در چند روز گذشته هزاران کارگر در نقاط مختلف کشور دست به اعتصاب و تجمعات اعتراض زده اند

در یک هفته گذشته هزاران کارگر در نقاط مختلف کشور از تهران و رشت و اهواز تا سنندج و کرمان دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زده اند. اخراج و بلاتکلیفی و عدم پرداخت دستمزد کارگران از جمله موارد اعتراض کارگران است.
کارگران پارس متال و کیان تایر در تهران، کنف کار در رشت، لوله سازی خوزستان در اهواز، لاستیک بارز در کرمان، نساجی، شاهو، پرریس، استک و کشتارگاه مرغ در سنندج از جمله کارگرانی هستند که با معضل نپرداختن دستمزدها و خطر تعطیلی کارخانه و بیکارسازی مواحهند. اعتراض کارگران در این مراکز، تنها بخش کوچکی از مبارزه کارگران در یک هفته گذشته است. رژیم تلاش میکند که خبر اعتراضات کارگری جائی منعکس نشود و بطور واقعی تعداد اعتصابات کارگری بسیار بیش از آن چیزی است که منعکس میشود.
کارگران پارس متال هشت ماه حقوق طلب دارند و روزهای هشتم و دهم دیماه در اعتراض به نپرداختن دستمزد آنها و خطر تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران دست به تجمع اعتراضی زدند.
کارگران کنف کار رشت روز ٦ دیماه در اعتراض به نپرداختن ٤٠ ماه حقوق و وضعیت بلاتكليف كارخانه، از محل کارخانه حرکت کرده و در مقابل فرمانداری رشت دست به تجمع زدند. اين تجمع عليرغم تلاش شورای اسلامی كارخانه برای منصرف كردن كارگران برگزار شد. در اين حركت اعتراضي كارگران نمايندگانی از ميان خود انتخاب كرده و جهت گفتگو نزد فرماندار فرستادند. حوالی ظهر نمايندگان در جمع کارگران اعلام كردند كه فردی به اسم صفری كه ظاهرا از طرف اداره صنايع و معادن معرفی شده است، قرار است كارخانه را از صاحب فعلی آن خريداری كند. او قول داده است که طلب کارگران را كه مبلغی در حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان است، پرداخت كند. کارگران ناباور به اين وعده ها قرار گذاشتند که تا روز ٨ دی فرصت دهند و اگر خبری از اجرای اين وعده ها نشد، اعتراضات خود را از سر بگيرند.
٣٥٠٠ کارگر لاستیک بارز در کرمان روز ١٠ دیماه دست به اعتصاب زدند
بنا بر گزارش سايت اتحادیه آزاد کارگران اعتصاب از ابتدای صبح بتدریج شروع شد و بعد از ظهر اين روز، کارگران با خاموش کردن همه دستگاههای تولیدی بطور یکپارچه ای وارد اعصاب شدند. کارگران لاستیک بارز از ماهها پیش خواهان افزایش دستمزدهای خود و تبدیل قراردادهای یکماهه به قرارداد یکساله هستند. علاوه بر اینها کارفرمای لاستیک بار در ازای ٧٠ ساعت اضافه کاری ماهانه، به بهانه اینکه کارگران در این ٧٠ ساعت کم کاری میکنند به آنان فقط ماهیانه ٤٠ ساعت اضافه کاری پرداخت میکند. همچنین کارگران این کارخانه از آنجا که یک هفته در میان فقط روزهای جمعه تعطیل هستند خواهان تعطیلی دو روز در هفته می باشند و به کاهش پاداش تولید که از بیستم مهرماه بین ٥٠ تا ٢٠٠ هزارتومان کاهش یافته است معترضند. كارگران به مدیر اداری کارخانه مراجعه و خواهان پاسخگوئی آنها شدند. اما مدیر اداری کارخانه با استناد به قطع یارانه ها اظهار داشت: با قطع یارانه ها هزینه تولید بالا رفته است و ما نمیتوانیم به وعده های خود عمل کنیم، ما مواد نداریم و این مشکل مربوط به کل مملکت است، مربوط به ما نیست و اگر دست از کار بکشید به جرم اغتشاش دستگیر میشوید. بدنبال این مذاکرات و جواب های تهدیدآمیز مدیر اداری، کارگران دسته دسته شروع به خواباندن دستگاههای تولید کردند. بطوری که بعدازظهر اين روز تمام كارگران روزکار در اعتصاب بودند و کارگران شیفت شب نیز به اعصاب پیوستند. كارگران اين كارخانه در روز ٤ مهرماه نیز دست به اعتصاب چهارروزه زده بودند.
کارگران کیان تایراز دو هفته قبل بدلیل نبود مواد اولیه در بلاتکلیفی بسر میبرند و تولید در این کارخانه متوقف شده و کارگران نگران تعطیلی کارخانه و بیکاری هستند. مدیریت این کارخانه به کارگران اعلام کرده است به دلیل گران شدن هزینه مواد اولیه و بالا رفتن هزینه های برق و دادن تعرفه قیمت از سوی دولت برای فروش لاستیک، قادر به تامین هزینه های تولید و پرداخت دستمزد کارگران نیست. کارگران کیان تایر علاوه بر ٤ ماه دستمزد معوقه از سالهای قبل، عیدی و دستمزد مهرماه خود را نیز دریافت نکرده اند و فقط ٥٠ درصد از دستمزد آبان و آذر به آنها پرداخت شده است.
کارگران لوله سازی خوزستان بيش از ١٨ ماه دستمزد خود را طلب دارند و حق بیمه آنها نیز از طرف کارفرماه به سازمان تامين اجتماعی پرداخت نشده است. كارگران برای نقد کردن طلب های خود و در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف كارخانه بارها دست به تجمع و اعتراض زده اند.
روز ١١ دیماه کارگران اخراجی نساجی کردستان، شاهو و استک در سنندج نیز درمقابل اداره کار این شهر دست به دو تجمع اعتراضی زدند. کارگران کشتارگاه مرغ سنندج نیز در روزهای گذشته بدلیل اخراج از کار دست به اعتراض زده اند.
به خبرهای فوق باید خبر ديگري از سايت اتحاد كه حاكي از رسمی شدن ٨٠٠ کارگر نیشکر هفت تپه است را نیز اضافه کرد که موفقیتی برای کارگران و سندیکای کارگران به حساب میاید و از جمله خواستهای مهم کارگران این مرکز است که مدتها برای آن مبارزه کرده اند.
این گوشه ای از مشکلات عظیم میلیون ها کارگر در سراسر کشور است که با اعتصاب و اعتراض کارگران پاسخ میگیرد. با شروع حذف یارانه ها و گسترش فقر و فلاکت در میان کارگران، بر شدت مقابله با اعتراضات کارگران افزوده شده و هدف از اعدام های رو به گسترش نیز مرعوب کردن کارگران و بقیه مردم بوده است، اما اعتصابات و تجمعات اعتراضی هزاران نفر از کارگران ظرف چند روز گذشته در اقصی نقاط کشور نشانه بارز مبارزه جوئی و کوتاه نیامدن کارگران و گسترش اعتراضات آنها است. اعتراض مردم سنندج به تصمیم رژیم به اجرای حکم اعدام حبیب لطیفی و عقب راندن رژیم در روز ٥ دیماه نیز گوشه دیگری از مبارزه آزادیخواهانه و عادلانه مردم است که در مقابل رژیم منحوس اسلامی صورت میگیرد.
حزب کمونیست کارگری از مبارزه کارگران این مراکز قاطعانه دفاع میکند و سایر مراکز کارگری را به دفاع محکم از این اعتراضات فرامیخواند. باید موجی از فضای همبستگی و حمایت در سراسر کشور شکل بگیرد و هر اعتصاب کوچک و بزرگی با حمایت تعداد هرچه بیشتری از مراکز کارگری مواجه شود. حزب خانواده های کارگران و سایر مردم معترض را به شرکت در تجمعات کارگران و تقویت این مبارزات فرامیخواند. این تنها راه مقابله با گسترش فقر و فلاکت و سرکوب هائی است که جمهوری اسلامی در دستور گذاشته است.
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
زنده باد انقلاب انسانی برای حکومت انسانی
حزب کمونیست کارگری ایران
٦ دیماه ١٣٨٩، ٢ ژانویه ٢٠١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *