shahla daneshfar

در معرفی کارزار “بهنام را آزاد کنید”

shahla daneshfar
گفتگو با شهلا دانشفر:
کارگر کمونیست: از سوی سه نهاد کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، کمپین برای آزادی برای آزادی کارگران زندانی و کودکان مقدمند، کمپین تحت عنوان “بهنام را آزاد کنید” اعلام شده است. قبل از هر چیز میخواهیم این کمپین را معرفی کنید و در مورد اهدافش توضیح دهید؟

شهلا دانشفر: این کمپینی است که از طرف سه نهاد مورد اشاره شما اعلام شده است. ما اسم کمپین را “بهنام را آزاد کنید اعلام کردیم، چون هدفمان آزادی وی است و تا آزادی بهنام این کمپین ادامه خواهد داشت. در عین حال بهنام ابراهیم زاده خواستهایی دارد که فوریست. از جمله او خواستار انتقالش به بند زندانیان سیاسی، قرار گرفتن امکانات درمانی در اختیار وی، مرخصی از زندان و بودن در کنار فرزند بیمارش نیما که به بیماری خطرناک سرطان مبتلاست و تحت درمان است، و لغو احکام جدید صادر شده زندان برای وی است. خواستهای فوری بهنام مورد حمایت و تاکید ماست. ما در این کمپین میخواهیم صدای بهنام ابراهیم زاده و خواستهایش در سطح جهانی باشیم .

همانطور که میدانید بهنام ٤ سال است که در زندان است. در این مدت زیر فشار شکنجه هایی که بر او وارد شده و دو نوبت اعتصاب غذای طولانی کرده، دچار بیماریهای بسیاری شده است. اعتصاب غذای او یکی بعد از حمله وحشیانه رژیم به بند ٣٥٠ و انتقال وی به انفرادی ٢٠٤ اوین و بعد هم به انفرادی ٢٠٩ بود. که در آنجا زیر بازجویی های طولانی و اذیب و آزار فراوانی قرار گرفت. دیگری بعد از ١٢ آذر ماه امسال بود که وی را به بند زندانیان عادی انتقال دادند و در این انتقال دادن فشار بسیاری بر او وارد کردند. این فشارها و این شکنجه ها بهنام را در وضعیت نگران کننده و وضعیت جسمانی بدی قرار داده است. بهنام قرار عمل جراحی داشته است و مقامات جنایتکار رژیم از قرار گرفتن وی تحت مداوا و درمان جلوگیری میکنند و این یکی از اشکال شکنجه و آزار زندانیان سیاسی در زندان است. بهنام خواستار مرخصی پزشکی و انجام معالجاتش است.

بهنام قبلا ٥ سال حکم داشت و ٤ سال از آن را سپری کرده است. اکنون در محاکمه ای دوباره تحت اتهامات پوچی چون تبلیغ علیه نظام، ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و داشتن ماهواره به ٩ سال و ٤ ماه و نیم دیگر محکوم شده است. بهنام طی نامه ای علنی به این حکم اعتراض کرده و داشتن هر گونه ارتباطی با سازمان مجاهدین را تکذیب و آنرا یک پاپوش دوزی جدید خوانده است. خواست بهنام لغو تمامی این احکام است. در این رابطه جمعی از زندانیان سیاسی به اسامی فرید آزموده، رضا اکبری منفرد، افشین بایمانی، محمد جراحی، ایرج حاتمی، خالد حردانی، افشین حیرتیان، شاهرخ زمانی، سعید شیرزاد، حشمت اله طبرزدی، علیرضا فراهانی، ابوالقاسم فولادوند، صالح کهندل، سعید ماسوری، یداله هادی و میثاق یزادن نژاد ضمن اعلام حمایت از بهنام ابراهیم زاده، ٩ سال و نیم حکم زندان صادر شده جدید برای او را محکوم کردند. همچنین صدور این احکام از سوی تشکلهای کارگری در ایران چون اتحادیه آزاد کارگران ایران، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری و غیره مورد اعتراض قرار گرفت و ما نیز بعنوان کمپین “بهنام را آزاد کنید” صدور چنین احکام جنایتکارانه ای را محکوم کرده و از تمامی نهادهای کارگری و آزادیخواه در سراسر جهان خواستار محکوم کردن جمهوری اسلامی بخاطر در زندان نگاهداشتن بهنام ابراهیم زاده و فشار و شکنجه بر روی او و بر روی کارگران زندانی و زندانیان سیاسی شدیم و با تاکید بر وضعیت اضطراری بهنام ابراهیم زاده خواستار آزادی فوری او شدیم. در همین راستا پتی شنی را در حمایت از بهنام و خواستهایش بر روی سایت ها گذاشتیم و از همگان خواستیم که آنرا امضا کنند و به این کارزار بپویندند. این پتی شن که شرح حالی از وضعیت بهنام و اعتراضات وخواستهایش است، همچنان در جریان است و دوستان میتوانند به سایت های نهادهای فراخوان دهنده این کمپین مراجعه و آنرا امضا کنند.

بهنام در زندان نیز صدای آزادی و انسانیت را سر داده و در آخرین نامه اش از وضع اسفناک زندان رجایی شهر و وضعیت ٧٠٠٠ زندانی سخن میگوید.

ما صدای بهنام و صدای اعتراض همه زندانیان سیاسی و ٧٠٠٠ زندانی ای هستیم که بهنام در موردش مینویسد. ما خواستهای بهنام را پشتیبانی میکنیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او هستیم.

کارگر کمونیست: آخرین اخبار از بهنام ابراهیم زاده چیست؟ اخیرا برای او حکم زندانی جدیدی اعلام شده است، چرا رژیم اسلامی بهنام را که هم اکنون ٤ سال است در زندان است و ٥ سال حکم زندان داشته است، دوباره محکوم به زندان بیشتری کرده است؟

شهلا دانشفر: همانطور که اشاره کردم بهنام در ١٢ آذر ماه از سالن ١٢ رجایی شهر به بند ١ بند زندانیان عادی منتقل شد. او با اعتصاب غذا اعتراضش را به این انتقال اعلام کرد و خواستار بازگشتش به بند زندانیان سیاسی شد. همزمان اعتراضات بسیاری از سوی تشکلهای کارگری در ایران چون اتحادیه آزاد کارگران ایران، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری و غیره و نیز در خارج کشور کارزاری گسترده در حمایت از او و از خواستهایش شکل گرفت. بدنبال اینکشمکشها، در ٦ دی ماه بهنام را به جای انتقال به بند زندانیان سیاسی به بند دو زندانیان عادی انتقال دادند. بهنام به اعتصاب غذایش ادامه داد و حتی دچار خونریزی معده شد. تا اینکه به درخواست فرزندش نیما و همسر و خانواده اش و نیز به درخواست تعدادی از هم بندانش در زندان به اسامی شاهرخ زمانی- سعید ماسوری- محمدعلی منصوری- صالح کهندل- میثاق یزدان نژاد- جواد فولادوند- اسدالله هادی- رضا اکبری- مهدی فراهانی- علیرضا فراهانی- فرید آزموده- حشمت الله طبرزدی- حجت الله حاتمی- افشین حیرتیان- ایرج حاتمی- شاهین ذوقی تبار و نیز درخواست تشکلهای کارگری و ما بعنوان کمپین “بهنام را آزاد کنید” و بسیاری از آزادیخواهانی که نگرانش بودند و نامه دادند، او بعد از ٣١ روز در ١٢ دیماه به اعتصاب غذایش خاتمه داد.

نامه های حمایتی از بهنام تماما در دفاع از اعتراض برحق وی و خواستهایش بود. در همین راستا ما به همگان اعلام کردیم که بیایید تا با حمایتی گسترده و جهانی فشار را از روی بهنام و بهنام ها بردازیم و صدای او و همه زندانیان سیاسی در جهان باشیم. و با این کار نگذاریم که این عزیزان مجبور به روی آوردن به اعتصاب غذا و به جان خریدن چنین خطری شوند.

در هر حال اکنون بهنام در بند ٢ رجایی شهر است. و اعلام کرده است که بر روی خواستهایش مصر است. در عین حال او خود را مدافع حقوق کارگر، حقوق کودک و حقوق انسانها میداند و ضمن دفاع از همه مبارزاتش در زندان نیز صدای آزادیخواهی و انسانیت است.

دلیل صدور حکم جدید زندان برای بهنام نیز همین است. جمهوری اسلامی فعالین و رهبران کارگری و عرصه مختلف سیاسی را دستگیر و زندانی میکند تا جامعه را عقب زند. تا جلوی سازماندهی مبارزات و جنبش های اعتراضی مردم را بگیرد. اما می بیند که این فعالین و این رهبران در زندان نیز ساکت نمانده و همچنان آزادیخواهی را فریاد میزنند. به معنای دیگر زندان شده است ادامه اعتراضات کارگران و مردم در کارخانه و در خیابان. در برابر چنین حقیقتی جمهوری اسلامی احساس ضعف میکند و در اوج زبونی زندانی را زیر فشار میگذارد. نمونه اش حمله به بند ٣٥٠ اوین در سال گذشته بود. اما دیدید که با چه اعتراضی روبرو شد. تا جاییکه مجبور شدند رئیس زندانهایشان را عوض کنند. یکی از اتهامات بهنام در بازجویی هایی که داشته در رابطه با اعتراضات زندانیان سیاسی در بند ٣٥٠ و “اغتشاش” در زندان است.

چرا که بهنام از جمله رهبران کارگری است که در زندان نیز همچنان مثل یک رهبر اعتراض کرده و از انسانیت دفاع کرده است. این را در بیانه های پرشور بهنام که در همین چهار ساله از زندان به بیرون داده شده است میتوان دید. بهنام در بیانه هایش نیز به عنوان مدافع حقوق کارگر، حقوق کودک، حقوق زن، حقوق زندانی و حقوق انسانها سخن گفته و رو به جامعه سخن گفته است. برای اینست که بهنام را به ٩ سال و ٤ ماه و نیم دیگر حبس محکوم کرده اند.

اما بطور واقعی هزینه این زندان کردن ها و فشار آوردن ها تا همین جا برای حکومت اسلامی سنگین تمام شده است و امروز مردم بهنام و بهنام ها را همچون رهبران دلسوز و محبوبشان در آغوش میگیرند و ارج میدارند.

کارگر کمونیست: کمپین “بهنام را آزاد کنید” تا کنون چه فعالیتهای داشته است و چگونه میشود با این کارزار کار کرد و انتظارات شما چیست؟

شهلا دانشفر: ما این کمپین را در ٦ دی ماه اعلام کردیم. ضمن اینکه قبل از آنها هر کدام از سه نهاد کمپین برای آزادی کارگران زندانی، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کودکان مقدمند، جلب حمایت جهانی از بهنام ابراهیم زاده در اولویت کارشان قرار داشت. اما به عنوان سه نهاد در همکاری با هم کارزار “بهنام را آزاد کنید” را در دستور گذاشتیم تا کار خود را با قدرت بیشتری به پیش بریم. در همین مدت نهادهایی چون مادران علیه اعدام، کمیته حمایت از شاهرخ زمانی، فدراسیون پناهندگی نیز از این کارزار اعلام حمایت کرده و با ما همراه شده اند.

ما ١٨ تا ٢٨ دیماه را به عنوان هفته حمایت از بهنام ابراهیم زاده اعلام کردیم. در این هفته آکسیونهایی در لندن در انگلیس، در گوتنبرگ در سوئد و در تورنتو در کانادا را داشتیم. بعلاوه اینکه از سوی اتحادیه های کارگری جهانی چون اتحادیه سراسری سوئد (LO)، اتحادیه سراسری کارگران تونس (UGTT) و سازمان کارگران ساختمانی کردستان عراق در حمایت از بهنام ابراهیم زاده و خواستهایش پیامهای گرمی داشتیم. قبل از آن نیز بدنبال ملاقات افسانه وحدت با سازمان عفو بین الملل شعبه سوئد، ما نامه حمایت و پشتیبانی آنها را از این کارزار داشتیم. در این فاصله ما جلسه شبکه همبستگی کارگری خاورمیانه و شمال آفریقا را داشتیم که در آن فعالین کارگری از مصر، تونس، ترکیه و خود ما از ایران شرکت داشتیم و یک موضوع مورد بحث در آن، حمایت از بهنام ابراهیم زاده و معرفی این کمپین بود. که در آنجا دوستان شرکت کننده ضمن اعلام حمایت خود بر روی جذب بیشترین حمایت ها از این فعال کارگری و کارگران زندانی در ایران تاکید گذاشتند.

همچنین ما روز جمعه ٢٦ دیماه فوکوس کارمان را روی تویتر و اطلاع رسانی تویتری گذاشتیم و بیشترین اطلاع رسانی را از وضعیت بهنام ابراهیم زاده و خواستها و مبارزاتش انجام دادیم. ما از همگان خواستیم که به علامت همبستگی با بهنام و خواستهای او عکسی از او را بدست بگیرند و کلیپ تهیه کنند و عکس بگیرند و در مدیای اجتماعی منتشر کنند و کلیپ هایی از این عکس ها تهیه کردیم و انتشار دادیم. همانطور که جلوتر اشاره کردم پتی شنی را در حمایت از بهنام و اعتراضاتش در مدیای اجتماعی به امضا گذاشتیم که همچنان در جریان است.در تلویزیون برنامه مستقیمی در دفاع از بهنام ابراهیم زاده داشتیم که بینندگانی روی خط آمدند و حمایتشان را از او اعلام کردند. همچنین برنامه های تلویزیونی کمیته مبارزه برای آزادی زندان سیاسی که تهیه کننده او شیوا محبوبی سخنگوی این کمیته است و برنامه تلویزیون کارگران و یک دنیای بهتر اخبار مربوط به بهنام ابراهیم زاده را پوشش داده و از این طریق نیز در جهت جلب حمایت اجتماعی از او تلاش کرده ایم. از جمله در برنامه مستقیم شیوا محبوبی در ٢٨ دی ماه دوستانی بسیاری روی خط آمدند و حمایت خود را از این کارزار اعلام داشتند. کمپین “بهنام را آزاد کنید” تا آزادی او ادامه دارد.

فعالیت با کمپین “بهنام را آزاد کنید” ساده است. هر کس که در اعتراض و در خواستهای بهنام شریک است، میتواند خود را عضو این کمپین بداند و با آن فعالیت کند. ما همگان را به همکاری با این کارزار فرامیخوانیم. دفاع از بهنام و از خواستهایش علاوه بر دفاع از خود او و تلاش برای رهایی اش از زندان، در واقع دفاع از حق تشکل، حق اعتصاب، حق آزادی بیان و دفاع از حقوق کارگران و کل مردم است. چون بهنام پرچم این خواست ها را بدست گرفته است و بخاطر آنها در زندان است. همکاران این کمپین میتوانند از طرق زیر و نیز هر شکل و ابتکاری که به نظرشان میرسد ما را در پیشبرد آن یاری دهند. از جمله میتوان: طومار و پتی شنی که در دفاع از بهنام روی سایت ها گذاشته ایم را امضا کرد و از دیگران نیز خواست که آنرا امضا کنند. میتوان آدرس این پتی شن را از طریق شبکه های اجتماعی و خطوط وایبر و لاین و غیره در ایران وسیعا پخش کرد و خواستار حمایت و پشتیبانی از بهنام شد. میتوان عکس بهنام را به جاهای مختلف نصب کرد و با نوشتن شعار بهنام را آزاد کنید، کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، به این کارزار پیوست. میشود در کشور های مختلف آکسیون های اعتراضی در حمایت از بهنام و همه زندانیان سیاسی گذاشت. میشود با نهادها و سازمانهای کارگری و انساندوست در هر کشوری که هستید، تماس گرفت و خواهان حمایت آنها از بهنام و از این کمپین شد. میشود وسیعترین اطلاع رسانی را در مورد بهنام و وضعیت او و کارگران زندانی و زندانیان سیاسی کرد. و بالاخره اینکه نباید خانواده بهنام را تنها گذاشت و در این مبارزه باید آنها را همراهی کرد.

در میان حمایت ها ، نامه ای از سوی اتحادیه سراسری کارگران تونس در حمایت از بهنام منتشر شده است. اهمیت چنین حمایتهایی چیست و در این راستا چه کارهای دیگری در دستور است. ؟

جلب حمایت اتحادیه های کارگری و نهادهای انساندوست در سطح بین المللی یک قدم مهم در رساندن صدای اعتراض کارگران ایران و کارگران زندانی به افکار عمومی جهان است. در بستر این فعالیت هاست که ما توانسته ایم گفتمان اخراج و بایکوت سیاسی رژیم اسلامی بعنوان یک رژیم سرکوب و جنایت، از مراجع جهانی را به جلو بریم. از جمله در نتیجه تلاش های ارسلان ناظری عضو کمپین برای آزادی کارگران زندانی، اتحادیه سراسری کارگران مونتاژ در استرالیا طی نامه های اعتراضی خود ضمن حمایت از کارگران زندانی، از این خواست حمایت کرده و خواستار بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی در سطح جهانی شد. و این خواست در اجلاس سال گذشته بزرگترین اتحادیه های کارگران صنعتی در کنفرانس بانکوک طرح گردید. ضمن اینکه ما با حضور هر ساله خود در اجلاس های سازمان جهانی کار تلاش کرده ایم با همین گفتمان صدای اعتراض کارگران و مردم ایران باشیم. اینکه امروز اتحادیه سراسری کارگران تونس طی نامه ای اعتراضی حمایت خود را از بهنام ابراهیم زاده و کارگران زندانی اعلام میکند و همبستگی اش را با مبارزات کارگران و مردم ایران اعلام میکند، نتیجه پیشروی ما در این عرصه از مبارزه و ارتباط گسترده تر با اتحادیه های کارگری در جهان است. شما میدانید که در کنفرانسی که در ٦ سپتامبر ٢٠١٤ در سوئد از سوی کمیته هبمستگی بین المللی کارگری برگزار شد، ما شبکه همبستگی کارگری در خاورمیانه و شمال آفریقا را تشکیل دادیم. این اقدام مهم است بخاطر موقعیت این منطقه و بخاطر اینکه مسائل و خواستهای مشترکی مبارزات کارگران در ایران را با کارگران در خاورمیانه و شمال آفریقا به هم ربط میدهد. یک فاکتور مهم آن جمهوری اسلامی به عنوان ستون فقرات اسلام سیاسی در منطقه است و مبارزه با اسلام سیاسی یک عرصه مهم مبارزه در همه این کشورهاست. و سرنگونی رژیم اسلامی یک فاکتور مهم در پیشروی آزادیخواهی در منطقه و کل خاورمیانه و شمال آفریقا است. از همین رو همکاری های عملی مبارزاتی نهادهای کارگری در این منطقه و حمایت کارگران و مردم در این منطقه از مبارازت یکدیگر بسیار مهم است و اهمیت سیاسی دارد. جلب حمایت اتحادیه سراسری کارگران تونس به این لحاظ بسیار مهم است و نتیجه این فعالیت هاست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *