وعده تشكيل شورای اسلامی در ایران خودرو انزجار آور است

اطلاعيه شماره ۳
گفته میشود تعداد جانباختگان فاجعه ایران خودرو به ١٥ نفر رسیده است
بنا بر خبر منتشر شده از سوی جمعی از كارگران ایران خودرو، روز جمعه ٨ بهمن یكی دیگر از كارگران این كارخانه كه در بیمارستان آتیه در تهران بستری بود، جان باخت. جمهوری جنایتكاران اسلامی حتی اسامی جانباختگان را اعلام نكرده و تعداد دقیق تلفات این فاجعه هولناك را نیز به كارگران گزارش نمیدهد. گفته میشود كه تاكنون نزدیك ۱۵ نفر از كارگران ایران خودرو در اثر این رویداد جان باخته اند و تعداد بیشتری مجروح شده اند كه وضعیت جسمی آنها دقیقا روشن نیست. بنا بر خبر دیگری كه از سوی اتحادیه آزاد كارگران ایران منتشر شده است، صبح روز پنجشنبه ٧ بهمن بیش از سه هزار نفر از كارگران شیفت صبح ایران خودرو از ساعت ۸ صبح در محوطه كتابخانه (انجمن اسلامی) این کارخانه دست به تجمع زدند. با شروع این تجمع که کارگران اغلب قسمتها در آن شرکت داشتند، مامورین حراست تلاش کردند کارگران را پراکنده کنند اما کارگران یکصدا اعلام کردند تا مدیر عامل کارخانه در میانشان حاضر نشود و به خواستهایشان پاسخ ندهد به تجمع خود ادامه میدهند. بنا بر این گزارش نجم الدین مدیر ایران خودرو ابتدا به بهانه مریض بودن از آمدن به میان کارگران خشمگین خودداری کرد، اما با ادامه فشار و اعتراض کارگران بناچار در میان آنان حاضر شد و شروع به وعده و بهانه آوردن و توضیحات مسخره كرد تا كارگران را آرام سازد. کارگران ایران خودرو كه خواستهای خود را در ٢٧ بند تنظیم كرده بودند آنها را مطرح كردند و بر اجرای آنها پافشاری نمودند. کارگران کار در روز تعطیل را یکی از عوامل مهم جان باختن همکاران خود دانسته و به آن اعتراض كرده و خواهان لغو كار اجباری در روز تعطیل شدند. نجم الدین در پاسخ به این خواست کارگران اعلام کرد كه کار اجباری در روزهای جمعه سیاست كارخانه نبوده و مربوط به مسئولیت مدیران قسمتها است و من یکی از مدیران را نیز به همین دلیل اخراج کرده ام. این توضیحات با اعتراض جمعی كارگران مواجه شد. بنا بر خبر طی نشست نمایندگان منتخب کارگران با نجم الدین، وی قول داد تا از این پس روز جمعه، روز کاری نباشد. در پاسخ به خواست تشكل كارگران او اعلام كرد كه شخصی بنام باقری را مسئول پیگیری امر تشکل کارگران كار كرده و ظرف شش ماه آینده شورای اسلامی در این كارخانه تشكیل میشود. پاسخ كارگران به این تصمیمات و توضیحات مسخره شعار دادن برای استعفای نجم الدین بود. کارگران ایران خودرو كه در اعتصاب بودند و در محوطه كارخانه تجمع كرده بودند شعار میدادند “خواسته اصلی ما اخراج نجم الدین ” و یا ” نجم الدین برو گمشو”. پس از تجمع این روز کارگران ایران خودور عازم گورستان بهشت زهرا شدند و حدود ساعت ١١ صبح با حضور بر سر قبر همکاران خود یاد آنان را گرامی داشتند.
بنا بر یك گزارش منتشر شده دیگر روز جمعه ٨ بهمن تنها كارگران قسمت ماشین سازی آردی ایران خودرو سر كارشان حاضر شدند. اما كارگران بخش تولید سمند و وانت در اعتصاب بودند و نهایتا با توجه به اینكه قرار شد كه روز ١٥ اسفند ماه مدیر عامل ایرانخودرو در سالن اجتماعات این شرکت حاضر شود و نتیجه رسیدگی به خواستهای ٢٧ بندی کارگران را اعلام نماید، كارگران تصمیم گرفتند از روز شنبه ٩ بهمن سر كار خود حاضر شوند.
لازم میدانیم در این رابطه بر چند نكته بطور خلاصه تاكید كنیم:
۱- در ایران خودرو یك فاجعه هولناك رخ داده است كه مسبب آن آشكارا و بدون هیچ تردیدی مدیریت این كارخانه و مقامات و ایادی جمهوری اسلامی هستند كه شرایط برده وار و غیر انسانی ای را به كارگران تحمیل كرده اند. گویی بمبی در میان كارگران منفجر شده است. قربانی شدن ۱۵ كارگر و زخمی شدن و علیل شدن شمار دیگری از این كارگران بهیچ وجه محتوم نبود. فشار برده وار كار و نا امنی شرایط كار كه بارها توسط كارگران نیز طرح شده بود، علت نابود شدن این كارگران است. كارگران باید خواهان رسیدگی به این جنایت و محاكمه مسببین اصلی آن شوند. به خانواده های جانباختگان باید حقوق و مستمری در سطحی كه بتوانند زندگی ای انسانی داشته باشند پرداخت شود. به آسیب دیدگان نیز باید تا بهبود كامل حقوق مكفی داده شود و خدمات پزشكی رایگان و مناسب در اختیار آنها قرار گیرد. به همه مجروحین باید خسارت پرداخت شود.
۲- وعده تشكیل شورای اسلامی در كارخانه ایران خودرو فقط نفرت آور است و هیچ ربطی به تشكل كارگری ندارد بلكه ضد تشكل واقعی كارگران است. كارگران در سراسر ایران خواهان انحلال شوراهای اسلامی هستند. تشكل كارگران مجمع عمومی و شوراهای واقعی كارگران است كه باید بر شرایط كار و تمام امور مربوط به كارگران نظارت داشته باشد و تصمیمات آن لازم الاجرا باشد. كارگران باید مجمع عمومی خودرا با شركت كارگران تمام شیفتها تشكیل دهند، نمایندگان خودرا انتخاب كنند و دست بكار تشكل مستقل خود شوند. باید تشكیل منظم مجمع عمومی را به مدیریت تحمیل كرد. برای تشكل نباید منتظر اجازه مدیریت و مقامات حكومتی شد. كارگران خود در مورد نقش و روال كار و شكل تشكل خود باید تصمیم بگیرند و آنرا با قدرت حمایت هزاران كارگر كارخانه به آنها تحمیل كنند. باید همین امروز برای مقابله با چنین فجایعی مجمع عمومی كارگران كل كارخانه را فورا تشكیل داد و نمایندگان كارگران را انتخاب كرد.
۳- كار اجباری در روزهای تعطیل و اضافه كاری اجباری باید فورا لغو شود. این سیاست یك سیاست شبه بردگی است كه در هیچ كشوری كه ابتدایی ترین حقوق و معیارهای كارگری و انسانی در آن رعایت شود پابرجا نمانده است. هیچ كارگری نباید یك روز به این سیاست تن دهد.
۴- حراست و نیروهای انتظامی باید بساطشان را از كارخانه جمع كنند. كارخانه پادگان نیست. كارگران باید بتوانند بدون نگرانی از سركوبگری و جاسوسی و توطئه گری حراستی ها و نیروهای مزدور حكومتی كار كنند.
اینها طبعا همه خواستهای كارگران نیست اما فوری ترین آنهاست و اكنون این كاملا امكان پذیر است كه همه ۳۰ هزار كارگر ایران خودرو را برای پشتیبانی قاطع از آنها به حركت در آورد.
گرامی باد یاد كارگران جانباخته ایران خودرو
آزادی برابری حكومت كارگری
زنده باد سوسیالیسم
حزب كمونیست كارگری ایران
۹ بهمن ۱۳۸۹ – ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *