اطلاعیه خبری: ادامه جدال در نیشکر هفت تپه، موفقیت کارگران تهران جنوب در بازگرداندن همکارانشان به سرکار، و آماری تکاندهنده از گسترش بیکاری

روز ٢٩ بهمن شماری از کارگران نیشکر هفت تپه برای پیگیری ابلاغ رسمی حکم خلع ید از اسد بیگی سردسته باند مافیایی حاکم در این شرکت در اداره کار برای پنجمین روز دست به تحصن زدند. در این روز اداره کار اعلام کرد که رای صادره شورای حل اختلاف را روز شنبه به کارگران اعلام خواهد کرد و بدنبال آن تحصن آنان پایان گرفت. حکم خلع ید از اسدبیگی در هجدهم بهمن ماه داده شد اما هنوز سما اعلام نشده است. خلع ید از باند دزد و مافیائی اسد بیگی یک خواست مهم کارگران نیشکر هفت تپه در چند سال اخیر بوده است. کارگران حاضر نیستند بیش از این باند مافیائی هفت تپه را تحمل کنند و ماهها برای آن جدل کرده اند. جمهوری اسلامی میداند که راهی جز کنار زدن اسد بیگی نیست اما مسئولین مربوطه مدام این دست و آن دست میکنند و تلاش میکنند راهی برای فرار از خلع ید اسد بیگی پیدا کنند.
کارگران نیشکرهفت تپه خواستار اعلام رسمی حکم خلع ید از اسد بیگی و تعیین تکلیف نهایی وضعیت شرکت و گسیل یک نفر از سوی دولت و اداره شرکت تحت نظارت شورای خود هستند. بعلاوه مختومه اعلام کردن پرونده های قضائی علیه کارگران، محاکمه اختلاسگران بجای پرونده سازی برای کارگران، احیای پرداخت کامل مطالبات عرفی خود هستند. کارگران نیشکر هفت تپه برای معیشت انسانی و امنیت شغلی و نقد کردن طلبهای خود جانانه مبارزه میکنند.

  • روز ٢٩ بهمن اعتصاب کارگران شرکت تهران جنوب در پروژه مجیدیه در ماهشهر در اعتراض به اخراج ها از جمله اخراج ٢٥ همکار خود وارد پنجمین روز خود شد. زیر فشار این اعتراضات کارگران موفق شدند همکاران اخراجی خود را سر کار بازگردانند. تهران جنوب در مجیدیه کار انبارداری پتروشیمی ماهشهر را برعهده دارد.
  • روز ٢٨ بهمن حدود ۱۵۰ نفر از کارگران شرکت احداث، شاغل در فاز ۱۴ پارس جنوبی به دلیل اعلام پایان کار از سوی کارفرما با تجمع در مقابل دفاتر اداری شرکت مذکور خواستار دریافت مطالبات خود و بازگشت به کارشان شند. بنا بر خبر شرکت های پیمانی در پایان اقدام به اخراج کارگران میکنند تا در شروع سال بعد و اتخاذ قرارداد جدید، دستمزدهای کمتری به آنها تحمیل کنند. ضمن اینکه در این بیکارسازی ها مطالبات کارگران و عیدی و پاداش آخر سال آنها نیز بالاکشیده میشود. این موضوع به فضای اعتراضی در میان کارگران نفت علیه پیمانکاران دزد و مفتخور بیشتر دامن زده است. از سوی دیگر با افزایش هر روزه قیمت ها و کاهش قدرت خرید کارگران اکنون فضای اعتراضی در بخش های مختلف نفتی بالاگرفته و کارگران قرارداد مستقیم نیز نسبت به تبعیض ها و سطح نازل حقوقها صدای اعتراضشان بلند شده است.
  • طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اسلامی تحت سناریوهای مختلف بین ۲.۸ تا ۴.۶میلیون نفر از شاغلان فعلی، متاثر از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست خواهند داد. این درحالیستکه در فاصله پایان سال ٩٨ تا پاییز ٩٩ یک میلیون و نیم بیکار به خیل عظیم بیکاران میلیونی کشور اضافه شده است. و این در شرایطی است که جمعیت عظیم کارگران بیکار از هر گونه تامینی از جمله بیمه بیکاری محرومند. بدین ترتیب بیکاری هم اکنون به پدیده ای اجتماعی تبدیل شده و ابعاد فاجعه باری بخود گرفته است. دولت در قبال تامین معیشت همه مردم مسئول است. همه افراد بدون درآمد یا کم درآمد از جمله همه کارگران بیکار اعم از زن و مرد باید از حقوق پایه ماهیانه مکفی که کفاف تامین زندگی در حد استاندارد قابل قبول را بدهد، برخوردار شوند. افزایش پایه دستمزد و حقوق به بالای خط فقر ١٢ میلیونی امروز یک خواست وسیع اجتماعی در میان بخش های مختلف کارگری است. بعلاوه درمان و تحصیل رایگان و داشتن مسکن حق مسلم همه مردم است.
    پیش بسوی اعتصابات سراسری
    پیش بسوی ایجاد شوراها
    حزب کمونیست کارگری ایران
    ١ اسفند ۱۳۹۹، ١٩ فوریه ٢٠٢١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *