تجمع کارگران کشت و صنعت کارون شوشتر مقابل سازمان تأمین اجتماعی خوزستان

به گزارش ايلنا روز ٧ ديماه بیش از ٣٠٠ نفر از کارگران کشت و صنعت کارون شوشتر (کارگران نی‌بر دستی) در اعتراض به عدم محاسبه سابقه بیمه و عدم اجرای قانون کارهای سخت و زیان‌آور، در مقابل سازمان تأمین اجتماعی خوزستان تجمع کردند. بنا بر گزارش اين كارگران ٢٠ تا ٣٠ سال است كه بصورت قراردادي در شركت كشت و صنعت كارون به عنوان ني بر اشتغال به كار دارند و در محاسبات سابقه بيمه معادل نصف براي آنها حساب ميشود.
به گفته کارگران، در سال ٦٨ سه ماه بیمه برای آنان واریز شده و از سال ٦٩ تا ٨٧ هیچگونه حق بیمه‌ای براي آنها واریز نشده است. تنها در سال ٨٨ و ٨٩ زير فشار اعتراض كارگران بیمه کامل برای کارگران که حدود ١٥٠٠ نفر هستند، واریز شده است.
به گفته یکی از کارگران، با توجه به اینکه این کارگران فصلی هستند، سال‌های قبل تا پایان خرداد ماه به کار مشغول بوده‌اند، ولی در حال حاضر شرکت کشت و صنعت کارون، برای این کار کارپرداز گرفته که کارگران را به حال خود رها می‌كند. از جمله در حال حاضر دفترچه‌های بیمه این کارگران از سال ٨٨ تاکنون به صورت ٦ ماهه صادر می‌شود و با توجه به عدم اجرای قانون کارهای سخت و زیان‌آور در شغل آنان و نیز ناپیوسته بودن سوابق بیمه، سازمان تأمین اجتماعی هیچگونه بازرسی و بررسی در این زمینه ندارد. بر این اساس قرارداد کاری این کارگران به ‌صورت سفید امضاء منعقد شده و هیچگونه نسخه قرارداد به آنها ارائه نمی‌شود.
شرايط كار و استخدامهای موقت سفید امضای كارگران كشت و صنعت كارون، شرایط كار برده واری است كه امروز در بسیار از مراكز كار در ایران جاری است. در چنین شرایطی كارگران ٢٠ تا ٣٠ سال كار میكنند و بهترین سالهای زندگی شان را پشت سر میگذارند، اما قراردادهایشان موقت و سفید امضا است. از داشتن بیمه و حتی استفاده از همان امكانات درمانی زیر استاندارد و غیر انسانی خود جمهوری اسلامی نیز محرومند. قانونی بر شرایط كارشان حاكم نیست، ماهها دستمزدشان به گرو گرفته میشود و ماهها حق بیمه آنها پرداخت نمیشود. تازه حداقل دستمزد كارگران نیز بعضا حتی کمتر از میزان تعیین شده از سوی خود دولت است.
پایان دادن به قراردادهای موقت، پرداخت فوری دستمزدهای پرداخت نشده كارگران، برخورداری كارگران از شرایط ایمنی و بهداشت در حد استانداردهای امروز جهانی، حق استفاده كارگر از بیمه درمانی با استاندارد قابل قبول و انسانی، و در راس همه افزایش فوری دستمزدها در حد یك زندگی انسانی از جمله خواستهای فوری كارگران است كه باید دور آنها جمع شد، متشكل شد و با مبارزه ای سراسری به این شرایط برده وار خاتمه داد.
همانطور كه كارگران نیشكر هفت تپه با ایجاد تشكل خود و متشكل شدن در سندیكایشان، توانستند الگویی باشند برای مبارزه برای نقد كردن دستمزدهای معوقه و زیر فشار اعتراضاتشان توانستند بخش هایی از دستمزدهایشان را بگیرند، كارگران كشت و صنعت كارون و دهها مركز كارگری دیگر نیز میتوانند و باید تشكل و ظرف اتحاد خود را ایجاد كنند. از جمله مجمع عمومی خود را تشكیل دهند و آنرا به ظرفی برای تصمیم گیری و مبارزه متحد خود تبدیل كنند. با كارخانجات همجوار خود و شهر خود تماس بگیرند و مبارزات متحد و تجمعات اعتراضی همزمان را حول خواستهای فوری خود سازمان دهند. در برابر تعرضات هر روزه كارفرمایان و دولت به زندگی و معیشتمان باید با صفی متحد و سراسری بایستیم.
آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
٦ دی ١٣۸۹، ٢٨ دسامبر ۲۰١۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *