اخباری از اعتراضات کارگری به اخراج، نپرداختن حقوق، شرایط کاری و مساله معیشت

اخباری از اعتراضات کارگری به اخراج، نپرداختن حقوق، شرایط کاری و مساله معیشت

  • روز چهارشنبه 21خرداد کارگران اخراجی بخش صنعت وتعمیر ونگهداری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه مقابل ساختمان مدیریت شرکت برای سومین بار درماه جاری دست به تجمع زدند وخواهان بازگشت بکارشدند. بنا به گفته تجمع کنندگان، از اول خرداد ماه 99، قرارداد شغلی همه آنها که تعدادشان به حدود 70 نفر می‌رسد، و 2 تا ٣ سال سابقه کار دارند، همزمان با فصل بهره برداری فسخ شده است. فقط دو کارگر جوشکار به کار سابق خود بازگشته اند. در همین رابطه این کارگران در روزهای پنج شنبه اول وشنبه هفده خرداد هم تجمع داشتند.
  • عصر روز چهارشنبه 21 خرداد، جمعی از دست فروشان آبادان در اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی خود و بدنبال ممنوعیت دستفروشی در خیابان یکم احمد آباد معروف به لین یک، دست به تجمع وراهپیمایی دراین خیابان زدند. تجمع کنندگان دست نوشته هایی با مضامین زیر را حمل می کردند: «دست فروشی جرم نیست شغل ماست»، «گناه ما جوانان بیکار چیست؟»، «کار نمی دهید کار مارا نگیرید»، «باید ازما دست فروشان حمایت کرد نه حذف». یک خواست فوری دستفروشان تامین معیشت و زندگیشان از سوی دولت است.
  • روز ٢١ خرداد جمعی از کارکنان شرکتی مخابرات آذربایجان شرقی در اعتراض به شرایط شغلی و اخراج تعدادی از همکاران خود دست به تجمع اعتراضی زدند. بنا برخبر ١٤ نفر از این کارگران بعد از پیگیری اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، از کار بیکار شده‌اند . کارگران خواستار بازگشت به کار فوری همکاران اخراجی خود هستند. در عین حال این کارگران به عدم تبدیل قراردادهای پیمانی به دائمی و تبعیض در پرداختی ها نسبت به کارگران رسمی در برابر کار برابر اعتراض دارند. بنا بر خبر کارکنان رسمی مخابرات بین ۷ تا ۱۵ میلیون حقوق می‌گیرند . اما کارکنان شرکتی علیرغم ٢٠ سال کار دریافتی‌شان چندین بار کمتر است.
  • روز 21 خرداد داریوش نیکزاد کارگر بیکارمعدن طلای آق دره، بنا به حکم قوه قضائیه وبدلیل عدم تامین جریمه 5 میلیون تومانی برای تحمل 21 ماه حبس، آنهم در فردای روز ازدواجش راهی زندان شد. او از متهمان پرونده اعتراضات کارگران آق‌ دره در بهار 96است. آن زمان تعدادی از کارگران و مردم محلی این منطقه با درخواست کار، تجمع اعتراضی بر پا کردند که برای آنان پرونده امنیتی درست شد. نیکزاد حکم 21 ماه زندان دارد که در قبال آن میتواند 5 میلیون تومان پول نقد بپردازد. اما بدلیل نداشتن این پول راهی زندان شد. بازداشت داریوش نیکزاد در این معدن فضایی از اعتراض ایجاد کرده است.
  • روز سه شنب 20 خرداد، ٧٠ کارگر دانشگاه عیردولتی شمال واقع درشهرستان آمل ضمن اعتراض به اخراج از کاردراول هفته جاری به بهانه بیماری کرونا، خواهان بازگشت بکارشدند.
  • روز دوشنبه ۱۹ خرداد محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان به مرخصی اعزام شد. با وصل مرخصی آقای بهشتی به آزادی، وی دیگر به زندان باز نخواهد گشت. او پیشتر نیز به دنبال شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور، به مرخصی اعزام و مجددا به زندان بازگردانده شده بود. آزادی محمود بهشتی بدون شک نتیجه کارزاری گسترده از سوی معلمان برای رهایی او از زندان و تمامی معلمان بازداشتی و زندانیان سیاسی است. این آزادی را به محمود بهشتی، به معلمان و به همگان تبریک میگوییم.
  • روز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ حدود ۶۰ نفر از کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان سنندج در اعتراض به عدم پرداخت بیمه بیکاری ناشی از کرونا در مقابل اداره کل کار این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زدند.
  • روز شنبه 17 خرداد، کارگران تصفیه خانه آب جاسک برای چندمین بار در اعتراض به عدم پرداخت ٥ ماه دستمزد و ٢ سال سنوات در مقابل شرکت آب وفاضلاب واداره کار شهرستان جاسک دراستان هرمزگان تجمع کردند.
  • روزیکشنبه 18 خرداد برای سومین روزمتوالی، قصابان ایذه به اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال پلمب کشتارگاه این شهرستان ادامه دادند.

حزب کمونیست کارگری ایران
٢١ خرداد ۱۳۹۹، ١٠ ژوئن ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *