با مبارزه اي متحد و سراسري دستمزدهای پرداخت نشده خود را نقد كنيم

اخباری از اعتراضات كارگری بر سر دستمزدهای پرداخت نشده
دستمزدهای پرداخت نشده یک معضل سراسری کارگران است.
مخابرات راه دور شیراز: ٧٠٠ کارگر مخابرات راه دور شیراز ١٦ ماه است دستمزد نگرفته اند. حراست این كارخانه كارگران این كارخانه را بخاطر اینكه اخبار مربوط به اعتراضات خود را به سطح رسانه ها كشانده اند، مورد تهدید قرار داده است. این کارگران همگی بالای ١٩ تا ١٤ سال سابقه کاری دارند و اكثرا در آستانه بازنشستگی هستند.
لوله سازی خوزستان: ٦٠٠ کارگر لوله سازی خوزستان ١٥ ماه است دستمزدی دریافت نكرده اند. ابعاد این جنایت باور نکردنی است. این کارگران هر روز برای نقد کردن دستمزدهایشان تجمع میکنند. جاده می بندند. تحصن میکنند. به مقامات رژیم مراجعه میکنند. ولی جوابی نمیگیرند. مبارزاتی که هر روزه است. در همین ده روز اخیر گزارش از دهها مرکز کارگری منتشر شده است که بخاطر دستمزدهای پرداخت نشده خود دست به تجمع و اعتراض زده اند که عبارتند از:
آوانگان اراک:
روز ٤ مرداد کارگران و برخی پرسنل شرکت صنعتی آونگان اراک در محل کارخانه جمع شدند و با دست گرفتن پلاکاردهایی دست به تظاهرات زده و خواستار دستمزدهای معوقه و مطالبات خود شدند.
آجرماشینی سازمایه پاکدشت کرج:
یکی از مراکز کارگری که در آن هر روزه اعتراض و مبارزه است، سازمایه پاکدشت کرج است. یک هفته بعد از تعطیلات نوروز بود که این کارگران دست به اعتصاب زدند و خواستار دو ماه حقوق معوقه خود شدند. و این اعتراضات تا کنون بطور متوالی ادامه داشته است. اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران برای دستیابی به دستمزدهای معوقه و سایر مطالبات خود تاکنون به نتیجه نرسیده است. این واحد تولیدی مانند بسیاری از واحدهای تولیدی مشابه توسط صاحبان و مدیران آن به تعطیلی کشانده شده است٬ اموال آن توقیف شده و کارگران در بلاتکلیفی بسر میبرند. آخرین اولتیماتوم کارگران سی ام تیر بود که کارگران اعلام کرده بودند، چنانچه مطالبات آنان متحقق نشود و باز مانند سابق وعده و وعیدها پوشالی باشد و باز هم بخواهند کلاهبرداری کنند٬ روز سی ام تیر ماه دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.
روز سی ام تیر کارگران سازمایه که تعدادشان حدود ٢٠٠ نفر بود طبق قرار قبلی در محل این كارخانه حاضر شدند و خواهان بازگشت بی قید و شرط به كار و همچنین دریافت مطالبات خود شدند اما با جواب سربالای مدیریت این شركت روبروشدند. هر كدام از این كارگران معترض بین ١۵ تا ٢٠ میلیون تومان از شركت طلب دارند كه تماما حقوق معوقه آنهاست. با شروع این تجمع اعتراضی در داخل كارخانه، سپاه، اطلاعات، نیروی انتظامی به كارخانه گسیل شدند و درحمایت ازغارتگران قصد داشتند كارگران را ناچار كنند كوتاه بیایند و به تجمع خود پایان دهند. اما كارگران تا ساعت ١١ به تجمع خود ادامه دادند. در این میان مدیریت كارخانه كه به پشتگرمی سپاه و اطلاعات و سایر همردیف هایشان در پست های دولتی به چپاول و یغمای حقوق كارگران مشغول هستند، محل را ترك كردند. اما آنچه در این حركت كارگری چشمگیر و جدید بود تصمیم كارگران برای به دست آوردن مطالبات شان بود. به این ترتیب كه كارگران اعلام كردند درصورتی كه حقوق ومطالبات عقب افتاده شان داده نشود، از روزشنبه ٣ مردادماه كارخانه را از طریق روزنامه ها به مزایده میگذارند و اگر تا یك هفته كسی كارخانه را نخرید، خود كارگران بصورت جمعی كارخانه را به مبلغ ١٠٠ میلیون تومان میخرند و خودشان صاحب كارخانه میشوند. دولت هم باید باقی مطالبات آنها را بدهد. اعضای شورای تامین استان كه وضعیت را به این صورت دیدند درهراس از ایستادگی كارگران، با درماندگی نمی دانستند چكار كنند. صحنه آخر این حركت شجاعانه كارگران با پیروزی کارگران به پایان رسید. به این ترتیب معاون فرمانداری از طرف رئیس دادگستری و فرماندارمامور شد كه یك میلیارد وام دریافت كرده و حقوق كارگران را بپردازد و از طرف كارگران نیز چند نفر نماینده انتخاب کردند كه برای مزایده معدنهای كارخانه اقدام كنند. رئیس دادگستری وعده داد كه پیگیری خواهد كرد كه حقوق كارگران طی ١٠ روز آینده پرداخت شود و بنا بر آخرین خبر بعد از تعطیلات تابستانی كارخانه در روز ١٥ مرداد باقیمانده بدهی كارگران از محل وامی که مدیران كارخانه دریافت کرده اند، پرداخت خواهد شد.
كارگران كه به تجربه در این سالیان می دانند با وجود این وعده ها نباید از تلاش و اقدامات خودشان كم كنند اعلام كردند نمایندگان كارگران از شنبه دوم مرداد دنبال كارشناس میروند تا برای قیمت گذاری اقدام كند. نمایندگان كارگران اظهار داشتند كه میدانند كه این دولت مساله ای از آنها حل نمیكند و دروغ میگویند و فقط وقت میخرند. آنها افزودند كه ما نیز تا آخرین توانمان پیگیرهستیم كه حق و حقوق خود را بگیریم. كارگران این كارخانه كه طی چند ماه گذشته سختی های بسیاری را تحمل كرده اند امروز با ایستادگی و یكپارچگی خود به پیروزی دست یافتند.
سد دولاب سنندج :
روز ٧ مرداد کارگران سد دولاب سنندج که مدت ۴ ماه است ھیچگونه حقوق و مزایایی دریافت نکرده اند، برای چندمین بار متوالی در محل سد دست به اعتصاب زدند. سد دولاب واقع در ٣٠ کیومتری جاده کامیاران به سنندج قرار دارد.
کارگران سد ژاوه:
روز ٢٩ تیر ٧٠٠ كارگر سد ژاوه در اعتراض به ٥ ماه دستمزد پرداخت نشده دست به اعتصاب زدند و در دوازدهمین روز این اعتصاب نیروهای سركوبگر جمهوری اسلامی كارگران معترض را مورد یورش قرار دادند و ٤ نفر از كارگران به نام های عسگر شاهمرادی، افشین احمدی، فرید آدمند و هیوا سهیلی را بازداشت كردند كه در ادامه اعتراض كارگران، بازداشت شدگان با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. به كارگران بازداشت شده اخطار داده شده است كه اگر به اعتصاب ادامه دهند، آنها را از کار اخراج خواهند کرد. بنا بر آخرین گزارشها در نتیجه این اعتراضات كارفرما ناگزیر به پرداخت یكماه از حقوق معوقه كارگران شد.
نساجی كشباف : (واقع در جاده مخصوص كرج)
كارگران نساجی كشباف از سال ٨٥ تا كنون عیدی و مزایای خود را بطور كامل دریافت نكرده اند. دستمزد این كارگران بسیار ناچیز است و كارگران برای تامین بخشی از هزینه های خود ناگزیر به اضافه كاری هسند كه اكنون بدلیل نبود تولید اضافه كاری ها قطع شده و كارگران در فشار و تنگنای زیادی قرار گرفته اند. در این كارخانه قبلا حدود ٣٠٠ كارگر به كار اشتغال داشتند و در حال حاضر تنها ٣٠ كارگر در آنجا شاغلند و تمامی قسمت های كارخانه تعطیل است و تنها دو قسمت آن كار میكند. هم اكنون این كارخانه هیچگونه تولیدی ندارد و فقط پارچه از كارخانه های دیگر میگیرد و رنگرزی میكند . كارگران نساجی كشباف به این وضعیت معترضند.
فرنخ قزوین:
روز شنبه دوم مرداد بیش از ۳۵۰ نفر از کارگران کارخانه فرنخ قزوین در اعتراض به عدم پرداخت ٥ ماه حقوق و دو ماه عیدی و پاداش در مقابل این کارخانه در شهرک صنعتی البرز قزوین تجمع کردند. یکی ازکارگران در گفتگو با ایلنا میگوید: “تجمعات ما به اسم شورشی و اخلالگر همیشه سرکوب میشود”.
نازنخ قزوین:
روز ٤ مرداد بیش از ١٢٠ کارگر نازنخ قزوین در اعتراض به عدم پرداخت بیش از ٥ ماه دستمزد در مقابل کارخانه تجمع کردند. یكی ازكارگران به آژانس ایران خبر گفت: “بیش از ٥ ماه است كه به ما حقوق نداده اند وضعیت معیشتی مان بسیار بد است، خانواده هایمان از هم پاشیده به هر ارگانی هم كه مراجعه میكنیم كسی به ما جواب نمی دهد. مجددا امروز اینجا تجمع كردیم كه حق خودمان را بگیریم”.

كارخانه مه نخ قزوین:
روز ١١ مرداد بیش از ٥٠ نفر از كارگران كارخانه مه نخ قزوین از ابتدای صبح در مقابل این شركت دست به تجمع زدند و خواهان ٧ ماه حقوق عقب مانده خود شدند. یكی از كارگران میگوید: “ما دیگر كارد به استخوانمان رسیده، هیچ كاری برای ما پیدا نمیشود، زن و بچه های ما هم انسان هستند، چگونه باید شكم آنها را سیر كنیم. صاحب خانه ام دارد مرا از خانه بیرون میكند. چكار كنم آیا این مملكت صاحبی دارد پس كو؟ چرا این همه باید روی ما فشار باشد، یك عده زیر فشار فقر له میشوند ویك عده برای خودشان از دسترنج ما خوش میگذرانند”.
پارس متال قزوین:
بنا به گزارشهای منتشر شده حدود ٤٥٠ نفرازكارگران قراردادی كارخانه پارس متال ٤ ماه است كه دستمزد و مزایای حداقل خود را دریافت نكرده اند. در این مدت کارگران هر روزه دست به تجمع و اعتراض زده و به مقامات مسئول مراجعه کرده اند. اما هیچ پاسخی نگرفته اند. کارگران اعلام کرده اند تا گرفتن همه طلبهایشان به تجمعات خود ادامه خواهند داد.
كارخانه چینی البرز، قزوین:
روز ١٣ مرداد بیش از ١٨٠ كارگر كارخانه چینی البرز در اعتراض به عدم پرداخت ١٠ ماه دستمزد در مقابل این شرکت در شهرک صنعتی قزوین دست به تحصن زدند. بنا بر گزارشها این كارگران همگی بین ١٩ تا ٢٤ سال سابقه كار دارند و اكنون در بلاتكلیفی بسر میبرند. كارگران اعلام كرده اند تا وقتی طلبهایشان پرداخت نشود به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.
كارگران شهرداری اهواز:
کارگران شهرداری اهواز در مناطق مختلف و از جمله منطقه ٣ و ٥ حقوق چند ماه گذشته خود را دریافت نكرده اند. به طورمشخص کارگران منطقه ٥ سه ماه حقوق طلب دارند. در هفته دوم مرداد این كارگران تجمع اعتراضی برپا كردند. شهرداری اعلام كرده است كه ٧ میلیارد بدهی دارد و توان پرداخت حقوق كارگران را ندارد. كارگران اعلام كرده اند تا گرفتن تمام طلبهایشان به اعتراضات خود ادامه میدهند.
كارخانه ارج (واقع در جاده مخصوص كرج):
روز ١٠ مرداد كارگران كارخانه ارج در اعتراض به دستمزدهای پرداخت نشده خود و علیه اخراجها در مقابل كارخانه دست به تجمع زدند. این تجمع اعتراضی با حمله نیروهای سركوبگر روبرو شد و كارگران با آنها درگیر شدند. اعتراض این كارگران ادامه دارد.
كارخانه صنایع فلزی
كارخانه صنایع فلزی یكی دیگر از كارخانجاتی است كه كارگران آن با معضل دستمزدهای پرداخت نشده روبرو هستند. كارگران این كارخانه طی ماههای اخیر چندین تجمع اعتراضی برپا كرده و خواهان دستمزدهای معوقه خود شده اند. در قسمتی از این كارخانه كه ٢٥٠ كارگر در آن به كار اشتغال دارند، كارگران ٥ ماه دستمزدشان را طلب دارند و در وضعیت بلاتكلیفی قرار دارند و مدیران كارخانه به آنها میگویند: “پول نداریم كه به شما بدهیم”. كارخانه فضای اعتراضی دارد و كارگران مرتبا مطالبات خود را پیگیری میكنند.
كارخانه قند بردسیر
روز ١٣ مرداد جمعی از کارگران کارخانه قند بردسیر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای خود از ساعت ٨ صبح مقابل کارخانه تجمع کردند. كارگران بارها در مقابل استانداری کرمان، فرمانداری، دفتر امام جمعه، نماینده مجلس و مقابل دفتر احمدی نژاد تجمع كرده اند ولی پاسخ نگرفته و مرتبا سردوانده شده اند. اعتراض كارگران ادامه دارد.
از سوی دیگر هم اکنون تعدادی از کارخانجات به خاطر مساله قطع برق، به حالت تعطیل در آمده و کارگران آن با تهدید بیکاری و دستمزدهای معوقه روبرو هستند. در بسیاری از این کارخانجات اضافه کاری کارگران که اجبارا راهی برای کمک درآمد کارگران است، متوقف شده است. از جمله میتوان کارخانه روغن مارگارین، صندوق نسوز كاوه، كارخانه های صنعتی شرق، داروسازی حكیم، كارخانه “تولیدی تهران” و دهها کارخانه دیگر را نام برد. تحریم های اقتصادی و سوحت از جمله دلایل این وضعیت در کارخانجات اعلام شده است. این كارخانجات نیز به مركز اعتراض هر روزه كارگران تبدیل شده است.
همه این اخبار و گزارشات نشان میدهد كه مبارزه برای دستمزدهای پرداخت نشده، مبارزه ای هر روزه است. به این معنی كه هر روز در هر شهر تعداد بسیاری از كارخانجات در اعتراض و مبارزه برای نقد كردن دستمزدهای پرداخت نشده خود هستند. این مبارزات را میتوان سراسری و قدرتمند جلو برد. یك ركن مهم همه این مبارزات، اجتماعات كارگران است. این اجتماعات را باید به مجمع عمومی منظم كارگران و محل تصمیم گیری آنان تبدیل كرد و نمایندگان كارگران از كارخانجات مختلف میتوانند به تدارك اعتراضات همزمان كارخانجات در سطح شهرهای مختلف بروند. از جمله در شهر قزوین سنت و تجربه چنین مبارزات مشترك چندین كارخانه با هم وجود دارد و هم اكنون تعداد بسیاری از مراكز كارگری در شهر صنعتی البرز در اعتراضند. این اعتراضات را میتوان متحد و یکپارچه كرد.
مبارزه متحد و سراسری كارگری برای دستمزدهای پرداخت نشده، میتواند به كارگران فرصتی بدهد كه نه تنها دستمزدهای معوقه خود را نقد كنند، بلكه خواستهای فوری دیگر خود از جمله افزایش دستمزدها حداقل یك میلیون تومان، متوقف شدن فشار بر روی فعالین و رهبران كارگری و آزادی فوری كارگران زندانی و دیگر خواستهایشان را طرح كنند. باید به تدارك مبارزات سراسری و متحد كارگران برویم.
خط فقر در ایران به بیش از یك میلیون تومان رسیده است. گرانی هر روز بیشتر میشود. رئیس مركز آمار ایران صریحا اعلام میدارد که بیش از ده میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر مطلق و بیش از سی میلیون نفر دیگر زیر خط فقر نسبی به سر می‌برند. با این ارقام این جانیان دارند، تباهی هر روزه کارگران و مردم محروم جامعه را سانت به سانت اندازه میگیرند. دستمزد پرداخت نشده، یعنی نپرداختن همین حداقل دستمزدها و این یك جنایت آشكار است.
هزاران کارگر در صدها واحد تولیدی دستمزدهایشان ماهها پرداخت نمی گردد. این جهنمی است که کارفرمایان و حکومت اسلامی برای کارگران و خانواده هایشان ساخته اند. این وضعیت اسفبار، این بردگی آشکار نباید ادامه یابد. علیه این وضعیت نابسامان باید سر به شورش برداشت.
دولت و حکومتی که قادر به تامین معیشت کارگران نیست و خود عامل بقا و مسبب گرانی، بیکاری و فقر روز افزون اکثریت عظیم جامعه است باید به زیر کشیده شود.
زنده باد انقلاب انسانی برای حکومت انسانی
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
سیزدهم مرداد ماه ١٣۸۹، چهارم اوت ۲۰١۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *