دستمزدهای پرداخت نشده، بیكارسازیها و اعتراضات كارگری

اعتراضات کارگران واگن پارس اراك به دو سال دستمزد پرداخت نشده
روز ١٣ مهر كارگران واگن پارس اراك در ادامه اعتراضاتشان در اعتراض به دو سال دستمزد پرداخت نشده خود در مقابل مجلس اسلامی دست به تجمع زدند. شركت واگن پارس در سال ۱۳۵۴ تاسیس گردید و شروع به ساخت انواع واگن های قطار كرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یكی از زیر مجموعه های این سازمان تبدیل شد. كارخانه شركت واگن پارس به مساحت ۳۳ هكتار و در شهر صنعتی اراك واقع شده است. شرکت واگن پارس یکی ازشرکت های بزرگ دولت بود که پس از واگذاری به بخش خصوصی، به بهانه ورشكستگی و بحران مالی ٢ سال است که حقوق کارگران این شرکت را پرداخت نكرده است. طی این دوسال کارگران تجمعات اعتراضی متعددی داشته اند.
تجمع کارگران روغن نباتی پارس در اعتراض به نا امنی شغلی و نپرداختن دستمزدها
صبح روز ١٤ مهر نزدیك به صد نفر از كارگران كارخانه روغن نباتی پارس قو در اعتراض به ناامنی شغلی و وضع بلاتكلیف كاری خود در مقابل كارخانه دست به تجمع زدند. در این حركت اعتراضی كارگران با چسباندن اعلامیه‌‌ها و پارچه ‌نوشته‌هایی بر در ‌و دیوار كارخانه صدای اعتراض خود را بلند كردند. در رابطه با بیكارسازی ها در این كارخانه، یكی از كارگران معترض به خبرنگار ایلنا، گفت: این كارخانه زمانی بیش از ١٧٠٠ كارگر داشت كه درحال حاضر تعداد آنها به حدود ٤٢٠ نفر كاهش پیدا كرده‌است. به گفته كارگران كارخانه پارس همواره به بهانه بدهی ها و بحران مالی، از پرداخت بموقع دستمزد كارگران و افزایش سطح آن سر باز زده و در این چند ساله مزایای دیگر شغلی آنها قطع شده و كارگران بسیاری از كار بیكار شده اند. اكنون كارگران روغن نباتی پارس كه با خطر تعطیلی كارخانه روبرویند، نگران از دست دادن كار خود و بیكاری هستند. كارگران روغن نباتی پارس قو از پنجم مهرماه اعتراضات خود را شروع كردند و اعلام داشتند كه تا رسیدن به خواسته هایشان به تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد. كارخانه روغن نباتی قو تهران مانند بسیاری دیگر از رشته های صنعتی دچار افت شدید تولید شده است و در خطر ورشکستگی قرار دارد. این واحد تولیدی درحال حاضر با ٢٠ تا ٣٠ درصد ظرفیت قبلی تولید کارخانه كار میكند. این شركت تحت مالكیت بنیاد شهید قرار دارد. مدیران شرکت هنوز پاسخ روشنی راجع به این وضعیت نابسامان به کارگران نداده اند. بنا به اخباری که به کارگران رسیده است٬ دستمزد کارگران از محل فروش املاک شرکت تامین میشود و كارخانه بحال تعطیلی و رکود در آمده است. خطر بیکاری جدی کارگران را که اغلب سوابق بیمه ای بالای پانزده سال دارند تهدید میکند. از ۴۲۰ كارگر این كارخانه ٣٧٥ نفر آنان رسمی و باقی قراردادی هستند.
كارگران مخابرات راه دور ١٦ ماه دستمزد و مزایای خود را طلب دارند.
١٦ ماه است كه به كارگران مخابرات راه دور دستمزد و دیگر مزایای شغلی شان پرداخت نشده است. در اعتراض به این موضوع این كارگران بارها و بارها دست به تجمع زده اند، اما همواره آنها را سردوانده و پاسخی داده نشده است. بهانه آنها برای عدم پرداخت دستمزدها ، وضع بحرانی و به تعطیلی كشیده شدن كارخانه است. مقامات دولت در مقابل اعتراض كارگران قول راه اندازی مجدد كارخانه را داده اند. با تصویب اینكه مسولان وزارتخانه‌های صنایع، ارتباطات، دفاع و نفت موظف هستند تا نیازهای الكترونیكی و مخابراتی خود را با سفارش دادن به این كارخانه تامین كنند، كوشیده اند كارگران را در انتظار نگاهدارند. اما وضع كارخانه هر روز بد تر و بدتر میشود. در همین ماه گذشته بود كه نام این كارخانه از لیست متقاضیان شركت در یكی از پروژه های وزارت ارتباطات حذف شد و كارگران بیش از بیش متوجه دروغین بودن وعده های داده شده گردیدند. كارگران خواهان پرداخت فوری تمام طلبهایشان هستند. بحران كارخانه ربطی به كارگران ندارد. كارگران كار كرده اند و كارفرما دستمزد آنها را به جیب زده است. دستمزد كارگران باید بدون هیچ عذر و بهانه ای فورا و فورا پرداخت شود. در این كارخانه ٧٠٠ كارگر به كار اشتغال دارند.
***
دستمزد پرداخت نشده مساله بخش عظیمی از كارگران در ایران است و موضوع و مساله ای سراسری است. بیكارسازیها نیز مساله كل كارگران است. حتی كارگرانی كه شاغل هستند در فضای بیكار سازیها در نا امنی شغلی بسر میبرند. با این فشارها و تعرضات فقر و فلاكت دامن میلیونها كارگر و كل جامعه را گرفته است. اعتراض علیه همه این ها مبارزه ای سراسری میطلبد. باید سراسری متحد شد و دستمزدهای پرداخت نشده را از حلقوم این جانیان دزد بیرون كشید. باید سراسری متحد شد و با اعتصابات همزمان و سراسری خود در همه شهرها جلوی تهاجمات و بیكارسازیهایشان را گرفت. باید سراسری متحد شد و با خواست زندگی انسانی حق مسلم ماست و خواست فوری افزایش دستمزدها بساط طرح یارانه ها و پیاده كردن برنامه های ریاضت اقتصادی شان را بر هم ریخت. به كارگران دستمزد نمیدهند و هر روز خبر جدیدی از دزدی های میلیاردی شان برملا میشود. آخرین خبر برملا شده از دزدهایشان اعطای ٥٠ میلیارد دلار وام به صد نفر از خواصشان بود. با این ٥٠ میلیارد دلار میتوان براحتی حقوق پرداخت نشده، كارگران مخابرات راه دور، روغن نباتی قو، واگن پارس اراك و همه كارگرانی كه دستمزدهایشان پرداخت نشده را پرداخت كرد. با این پول عظیم و همه دزدی های دیگرشان میتوان سطح دستمزد كارگران را در سطح یك زندگی انسانی بالا برد، همه كارگران بیكار را زیر پوشش بیمه بیكاری مكفی قرار داد و طب و درمان و بهداشت و تحصیل را رایگان كرد. با این پولها و هزینه های كلانی كه صرف موسسات سركوب و مذهب و زندانهایشان میشود، میتوان جامعه ای پر از رفاه و شاد ساخت. باید متحد و یکپارچه بلند شد و بساط این جانیان فاسد و دزدان سرمایه دار را در هم كوبید. این تنها راه نجات كارگران و كل جامعه است.
آزادی برابری حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
١٥ مهرماه ١٣۸۹، ٧ اكتبر ۲۰١۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *