جدال ایرانیان ساکن گوتنبرگ سوئد با حکومت اسلامی- گفتگو با عبدالله اسدی

انترناسیونال:روز شنبه ۲۰ فروردیندر شهر گوتنبرگ سوئد تظاهرات گسترده ای در حمایت از یونس کهنوری که مورد حمله و خشونت یک نگهبان طرفدار حکومت اسلامی قرار گرفته بود برگزار شد. مساله این بود که دکتر یونس کهنوری در تجمع مردم در روز ۱۳ بدر وقتی که مشاهده کرد که عوامل حکومت پرچم حکومت اسلامی را در میان جمعیت بالا بردند،‌آنرا پایین کشید و دور انداخت. به همین دلیل مورد حمله یکی از نگهبانان قرار گرفت که طرفدار حکومت اسلامی بود. شمار زیادی از ایرانیان ساکن این شهر در روز ۲۰ فروردین دست به تظاهرات و راهپیمایی زدند و با شعارهای ضد حکومتی انزجار خود را از حکومت اسلامی و عوامل آن ابراز کردند. از عبدالله اسدی خواستیم که در این رابطه توضیحی به خوانندگان انترناسوینال بدهند.

اولین سوالم اینست که آیا این تظاهرات و کشاکش ها با عوامل حکومت، در رسانه ها منعکس شده است؟

عبدالله اسدی: خیر تا این لحظه که من به سئوال شما پاسخ میدهم مطبوعات سوئدی آن را منعکس نکرده اند. این موضوع آنقدرکه برای ما ایرانی ها حساسیت برانگیز شده و خشم و نفرت مردم را بخاطربالا بردن پرچم جمهوری اسلامی در مراسم سیزده بدر برانگیخته، برای رسانه های سوئد آن حساسیت را ندارد. رسانه های سوئد تا این لحظه به آن نپرداخته اند.ضمن اینکه خبرنگار روزنامه پرتیراژ یوتبوری پستن در تظاهرات روز شنبه حضور داشت و پیشترهم به منزل دکتر یونس رفته و در این مورد گزارش تهیه کرده بود؛ در گفتگویی که با  دکتر یونس داشتم قرار است در روزهای آینده درهمان روزنامه ای که اشاره کردم گزارش مفصلی از این ماجرا منتشر شود. باید ببینیم وقایع را چگونه دیده اند و به چه جنبه هایی از آن خواهند پرداخت.اما در مدیای فارسی زبان شهر گوتنبرگ بطور گسترده ای بازتاب یافته است. .

انترناسیونال: واکنش ایرانیان در شهر گوتنبرگ به بالا بردن پرچم جمهوری اسلامی و ضرب و شتم دکتر یونس چطور بود؟

عبدالله اسدی: مردم واکنش بسیار تند و سریعی به این موضوع نشان دادند. رادیوهای محلی فارسی زبان زیادی در این شهر وجود دارد و شنونده های زیادی روی خط این رادیوها به خشونت نگبان ایرانی علیه دکتر یونس شدیدا اعتراض کردند و خواهان رسیدگی به این موضوع از سوی مراجع قضایی سوئد شدند.ما از طرف تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران در این شهر به محض اطلاع از این موضوع به نهاد برگزار کننده مراسم سیزده بدر وشرکتی که نگهبان ایرانی در آن کار میکند نامه نوشتیم وبشدت اعتراض کردیم و خواستار رسیدگی و پاسخ فوری به این اتفاق شدیم. از طریق اطلاعیه و روی خط رادیوهای شهر مردم را به مشارکت بیشتردر تظاهرات و دراعتراضات مختلف دعوت کردیم و گفتمانهای سیاسی راه انداختیم و بسیاری کارهای دیگر.

در همین رابطه روز شنبه نهم آوریل یک تجمع اعتراضی در گوتنبرگ برگزار گردید. دراین  گردهمایی بسیاری از شخصیت ها و نمایندگانی از احزاب ونیروهای  سیاسی، از جمله خود دکتر یونس به زبانهای فارسی و سوئدی سخنرانی کردند. در این سخنرانی ها برانجام دو نکته مهم به شرح زیر تاکید گردید:   

۱- از اقدام دکتر یونس مبنی بر پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی و انداختن آن در سطل آشغال حمایت می کنیم و اجازه نخواهیم داد با هیچ  توجیهی و تحت هیچ عنوانی در تجمعات سیاسی و تفریحی و غیره کسی پرچم  جمهوری اسلامی را بالا ببرد.

۲ – رفتار خشونت آمیز نگهبان ایرانی که در شرکت CpgABبعنوان نگهبان و مسئول امنیت کار میکند را علیه  دکتر یونس  بشدت محکوم کردیم واعلام کردیم که از هر اقدام قانونی برای پیگیری این مسئله قاطعانه حمایت می کنیم.در نامه ای که به زبان سوئدی منتشرکردیم متذکر شدیم که این درجه از خشونت ربطی به وظایف یک نگهبان ندارد و این اقدام با انگیزه سیاسی  و در دفاع از جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

انترناسیونال:‌ شما به مخالفین حکومت اسلامی  در شهر یوتوبوری و سوئد چه پیامی دارید؟

عبدالله اسدی:‌ همانطور که پیشتر اشاره کردم مخالفین جمهوری اسلامی در این شهرواکنش سریعی نشان دادند تا اینجای کار دست همگی درد نکند.شخصا فکر میکنم باید در قبال چنین وقایعی هوشیاری بیشتری داشته باشیم من خودم تا ساعت های آخر در مراسم سیزده بدر حضور داشتم و بیست دقیقه آخر آنجا نبودم. یعنی درست وقتی که این اتفاق افتاده بود. بعدا خبرها را از طریق دکتر یونس ودوستان دیگری که شاهد علم کردن پرچم جمهوری اسلامی و خشونت نگهبان علیه دکتر یونس بودند را جویا شدم.در تمام طول پنج ساعت برنامه محل مراسم مملو از جمعیت بود و هیچ خبری از پرچم جمهوری اسلامی نبود چون اگر در ساعت های اولیه این اتفاق می افتاد ماجرا طور دیگری رقم میخورد. روایت های زیاد و نزدیک بهم وجود دارد که نشان میدهند که علم کردن پرچم جمهوری اسلامی در دقایق آخر برنامه، طرحی از پیش برنامه ریزی شده بوده. تابستان سال گذشته در همین شهر صندوق رای برای ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی را به یک رسوایی برای جمهوری اسلامی تبدیل کرده بودیم و عوامل جمهوری اسلامی مدام در پی تلافی آن در این شهر بودند. بنابراین ما مخالفین جمهوری اسلامی و ما مردم معترض به نظام ننگین و توحش جمهوری اسلامی لازم است همیشه این آمادگی را داشته باشیم تا در صورت مشاهده پرچم جمهوری اسلامی، آنرا فورا پایین بکشیم و به زباله دان بیاندازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *