kargarn iran201203

شعله های خشم کارگران باز هم زبانه میکشد

kargarn iran201203

هزاران کارگر مراکز مختلف کارگری در روزهای گذشته دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند و

خواهان پرداخت دستمزدها، افزایش دستمزد و سایر مطالبات خود شدند.

به چند مورد از این اعتراضات توجه کنید:

اعتصاب١٢٠٠ کارگر کارخانه نورد لوله صفا در اراک
کارگران کارخانه نورد لوله صفا صبح روز ١١ تیرماه بطور یکپارچه تولید را خواباندند و خواهان پرداخت دوماه حقوق و طلب خود بابت اضافه کاری شدند. بدنبال این وضعیت مدیریت کارخانه اعلام کرد صبح چهارشنبه دستمزد اردیبهشت ماه کارگران به حسابشان واریز خواهد شد اما این وعده نیز با خشم و اعتراض کارگران مواجه شد. طبق گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران در این اعتراض با اشاره به گرانیهای سرسام آور، عدم پرداخت دستمزد خود را یک جنایت نامیدند و بر ادامه اعتصاب و اعتراض تاکید کردند. مدیریت کارخانه بناچار دستمزد اردیبهشت ماه کارگران را به حساب آنان واریز کرد و متعهد شد از این پس دهم هر ماه دستمزد کارگران را پرداخت خواهد کرد. کارگران اعتصابی به اعتصاب پایان دادند اما اعلام کردند چنانچه کارفرما به تعهد خود پایبند نباشد، بلافاصله دست به اعتصاب خواهند زد. کارفرمای این کارخانه که مالک کارخانه نورد پروفیل ساوه نیز میباشد، دستمزد ١٢٠٠ کارگر این کارخانه را نیز از اول سال پرداخت نکرده و دفترچه های درمانی کارگران نیز تمدید نشده است.

اعتصاب ٤٠٠٠ کارگر مجتمع فولاد خوزستان:
بدنبال اعتصاب کارگران قراردادی مجتمع فولاد خوزستان در روز ٤ تیرماه، کارگران رسمی این کارخانه نیز روز ٥ تیرماه به آنان پیوستند و ٤٠٠٠ کارگر در اقدامی متحدانه تولید در مجتمع فولاد خوزستان را خواباندند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، از اول سال جاری تا کنون ٢٥ درصد افزایش حداقل مزد کارگران قراردادی این کارخانه اعمال نشده است. بدنبال این اعتصاب متحدانه مسئولین کارخانه طی مذاکراتی با کارگران اعتصابی به آنان وعده دادند که ٢٥ درصد افزایش حداقل مزد را که از اول سالجاری به آنان پرداخت نشده، روز شنبه هشتم تیر ماه به حساب کارگران واریز خواهند کرد. کارگران با اولتیماتوم آغاز اعتصابی دیگر از صبح روز ششم تیرماه بر سر کارهای خود بازگشتند. روز شنبه هشتم تیر ماه کارفرمای این کارخانه به وعده خود عمل نکرد و از آنجا که بار دیگر زمزمه اعتصاب در میان کارگران آغاز شده بود مسئولین کارخانه با حضور در جمعهای آنان ضمن تاکید بر پیگیری پرداخت ٢٥ درصد افزایش حداقل مزد، از کارگران خواستند با انتخاب نماینده هایی پیگیر مطالبه خود شوند اما کارگران با غیر قابل مذاکره خواندن خواست خود، از انتخاب نماینده خودداری کردند و اعلام کردند در صورت ادامه خلف وعده های کارفرما بار دیگر اعتصاب را از سر خواهند گرفت.

کارگران کیان تایر باز هم دست به اعتراض زدند: بدنبال زمزمه واگذاری کارخانه کیان تایر (لاستیک البرز) به کارفرمای سابق آن، روز ١١ تیرماه بار دیگر شعله های آتش از این کارخانه زبانه کشید و کارگران این کارخانه دست از کار کشیدند. آتش زدن لاستیک برای جلب توجه مردم، یک سنت جا افتاده در میان کارگران کیان تایر است. بدنبال این اقدام اعتراضی از سوی کارگران، مسئولین شورای تامین استان در محل حاضر شدند و بدنبال مذاکراتی که صورت گرفت کارگران به تجمع خود پایان دادند و اعلام کردند تحت هیچ شرایطی کارفرمای سابق را به کارخانه راه نخواهند داد و چنانچه وزارت صنایع بدون توجه به خواست کارگران اقدام به اینکار کند دست به اعتراضات گسترده تر خواهند زد.

تجمع ٣٠٠ کارگر ٣ کارگاه فرودگاه خمینی تهران:
روز ٩ تیرماه ٣٠٠ کارگرشرکت های پیمانکاری فرودگاه خمینی دراعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه حقوق ومزایای خود دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کرمانیت کرمان:
روز شنبه ٨ تیر کارگران بیکار شده کارخانه کرمانیت در تداوم اعتراضات پیشین خود، در مقابل سازمان تامین اجتماعی استان کرمان تجمع کرده و خواهان رسیدگی به وضعیت کاری خود شدند.کارگران بیکار شده کرمانیت در ماههای قبل نیز دست به اعتراضات مشابهی زده بودند. ١٠٨ نفر از ١٧٠ نفر کارگران این کارخانه اخراج شده اند. بیمه بیکاری آنها نیز قطع شده است.

تجمع ٥٠٠ عضو تعاونی مسکن مهر در مقابل استانداری کرمان: حدود ٥٠٠ نفر از اعضای یکی از تعاونی های مسکن مهر در اعتراض به نحوه ساخت و ساز و عدم تحویل خانه های خود، در مقابل استانداری کرمان دست به تجمع اعتراضی زدند.

اعتراض ١٥٠٠ کارگر كارگران صدرا
کارگران شرکت صنعتی دریائی صدرا در بوشهر در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوق و مزایا دست به اعتراض زدند.

اعتراض کارگران اخراجی سد ژاوه:
بدنبال اخراج ١١٠ نفر از کارگران سد ژاوه، کارفرما اعلام کرد که ٣ ماه حقوق معوقه همراه با سنوات کارگران را در طی سه ماه آینده به آنها پرداخت خواهد نمود. طبق گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، کارگران تهدید کردند که اگر حقوق معوقه و سنوات آنان در طی چند روز آینده پرداخت نشود در مقابل اداره کار سنندج دست به اعتراض خواهند زد.

اعتراضات کارگران سد بزرگ کنارک
کارگران این سد که در ١١٠ کیلومتری شهرستان کنارک واقع شده است، میگویند در گرمای طاقت فرسا، ساعات طولانی و در شرایط بسیار سختی کار میکنند اما از کمترین حقوق برخوردار هستند و همین چندرغاز نیز ٨ ماه است به آنها پرداخت نشده است.

عدم پرداخت دستمزدهای ناچیز کارگران در حالی است که تنها در یک هفته گذشته قیمت برخی اجناس ٦٠ درصد تا ١٠٠ درصد افزایش یافته است. اعتصابات و اعتراضات روزهای گذشته گوشه ای از اعتراضات وسیعتری است که در نقاط مختلف کشور جریان دارد.

حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطعانه از این اعتصابات، کارگران صنایع کلیدی و کارگران مراکز مختلف در سراسر کشور را فرامیخواند که از اعتصابات همدیگر حمایت کنند و خود را برای اعتصابات وسیع و متحد و سراسری آماده کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران
١٢ تیرماه ١٣٩١، ٣ ژوئیه ٢٠١٣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *