mina

مصاحبه با مینا احدی در مورد ستاد مقابله با کرونا در ایران

در تاریخ ۷ مارس ستادی جهت همیاری و کمک مستقیم به مردم و قربانیان ویروس کرونا درایران، تشکیل شد که مورد استقبال قرار گرفت. در این رابطه انترناسیونال از مینا احدی یکی از فراخوان دهندگان این ستاد، دعوت کرده است که به سوالات ما پاسخ دهند

انترناسیونال: مینا احدی هدف از تشکیل این ستاد چیست و چرا این ستاد تشکیل شد؟

مینا احدی: این ستاد تشکیل شد به این دلیل که مردم ایران با یک فاجعه بزرگ روبرو هستند. واقعیت اینست که کرونا در همه جا هست و اکنون بسیاری از کشورها و دولتها در حال مقابله با این بیماری مهلک هستند و اقدامات متعددی را در دستور گذاشته اند. اما در ایران حکومتی سر کار است که جان مردم برایش پشیزی ارزش ندارد. حکومتی که دروغ میگوید ، اخبار واقعی نمی دهد و خود یک عامل گسترش این بیماری در ایران و ارسال این بیماری به کشورهای دیگر است. ما در ایران با فاجعه انسانی بسیار هولناکی روبرو هستیم که تفاوت زیادی تقریبا با همه دنیا دارد. . پس برای مقابله با کرونا، وظیفه انسانی همه ما هست که کاری بکنیم. در همان حدی که می توانیم و امکانات داریم و یا می توانیم امکاناتی را سازمان دهیم. این ستاد با فراخوان ٣٧ نفر از شخصیتهای سرشناس ایرانی اعلام موجودیت کرد و فعالیت هایی را در دستور گذاشت که مورد استقبال هم در ایران و هم در دنیا قرار گرفت.

انترناسیونال: بنظر می رسد که در این ستاد از طیف های مختلف سیاسی و فعالین مدنی با عقاید مختلف تا چهره های سرشناس سیاسی و مدنی، حول یک مسئله بسیار مهم و انسانی دور هم جمع شده اند، اتفاقی که قبلا کمتر شاهدش بوده ایم. مهمترین چالش شما در این فعالیت گسترده و وسیع چه می تواند باشد؟

مینا احدی: مقابله با کرونا و آستین بالا زدن برای کمک به مردم ایران، یک امر مهم انسانی است و اکنون فراخوان دهندگان به این کمپین مهم هم از گرایشات سیاسی مختلف هستند و باهم بر اساس دو هدف همکاری میکنند. تماس با نهادهای بین المللی و رساندن اخبار و اطلاعات درست به آنها و دعوت از آنها برای نظارت و دخالت بیشتر در امر سازماندهی مقابله با کرونا در ایران بدلیل بی کفایتی و بی لیاقتی و جنایت پیشه بودن حکومت و دوم فراخوان دادن به ایرانیان در خارج کشور که بهر طریق ممکن و از جمله از طریق جمع آوری کمک مالی، به یاری پزشکان و پرستاران و مردم ایران بشتابند. ما الان نمیتوانیم وسایل مورد نیاز را خریداری کرده و بفرستیم اما میتوانیم پول بفرستیم و آنها میتوانند در ایران وسایل را بخرند. داستان دراماتیک اینست که کمکهای بین المللی را حکومت و سپاه قبضه میکنند و در بازار سیاه به همین پزشکان و پرستاران و مردم میفروشند این یک نمونه از سیاستهای ضد انسانی و وقیحانه حکومت اسلامی است.

انترناسیونال: شما بعد از اعلام موجودیت ستاد، بیانیه مهمی منتشر کردید. ممکن است مهمترین نکات و خواست های این بیانیه را معرفی کرده و کلا در مورد اهمیت این بیانیه توضیح دهید؟

مینا احدی: بیانیه اول ما در همین مورد بود که گفتیم حکومت اسلامی از آغاز شیوع بیماری را مخفی کرده تا انتخابات کذایی اش را از سر بگذراند و می دانیم که آخوند از چین وارد کرده و در موسسه المصطفی که مرکز تروریست پروری حکومت اسلامی است چند صد طلبه چینی را آورده که به احتمال زیاد آلوده بودند و بیماری ابتدا در قم شروع و بتدریج به سراسر ایران منتقل شده است. و سپس به گزارشات پزشکان وقعی ننهاده که گفته و نوشته اند نوعی از آنفولانزا در کشور آمده که میکشد. و خلاصه اکنون این وضعیت را داریم اما حکومت حتی حاضر نیست قرنطینه کند و در حالیکه مردم پر پر میشوند رییس جمهور وقیحش لبخند بر لب میگوید اوضاع خوبست. پس این حکومت عملا نشان داد صلاحیت ندارد و باید سازماندهی بین المللی و از جمله سازمان بهداشت جهانی خود مستقیم وارد شده و کاری بکند. ما متاسفانه بعد از تماس با این نهاد و نهادهای دیگر دیدیم که حکومت اسلامی حتی نمایندگان این سازمان را وادار میکند واقعیت را نگویند و این هم میشود بخشی از مبارزه ما. در هر حال بیانیه ما اینرا گفت که باید دنیا و نهادهای بین المللی دخالت کنند و ما مشغول این کار شدیم که توجه اینها را جلب کنیم و دوم بیانیه گفت باید کمک جمع کنیم و در این مسیر نیز اقداماتی انجام دادیم. ما در عین حال یک طومار اعتراضی داریم که همین خواسته ها را در آن نوشته ایم و اکنون بیش از ٢٠٠٠ نفر آنرا امضا کرده اند.

انترناسیونال: در سطح بین المللی چه امکاناتی برای توسعه و فعالیت های این ستاد وجود دارد آیا این امکان هست که ستاد، طرف مستقیم نهادهای کمک کننده بین المللی به مردم ایران قرار بگیرد؟ آیا در این فرصت کوتاه توانسته اید در این جهت قدمی بردارید؟

مینا احدی: ما سعی کرده ایم با نهادهای بین المللی و از جمله پزشکان بی مرز، برخی دولتها و سازمان بهداشت جهانی تماس بگیریم. طبعا الان که همه کشورها درگیر بحران کرونا هستند، امکان ملاقات و یا بررسی اینکه این سازمانها و دولتها چه میتوانند بکنند، کمتر شده است. ولی تقریبا بسیاری از کشورها تا کنون گفته اند کمک میکنند و متاسفانه کمکها را برای حکومت اسلامی ارسال کرده اند که واقعا معلوم نیست الان این کمکها و این پولها کجاست. ما در هر حال نامه های متعددی نوشته و بنظر من تا حدودی توانسته ایم بویژه سازمان بهداشت جهانی را تحت فشار بگذاریم دقیقتر حرف بزند. و از این نظر به موقعیت ایران توجه کند که امکانات به دست مردم برسد اگر چه هنوز این بسیار ضعیف است.

انترناسیونال: ادامه کاری فعالیت های ارزشمند این ستاد در گرو چیست ؟ توقع و انتظار شما از مردم، فعالین اجتماعی – هنری و نیروهای سیاسی اپوزیسیون کدام است وخطاب به آنها چه پیامی دارید؟

مینا احدی: پیام من اینست که این روزها بسیار خطیر است و مشکل مردم ایران بویژه بسیار جدی است. مردم ایران الان درگیر مقابله با یک ویروس کشنده در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی هستند. هر ده دقیقه یک نفر می میرد و این اتفاق می افتد چون حکومت نالایق و انسان کش است. پس باید کاری بکنیم که تا حد ممکن جلوی گسترش یافتن این فاجعه گرفته شود. این وظیفه همه ما است که می توانیم و امکان داریم کاری انجام دهیم. الان مهمترین کار، تماس گرفتن با شبکه های خود یاری و شبکه های پزشکان و پرستاران و پرسنل بهداشتی در ایران است که قهرمانانه مبارزه میکنند و متاسفانه تعداد زیادی جانشان را در این راه از دست داده اند. پس ما ایرانیان در خارج کشور باید اقدام کنیم. در وهله اول از همه می خواهم در هر کشوری هستند با نهادها و دولتها تماس گرفته و خواهان اقدمات فوری برای کمک به مردم ایران بشوند و بگویند که این کمکها را از طریق ما و یا سازمان های بین المللی مهم می توانند به دست مردم برسانند. و دوم اینکه از شخصیتهای ایرانی از هنرمندان و ورزشکاران و فعالین مدافع حقوق انسان و همه دعوت می کنیم کمک کنند با همیاری گسترده تر به یاری مردم ایران بشتابیم.

هر کس که در اروپا و کانادا و امریکا و در هر جای دنیا زندگی می کند، میتواند کمک مالی کند از ده دلار تا هزاران دلار و یورو و .. ما الان با شبکه گسترده ای از پزشکان و مردم متشکل در ایران ارتباط داریم که قول داده ایم به آنها پول برسانیم پس کمک کنید این امر مهم را متحقق کنیم.

انترناسیونال: با تشکر از شما

انترناسیونال ۸۶۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *