تجمع اعتراضی معلمان و کارگران توزیع برق و فراخوان کارگران رسمی نفت & اعتراضات مردم چند روستا علیه بی آبی در غیزانیه در خوزستان

تجمع اعتراضی معلمان و کارگران توزیع برق و فراخوان کارگران رسمی نفت

  • روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت کارگران و‌ پرسنل شرکتی و حجمی شرکت توزیع برق با خواست استخدام رسمی مقابل مجلس اسلامی برای چندمین بار تجمع اعتراضی برپا کردند.
  • روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت جمع بزرگی از معلمان که به آنها کارنامه سبز ها گفته میشود و از شهرهای مختلف به تهران آمده بودند، جلوی مجلس اسلامی تجمع کردند. این معلمان ۴ روز اعلام تجمع کرده اند که امروز اولین روز آن برپا شد.

معلمان معروف به کارنامه سبزها سال هاست که در آموزش و پرورش کار میکنند ولی استخدام نیستند. بسیاری از این معلمان اکنون حتی از سن استخدامشان گذشته است و این یک معضل در زندگی و معیشت آنهاست.

از سوی دیگر خبرها حاکی از اینست که بخشی از معلمان در اعتراض به طرح رتبه بندی فعلی که آنرا تعرضی به زندگی و معیشت خود میدانند، برای ساعت ده صبح روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت به تجمع فراخوان داده اند. این تجمعات در تهران در مقابل وزارت آموزش و پرورش و در شهرستانها مقابل ادارات آن برگزار خواهد شد. معلمان یک بخش معترض جامعه هستند. افزایش دستمزدها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی، درمان و تحصیل رایگان برای همه، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و حق تشکل، تجمع و اعتراض و آزادی معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی از جمله خواستهای اعلام شده این معلمان در اعتراضات تا کنونی شان بوده است. هم اکنون کارزاری برای آزادی اسماعیل عبدی معلم زندانی در جریان است و تاکنون بیش از ده هزار نفر آنرا امضا کرده اند.

  • همانطور که قبلا گزارش کردیم کارگران رسمی صنعت نفت برای ساعت ده صبح ۲۰ اردیبهشت مقابل مجلس اسلامی تجمع خواهند کرد. اعتراض این کارگران به نحوه افزایشات عمومی سال ۱۴۰۰ است. این فراخوان که تحت عنوان “گردهمایی خانواده رسمی صنعت نفت” اعلام شده است مورد حمایت کارگران غیررسمی نفت نیز قرار گرفته است. کارگران رسمی در‌ حال جمع‌آوری طومار امضا در اعتراض به نحوه افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰ در تمامی بخش‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در تمام نقاط کشور برای ارائه به مجلس اسلامی هستند. تجمع روز ۲۰ اردیبهشت قرار است با حضور نمایندگانی از شاغلین، بازنشستگان و بازنشستگان صنعت نفت برگزار شود.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹ مه ۲۰۲۱

…………………..

« غیزانیه همسایه تشنه کارون »

اعتراضات مردم چند روستا علیه بی آبی در غیزانیه در خوزستان

فقر و محرومیت از دسترسی به حقوق اولیه و انسانی در ایران هر روز گسترده تر و عمیق تر می شود. استان خوزستان هم از این قاعده مستثنی نیست به گونه ای که مردم مناطق بسیاری حتی از بدیهی‌ترین نیاز حیاتی انسان یعنی «آب» آشامیدنی هم محروم هستند و بی‌آبی سایه فقر را بر سر مردم خصوصا در مناطق روستایی سنگین‌تر کرده است.

روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه اهالی روستاهای روزنه، هوره سید یوسف، شریفیه، ابو کبیریه، غدیر حبسه و مدینات از بخش غیزانیه و دهستان مشرحات در پی کمبود آب شرب مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. روستائیان معترض می گویند پس از اعتراضات گسترده ای که داشتیم اکنون بیش از هشت ماه از احداث خطوط جدید لوله انتقال آب به روستاهای غیزانیه میگذرد اما این خطوط بدون وجود پمپ های تقویت فشار چگونه می توانند آب را به روستاها پمپاژ کنند؟

به گفته یکی از اهالی روستای روزنه، وقتی مقامات قصد بازدید از روستاها را دارند ترفندهایی فریبکارانه برای نشان دادن آب شرب پایدار به کار می‌برند. به‌ طور مثال اگر مقامی قصد بازدید از روستای ما را دارد آب ۵ روستای دیگر را قطع می‌کنند تا آب در روستای مذکور پایدار شود. نوبت آب ۶ روستا از شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۸ صبح تا بعدازظهر و کمتر است، شاید سرجمع در طول هفته ۱۵ ساعت آب داشته باشیم.

دهیار یکی از روستا ها هم که در تجمع حاضر بود می گوید مردم این منطقه بیشتر به دام‌ پروری مشغول‌ اند، هیچ‌ کس جوابگو نیست و مسئولین فقط وعده‌های پوچ می‌دهند. آب بسیار کم و از کیفیت بدی برخوردار است و اهالی، بیشتر از آن برای مصارف شستشو استفاده می‌کنند. ما روستاییان سال‌ها از بی‌آبی رنج می‌بریم و عمده آب شرب خود را از طریق تانکر تأمین می‌کنیم همچنین جاده این روستاها از سال ۸۵ بلاتکلیف مانده و آسفالت نشده است.

اعتراضات مردم غیزانیه موضوع تازه ای نیست. بیش از پانزده سال است که اهالی روستاهای این منطقه نسبت به بی آبی و آلودگی شدید هوا ناشی از سوزاندن گازهای سمی حاصل از استخراج نفت و گاز پیرامون روستاهای محل سکونت شان معترضند.

خرداد ماه سال گذشته بود که جمعی از مردم غیزانیه به نداشتن آب لوله‌ کشی برای نوشیدن اعتراض کردند. معترضان ابتدا مقابل بخشداری غیزانیه و سپس در جاده قدیم اهواز – ماهشهر (امیدیه) تجمع کردند. این تجمع اما با سرکوب وحشیانه نیروهای امنیتی و با شلیک گلوله های ساچمه ای مواجه شد که در اثر آن چندین نفر زخمی شدند (چهار نفر از ناحیه پا و ۲ نفر از ناحیه سر) که یک نفر از آنها یک پسر بچه بوده است. اما تعداد دیگری هم در این تیراندازی مجروح شده بودند که به دلیل ترس از بازداشت مجروحیت خود را اعلام نکرده‌اند.

بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها اکنون به دلیل بی آبی، فقر و بیکاری خالی از سکنه شده و تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است.

بی آبی در این منطقه تاثیر مستقیم بر روی کار، زندگی و سلامتی مردم دارد. این وضعیت آسیب بسیاری به زمینهای کشاوری و کار دامداران زده و استاندارد بهداشت منطقه را بشدت پایین آورده است. این وضعیت نتیجه مستقیم سیاست های تخریبی و چپاولگرانه سرمایه داری وحشی حاکم و دست اندرکاران حکومتی است. دولت در قبال زندگی و معیشت مردم و تامین آب آشامیدنی سالم و بالا بردن استاندارد بهداشتی منطقه و تامین نیازهای فوری مردم مسئول است. تمامی سیاستهای تخریبی زیست محیطی که زندگی و معیشت مردم را به خطر انداخته است باید فورا متوقف شود.

کمیته سازمانده-واحد خوزستان

۱۹اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹مه ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *