لزوم آرایش جدید رهبری حزب

مصوب پلنوم ٢٤  –  نوامبر ٢٠٠٥

مقدمه:

طرح فعلی آرایش حزب پاسخگوی شرایط حاضر نیست. از زمان تصویب این طرح وضعیت حزب، شرایط سیاسی جامعه و موقعیت حزب در جامعه تغییرات زیادی کرده است. بویژه عدم تمرکز جغرافیائی که اساس طرح هیات دبیران(و همینطور هیات دائم) بود و همچنین گسترش عرصه های فعالیت حزب ( تلویزیون، دخالتگری عملی در مبارزات جاری، گسترش کمی و کیفی سازمانها و کمپینهای جانبی حزب، رادیو ۲۴ ساعته و غیره) تغییر آرایش کنونی را الزامی میکند. گسترش فعالیتهای حزب خواه ناخواه افزایش تعداد هیات دبیران را ایجاب میکند و از سوی دیگر بخاطر عدم تمرکز (که چشم اندازی هم برای حل آن وجود ندارد) و برگزاری پالتاکی جلسات یک هیات دبیران وسیع کارآئی ندارد. به نظر من اساس حل این مشکل در تفکیک رهبری مبارزات و کمپینهای جاری از پیشبرد وظایف روتین رهبری و یا بعبارت دقیقتر رهبری خود حزب است. این تفکیک باعث میشود تا نه تنها جمع رهبری حزب محدود و درنتیجه کارآ و موثر باقی بماند بلکه مساله قدیمی و مزمن غرق شدن رهبری در مسائل جاری را نیز حل میکند و یا لااقل زمینه تشکیلاتی حل آنرا فراهم میکند. به نظر من حتی اگر هیات دبیران محدود و متمرکز می بود باز هم گسترش فعالیتهای حزب ایجاب میکرد تا دو فونکسیون دخالتگری و رهبری مبارزات جاری و رهبری حزب را از هم جدا کنیم. با توجه به این نکات طرح تکمیلی آرایش رهبری حزب را برای بحث و تصمیم گیری به پلنوم ۲۴ تقدیم میکنم.
حمید تقوائی
۴ نوامبر ۲۰۰۵

طرح تکمیلی آرایش رهبری حزب

پلنوم با تاکید بر طرح رهبری مصوب پلنوم دهم، ژوئن ١٩٩٩ و با توجه به پیشرفتها و گسترش عرصه های فعالیت حزب تغییرات زیر را در طرح رهبری حزب به تصویب میرساند:

۱- اساس طرح آرایش رهبری حزب طرح رهبری مصوب پلنوم دهم، ژوئن ١٩٩٩ است. در طرح جدید همچنان دبیر کمیته مرکزی (لیدر) مسئول رهبری حزب و دفتر سیاسی ارگان نظارت بر لیدر و تصویب سیاستهای جدید است. وظایف و اختیارات لیدر و دفتر سیاسی نیزهمانست که در طرح رهبری حزب مصوب پلنوم دهم معین شده است.

۲- برای پیشبرد بهتر و موثرتر رهبری جاری حزب ( فونکسیون کنونی هیات دبیران) دو ارگان تشکیل میشوند که موازی یکدیگر و تحت مسئولیت و زیر نظر مستقیم لیدر فعالیت میکنند:
الف: هیات دائر رهبری با وظیفه رهبری روتین حزب. این جمع بوسیله لیدر انتخاب میشود و باید از دفتر سیاسی رای اعتماد بگیرد. تعداد اعضای آن از 5 نفر فراتر نمیرود. این جمع لزوما ترکیبی از دبیران ارگانها و کمیته ها نیست بلکه از میان اعضای ک م حزب به تشخیص لیدر و رای اعتماد دس انتخاب میشود. این جمع نقش کابینه لیدر را ایفا میکند و از لحاظ تصمیم گیری نقش مشاور لیدر را دارد.
ب: هیات هماهنگی برای رهبری کمپینها و مبارزات جاری ( بطور خلاصه هیات هماهنگی). این هیات وظیفه استنتاج عملی- تبلیغی از سیاستهای حزب و پیشبرد نقشه عملهای مشخص در قبال مبارزات جاری و همچنین کمپینها و مبارزاتی که میتواند با ابتکار حزب شکل بگیرد را بعهده دارد. در این نقشه عملها هر ارگانی وظایف معینی را باید به پیش ببرد. تقسیم وظیفه و ایجاد هماهنگی بین این ارگانها در این هیات انجام میشود. تصمیمات هیات هماهنگی نیز مانند هیات دائربا تایید لیدر اتخاذ میشود. اعضای این هیات عبارتند از دبیران کمیته سازمانده، کمیته کردستان، کمیته خارج، کمیته اتیباطات بین المللی، دبیران تلویزیون و رادیو، سردبیر انترناسیونال، مسئول واحد اطلاعیه ها و سایتها (واس)، رئیس هیات دائر. به این ترتیب ترکیب این هیات از پیش معین است و برای آنها بعنوان اعضای هیات هماهنگی رای اعتماد گرفته نمیشود. (برای این اعضا قبلا بعنوان مسئول ارگانها- آنها که انتخابی نیستند و بوسیله لیدر معین میشوند- رای اعتماد گرفته شده است).
تبصره: در صورت افزایش اعضای این هیات به بیش از ۱۰ نفر هیات هماهنگی از میان خود جمع محدودتری را بعنوان جمع نشسته انتخاب میکند. در این صورت جلسات عمومی هیات هماهنگی ماهانه تشکیل خواهد شد و در فاصله بین جلسات عمومی هیات هماهنگی جمع نشسته وظایف تعیین شده را به پیش میبرد.

٣- رئیس هیات دائر بوسیله لیدر انتخاب میشود و بهمین عنوان باید برای او رای اعتماد گرفته شود. رئیس هیات دائر ریاست هیات هماهنگی را نیز بعهده دارد. وظیفه رئیس در هر دواین جمعها اساسا پیگیری کارهای تقسیم شده در میان اعضای هیات و مدیریت داخلی این جمعها (فراخواندن جلسات و تنظیم دستور جلسات و صورت جلسات و غیره ) است. لیست هیات دائر و هیات هماهنگی و رئیس آنها علنا اعلام میشود.

۴- بعد از هر پلنوم و انتخاب لیدر و دفتر سیاسی، برای هیات دائر حتی اگر ترکیب آن تغییر نکرده باشد، رای اعتماد گرفته میشود. روشن است که در فاصله هر دو پلنوم نیز هر تغییری در ترکیب هیات دائر مستلزم گرفتن رای اعتماد از د س است.

۵- رئوس وظایف هیات دائر:

– گزارش گیری و کنترل وحسابرسی فعالیت روتین ارگانها و کمیته های حزبی
(رادیوها، تلویزیون، نشریات حزبی، کمیته ارتباطات بین المللی، واحد اطلاعیه و سایتها، کمیته خارج، کمیته سازمانده و کمیته کردستان)
– پیگیری اجرای مصوبات کنگره ها، پلنومها و دفتر سیاسی
– سازماندهی و پیگیری و نظارت بر حسابداری مرکزی، بودجه بندی و حسابرسی مالی برمبنای بودجه مصوبه، تنظیم رابطه مالی با نهادها و کمپینهای جانبی حزب
– تامین مالی حزب. طرح و پیاده کردن پروژه های فاندریزینگ، کمپین های مالی
سراسری، فاندها. یافتن راهها و ابتکارات تازه برای تامین درآمد مالی حزب.
– برگزاری سمینارهای مرکزی، پلنومها و کنگره ها
– آموزش
– انتشارات مرکزی
– روابط عمومی
– آرشیو مرکزی
– ارتباط مستمر و هماهنگی با نهادها و کمپین های نزدیک به حزب به منظور تقویت
و گسترش فعالیت آنها
– ایجاد و راه اندازی پروژه ها و ارگانهای جدید حزبی و غیرحزبی

۶ – رئوس وظایف هیات هماهنگی:

– تعیین سیاستها، نقشه عملها و شعارهای تاکتیکی حزب در قبال روزها و مناسبتها
– استنتاجات تاکتیکی و عملی از سیاستهای حزب در قبال مبارزات جاری کارگری، مبارزات زنان و دانشجویان، تظاهرات عمومی و خیزشهای شهری و دیگر اشکال اعتراضات و مبارزات توده ای که حول مسائل مختلف در جامعه شکل میگیرد.
– تشخیص فرصتها و زمینه سازی و تدارک تبلیغی و عملی برای شکل دادن به کمپینهای مبارزاتی در عرصه های مختلف در خارج و داخل کشور. شکل دادن به اعتصابات و تظاهرات و اشکال دیگر اعتراضی در جنبش کارگری و دانشجویان و بخشهای دیگر معترض جامعه.
– اجرا و پیشبرد طرحها و نقشه عملهای فوق از طریق تقسیم کار و ایجاد هماهنگی بین ارگانها و کمیته های حزبی

۷- تمامی تصمیمات و طرح ها و نقشه عملهای فعالیت هیات هماهنگی و هیات دائر باید به تصویب لیدر حزب برسد.

حمید تقوائی
٢٥سپتامبر ٢٠٠٥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *