاهدین، مجددا به بیش از ۹ سال زندان محکوم کرده اند. بهنام ، در دوران محکومیت پنج ساله ی خود بارها به دلیل اعتراض به شرایط سخت و غیر انسانی حاکم بر زندان و بدرفتاری و بی حرمتی مسئولین زندان، نسبت به زندانیان و همچنین اعتراض و اعتصاب غذا برای برخورداری از ابتدایی ترین حقوق یک زندانی از جمله حق استفاده از مرخصی برای دیدار با فرزند بیمارش در بیمارستان و . . . مورد ضرب وشتم قرار گرفته و ازجمله در تهاجم نیروهای امنیتی به بند ۳۵۰ زندان اوین از ناحیه دست و گردن آسیب دیده بود. او همچنین به دلیل اعتصاب غذای اخیر خود در اعتراض به انتقال و در واقع تبعید وی به زندان گوهردشت کرج از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نبوده و از این بایت با مشکلاتی مواجه است. کارگران! تشکل های کارگری! وجدان های بیدار و عدالت طلب ایران و جهان! هم اکنون بیش از ۱۶ روز است که اعضای خانواده و به ویژه فرزند بیمار بهنام هیچ خبری از وی نداشته و به شدت نگران وضعیت و سلامتی او هستند. بهنام را در راستای اعمال فشار به وی و خانواده اش، بار دیگر به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل نموده و از امکان ارتباط گیری حتی با فرزند بیمارش از طریق تلفن محروم کرده اند. و این ها تماماً در شرایطی اتفاق می افتند که نیما تنها فرزند بهنام با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کند و بیش از هرزمان دیگر نیازمند حضور پدر در کنار خود است. همان گونه که بالاتر اشاره کردیم، بهنام به دلیل اخرین اعتصاب غذای خود در اعتراض به انتقال وی به زندان گوهردشت هم اکنون از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نبوده و این وضعیت خانواده و دوستان وی را سخت نگران کرده است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن اعتراض به این بی حقوقی آشکار و این قبیل برخوردهای ظالمانه و سرکوب گرایانه در قبال زندانیان، این را جزیی از حقوق ابتدایی و اولیه ی هر زندانی می داند که بتواند با اعضای خانواده و بستگان خود ملاقات داشته و خانواده را از آخرین وضعیت خود با خبر سازد. به ویژه وقتی که پای فرزند بیماری نیز در میان باشد. لذا این “کمیته” ضمن تأکید بسیار بر ملاقات حضوری بهنام ابراهیم زاده با خانواده و فرزند بیمارش در اسرع وقت، خواهان آزادی بی قید وشرط این فعال کارگری و دیگر فعالین و کارگران دربند و همچنین تمامی زندانیانی است که صرفاً برای ابراز عقیده و دفاع از حقوق کارگران و مردم محروم و به جان آمده در زندان بسر می برند. لازم به یادآوری است که مسئولیت زندگی و سلامتی بهنام و تمامی زندانیان، مستقیماً بر عهده مسئولین زندان و زندانبانان بوده و آنان باید پاسخ گوی هر مشکل احتمالی ای که متوجه هر یک از زندانیان بشود باشند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

صدور حکم زندان برای ریبوار عبداللهی ! بنا به گزارش رسیده، جلسه دادگاهی ریبوار عبداللهی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، در روز چهارشنبه ۹۳/۱۱/۱۵ در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج برگزار گردید. در این جلسه که بیش از چند دقیقه طول نکشید قاضی پرونده، آقای عبداللهی را به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع یکی از احزاب اپوزیسیون، به یک سال زندان تعزیری محکوم کرده و حکم صادره را به وی ابلاغ نمود. لازم به ذکر است که ریبوار عبدالهی در تاریخ ۱۹ آذر ۹۳ بازداشت و مدت ۲۰ روز را در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج سپری کرد. وی با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شده و همان طور که ذکر گردید در روز چهارشنبه ۹۳/۱۱/۱۵ محاکمه شد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن حکم صادره برای ریبوار عبداللهی ، خواهان شکسته شدن این حکم و همچنین آزادی تمامی کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی دربند می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ۱۹بهمن ۱۳۹۳

تسلیت به حسن رسول نژاد
مطلع شدیم که خانم منیژه خشته مادر گرامی آقای حسن رسول نژاد ، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در تاریخ ۱۲/۱۱/۹۳ به علت بیماری درگذشته است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری بدین وسیله درگذشت این مادرعزیز را به دوست و رفیق گرامی مان آقای حسن رسول نژاد و سایر اعضای خانواده و دوستان ایشان تسلیت گفته و طول عمر همراه با سلامتی و موفقیت در تمامی کارهر را برای ایشان آرزو می کند . کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری١٦ / ۱۱ / ۹۳

ثروت ٨٥ نفر از ثروتمندترین پولدار‌های جهان
بر اساس گزارش موسسه اکسفام که رو دوشنبه ٢٠ ژانویه (٣٠ دی‌) انتشار یافت، ثروت ٨٥ نفر از ثروتمندترین پولدار‌های جهان برابر با ثروت نیمی از کّل جمعیت جهان (یعنی‌٣ و نیم میلیارد نفر) است. مبلغ کّل ثروت این ٨٥ نفر ١ تریلیون و ٦٥٠ بیلیون دلار تخمین زده میشود. بر اساس همین گزارش مبلغ کّل ثروت ١ درصد از جمعیت جهان معادل ١١٠ تریلیون دلار یعنی‌چیزی بیش از ٦٦ برابر ثروت نیمی از جمعیت جهان است. این گزارش چند روز قبل از تشکیل مجمع اقتصادی جهان که قرار است آخر هفته در دافوس سوئیس برگزار شود، انتشار می‌یابد. وینی بیانیما ریس موسسه اکسفام می‌گوید: این تکان دهنده است که در قرن ٢١ میلادی، ثروت نیمی از جمعیت جهان برابر با فقط ٨٥ نفر باشد که کّل آنها در یک اتوبوس دو طبقه جا میگیرند. در این گزارش آمده است که مبارزه با فقر بدون مبارزه با تقسیم ناعادلانه ثروت بیمعنا است.

اخبار بین المللی

اسپانیا – تجمع ده‌ها هزار نفری در حمایت از حزب ضدّ ریاضت کشی‌ اقتصادی
روز جمعه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) دهها هزار تن از مردم اسپانیا در میدان پوئرتا دلسول، مرکز شهر مادرید پایتخت این کشور گردهم آمدند و حمایت گسترده ای را از حزب پودمو، یعنی حزب مخالف اقتصاد ریاضتی به نمایش گذاردند. محبوبیت این حزب مانند حزب سیریزا در یونان به سرعت در حال گسترش است. پابلو ایگلسیاس، رهبر حزب پودمو در این تجمع گفت: “امروز ما رویای کشوری بهتر را برای خود داریم. گرد آمدن ما در میدان «پوئرتا دلسول» نه برای رویا پردازی، بلکه برای تحقق این رویا در سال ۲۰۱۵ است. رویاها را باید به پیش بریم و امسال قصد داریم تغییرات سیاسی را عملی سازیم. امسال ما کارهای تازه ای را آغاز می کنیم. امسال، سال تغییر است و ما در انتخابات پیروز خواهیم شد.” حزب پودمو به معنای “ما می توانیم”، یکسال قبل توسط پابلو ایگلسیاس که استاد دانشگاه است پایه گذاری شد و در انتخابات ماه مه پارلمان اروپا توانست پنج کرسی به دست آورد و شگفتی بسیاری ایجاد کند. یکی از حامیان حزب پودمو در این گردهمآیی گفت: “ما باید به یونان و دیگر کشورهای جنوب اروپا که علیه ترویکا و علیه مرکل مبارزه می کنند بپیوندیم. زیرا سرمایه داری به پایان رسیده و ادامه این وضع ممکن نیست.” و یکی دیگر از هواداران حزب پودمو: “فکر می کنم این حرکت می رود تا به واکنش بزرگی تبدیل شود. زیرا پودمو حدود یکسال قبل ایجاد شد. تغییری که سیستم دوحزبی از انجام آن ناتوان ماند، اکنون می تواند حزب سوم را به قدرت برساند. به همین خاطر فکر می کنم این حرکت بازتاب گسترده ای خواهد داشت.” اسپانیا مدت هفت سال است که از بحران اقتصادی رنج می برد و خستگی مردم از برنامه های ریاضتی فرصت مناسبی را برای حزب پودمو در انتخابات آینده فراهم کرده است.

آلمان – اعتصاب ۷۰ هزار کارگر صنایع خودرو سازی
هفتاد هزار تن از کارگران سیصد شرکت فنی و مهندسی آلمان که خواهان افزایش منصفانه دستمزدها هستند با هدف هشدار به کارفرمایان خود اعتصاب کردند. کارگران کارخانه های خودروسازی فورد، بنز، دایملر و کارخانه هواپیماسازی ایرباس از جمله اعتصاب کنندگان بودند. برخی از این کارگران که بیشتر در شرکت های “بی ام و”، Daimler و شرکت Schaeffler کار می کنند، پیشنهاد کارفرمایان خود مبنی بر افزایش دو و دو دهم درصدی دستمزدها را رد کرده اند و با توجه به رشد اقتصادی اخیر آلمان، خواهان افزایش ۵/۵ درصدی حقوق شده اند. بزرگترین اتحادیه تجاری آلمان موسوم به آی جی متال ( IG METALL ) که بیش از سه میلیون و هفتصد هزار کارگر عضو آن هستند هشدار داده است اگر تقاضای کارگران برآورده نشود، دامنه اعتصاب ها گسترده تر خواهد شد. در ژوییه سال ۲۰۱۴ نیز بیش از چهارده هزار کارگر دو کارخانه بزرگ خودروسازی آلمان به دنبال ادامه اختلافات خود با مدیریت این کارخانه‏ ها به منظور قطع هزینه‏ های کارگری اعتصاب کردند. اعتصاب ۷۰ هزار کارگر شرکت های مهندسی آلمان در اعتراض به وضعیت دستمزدها در حالی برپا شده است که ۲۰۵ پرواز فرودگاه های دوسلدورف، کلن و بن روز پنجشنبه به علت اعتصاب کارکنان امنیت پرواز آلمان لغو شد. کارکنان سرویس های امنیتی در اعتراض به وضعیت دستمزدها، دست از کار کشیدند. اتحادیه خدمات عمومی آلمان موسوم به وردی این اعتصاب را برپا کرده است.

آمریکا – اعتصاب همزمان کارگران ۹ پالایشگاه و واحد شیمیایی
کارگران ٩ پالایشگاه و واحد شیمیایی در آمریکا روز یکشنبه ١٢ بهمن به منظور تحت فشار قرار دادن شرکتهای نفتی برای موافقت با قرارداد ملی کار این کشور اعتصاب کردند. به گزارش رویترز، سران اتحادیه‌های کارگری امروز اعلام کردند که کارگران ٩ پالایشگاه و واحد شیمیایی آمریکا اعتصاب کرده‌اند تا از این طریق بتوانند شرکتهای نفتی را برای توافق با قرارداد ملی کار جدید که ۶٣ واحد را پوشش می‌دهد، تحت فشار قرار دهند. این اعتصاب که نخستین اقدام در حمایت از یک قرارداد از سال ١٩٨٠ میلادی تاکنون در این کشور به شمار می‌رود، واحدهایی را هدف قرار می‌دهد که روی‌هم‌رفته حدود ١٠ درصد از ظرفیت پالایش آمریکا را در اختیار دارند. این مخالفت‌ها همزمان با کاهش قیمتهای نفت و تحت فشار قرار گرفتن شرکتهای نفتی برای کاهش مخارج روی می‌دهد. اتحادیه کارگران فولادسازی (یو‌ اس دابلیو) اعلام کرد که شرکت انگلیسی-هلندی شل، مذاکره‌کننده اصلی این صنعت، پس از مخالفت این اتحادیه با پیشنهاد پنجم این شرکت، مذاکرات را ترک کرد. لئو جرارد، مدیرعامل امور بین‌الملل اتحادیه یو‌اس‌دابلیو، گفت: شل پیشنهاد متقابلی ارائه نکرد و میز مذاکره را ترک کرد. ما راهی بجز اعلام توقف کار نداریم. افزون بر شل، اتحادیه یو‌اس‌دابلیو نیز در سه کارخانه متعلق به شرکت ماراتون پترولیوم در تگزاس و کنتاکی، سه پالایشگاه شرکت تسورو در وست کوست و واحد تولیدی شرکت لیوندل باسل نزدیک هوستون اعلام اعتصاب کرده‌اند. اتحادیه یو‌اس‌دابلیو عنوان کرد که پالایشگاههای دیگر از جمله پالایشگاه شرکت اکسون موبیل در بیومونت ایالت تگزاس با تمدید ٢۴ ساعته قرارداد فعالیت می‌کنند. قرارداد سه ساله ملی کار حدود ٣٠ هزار کارگر را در این پالایشگاه‌ها پوشش می‌دهد که در مجموع دو سوم ظرفیت پالایش آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند. آخرین پیشنهاد ارائه‌شده، پنجمین پیشنهاد ردشده از زمان مذاکرات قرارداد سه ساله کار جدید بوده که از ٢١ ژانویه (یکم بهمن ماه) آغاز شده است. اتحادیه یو‌اس‌دابلیو در نظر دارد مقدار پرداختهای سالانه موجود در آخرین قرارداد را دو برابر کند. این اتحادیه همچنین قصد دارد شغلهایی که پیش‌تر به پیمانکاران خارج از اتحادیه داده می‌شد به اعضای این اتحادیه واگذار شود. این اقدام سیاستی جدی‌تر برای جلوگیری از بیگاری در محل کار و کاهش هزینه‌های اعضای این اتحادیه برای بهداشت و درمان است.

ترکیه – اعتصاب ۱۵ هزار کارگر صنایع فلزی
حدود ۱۵ هزار کارگر شاغل در ۲۲ کارخانه فلزات در ۱۰ استان ترکیه، روز پنجشنبه در اعتراض به کمی دستمزدها و محدودیت در انعقاد قراردادهای جمعی، دست به اعتصاب زدند. این کارگران عضو اتحادیه کارگری بخش فلزات ترکیه موسوم به اتحادیه ‘متال – ایش’ هستند. اعتصاب در کارخانجات ذوب آهن و فلزات استان های عثمانیه، حاتای، مرسین، قونیه، کوجالی، بورسا، ازمیر، استانبول و گبزه شروع و اعلام شد تا حصول نتیجه ادامه خواهد یافت. عدنان سرداراوغلو’ رئیس اتحادیه متال ایش امروزهمزمان با ساعت شروع روز کاری در شهرک صنعتی گبزه واقع در یکصد کیلومتری شرق استانبول حضور یافت و به طور رسمی شروع اعتصاب کارگران وابسته به این اتحادیه در ۲۲ کارخانه ترکیه را اعلام کرد.
او گفت تا پذیرفته شدن خواسته های کارگران که شامل افزایش سطح دستمزدها و انعقاد قراردادهای دسته جمعی سه ساله با اتحادیده متال ایش است، به اعتصاب ادامه خواهند داد.

ترکیه – تلاش دولت برای سخت کردن قوانین تظاهرات
دولت ترکیه در پی سخت‌تر کردن قوانین تظاهرات در این کشور است. برمبنای طرح جدید دولت قرار است پوشاندن کامل یا بخشی از صورت تظاهرکنندگان ممنوع شود. ماموران پلیس می‌توانند تظاهرکنندگان را بدون هیچ سوءظنی دستگیر کنند. رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه۲ فوریه (۱۳ بهمن) اطلاع دادند که دولت ترکیه در نظر دارد بر آزادی‌های ماموران پلیس این کشور به هنگام تظاهرات بیافزاید. لایحه دولت در این‌باره قرار است در چندروز آینده در پارلمان ترکیه به بحث گذاشته شود. در لایحه پیشنهادی دولت ترکیه در این باره پوشاندن چهره تظاهرکنندگان ممنوع است و آن‌ها حتی به خاطر پوشاندن بخشی از چهره خود با یک شال، می‌توانند به حداکثر پنج سال زندان محکوم شوند. البته این مجازات‌ها تنها در صورتی اعمال می‌شود که مقامات دولتی آن تظاهرات و تجمع افراد را پشتیبانی از سازمان‌های تروریستی ارزیابی کنند. پلیس ترکیه در جریان اعتراض‌های سال ۲۰۱۳ میلادی در پارک گزی استانبول، با خشونت شدیدی با تظاهرکنندگان برخورد و از جمله با شلیک گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن آنان کرد.
عراق – صد‌ها کارگر کارخانه نساجی کوت در استان واسط روزسه شنبه۳ فوریه (۱۴ بهمن)در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان از پنج ماه پیش تا کنون دست به تظاهرات زدند. کارگران نساجی کوت طی تظاهرات خود اقدام به بستن جاده‌های اصلی در استان واسط کردند. این کارگران یکروز قبل نیز به دلیل ادامه تاخیر در پرداخت حقوق‌شان تظاهرات کرده و تهدید کردند که در صورتی که دولت عراق خواسته آن‌ها را برآورده نکند، دست به تحصن زده و جاده‌های اصلی در واسط را می‌بندند.
فرانسه – کارگران بخش حمل و نقل فرانسه از جمله تاکسیرانی، اتوبوسرانی، مترو و سایر بخش ها تصمیم گرفتند اعتصابی را که از ۱۸ ژانویه گذشته آغاز کردند، ادامه دهند. کارگران بخش حمل و نقل و اتحادیه های کارگری در فرانسه در اعتراض به شرایط کار و پائین بودن حقوق خود دست به اعتصاب زدند. نمایندگان مدیران بخش حمل و نقل و مسئولان اتحادیه کارگری پنجشنبه گذشته پس از ۱۰ روز اعتصاب کارگران این بخش با هم مذاکره کردند، اما به توافقی بر سر افزایش حقوق کارگران نرسیدند
فرانسه – تظاهرات در اعتراض به نقض حقوق بشر در عربستان
صدها نفر در شهر پاریس فرانسه به دعوت سازمان عفو بین الملل در اعتراض به نقض حقوق بشر در عربستان سعودی دست به تظاهرات زدند. معترضان تصاویری از رائف بدوی، وبلاگ نویس سعودی در دست داشتند. این فرد به اتهام توهین به اسلام به تحمل ده سال زندان، هزار ضربه شلاق و دویست و شصت و هفت هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده است.

کنیا – ۸۰۰ کارمند بیمارستان دست از کار کشیدند
روز دوشنبه ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) بیش از ۸۰۰ کارمند بیمارستان …. با خواست بهبود شرایط کار دست به اعتصاب زدند. آنها از یک هفته قبل هشدار داده بودند که چنانچه کارفرمایان حاضر به امضا قرار دادهای دسته جمعی که از ۲ سال پیش مذاکره در باره آن جریان دارد، نشوند، دست از کار خواهند کشید. این کارگران در محوطه بیمارستان تجمع کردند و با خواندن سرود‌های حق طلبانه، خواهان رسیدگی به مطالباتشان شدند. آنها می‌گویند برای دستیابی به مطالباتشان هیچ راهی‌ جز اعتصاب و اعتراض ندارند.

آمریکا – اخراج هزاران کارمند شرکت آی بی ام IBM
شرکت فناوری اطلاعات آی بی ام آمریکا اعلام کرد هزاران تن از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد.
سخنگوی شرکت آی بی ام روز دوشنبه ۲۷ ژانویه با اعلام این مطلب افزود اخبار و گزارشهایی که در روزهای اخیر درباره اخراج یک چهارم از مجموع چهارصد هزار حقوق بگیر این شرکت در برخی رسانه ها منتشر شده، بی اساس است. مسئولان شرکت آی بی ام آمریکا در حسابرسیهای مربوط به سه ماهه چهارم سال دو هزار و چهارده خود به منظور ایجاد توازن در نیروهای شرکت، حذف شماری از مشاغل را به منظور صرفه جویی پانصد و هشتاد میلیون دلاری مدنظر قرار دادند. در این طرح، برخی از فعالیت های شرکت که درآمدزایی کمتری دارد کاهش خواهد یافت و در عوض به فعالیت هایی که سودآوری بیشتری دارند، میدان بیشتری داده خواهد شد. سخنگوی آی بی ام تصریح کرد با اجرای این طرح ، عذر چند هزار تن از کارمندان شرکت خواسته خواهد شد.

برزیل – اعتصاب گسترده رانندگان اتوبوس
به گزارش خبرگزاری شین هوا از ریو دو ژانیرو، اعتصاب روز دوشنبه ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) کارکنان بخش حمل و نقل شهری کوریتیبا در جنوب برزیل بیش از دو میلیون مسافر را دراین شهر سرگردان کرد. بسیاری از رانندگان اتوبوس درکوریتیبا، هشتمین شهر بزرگ بزریل و همچنین مرکز ایالت پارانای جنوبی ، به دلیل اعتراض به عدم افزایش حقوق و دستمزد به اعتصاب نامحدود دست زدند. در حالی که مسئولان اتحادیه کارکنان حمل و نقل برزیل از برگزاری اعتصاب در روز جمعه۳۰ ژانویه خبر داده بودند اما بسیاری از کارکنان این بخش به رغم هشدار و اعلام جریمه های سنگین از سوی این مسئولان اتحادیه، روز دوشنبه ۲۶ ژانویه به منظور برگزاری اعتصاب دست از کارکشیدند.
این در حالی است که قرار بود مقامات دولتی شهر و رهبران اتحادیه کارگری روز دوشنبه برای پایان دادن به اعتصاب کارکنان حمل و نقل دیدار و گفتگو کنند.

آلمان – اعتصاب کارکنان فرود گاه‌ها
ده ها پرواز فرودگاه های دوسلدورف و کلن – بن در آلمان روز پنجشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) به دلیل اعتصاب کارکنان امنیت پرواز و اعتراض آنان به میزان حقوق خود، لغو شد. به گزارش آسوشیتدپرس، فرودگاه کلن – بن ۴۰ پرواز و فرودگاه دوسلدورف ۲۰۵ پرواز روز پنجشنبه خود را لغو کرده است.
تاکنون سه دور مذاکره میان نمایندگان اتحادیه کارکنان و کارفرمایان بی نتیجه پایان یافته و اتحادیه کارکنان برای فشار بر روی کارفرمایان، اعتصاب روز پنجشنبه را ترتیب داده است. قرار است دور بعدی گفت و گوها پنجم فوریه (۱۶ بهمن) آغاز شود. اتحادیه کارکنان خواستار آن است که دستمزد کارمندان امنیت پرواز، بین ۱.۵ یورو تا ۲.۵ یورو در ساعت افزایش یابد.

خبر‌های کوتاه
اسپانیا – هزاران تن از شهروندان مادرید، پایتخت اسپانیا علیه لایحه تغییر قوانین اعتراض خیابانی به تظاهرات پرداختند. این لایحه که در صورت تصویب نهایی منجر به محدود کردن ضوابط تظاهرات می شود در مجلس نمایندگان تصویب شده و از سوی سنا در دست بررسی است. این لایحه بر تجمع و اعتراض خیابانی در برابر امکان حساس سیاسی تمرکز دارد. اکثریت سنای اسپانیا هوادار دولت حاکم بوده و در صورت موافقت، این قانون از ماه فوریه رسمیت می یابد.
ونزوئلا – هزاران نفر از مخالفان سیاست های نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا روز شنبه در کاراکاس، پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند. آنها به تورم بالا و کمبود کالا در این کشور اعتراض داشتند. این اعتراضها در آستانه برگزاری نشست روسای جمهوری پیشین کشورهای شیلی، کلمبیا و مکزیک در ونزوئلا برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *