1may1 295 x 186

چشم انداز یک اول مه با شکوه در ایران- شهلا دانشفر

امسال در آستانه اول مه شاهد بیسابقه ترین تحرک برای گرامیداشت روز جهانی کارگر هستیم. معلمان و بازنشستگان با فراخوانهایشان در سطح سراسری به استقبال روز جهانی کارگر رفته اند. فراخوان ها برای تجمع در تهرن در مقابل مجلس اسلامی است و بدینگونه این محل به میعادگاه همه مردم معترض جامعه برای اعتراض و تجمعات روز جهانی کارگر تبدیل شده است. بعلاوه معلمان در مراکز استانها و شهرستانها به تجمع مقابل ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش و بازنشستگان این بار یکشنبه اعتراض خود را در روز جهانی کارگر بر پا کرده و در بیانیه های خود به تجمعات سراسری مقابل ادارات تامین اجتماعی فراخوان داده اند. جالب اینجاست که تشکلهای مختلف معلمین در شهرهای مختلف از فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان اعلام حمایت کرده و با هشتگ های #همه می آییم، #فقط کف خیابان بدست میادحقمون، خود را برای تجمعات این روز آماده می کنند.

خطاب این فراخوانها به همه مردم است. در این فراخوانها بحث بر سر اعتراض به فقر و زندگی زیر خط فقر و بی تامینی و بدتر شدن هر روزه وضع معیشتی مردم است. بحث بر سر داشتن حق تشکل، تجمع، و داشتن فعالیت آزادانه وتحزب است. بحث بر سر آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت و درمان رایگان و داشتن حق مسکن است. بحث بر سر جارو کردن بساط آپارتاید جنسی حاکم و ستم سیستماتیک و هر روزه بر زنان است. بحث بر سر حقوق کودک، حقوق شهروندی برای مهاجران افغانستانی، به رسمیت شناختن حقوق انسانی رنگین کمانها و اعتراض به نقض حقوق پایه ای انسانهاست.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان طی بیانیه ای خطاب به معلمان و همه مردم برای روز جهانی کارگر اعلام میکند که با توجه به اینکه مطالباتشان پاسخ نگرفته اند و نیز اکثریت والدین دانش‌آموزان آنها کارگران و زحمتکشان هستند و همچنین دردفاع از مطالبات به حق کارگران فراخون به تجمعات روز جهانی کارگر را داده است و از والدین دانش آموزان خود میخواهد که برای تحقق مطالبات خود و دفاع از اصل آموزش رایگان و با کیفیت به این فراخوان بپیوندند و صحنه واقعی ای از اتحاد فرهنگیان و سایر اقشار اجتماعی را رقم زنند. یک تاکید این بیانیه بر اتحاد عملی و همبستگی همه بخش های جامعه است.

جدا از این تحرکات، جنب و جوش در محیط های اعتراضی کارگری بر سر روز جهانی کارگر گسترده است. همچنین ما شاهد انتشار بیانیه های ویژه روز جهانی کارگر بصورت مستقل و یا مشترک و پیامهای ویژه روز جهانی کارگر از سوی فعالین و چهره های شناخته شده کارگری و اجتماعی هستیم.
این تحرکت به فضایی از اعتراض و مبارزه در سطح جامعه شکل داده است. بیانیه و ها و قطعنامه ها در واقع حلقه اتصال و اتحاد مبارزاتی بخش های مختلف جامعه در کف خیابان است. به نمونه ههایی از تحرکات در زیر اشار میکنیم:

  • کارگران فولاد اهواز این کانون داغ اعتراضات کارگری طی بیانیه ای روز جهانی را گرامی داشته اند. صدای مستقل کارگران فولاد اهواز در بیانیه خود روز جهانی کارگر را به تمامی همکاران گرامی و به تمامی کارگران و نیروهای مزدبگیر و تمامی اقشاری که برای زندگی سعادتمند همگانی مبارزه می کنند تبریک گفته و با شعار معروف خود “ما کارگران فولاد ، علیه ظلم و بیداد، می جنگیم می جنگیم” بر تلاش مشترک با دیگر هم سرنوشتانشان برای اعتلای مبارزاتی کارگران تجدید عهد میکنند. کارگران فولاد اهواز در بیانیه خود ضمن اشاره به مشکلات کار از جمله نبود قطعات در خطوط تولید و قرار گرفتن ادامه کار شرکت در هاله ای از ابهام و دادن پاسخ کارگران با اخراج و از جمله اخراج سی نفر از همکارانشان و ممنوع الورود کردن آنها بر مهم بودن روز جهانی کارگر به عنوان روزی برای اعتراض تاکید کرده و مینویسند.”ما ضمن دفاع و حمایت قاطعانه از همکاران اخراجی، برای برطرف کردن ریشه فساد و ستم که خواسته همه ماست ایستادگی خواهیم کرد.ما به هیچ وجه در قبال سیاست اخراج و بیکارسازی کارگران کوتاه نخواهیم آمد. گذشته چراغ راه آینده ماست. خوشبختانه جنبش کارگری و به خصوص فعالان کارگری در گروه ملی دارای تجربه های غنی در مبارزه و سازماندهی برای حصول مطالبات هستند که به بهانه روز کارگر ضروری است که دوباره دستاوردهای کارگری را در زمینه برگزاری مجمع عمومی و راه اندازی اعتصابات قدرتمند برجسته کنیم و به میان بکشیم. “. این کارگران در ادامه بیانیه خود با تاکید بر اینکه چشم امیدشان به هیچ دولت و نهاد و مدیر و کار آفرینی نیست، بر قدرت مبارزاتی خود تاکید کرده و مینویسند: “بیاییم تا به بهانه روز جهانی کارگر نشان دهیم که گروه ملی فولاد از همیشه بیدارتر است و حاضر است با فداکاری و کنار گذاشتن اختلافات متعدد، مبارزات تازه و ارزشمند دیگری را به صفحات تاریخ جنبش کارگری اضافه کند”.
    بدین ترتیب کارگران فولاد اهواز به مناسبت روز جهانی کارگر در تدارک اعتراضی سازمانیافته برای پیشبرد مطالباتشان هستند.
  • ۹ گروه و تشکل مستقل کارگران، بازنشستگان و معلمان به مناسبت روز جهانی کارگر بیانیه مشترکی داده اند.امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از:” سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه” ، “سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه” ، “کانون صنفی فرهنگیان البرز”، “کانون صنفی معلمان قزوین”، “کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز”، “گروه اتحاد بازنشستگان” ، “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری”، و “اتحاد سراسری بازنشستگان ایران”، و “شورای بازنشستگان ایران”

امضا کنندگان این بیانیه با اعلام خواستهای فوری کارگران تمامی هم طبقه ای های خود و پشتیبانان جنبش کارگری را به اتحاد عمل برای گسترش و تعمیق مبارزه حول خواستهای اعلام شده خود فرا خوانده اند. رئوس مهم این خواستها عبارتند از:
۱- افزایش حداقل دستمزد به میزان ۱۶ میلیون تومان در ماه برای یک خانوار ۴نفره کارگری. ( از نظر تعداد اعضا )
۲- برابری زنان و مردان در تمام عرصه‌های حقوقی، سیاسی، اقتصادی- اجتماعی، مدنی و فرهنگی.
۳- برقراری بیمه‌های اجتماعی مکفی و موثر، بویژه بیمه‌های درمانی و بیمه بیکاری برای کارگران بیکار و جویای کار.
۴- انحلال شرکت‌های پیمانکاری و واسطه‌ای و برچیده شدن شَّرِ این قبیل شرکت‌ها، از محیط‌های کار و زندگی کارگران و تامین نیروی انسانی این مراکز، از طریق پیمان‌های دسته‌جمعی آنان‌.
۵- ایجاد تشکل‌های مستقل کارگران و برخورداری از حق آزادی بیان و عقیده، تشکل و تحزب؛ اعتصاب و اعتراض، تظاهرات، راه پیمائی و تحصن.
۶- آزادی کارگران و معلمان زندانی و زندانیان سیاسی و عقیدتی؛ منع تعقیب قضائی و بازگشت بی‌قید و شرط آنان به کار و محل زندگی خود.
۷- منع کار کودکان کمتر از ۱٦ سال و تأمین زندگی و آموزش کودکان کار
۸- مبارزه با هرگونه تبعیض جنسیتی، عقیدتی، ملی و قومی در محیط کار و در جامعه.
۹- مبارزه با هرگونه تبعیض و ستم نسبت به کارگران خارجی و از جمله کارگران و زحمت‌کشان مهاجر افغانستانی در ایران.
۱۰- آموزش رایگان در تمام سطوح.
۱۱- ترمیم حقوق معلمان و بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنان با شاغلان.
۱۲- نظارت نمایندگان منتخب بازنشستگان بر صندوق‌ها و دارائی‌های عمومی بازنشستگان و برخورداری از بیمه‌های موثر و کارآمد.
۱۳- مخالفت با جنگ‌های تجاوزکارانه و افشا و محکوم کردن سیاست‌های سلطه طلبانه و منافع استثمارگرانۀ همۀ دولت‌های درگیر درجنگ.

بیانیه ۲۴ گروه

-۲۴ گروه، جمع و تشکل مستقل از کارگران، معلمان، بازنشستگان، مدافع حقوق زن و دیگر بخش های معترض جامعه طی بیاینه ای به مناسبت روز جهانی کارگر، اول ماه مه را گرامی داشتند.
در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:” اول ماه می روزجهانی کارگر امسال مناسبت مهم و تعیین کننده ای است تا با برگزاری گسترده و عمومی مراسمات، مبارزات خود را حول مطالبات اساسی عمومیت بخشیم و وارد مرحله ای عالیتر (اعتصاب عمومی) در ادامه مبارزاتمان شویم.امضاء کنندگان این بیانیه از کل طبقه کارگر ،زنان، خانواده های دادخواه و همه مردم خواهان رفاه، آزادی و شادی می خواهند که اول ماه می روز جهانی کارگر را روز اتحاد و همبستگی خود بدانند. سپس بر برگزاری هر چه باشکوه‌تر و سراسری تر و عمومی تر مراسم های روز جهانی کارگر حول خواستهای اعلام شده خود تاکید کرده اند. رئوس برجسته این مطالبات عبارتند از:
1-افزایش حداقل حقوق به ۱۶ میلیون تومان،
2- درمان رایگان برای عموم مردم،
3-آموزش رایگان و مطابق با معیارهای علمی و مدرن برای همه دانش آموزان،
4-بیمه بیکاری معادل حداقل حقوق 16 میلیون تومان برای همه بیکاران بالای 18 سال سن اعم از زن و مرد،
5-برابری کامل زن و مرد تمام شئون اجتماعی
6-آزادی تشکل، تحزب، تجمع، اعتصاب و تظاهرات،
7-آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی و مختومه شدن همه پرونده های قضایی علیه فعالین،
8-به رسمیت شناسی اول ماه می روزجهانی کارگر به عنوان روز تعطیلی عمومی


امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از :1-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه -2-سندیکای نقاشان البرز -3-ندای زنان ایران -4-گروهی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه رازی کرمانشاه-5-گروهی از رانندگان تاکسی شهرک ظفر کرمانشاه -6-گروهی از کارگران جوشکار شهرک امام کرمانشاه -7-گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه -8-گروهی از مهندسان نرم‌افزار پاساژ میرداماد کرمانشاه -9-گروهی ازکارگران برق کار ساختمانی سقز -10-گروهی از کارگران نقاش ساختماني سقز -11-گروهی از کارگران لوله کش ساختمانی سقز -12-گروهی از کارگران بیکار محله کریم آباد سقز -13-گروهی از کارگران بیکار محله تپه‌ شافعی سقز-14-گروهی از کارگران بیکار محله تپه‌ مالان سقز -15-گروهی از کارگران بیکار محله بردبران سقز -16-گروهی از باز نشستگان تأمین اجتماعی و خدمان درمانی سقز-17-گروهی از اعضا کانون صنفی معلمان سقز و زیویه-18-گروهی از فعالین اجتماعی سقز-19-گروهی از کارگران کارگاههای تولیدی شهرک صنعتی سقز -20-گروهی از کارگران ساختمانی خیابان هفده شهریور سنندج -21-گروهی از کارگران ساختمانی خیابان فرح سنندج -22-گروهی از کارگران گازرسانی سنندج -23-گروهی زنان کوهنورد سنندج -24-گروهی از کارگران مرغداری های مریوان -25-گروهی از کولبران مریوان-26-گروهی از کارگران ساختمانی کامیاران
-شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت طی بیانیه ای اعلام کرد که این کارگران با اعتراضات خود بخاطر خلف وعده ها و برای پیگیری مطالباتشان شان به پیشواز اعتصاب سراسری پنجم اردیبهشت میروند و در روز جهانی کارگر دست به اعتراض میزنند. قبل از آن نیز شورای سازماندهی با بیانیه ای با عنوان به استقبال روز جهانی کارگر برویم بر اتحاد بخش های مختلف کارگری و جنبش های اجتماعی در سطح جامعه بر سر خواستهای مشترک خود در دفاع از زندگی و معیشتشان تاکید نموده است. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:” ما همگی همدرد و هم سخن هستیم پس می توانیم و باید کنار هم باشیم.هر اندازه که بتوانیم این پیوندها را مستحکم کنیم و سازمان یافته تر عمل نماییم، چشم اندازهای پیش رو برجسته تر خواهد بود.از سوی دیگر، ما کارگران پروژه ای و پیمانی این روز همبستگی جهانی کارگری را باید متحدتر از هر زمان دیگری کنار هم قرار بگیریم و برای استقبال از چنین روزی تدارک تجمعات مان را مقابل مراکز کاری، پالایشگاهها، پتروشیمی ها، نیروگاهها و مناطق ویژه ببینیم. یکصدا خواسته هایمان را اعلام کنیم و اولتیماتوم دهیم که همچنیان پیگیر مطالباتمان هستیم. ما همچنان خواستار کوتاه شدن دست پیمانکاران چپاولگر و لغو قوانین برده وار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستیم. خواستار افزایش دستمزدها و رسیدن سطح آن در حد یک زندگی شایسته انسان هستیم. خواستار بهبود قابل قبول محیط های کاری و زیستی مان در نفت و پتروشیمی، داشتن ایمنی محیط کار و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و حق داشتن تشکل ، تجمع و اعتراض هستیم. با صدای بلند اعلام کنیم که ما باز هم می آییم. این روز می تواند مناسبتی باشد برای تاکید بر خواسته های سراسری کارگران و فرصتی برای مطالبات پاسخ نگرفته مان.”.

بعلاوه کارگران نیشکر هفت تپه نیز قرار است ساعت هشت و نیم صبح اول مه در مقابل دفتر مدیریت در محل سنگر تجمع کنند و روز جهانی کارگر را برگزار کنند.

تحرکات به مناسبت روز جهانی کارگر ادامه دارد. در عین حال فعالین کارگری و چهره های شناخته شده ای چون ناهید خداجو، علی نجاتی، محمود صالحی به مناسبت روز جهانی کارگر پیام داده و این روز را گرامی داشته اند.

اینگونه است که تحرکات به مناسبت روز جهانی کارگر امسال ابعاد و رنگ و روی دیگری نسبت به سالهای گذشته دارد. این تحرکات حکایت از جامعه ای دارد که پیشاپیش آن جنبش کارگری در حرکت است و نوید جامعه ای شاد، انسانی را میدهد. جامعه ای که در آن اعتراض علیه تبعیض، نابرابری و سرمایه داری وحشی حاکم به شعار هر روزه کف خیابان تبدیل شده و آلترناتیوش شوراهاست. در برابر چنین تحول شورانگیزی است که حکومت وحشت زده از روز جهانی کارگر بر دستگیری ها و احضار هایش شدت داده است و جامعه با فراخوانهایش و با پیام “همه می آییم” متحد ایستاده و کوتاه نمی آید. زنده باد اول مه روز جهانی کارگر!

انترناسیونال 970

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *