گزارش دادگاه بین‌المللی مردمی آبان – روز اول، پنجشنبه ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱

مندرج در انترناسیونال ۹۴۶

فایل پی دی اف ویژه پیاده کردن روی تلفن همراه

“دادگاه بین‌المللی مردمی آبان “  در آبان امسال از روز چهارشنبه ۱۰ نوامبر برابر با ۱۹ آبان  در شهر لندن آغاز شده و تا روز یکشنبه ۱۴ نوامبر برابر با ۲۳ آبان ادامه خواهد داشت. روز سه‌شنبه، ۱۸ آبان، برگزار کنندگان این دادگاه  در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که این “دادگاه بررسی خواهد کرد که آیا جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله  خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور کنونی و رئیس وقت قوه‌ قضائیه در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ جنایت علیه بشریت بوده است یا خیر”. عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه همزمان با مشارکت در دادگاه مردمی آبان، در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که برگزاری این دادگاه مردمی «زنگ بیدارباشی» باشد برای تمام اعضای سازمان ملل.

لازم به یادآوری است که خبرگزاری رویترز در همان زمان ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است، برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

نفس برگزاری این دادگاه، بدون توجه به هر گونه حکم یا احکامی که صادر کند، یک دستاورد  و پیروزی مهم سیاسی برای جنبش دادخواهی و جنبش سرنگونی در ایران است. به یمن این رویداد، بار دیگر توجهات و دوربین های رسانه ای روی جنایات آبان متمرکز گردید. بار دیگر کوس رسوائی سران جنایتکار رژیم دوباره به صدا درآمد. برگزاری این دادگاه، دروازه محاکمات بین المللی سران رژیم را باز نمود. آیا در اروپا دیگر دولتی جرئت فرش قرمز پهن کردن برای این جانیان را خواهد داشت، بعید است.

توجه شما را به مشروح گزارشات روزهای اول و دوم دادگاه جلب می کنیم.

گزارش مشروحی از  تریبونال لندن (دادگاه مردمی آبان در لندن)

به نقل از صفحه “انقلاب زنانه”

روز نخست دادگاه بین‌المللی مردمی آبان: شهادت شاهدان و خانواده‌های دادخواه #آبان۹۸

گزارش اول

روز نخست دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به کشتار و سرکوب در جریان اعتراضات سراسری سال ۹۸ آغاز شده است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی به نامه درخواست حضور در این دادگاه پاسخی نداده و در آن حاضر نشدند.

حمید صبی، عضو هیات دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، روز چهارشنبه ۱۹ آبان گفت که به سفارت ایران در لندن و همه متهمان پرونده نامه فرستاده شده که خود یا وکیلشان در دادگاه حاضر شوند،‌ ولی پاسخی ندادند.

او درباره مسئولیت مقام‌های جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات گفت: «تمام مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران باید به تصویب رهبر جمهوری اسلامی برسد و سرکوب معترضان با سلاح‌های کشنده بدون تایید علی خامنه‌ای امکان‌پذیر نبود.»

عضو هیات دادستانی شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان را بسیار بالاتر از تعداد اعلام‌شده به صورت رسمی عنوان کرد.

وزیر کشور پیشین جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را تنها بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام کرده بود،‌ این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در وزارت کشور از دستکم ۱۵۰۰ کشته خبر داد.

حمید صبی در ادامه اشاره کرد که شاهدان شجاع شهادت خواهند داد که علاوه بر نیروی انتظامی،‌ بسیج، سپاه و نیروهای لباس شخصی با سلاح‌های کشنده به سر و سینه معترضان شلیک کردند.

گزارش دوم

در ادامه دادگاه چهارشنبه، صبی گفت: «رهبران جمهوری اسلامی افرادی تحت تعقیب دادگاه‌های بین‌المللی به علت ترور مخالفان هستند.»

او افزود: «ابراهیم رئیسی هم به علت کشتار مخالفان تحت تحریم است و نه‌تنها منکر جنایات نیست، بلکه به آن افتخار می‌کند.»

عضو هیات دادستانی این دادگاه اضافه کرد:‌ «خامنه‌ای یکی از ثروتمندترین افراد دنیاست و گفته می‌شود ۹۵ میلیارد دلار ثروت دارد،این در حالی است که اکثر مردم ایران زیر خط فقرند.»

صبی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان را «منحصر به فرد» خواند و گفت فقط دو سال بعد از واقعه برگزار می‌شود. بسیاری از شهود رنج‌کشیده هستند و بسیاری از شهود از داخل ایران شهادت خواهند داد.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که با هدف «رسیدگی به کشتار و شکنجه مردم در اعتراضات آبان ۹۸» در لندن تشکیل شده، قصد دارد درباره بیش از ۱۳۰ مقام ایرانی و احتمال انجام جنایت علیه بشریت از سوی آن‌ها، اظهارات ده‌ها شاهد را بررسی کند.

این دادگاه همچنین قرار است اظهارات ۴۵ شاهد علیه بیش از ۱۳۰ مقام جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، را بررسی کند.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، پیش از صدور حکم نهایی خود در اوایل سال ۲۰۲۲، اظهارات ۱۲۰ شاهد دیگر را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

گزارش سوم

مریم فومنی، یکی از شاهدان و عضو هیات دادستانی در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان گفت در مجموع ۲۷۵ نفر داوطلب ارائه شهادت در این دادگاه شدند تمام شهادت ها راستی آزمایی شدند و در اختیار قضات این دادگاه قرار گرفتند.

او اضافه کرد برخی از شاهدان به علت تهدیدهای امنیتی و صدمات حاصله از سرکوب اعتراضات نتوانستند شهادت کاملی بدهند ۳۱ نفر از شاهدان از بازداشت شدگان اعتراضات آبان هستند.

به گفته او، از ۴۷ شهر مختلف در ایران شاهد وجود دارد اما سرکوب اعتراضات بسیار گسترده‌تر از ۴۷ شهری بود که از آن‌ها شاهدانی داریم. شهرهایی هستند که در آن‌ها اعتراضات به شکل گسترده‌ای سرکوب شدند اما شاهدی از آن شهر نداشتیم.

گزارش چهارم

امین انصاری‌فر، پدر #فرزاد_انصاری_فر یکی از کشته‌شدگان آبان ۹۸ به عنوان شاهد در دادگاه گفت جسد ۶ نفر از کشته‌شدگان بهبهان را به اهواز منتقل کردند و آنجا مورد کالبدشکافی قرار گرفتند. کالبدشکافی نشان داد که با اسلحه کلاشینکف به سر فرزاد شلیک کردند.

او افزود دخترش را به جرم دادخواهی خون برادرش بازداشت کردند و ۷ روز در زندان اهواز بود و پرونده او هنوز مفتوح است. همچنین برادرش را هم به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت کردند.

پدر فرزاد انصاریفر از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در پاسخ به پرسش یکی از اعضای هیات قضات گفت ما بارها از مسئولان خواستیم که کسی را که به پسر ما شلیک کرده شناسایی و معرفی کنند اما در پاسخ گفتند نمیدانیم.

امین انصاری‌فر تاکید کرد در ده روز اول بعد از کشته شدن فرزاد شکایتی در دادگستری ثبت کردیم اما تا امروز هیچ پاسخی به شکایت ما داده نشده است.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که با هدف «رسیدگی به کشتار و شکنجه مردم در اعتراضات آبان ۹۸» در لندن تشکیل شده، قصد دارد درباره بیش از ۱۳۰ مقام ایرانی و احتمال انجام جنایت علیه بشریت از سوی آن‌ها، اظهارات ده‌ها شاهد را بررسی کند.

این دادگاه همچنین قرار است اظهارات ۴۵ شاهد علیه بیش از ۱۳۰ مقام جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، را بررسی کند.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، پیش از صدور حکم نهایی خود در اوایل سال ۲۰۲۲، اظهارات ۱۲۰ شاهد دیگر را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

گزارش پنجم

مسیح علی‌نژاد، ‌روزنامه‌نگار که برای ارائه شهادت در این دادگاه حاضر شد، اشاره کرد یکی از مادران داغدار اعتراضات آبان به علت تالمات در بیمارستان روانی بستری شده است.

او گفت که حکومت ایران معترضان را با شکنجه وادار به اعتراف اجباری کرده است.

مسیح علی‌نژاد همچنین گفت مادر محمد داستان‌خواه، یکی دیگر از کشته‌شدگان، تهدید شد که مطالبش را از اینستاگرام حذف کند،‌ در غیر این صورت بازداشت می‌شود.

این روزنامه‌نگار از سویی به تهدید و فحاشی به خانواده‌ها و مادر کشته‌شدگان اشاره کرد.

وی افزود برخی از خانواده‌ها را تهدید کردند که اگر با رسانه‌ای مصاحبه کنند دیگر فرزندانشان در حوادثی مانند رانندگی کشته می‌شوند.

گزارش ششم

محبوبه رمضانی مادر #پژمان_قلیپور ، از کشته‌شدگان اعتراضات‌ هم در ویدیویی که از او در دادگاه پخش شد از نداشتن حق دادخواهی در ایران انتقاد کرد و گفت: «من در ایران حق دادخواهی ندارم،‌ اگر بپرسم چه کسی فرزندم را کشته مجرم محسوب می‌شوم.»

او افزود: «ما دادخواهیم، به داد ما برسید.»

مادر قلی‌پور اشاره کرد که لباس‌های گلوله‌خورده و خونی پسرش را به عنوان مدرک برای دادخواهی نگه داشته است.

گزارش هفتم

مادر پویا بختیاری: تصاویر پسرم را از خانه بردند

ناهید شیرپیشه،‌ مادر پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در این دادگاه گفت: «به خانه ما یورش آوردند، ‌تصاویر پسرم را از روی دیوار خانه کندند.»

او اشاره کرد که ماموران دفتر خاطرات فرزندش و خودش و همچنین کامپیوتر و شناسنامه پویا بختیاری و گواهی فوت او را نیز با خود بردند.

ناهید شیرپیشه درباره اعتراضات گفت: «این ادامه ظلم ۴۰ ساله بود که ما مردم نجیب و صبور را به خیابان کشید.»

او همچنین گفت که دادخواهی در ایران «جرم بسیار سنگینی»‌ است. مادر پویا بختیاری خواستار محاکمه بالاترین مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل صدور دستور قتل معترضان شد.

گزارش هشتم

ویدئویی از مادر #ابراهیم_کتابدار در دادگاه به نمایش درآمد. او در این ویدئو گفت: «رفتم دادگاه گفتم پسر مرا کشتید. گفتند کشتیم که کشتیم… بچه‌هایم را آواره کردند. در این دنیا کسی نیست به داد من برسد؟ به کی بگویم؟»

این دادگاه همچنین قرار است اظهارات ۴۵ شاهد علیه بیش از ۱۳۰ مقام جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، را بررسی کند.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، پیش از صدور حکم نهایی خود در اوایل سال ۲۰۲۲، اظهارات ۱۲۰ شاهد دیگر را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

گزارش نهم

شاهد برای حفظ امنیت به صورت ناشناس شهادت داد و شهادت او با صدای دیگری بازگو شد.

شاهد ۱۸۵ در #دادگاه_بین‌المللی_مردمی_آبان  گفت: «من از نزدیکان و معتمدین امام جمعه شهرم هستم و تمامی مسائل را با من در میان می‌گذارند و من مستقیما در این مسائل [اعتراضات آبان ۹۸] ناظر بودم و می‌دیدم.»

وقتی تظاهرات توسط نیروی انتظامی جمع نشد، شورای تامین استان با حضور امام جمعه شکل گرفت. در روز دوم اعتراضات، شورای تامین شهر به ریاست فرماندار، با حضور امام جمعه، فرمانده سپاه،فرمانده ارتش، وزارت اطلاعات تشکیل شد. امام جمعه گفت من خودم نیرو دارم؛

نیروهاش اوباش شهر بودند که با زنجیر و پنجه بوکس مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند.#دادگاه_بین‌المللی_مردمی_آبان

وقتی نتوانستند اعتراضات را کنترل کنند، یک سری نیروی دیگر وارد کردند؛ نیروهای گردان امنیتی امام علی و نوپو. این‌ها مجهز به سلاح گرم بودند و دستور کتبی داشتند کمر به بالا و حتی به سر شلیک کنند.

 امام جمعه گفت:«قضایا را تمام کنید. حتی اگر خون ریخته شد، مسئولیتش با من.حضرت آقا ناراحته.»

در شهر ما بالغ بر ۱۲۰ نفر در شهر ما کشته شده بودند. این در کل کشور عدد بسیار بزرگی می‌شود. از شورای تامین دستور دادند که پزشکی قانونی علت مرگ را چیز دیگری بنویسد.

شاهد ۱۸۵ در شهادت خود از شکنجه‌های ماموران امنیتی علیه بازداشت‌شدگان گفت: کسانی که اعتراف اجباری نمی‌کردند را در جایی به نام سوئیت که مثل قبر بود، به حالت مرگ، آن‌قدر نگهداری می‌کردند تا اعتراف کنند.

برخی از بازداشت‌شدگان به دلیل قرص‌هایی که در زندان به آنها خورانده بودند، جان باختند. فرماندهان نظامی از کشتار مردم در اعتراضات آبان ۹۸ با افتخار حرف می‌زدند.

شاهد ۱۸۵ در پاسخ به پرسش یکی از اعضای هیات قضات در مورد استفاده از زندانیان جرایم خشن در سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ گفت: این‌ها را تحت نیروهای بسیج به خیابان آوردند و این‌ها با لباس شخصی و اسلحه سرد مردم را می‌زدند.

گزارش دهم

شاهد ۳۲، خواهر یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان شهادت خود را با شرحی از وقایع منتهی به قتل برادرش در روز ۲۶ آبان ۱۳۹۸ آغاز کرد.

او گفت: «بعد از قتل برادرم، اطلاعات برای هفت روز پیکرش را به ما تحویل نمی‌دادند. جرم برادر من چه بود؟ برادر ۲۵ ساله‌ام در مملکت خودش، حقش فقط شد یک گلوله. به چه جرمی برادرم را کشتند؟»

شاهد ۳۲ در ادامه شهادت خود به شکایت‌های بی‌نتیجه خانواده برای شناسایی آمران و عاملان قتل برادرش اشاره کرد و گفت: در دادگاه به پدرم گفتند از نیروهای بسیج به او شلیک شده و حق پیگیری ندارید. یعنی کشتیم که کشتیم!

شاهد ۳۲ گفت: برادرم تیر به شکمش خورده بود و علت فوتش خونریزی بیش از اندازه بود. به برادرم نرسیده بودند…وقتی تیر می‌خوره، تمام اطرافش را به گلوله می‌بندند تا کسی نتواند به او نزدیک شود. برادرم یک‌ساعت زیر باران می‌ماند و کسی بلندش نمی‌کند.

شاهد ۳۲ همچنین به تهدید خانواده و برادر دیگرش اشاره کرد و گفت: به برادرم پیام‌های تهدید‌آمیز می‌فرستادند. دو، سه بار می‌خواستند با ماشین به او بزنند و قصد کشتنش را داشتند. الان همچنان تهدیدمان می‌کنند و زندگی ما و بقیه اعضای خانواده در خطر است.

گزارش یازدهم

دومین جلسه #دادگاه_بین‌المللی_مردمی_آبان با شهادت رها بحرینی پروهشگر ارشد سازمان عفو بین‌الملل آغاز شد.

رها بحرینی پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در شهادت خود در مقابل هیات قضات از شیوه تحقیقات این سازمان برای تعیین هویت کشته شدگان گفت.

رها بحرینی گفت که به دلیل جو وحشت در ایران، خانواده قربانیان حاضر نشده‌اند که در دادگاه شهادت دهند.

او اعلام کرد که نیروهای امنیتی از شلیک مستقیم گلوله و «آتش گسترده» علیه معترضان و همچنین تماشاچیان اعتراضات استفاده کرده‌اند.

بحرینی همچنین ویدیوهایی را از اعتراضات و سرکوب آنان توسط نیروهای امنیتی پخش کرد.

رها بحرینی روز دوم اعتراضات آبان را خونین‌ترین روز این اعتراضات ذکر کرد و همچنین گفت که ۲۳۶ نفر در روز دوم و سوم که اینترنت قطع بوده کشته شده‌اند.

به گفته او، بر اساس اطلاعات عفو بین الملل جان باختگان در۳۷ شهر مختلف در هشت استان ایران کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد جان‌باختگان مربوط به استان تهران بوده و همچنین ۵۹ نفر در استان خوزستان و ۱۳ نفر در کرمانشاه کشته شده‌اند.

رها بحرینی گفت که ۲۲ مورد از جان‌باختگان کودک بودند و ۲۰۰ نفر از قربانیان بین ۲۰ تا ۳۰ سال، و حدود ۲۰ درصد از قربانیان ۳۰ تا ۴۰ سال سن داشته‌اند.

او گفت که بازداشت‌شدگان تحت انواع شکنجه، از جمله تجاوز و آزار جنسی، قرار گرفتند، از سقف آویزان می‌شدند و مشت لگد می‌خوردند تا وادار به اعتراف اجباری شوند.

رها بحرینی گفت که نیروهای امنیتی صدها کودک را در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام بازداشت کردند و در استان کهگیلویه و بویراحمد برخی از آنها پس از اعتراضات در مدرسه بازداشت شده و به آنها شوک الکتریکی زده شده است و همچنین شکنجه شده‌اند.

او اعلام کرد که به برخی از این کودکان تجاوز شده بود و همچنین آسیب‌های شدید جسمی از جمله شکستن دست و دندان دیده بودند.

او در پاسخ به سوال دادگاه که اشاره شد رها بحرینی درباره تعرض جنسی به مردان زندانی گفته اما از تعرضی جنسی به زنان چیزی نگفته و این آیا بدلیل تابو بوده که بیان نشده یا به زنان تجاوز صورت نگرفته؟! پاسخ داد: ما به زندانیان سیاسی زن دسترسی پیدا نکردیم تا روایت آنها را داشته باشیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *