logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
١٣مهر ـ ٢٠آبان ماه ١٣٩٣

اعتراضات
اعتصاب کارگران شهرداری شادگان
١٨آبان: به دلیل عدم‌پرداخت حقوق معوقه، کارگران شهرداری شادگان دست از کار کشیدند. سه ماه است که کارگران از دریافت حقوق خود محروم مانده‌اند و هیچ مرجعی پاسخگوی آنها نیست. به دنبال اعتراض کارگران شهرداری، خیابان‌ها و معابر شهر شادگان در انبوهی از زباله فرو رفت.

تجمع کارگران روغن نباتی قو
١٧آبان: ١٠٠نفر ازکارگران کارخانه روغن نباتی قو در اعتراض به پرداخت نامنظم حقوق طی دو ماه اخیر در محوطه این کارخانه تجمع کردند. تجمع اعتراضی کارگران دو روز است ادامه دارد. در نتیجه این اعتراضات کارفرما بخشی از مطالبات معوقه کارگران شاغل را پرداخت کرد.

تجمع اعتراضی اهالی بولوار صبای مشهد
١٥ آبان: جمع کثیری از مردم بولوار صبا مشهد در اعتراض به ادعای مالکیت آستان قدس نسبت به منازل آنها و درخواست مبلغ ١٠٠میلیون تومان برای هر ملک، در بزرگراه منتهی به پلیس راه مشهد تجمع اعتراض آمیز به پا کرده اند. تجمع کنندگان پرده نوشته با متن ” چرا باید تاوان آستان قدس را مردم بدهند؟” را با خود حمل میکردند.

خرم‌آباد – اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران
١٥آبان: کارگران روزمزد ساختمان در حال ساخت اداره پست خرم‌آباد در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق عقب‌افتاده اعتصاب کردند. کارگران به‌رغم تهدید اخراج از کار مقاومت کردند و اعلام کردند تا حقوق آنها پرداخت نشود دست از اعتصاب بر نخواهند داشت.

گزارش

کارگران کارخانه کاشی گیلانا ١٠٠ هزار تومان دریافت کردند
١٧‌آبان: همزمان با پنجاه و سومین روز از شروع اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، مبلغ ١٠٠ هزار تومان از ١٦ ماه مطالبات معوقه کارگران کارخانه کاشی گیلانا با فروش بخشی از اموال کارخانه، به ١٢٨ کارگر پرداخت شد. با فروش کاشی‌های انبار شده و زیتون‌های محوطه کارخانه مبلغ ١٣ میلیون و ٢٠ هزار تومان بدست آمد که این پول بین ١٢٨ کارگر کارخانه تقسیم شد.

بلاتکلیفی کارگران ابرصنعتی قزوین
٢٣کارگر رسمی کارخانه ابر صنعتی ایران، ازاواخر سال ٨٩ با تعطیلی این کارخانه بابت مطالبت جاری و معوقه در بلاتکلیفی به سر می‌برند و به دلیل مشکل پرداخت معوقات بیمه‌ای هنوز امکان بازنشستگی آن‌ها مهیا نشده‌است. کارفرما بابت مطالبت جاری و معوقه هنوز با آن‌ها تسویه حساب نکرده است. و از پرداخت حقوق، سنوات، پاداش، عیدی و سایر مطالبات قانونی کارگران امتناع کرده است.

سطح رفاه در ١٤٢ کشور ایران در رتبه ١٠٧
طبق گزارشی که موسسه پژوهشی لگاتوم، مستقر در لندن، به تازگی درباره سطح رفاه در ١٤٢ کشور مختلف منتشر کرده است، ایران در رتبه ١٠٧ قرار دارد و به این ترتیب، جایگاه ایران در مقایسه با سال گذشته ٧ پله سقوط کرده است. لگاتوم از سال ٢٠٠٧ این گزارش را منتشر می‌کند و پژوهشگران آن، شاخص رفاه را براساس ترکیبی از وضعیت کشورها در هشت حوزه مختلف تعریف کرده‌اند. سطح رفاه در کشورها با مقایسه‌ وضعیت آنها در هشت حوزه اقتصاد، فرصت‌های کسب و کار، حکومت‌داری، آموزش، سلامت، امنیت و ایمنی، آزادی‌های فردی و سرمایه اجتماعی سنجیده می‌شود. نروژ، سوئیس، نیوزیلند، دانمارک و کانادا به ترتیب پنج کشوری هستند که بالاترین سطح رفاه را دارند. در مقابل، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، بروندی و یمن پایین‌ترین سطح رفاه را بین کشورهای مورد مطالعه دارند. رتبه ایران در این فهرست ١٠٧ است و در اغلب هشت حوزه مورد بررسی نیز در نیمه پایینی جدول قرار دارد. بهداشت و آموزش تنها حوزه‌هایی هستند که ایران در نیمه بالایی جدول قرار گرفته است. ایران در آموزش، بهترین جایگاه را دارد و در رتبه ٥٧ است، رتبه ایران در بهداشت هم ٦٧ است.

سماجت کارفرما
کارفرمای شرکت پیمانکاری «ثمین صنعت فردان» پس از گذشت شش ماه از بیکارسازی سیامک ملک» و «عباس غلامی در بخش حمل و نقل پالایشگاه آبادان، با وجود صدور احکام بازگشت به کار از ورود آنان به محل کارخانه جلوگیری می‌کند.

٣ تا ٥ هزار کارتن خواب در مشهد
٣ تا ٥ هزار کارتن خواب در مشهد زندگی می‌کنند. برای هزاران کارتن خواب گرمخانه‌ها و اماکن امن وجود ندارد.

٦٠درصد مدارس اصفهان تخریبی اند
یکهزار و ٥٥٤ واحد آموزشی با هشت هزار و ٧٦٥ کلاس درس در استان قدمتی سی ساله دارد و بیشتر این مدارس قدیمی در مرکز استان و مراکز شهرستانها واقع است.٥،٨ درصد کلاس های دایر استان به صورت دو نوبته اداره می شود و برای یک نوبته شدن مدارس به یکهزار و ٥٤٨ کلاس درس نیاز است. دو هزار و ٩٦٠ مدرسه در استان با بخاری گازی و نفتی گرم می شود.برگرفته از ایرنا

عدم پرداخت حق بیمه
شرکت پیشگامان فن اندیش تهران از پیمانکاران پتروشیمی رازی در منطقه ویژه ماهشهر حق بیمه جمعه کاری و نوبت شیفت ٤٤٥ کارگر واحد نگهداری و تعمیرات مجتمع پتروشیمی را برای ١٥ ماه متوالی پرداخت نکرده است. پیمانکار بر اساس حکم اداره کار به پرداخت جریمه ای ٩٢ میلیون تومانی به کارگران محکوم شده اما این مبلغ را بعد از گذشت چندین هفته از صدور حکم پرداخت نکرده است. سازمان تامین اجتماعی بر اساس ماده ١٨٢ قانون کار می‌توانست پیمانکار را تا ٤ یا ٥ برابر این مبلغ جریمه کند اما به دلایل نامعلوم حداقل جریمه را در نظر گرفته است.

اخراج و بیکارسازی

بیکاری ١٨ کارگر «نادر لبن»
از ٤ آبان شرکت تعاونی صنایع شیر «نادرلبن» تویسرکان به علت اختلافات داخلی تعطیل شده است و ١٨ کارگر این کارخانه با معوقات حقوقی بین ٣ تا ٥ ماه بیکار شده‌اند.

بیکاری٣٠٠کارگرکارخانه قند قهستان
با تعطیلی کارخانه قند قهستان ٣٠٠ کارگر درمیانی که حقوق بیش از شش ماه خود را نیز دریافت نکرده اند از کار بیکار شدند.

اخراج کارگران شرکتی شهرداری تبریز
١٧ آبان: طی ماه‌های گذشته شماری از کارگران شرکتی شهرداری تبریز در مراجعات متعدد، ازاخراج از کار بدون وجود هرگونه دلیلی خبردادند.

٤٠٠ کارگر کارخانه شیشه آبگینه درآستانه بیکاری!
١٧آبان: در کارخانه شیشه آبگینه میزان تولید به صفر رسیده مدتی است در کارخانه زمزمه های تعطیلی به گوش می رسد که در این صورت بیش از ٤٠٠ نیرو بیکار خواهند شد.

ناامنی محیط کار

مرگ بر اثر برق گرفتگی
١٧ آبان: «اسلام جهانبانیان» کارگر برق کاری که از حدود یک سال پیش از طریق شرکت پیمانکاری «نیرو سازان مارون» در فاز ٢ پتروشیمی کارون مشغول به کار شده بود بر اثر برق گرفتگی جانش را از دست داد. این کارگر متخصص زمانی که همراه با ناظر فنی و دستیار ناظر وارد اتاق پست برق (substation transformer) شد، بر اثر میدان مغناطیسی ترانسفورماتوری که دارای جریان برق بود دچار برق گرفتگی می‌شود.

مرگ کارگر در بازارچه پرویزخان
١٨‌آبان: فرامرز سلیمانی هنگام تخلیه بار کامیون بر اثر سکته‌ی قلبی جان سپرد. ، این کارگر میانسال به دلیل تأخیر و تعلل اورژانس در محل حادثه و نبود امکانات اولیه پزشکی و بی‌توجهی مسئولان این بازارچه نسبت به عدم تامین امنیت جانی برای کارگران، جان خود را از دست داد. در بازارچه مرزی پرویزخان بیش از دو هزار کارگر کارمی کنند که به گفته کارگران، امکانات امدادی این بازارچه جوابگوی کارگران شاغل نمی‌باشد.

مرگ دلخراش یک کارگر جاده سازی درحین کار
١٨آبان: یکی از کارگران راه و شهرسازی مشغول به مرمت روکش آسفالت در جاده بودکه در اتوبان زنجان- قزوین در یک حادثه دلخراش جانش را ازدست داد.

کشته ومصدومیت شدید ٢کارگر
١٣آبان: بامداد در چهارراه دردشت درپی سقوط بالابرحمل مصالح ٢کارگر کشته وزخمی شدند. حال کارگر مصدوم این حادثه، خوب نیست. کارگران با سوار شدن بر بالابر حمل مصالح اقدام به جابجایی می‌کردند که به دلیل نقص تأسیسات ، بالابر سقوط کرده و یک نفر از کارگران کشته می‌شود. حال کارگر مصدوم این حادثه، خوب نیست.

دو کارگر پتروشیمی جم در حادثه کار کشته شدند
١٤آبان: دوکارگر مجتمع صنعتی پتروشیمی جم بر اثر استنشاق گاز نیتروژن درحین کارو شستشوی یکی از مخازن گاز دچار گاز گرفتگی شده و جان خود را از دست دادند.

کارگر٤٠ساله جان خود را ازدست داد
١٥آبان: کارگر ٤٠ساله در رودان هرمزگان براثر برق گرفتگی درپمپ بنزین بهشت زهرای این شهر جان خود را از دست داد.

کشته و مفقود شدن دو کارگر در سکوی فراساحلی آذربایجان
١٧آبان: در جریان بروز یک حادثه در یکی از سکوهای فراساحلی نفت و گاز در بخش آذری دریای خزر، یک کارگر جان باخت و یک کارگر دیگر نیز مفقود شد. حادثه مشابهی نیز یکم آبانماه در جریان تعمیر یک سکوی نفتی و گازی در بخش آذری دریای خزر اتفاق افتاد که این حادثه نیز منجر به کشته شدن سه نفر و مفقود شدن یک کارگر دیگر شد.

کارگران

عصر امروز کارگران نورد و لوله صفا به اعتصاب خود پایان دادند
اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران نورد و لوله صفا بعد از بیست روز اعتراض ساعت ٤.٥ بعد از ظهر امروز شنبه ١٧ آبان به اعتصاب خود پایان دادند طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ، کارگران نورد و لوله صفا که از ساعات اولیه صبح وارد کارخانه شده بودند و در طی روز با وعده های آقای رستمی که از جانب مدیر عامل کارخانه در جمع کارگران قرائت شده بود حاضر به اتمام اعتصاب خود نشده بودند، قائم مقام کارخانه نورد و لوله صفا از دفتر مرکزی شرکت در تهران به کارخانه اعزام میشود و درجمع کارگران آنان را به مذاکره و گفتگو دعوت مینماید بعد از کشکشهای طولانی در امروز کارگران با قائم مقام شرکت به توافقاتی دست میابند و شرط تعیین میکنند که قائم مقام شرکت نتایج توافقات فی مابین را در جمع کارگران مطرح و توافق کل کارگران را حاصل نماید بر همین مبنی قائم مقام شرکت در جمع کارگران نورد و لوله صفا حاضر و چهار آیتمی که با نمایندگان کارگران به توافق رسیده را مطرح میکند ١-حقوق کلیه کارگران نهایتا تا پنجم هر ماه به حساب آنان واریز گردد ٢-تمدید و اعتبار دفترچه های بیمه تامین اجتماعی کارگران نهایتا تا دو هفته دیگر حل گردد ٣-مابقی طلب کارگران تا آخر سال تصویه گردد ٤-کارگران حق مسلم خود میدانند چناچه هر کدام از بندهای فوق از طرف کارفرما اجرا نشود به اعتراض خود ادامه دهند قائم مقام شرکت نیز در جمع کارگران اعلام کرد تمامی این چهار بند را قبول دارد و متعهد به انجام آن میباشد به دنبال این تعهدات از طرف کارفرما کارگران با حفظ حق اعتراض و اعتصاب در صورت اجرا نشدن هر کدام از این توافقات ساعت ٤.٥ بعد ازظهر به سر کارهای خود رفتند و به اعتصاب پایان دادند. درهمین رابطه: بیستمین روزاعتصاب کارگران نورد و لوله صفا
اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز شنبه ١٧ آبان کارگران نورد و لوله صفا وارد بیستمین روز اعتصاب خود شدند بنا بر اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران امروز کارفرمای شرکت نورد و لوله صفا از کارگران دعوت بعمل آورد که به سر کارهای خود بازگردند بعد از واریز یک ماه حقوق از حقوق های معوقه ی کارگران در روز چهار شنبه ١٤ آبان و اعلام کارگران مبنی بر ادامه ی اعتصاب تا تعیین تکلیف مابقی حقوق های معوقه و تمدید دفترچه های بیمه ، امروز مدیر کارخانه نورد ولوله صفا در جمع کارگران نامه ایی را از طرف آقای رستمی ،مالک کارخانه قرائت نمود که در نامه به تعهد کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق ماهیانه کارگران نهایتا تا پنجم هر ماه استناد شده بود و از کارگران خواسته شد که به اعتصاب خود پایان دهند اما کارگران به اعتراض خود ادامه دادند و اعلام نمودند تا یک ماه حقوق دیگر از حقوق های معوقه ی خود را دریافت نکنند و همچنین دفترچه های بیمه کارگران تمدید اعتبار نشود به اعتصاب خود ادامه خواهند داد طبق همین گزارش کارگران نورد و لوله صفا امروز نیز در بیستمین روز اعتصاب خود بر خواستهای خود پای فشردند و به اعتصاب خود ادامه دادند

کارگران لوله و نورد صفا با دریافت یک ماه حقوق معوقه نیز دست از اعتصاب نکشیدند
اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران نورد لوله ی صفا امروز چهارشنبه ١٤ آبان ٩٣ بعد از گذشت ١٧ روزاز شروع اعتصابشان وارد کارخانه شدند و کارفرما مجبور شد برای شکستن اعتصاب کارگران، یک ماه حقوق به حساب آنان واریز کند ولی کارگران حاضر به اتمام اعتصاب نشدند و خواستار مشخص شدن وضعیت حقوقی و بیمه واشتغال خود شدند و کارفرما بعد از این تصمیم کارگران ، کارخانه را تا اطلاع بعدی تعطیل اعلام کرد. طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران قبل از تعطیلات تاسوعا وعاشورا ،کارگران لوله و نورد صفا نامه ی اعتراضی را به اداره کار ساوه ارسال کردند و در نامه ی خود خواستار رسیدگی به وضعیت پرداخت حقوق و دفترچه های بیمه و وضعیت شغلی خود شدند. چرا که کارفرما هر از چند گاهی به دلایل مختلف کارخانه را تعظیل اعلام میکند و از پرداخت حقوق کارگران سرباز میزند و بیمه های کارگران را واریز نمیکند و کارگران را جهت درمان خود و خانواده اشان دچار مشکلات فراوانی میکند. رونوشت این نامه نیز به ارگانهای ذیربط دولتی ارسال گردیده است. در پی این نامه فرمانداری ساوه کارفرما را مجبور به بازگشایی کارخانه میکند و کارگران امروز صبح به کارخانه رفتند و یک ماه از حقوق اشان نیز به حسابشان واریز شده بود. اما کارگران اعلام کردند این یک ماه حقوق دردی از ما دوا نخواهد کرد و ما تا وقتی چگونگی پرداخت حقوقهای معوقه و برگشتن اعتبار دفترچه های بیمه و تعطیلی هر از گاهی کارخانه حل نشود ، دست از اعتصاب خود نخواهیم کشید. کارفرمای لوله و نورد صفا نیز بعد از اعلام تصمیم کارگران ، کارخانه را برای چندمین بار تعطیل اعلام کرد. لازم به ذکر است اعتصاب نزدیک به هزار و دویست کارگر نورد لوله صفا که از روز شنبه ٢٨ مهر در اعتراض به عدم پرداخت مزد و تمدید دفترچه های درمانی آغاز شده است وارد هفدهمین روز خود شد. این کارگران مدت چهار ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند و ١٤ ماه است که دفترچه های درمانی آنان بدلیل عدم واریز هزینه های بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی تمدید نشده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران – چهاردهم آبان ماه ٩٣

دستگیری خالد حسینی و تعدادی از مردم سنندج به خاطر دفاع از مقاومت مردم کوبانی!
بنا به گزارش رسیده خالد حسینی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، در ساعت ٤:٣٠ بعد از ظهر روز شنبه، ١٠/٨/٩٣، برابر با اول نوامبر، که از جانب طرفداران صلح و آزادی در جهان، به عنوان روز جهانی حمایت از مقاومت مردم کوبانی نام گذاری و از طرف مردم و فعالان عرصه های اجتماعی در سنندج برای راهپیمایی آرام فراخوان داده شده بود، در یکی از خیابان های منتهی به میدان آزادی بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل گردید. این راهپیمایی که از ساعت ٥ بعدازظهر و با حضور هزاران نفر در میدان ازادی این شهر شروع شده بود با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی و استفاده از باتوم و انواع وسایل سرکوب به خشونت کشیده شده و تعداد زیادی در آن دستگیر شدند. لازم به یادآوری است که فرزند این فعال کارگری با نام پشتیبان حسینی، که به همراه دیگر خانواده های افراد بازداشت شده برای پیگیری و اطلاع از وضعیت پدر خود به اداره حفاظت اطلاعات شهر سنندج مراجعه کرده بود در آن جا بازداشت شده و به همراه دیگر بازداشت شده ها که تعدادشان به ٣٥ نفر می رسد به زندان مرکزی سنندج منتقل گردیده اند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن ابراز همدردی با مردم ستمدیده کوبانی و مقاومت آن ها در مقابل نیروهای وحشی و دست نشانده آمریکا و متقابلاً اعلام تنفر و انزجار از این نیروها، برخورد با مردم و راهپیمایانی را که تنها به خاطر دفاع از این مقاومت و این مردم، در این حرکت انسانی و اجتماعی شرکت داشته اند را محکوم نموده و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این عزیزان می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-١٢/٨/٩٣

دستگیری تعداد زیادی از تظاهر کنندگان در روز جهانی کوبانی در سنندج
در تظاهرات روز شنبه در شهر سنندج که در حمایت از کوبانی برگزار شد بیش از سه هراز نفر شرکت داشتند. در این تظاهرات که با یورش ماموران امنیتی مواجه شد، تعداد زیادی مجروح و تعدادی نیز دستگیر شدند. ماموران امنیتی با استفاده از گاز اشک آور و گاز فلفل و باتوم برقی سعی در متفرق کردن تظاهر کنندگان داشتند که هر بار نیز تظاهر کنندگان با مقابله با نیروهای امنیتی و زد و خورد با آنان بار دیگر تجمع کرده و به شعار های خود ادامه میدادند. در این تظاهرات شعارهای “مرگ بر ارتجاع” و “زنده باد کوبانی” سر داده شد. بر طبق اطلاع رسیده اسامی تعدادی از بازداشت شدگان به شرح زیر است: خالد حسینی، پشتیبان حسینی، یدالله صمدی، شهرام بخشنده، عمر شعبانی و سهراب جلالی. طبق شنیده ها بازداشت شدگان بیش از سی نفر میباشند که از سرنوشت اعدادی از آنها اطلاع مشخصی در دست نیست. منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر تاریخ انتشار:١٣آبان١٣٩٣

اتحادیه ی سراسری کارگران سوئد ال.او مبارزه برای فعال اتحادیه ای رضا شهابی که بطور موقت برای معا لجه آزاد است را پیگیری می کند
سرنوشت رضا شهابی. ال.او سرنوشت از جمله رضا شهابی که صندوق دار سندیکای کارگران شرکت واحد تهران بود را پیگیری میکند. رضا شهابی جزای شش سال زندان بخاطر فعالیت اتحادیه ای را میگذراند. رضا شهابی بعد از یک عمل پیچیده گردن و کمر بطور موقت آزاد شده است. آزادی موقت او یک ماهه و با وثیقه سنگین انجام گرفته است. نمونه رضا شهابی نشان میدهد که حمایت های بین المللی میتواند موثر باشد. این آزادی موقت نتیجه سماجت و مقاومت طولانی او در زندان که موجب حمایت بین المللی از جمله اتحادیه حمل و نقل سوئد شد، میباشد. نیاز به حمایت بین المللی! خاورمیانه یکی از بدترین مناطق برای فعالیت اتحادیه ای است. ایران از این شرایط مستثنی نیست. به نظر میرسد ایران از آنچه که به بهار عربی با خواست اصلاحات دموکراتیک شهرت یافت بی نصیب ماند. رئیس جمهور جدید حسن روحانی موجب کاهش تحریمهای بین المللی شده است اما اینکه نگاه او نسبت به فعالیت های اتحادیه ای دارای تحمل بیشتری باشد باید با سند نشان داده شود. ـ لیف ایساکسون نماینده (مسئول بخش بین الملل) ال.او می گوید: تشکل یابی آزاد و مستقل در ایران و کارگران زندانی به حمایت و همبستگی بین المللی نیاز دارند. ـ وضعیت حقوق بشر در ایران؛ نه فقط برای فعالین اتحادیه ای (کارگری)؛ جدی است. معلمان؛ راننده ها و بقیه که خواستار شرایط کار بهتر هستند مورد تعقیب قرار گرفته و در خطر زندان های طویل المدت هستند. خشونت و آزار! طبق قانون؛ انجمن صنفی و یا شورای اسلامی میتوانند در همه مراکز کار بوجود بیایند اما کارفرمایان دومی را ترجیح می دهند. حقوق اتحادیه ای در عمل وجود ندارد با اینکه آزادی تشکل در قانون اساسی قید شده است. رژیم همه اپوزیسیون را با بهانه تهدید امنیت ملی تحت فشار قرار میدهد. تلاش برای تشکیل اتحادیه های آزاد و مستقل با خشونت و آزار مواجه میشود. ـ لیف ایساکسون میگوید: با وجود اقدامات تلافی جویانه تعداد زیادی از کارگران در کار اتحادیه ای فعال هستند و خواست های اتحادیه ای را به پیش می برند. فشار به ایران! ال.او می خواهد که ایران به مقاوله نامه های سازمان جهانی کار در مورد حقوق پایه انسانی احترام بگذارد. همچنین ال.او از دولت سوئد و وزیر امور خارجه مارگوت والستروم می خواهد که در روابط دیپلماتیک خود با رژیم ایران خواهان آزادی همه فعالین کارگری و سیاسی در کشور شود. ـ لیف ایساکسون می گوید: ال.او از طریق کانالهای کشوری و بین المللی به تلاش برای آزادی همه زندانیان سیاسی و کارگری در ایران ادامه خواهد داد. ال.او (اتحادیه سراسری کارگران سوئد) و ت س او (اتحادیه سراسری کارکنان سوئد) یک گفتگو با تم ایران و حقوق بشر در حوزه کار و زندگی را روز ٢٦ نوامبر ساعت ١٣ در استکهم برگزار خواهند کرد. این گفتگو بطور زنده از یوتیوب پخش خواهد شد. به نقل از سایت ال.او (اتحادیه سراسری کارگران سوئد) ٣ نوامبر ٢٠١٤. ترجمه:مجید تمجیدی. (لازم به تذکر است که ال.او و اتحادیه حمل و نقل سوئد با دعوت از احمد شهید در روزهای ٢٧ و ٢٨ نوامبر برنامه های مختلفی از جمله سمینار عمومی با همین تم در استکهلم برگزار خواهند کرد.)

اذیت و آزار محمد جراحی در زندان تبریز.‎ کارگر زنذانی محمد جراحی ازاد باید گردد
در روزهای اخیر زندانبانان بنذ٨ با حضور ناگهانی در بند زندانیان را از بند خارج میکنند .زندانیان نیز وقتی که علت را مپرسند باهجومونوهین ضرب شتم نگهبانان روبرو میشوند.زندانیان نیز مقاومت میکنند.
تا اینکه نگهبانان زندان موفق میشوند زندانیان را از بند اخراج کرده وبه جستجوی بند میپردازند.در عاقبت کلیه وسایل شخصی وضروری محمد جراحی را با خودشان میبرند. ما ضمن اینکه اذیتو ازار زندانیان را محکوم میکنیم. ازمسعولین زندان میخواهیم که به این گونه رفتارهای غیر انسانی پایان دهدوکلیه وسایل محمد جراحیو دیگر زندانیان را به انها بازکرداند. همچنین از سازمانهای مدافع حقوق بشر میخواهیم که به وحشیکریهای نگهبانان ومسعولین زندان واکنش نشان دهند. کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ایران

آزادی تعدادی از بازداشتی های روز جهانی حمایت از کوبانی در سنندج
بنا به گزارش رسیده در پی پیگیریهای چند روز گذشته ی خانواده فعال کارگری خالد حسینی و دیگر بازداشتیهای روز جهانی حمایت از کوبانی و مراجعه به دادگستری سنندج، سرانجام امروز ١٥/٨/٩٣ قاضی شعبه پنجم دادیاری برای ادامه تکمیل پرونده به زندان مرکزی سنندج مراجعه و بازداشت شدگان را مورد بازجویی قرار داده و در نهایت تعداد چند نفر از آنان را در همانجا تبرئه و آزاد نمود. همچنین تعداد ٨ نفر دیگر را که اسامی تعدادی از آنها جهانبخش وکیلی، فریدلطفی، شارام بخشنده، نعمت نعمتی می باشد، با قید وثیقه ده میلیون تومانی آزاد نمود و به دیگر خانواده های بازداشت شدگان اعلام کرده است که روز شنبه به دادگاه مراجعه کنند. لازم به ذکر است که قاضی پرونده در زندان به پشتیبان حسینی (فرزند سید خالد حسینی) گفته است که شما نیز تبرئه می باشید اما تا لحظه ارسال این خبر هنوز وی آزاد نگردیده است. کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت خالد حسینی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و دیگر بازداشتی ها، خواهان آزادی بی قید و شرط این عضو خود و دیگر بازداشتیهای روز جهانی حمایت از کوبانی در سنندج می باشد. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اطلاعیه شماره ٢١ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد! کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده
همانگونه که مطلع هستید نیرو‌های گره تروریستی داعش حملات سنگینی‌ را بر علیه مردم ستمدیده و مظلوم عراق و سوریه آغاز کردند و تا کنون چندین هزار انسان بی‌ گناه را در شهر‌های مختلفی‌ از این ٢ کشور قتل عام کرده اند ، چندین هزار نفر آواره شدند و یا هم اکنون در بدترین شرایط در اردوگاه آوارگان در کشور‌های همسایه به سختی و در فقر مطلق مشغول گذران زندگی‌ هستند. نیرو‌های گروه تروریستی داعش از ٢ ماه پیش حملات شدیدی را به شهر کوبانی آغاز کردند تا این شهر را هم به اشغال درآورند اما با مقاومت شدید نیرو‌های مردمی مواجه شدند و پیر و جوان ، زن و مرد به دفاع از این شهر پرداختند و تا به این لحظه مانع از سقوط کوبانی شدند ، این دلیری و مقاومت مردم کوبانی انعکاس زیادی در سطح جهانی‌ داشت و در همین راستا میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند تا اعلام حمایت و پشتیبانی‌ خود را با مردم مقاوم کوبانی نشان دهند. اما در ادامه این حمایت‌ها روز اول نوامبر برابر با ١٠ آبان ماه از سوی بسیاری از انسان‌های آزاده و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر جهان روز جهانی‌ حمایت از کوبانی اعلام شد و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان در این روز به خیابان‌ها آمدند تا به حمایت از مقاومت قهرمانانه مردم کوبانی بپردازند ، در شهر سنندج هم بسیاری از مردم به خیابان‌ها آمدند تا در یک تجمع آرام حمایت و پشتیبانی‌ خود را از کوبانی نشان دهند که با حمله وسیع نیرو‌های امنیتی مواجه شدند و چندین نفر هم بازداشت و روانه زندان شدند. یدالله صمدی عضو هیئت اجرایی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد و دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه و همچنین سید خالد حسینی‌ فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری هم در میان دستگیر شدگان هستند.
ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن تعرض نیرو‌های امنیتی به صفوف مردم معترض سنندج که برای حمایت و پشتیبانی‌ از مردم کوبانی و محکومیت جنایات گروه تروریستی داعش به خیابان آمده بودند خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ دستگیر شدگان هستیم. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

یاد ِ ” میر احمد اسداللهی ” کارگر اخراجی تراکتورسازی تبریز گرامی باد !
برای سلطتنم چیزی نمی خواهم
مگر ، کوچه باغی در برابر خانه ام
گهواره ای از جنس دسته گل
به بلندی جوانه سنبل
امیل زولا
میراحمد اسدالهی کارگر اخراجی تراکتورسازی تبریز، در گذشت. میراحمد اسدالهی از جمله کوشندگان کارگری بود که به طبقه کارگر و آرمان هایش تا آخرین لحظه وفادار ماند..او در اوایل دهه پنجاه در کارخانه تراکتورسازی تبریز استخدام شده و در بخش تولید تراکتور MF کار می کرد. چون فرزند رنج بود برای زدودن این رنج از طبقه خود ، در انقلاب ٥٧ فعالانه شرکت کرد و از رهبران اعتصابی تراکتورسازی تبریز گشت. فعالیت های کارگری و سندیکایی او به مذاق کارفرمایان تازه مدیر شده خوش نیامد و او را در سال ٦٠ بقول خود پاکسازی (اخراج) کردند. میراحمد اسدالهی دوست خوب و مبارزمان فردا به ایران باز خواهد گشت و در بهشت زهرا وجود پُرشورش، آرام خواهد گرفت. اسدالهی و دیگر رهبران اعتصابی تراکتورسازی تبریز هرگزاز یاد کارگران و مردم تبریز نخواهند رفت.. سندیکای کارگران فلزکارمکانیک. کارگران بازنشسته کارخانه تراکتورسازی تبریز

اخبار بین المللی

مجارستان – پس گرفتن لایحه مالیات بر اینترنت توسط دولت
پس از تظاهرات گسترده دهها هزار نفری چند روز گذشته علیه لایحه وضع مالیات بر “دان لود” از طریق اینترنت در بوداپست، دولت مجارستان اعلام کرد که از این لایحه به شکل کنونی آن صرف نظر می کند. این تظاهرات ضد دولتی بزرگترین تظاهرات در این کشور از زمان در دست گیری قدرت توسط ویکتور اوربان، نخست وزیر محافظه کار مجارستان در اکتبر سال ٢٠١٠، محسوب می شود. اوربان، ضمن اعلام صرف نظر از طرح کنونی قول داد که این لایحه را در ماه ژانویه سال آینده میلادی به رای عمومی بگذارد. مطابق این طرح، کاربران اینترنت می بایست هر ماه دو یورو مالیات پرداخت می کردند. آندره آ هایاگوش، خبرنگار یورونیوز در بوداپست با بیان این که امشب تظاهرات پیروزی مخالفان برگزار خواهد شد می گوید: “اما آنها گفته اند تا لغو کامل این لایحه مبارزات خود را ادامه خواهند داد. چون صحبتهای ویکتور اوربان نشان از پایان قطعی این تصمیم ندارد و ممکن است دولت به دنبال راه دیگری برای وضع مالیات بر اینترنت باشد.”

انگلستان – کارگران آتش نشانی‌‌ها دست به اعتصاب زدند
کارکنان آتش نشانی‌های انگلیس از مدت‌ها قبل به وضع نامناسب شرایط کاری خود اعتراض داشته‌اند. آن‌ها هشدار داده بودند که اگر به اعتراض‌هایشان توجه نشود، اعتصاب خواهند کرد. آن‌ها از روز ٣١ اکتبر (٩ آبان) اعتصاب خود را شروع کرده و گفته‌اند این اعتصاب به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت. کارکنان این بخش به تغییر قوانین مربوط به دوران بازنشستگی نیز اعتراض دارند. سی و پنج هزار نفر در انگلیس عضو اتحادیه آتش نشانهای این کشور هستند. نمایندگان این اتحادیه می‌گویند مقامات دولتی عملکردی مزورانه دارند و حاضر نیستند به خواسته‌های آن‌ها توجه کنند و با آنکه بار‌ها گفته‌اند حاضرند مذاکره کنند، این کار را انجام نداده‌اند. آتش نشانهای انگلیسی می‌گویند به آن‌ها توجهی نمی‌شود. خشم آن‌ها نشان دهنده میزان استیصال آن‌ها است و اینکه چاره دیگری نداشته‌اند و باید به این کار اقدام می‌کردند. آتش نشانهای انگلیس تاکید دارند نخست وزیر انگلیس و دولتمردان دیگر باید با آن‌ها مذاکره کنند و به خواسته‌های آن‌ها توجه نشان بدهند.

ایرلند – اعتراضات سراسری علیه پولی‌ شدن آب
با تعیین بهای جدید آب در جمهوری ایرلند حدود ١٠٠ تظاهرات اعتراضی جداگانه در نقاط مختلف این کشور برگزار شده است. در دوبلین، پایتخت، بیشتر از ٢٠ نفر بازداشت شدند. عمده آب مصرفی در مناطق شهری ایرلند از سال ١٩٩٧ به این سو رایگان بود اما دولت از ماه گذشته روی آن قیمت گذاشت. خانواده‌های ایرلندی در شهرها نخستین قبض آب خود را در ژانویه سال آتی (دو ماه دیگر) دریافت می‌کنند. پولی شدن آب یکی از شرایطی بود که دولت ایرلند برای دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا پذیرفته بود. جمهوری ایرلند یکی از کشورهایی بود که در اروپا بیشترین آسیب را از بحران اقتصادی جهانی و بحران حوزه یورو دیدند. معترضان می‌گویند که وقتی چیزی مجانی است و دولت هزینه آن را از محل مالیات‌ها تامین می‌کند دیگر نباید از مردم برای آن پول گرفت. ایمون کمپبل، گیتاریست مشهور گروه دوبلینی‌ها، در جمع معترضان بود و گفت مساله فقط قبض آب نیست، بلکه فشاری است که، به گفته او از طرف حریصان ثروتمند و قدرتمند در ایرلند و اتحادیه اروپا به مردم عادی و نیازمندان وارد می‌شود. یکی از بازیکنان راگبی ایرلند که در تظاهرات دوبلین حاضر بود به بی‌بی‌سی گفت به غیر از مخالفت با پولی شدن آب، مساله در واقع این است که مردم از سیاست‌های ریاضت اقتصادی خسته شده‌اند. بعضی از دیگر معترضان هم گفتند که توان پرداخت هزینه‌های فزاینده خدمات عمومی را ندارند. بسیاری از کشورهای اروپایی در واکنش به بحرانی که از سال ٢٠٠٨ آغاز شد، دست به افزایش بهای خدمات دولتی، واگذاری شرکت‌های دولتی و اخراج کارکنان بخش عمومی زده‌اند. همزمانی چنین سیاست‌هایی با کمک‌های بزرگ مالی به بانک‌ها و نظارت اندک بر بخش مالی، انتقادهای زیادی را در پی داشته است.

آفریقای جنوبی – اعتصاب کارکنان اداره پست وارد چهارمین ماه شد
اعتصاب کارمندان اداره پست و ارتباطات آفریقای جنوبی روز دوشنبه ٣ نوامبر (١٢ آبان) وارد چهارمین ماه شد. کارمندان اداره پست و ارتباطات آفریقای جنوبی همچنان به اعتصاب خود ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد که این سازمان با وارد شدن اعتصاب کارمندان خود به چهارمین ماه متوالی با مشکلات فراوانی روبه رو شده است. دو معاون وزارت ملی دولت آفریقای جنوبی هفته گذشته مجبور شدند برای اطمینان از پرداخت حقوق کارمندان به صورت مستقیم در امور مالی اداره پست و ارتباطات این کشور دخالت کنند. “اندرو نونگوگو” رئیس کل داره پست و ارتباطات آفریقای جنوبی گفت: “بسته‌ها و حواله‌های پستی از ماه آگوست گذشته به دلیل این اعتصاب روی هم انباشته شده‌اند و به دلیل همکاری نکردن افراد استخدامی جایگزین، کار نکردن کارمندان به صورت اضافه کاری و در روزهای آخر هفته، مشکلات ما روز به روز تشدید می‌شود. ” کارمندان اداره پست آفریقای جنوبی از ماه آگوست گذشته در بیشتر بخش‌های این کشور در اعتراض به پایین بودن حقوق و افزایش نیافتن حقوق متناسب با تورم اقتصادی دست به اعتصاب زده‌اند و انجام مذاکره‌ها نیز نتوانسته است مانع از ادامه این اعتصاب شود.

انگلستان – بیش از ٩٠ هزار کودک بی‌خانمان
یک موسسه خیریه در انگلیس در تحلیلی از آمار دولت این کشور درباره تعداد افراد بی خانمان اعلام کرد: بیش از نود هزار کودک انگلیسی فاقد خانه و سرپناه هستند. این سازمان ضمن درخواست از مردم برای کمک مالی در این زمینه گفت: “این قابل قبول نیست که در قرن ٢١ کودکان بی خانمان از فشارهای عاطفی شدید رنج ببرند و مجبور باشند برای رفتن به مدرسه سه ساعت در راه باشند و شام خود را کف خیابان بخورند. ” این موسسه همچنین افزود: “آمارها نشان می دهد تعداد افراد و کودکانی که از اقامتگاه های موقت برای گذراندن شب استفاده می کنند در سه سال گذشته دو برابر شده است و کودکانی که در این قبیل اقامتگاه ها زندگی می کنند امنیت کافی ندارند و در معرض خطراتی از قبیل درگیری و سوء استفاده از مواد مخدر و الکل قرار دارند.” قابل ذکر است اقدام دولت انگلیس در اجرای سیاست ریاضت اقتصادی باعث شده است بسیاری از خانواده ها از عهده تامین هزینه های خانه برنیایند.

انگلستان – تظاهرات فعالان چپ در اعتراض به سیاست‌های دولت
چهارشنبه ٥ نوامبر (١٤ آبان) شماری از فعالان چپ در لندن دست به تظاهرات زدند. آنها به نابرابری اقتصادی، سیاست‌های ریاضتی، نقض حقوق بشر و شنود گسترده ارتباطات تلفنی و اینترنتی معترض بودند. صدها نیروی پلیس در لندن در مقابل آنان آرایش گرفتند. پلیس لندن برای کنترل معترضان بعضی خیابان‌های پایتخت بریتانیا را بست. این تظاهرات به دعوت گروه “ناشناس” (Anonymous) انجام شد و تعداد زیادی از معترضان ماسک‌های نماد این گروه را به صورت زده بودند. همزمان با لندن چندین شهر در کشورهای دیگر، از جمله در آمریکا، صحنه تظاهرات مشابه بود. معترضان در لندن در مقابل کاخ باکینگهام و پارلمان بریتانیا تجمع کردند. همچنین عده‌ای از آنان تجمع خود را در مقابل ساختمان اصلی بی‌بی‌سی در مرکز لندن ادامه دادند. گروه هکرهای اینترنتی “ناشناس” پیش از این نیز تجمع‌های مشابهی را سازمان داده است.
خبر‌های کوتاه
یونان – هزاران نفر از شهروندان یونانی، با برگزاری یک تظاهرات بزرگ در مقابل پارلماناین کشور در آتن، به ادامه سیاست های ریاضت اقتصادی دولت اعتراض کردند. جمعی از تظاهرکنندگان پرچم اتحادیه اروپا را به آتش کشیدند. سندیکای موسوم به جبهه مبارزان تمام کارگران، بازوی کارگری حزبِ کمونیست یونان این تجمع را سازماندهی کرده بود.
ترکیه – بنا به گزارش مسئولان گارد ساحلی ترکیه، بامداد دوشنبه٣ نوامبر (١٢ آبان) یک کشتی حامل مهاجران در دریای سیاه و در نزدیکی استانبول غرق شده و ماموران گارد ساحلی موفق به نجات جان تنها ٧ نفر از سرنشینان آن شده اند. گارد ساحلی اجساد ٢٤ مسافر دیگر را از آب گرفته است. بنا به همین گزارش سرنشینانی که بطور قاچاق سوار این کشتی شده بودند، پناهجویانی از افغانستان بوده اند.
روسیه – هزاران پزشک و بیمار و فعال، روز یکشنبه٢ نوامبر (١١ آبان) در مسکو در اعتراض به آنچه تصمیم دولت در اجرای اصلاحات در نظام بهداشتی می خوانند، تظاهرات کردند. دولت درصدد بستن ١٥ بیمارستان و ٢٨ مرکز پزشکی و تعدیل نیرو در مسکو است. مقامات دولتی می گویند این تصمیم قطعی نیست.
مصر – دادگاهی در قاهره هشت جوان را بخاطر آن که تصویر آنها در ویدئویی که از یک مراسم ازدواج یک زوج همجنسگرا ضبط و در شبکه های اجتماعی منتشر شده، به سه سال حبس محکوم کرد. این حکم انتقاد سازمانهای دفاع از حقوق بشر را به همراه داشته است.
انگلستان – شرکت رولز رویس اعلام کرد که بمنظور سودوری بیشتر در نظر دارد که ظرف ١٨ ماه آینده، ٢٦٠٠ تن‌ از کارگران خود را اخراج بکند. این شرکت ماه گذشته در گزارش مالی خود گفته بود که سود آن حدود ٤ درصد کمتر از سود مورد نظر بوده است. این شرکت ٥٥ هزار کارگر دارد که از این تعداد ٢٤ هزار نفر در انگلستان هستند.
مکزیک – هزاران تن از دانشجویان مکزیک اعلام اعتصاب کردند. این اعتصاب سراسری و ٧٢ ساعته در حمایت از ٤٣ دانشجویی است که بیش از ٥ هفته از مفقود شدنشان در جنوب غرب مکزیک می گذرد. دانشجویان همچنین در پی برپایی راهپیمایی در مکزیکوسیتی، پایتخت این کشور هستند. در همین حال اعضای خانواده های دانشجویان مفقود شده نیز روز چهارشنبه٥ نوامبر (١٤ آبان) با مقامات دولت دیدار کردند. آنان خواستار افزایش تحقیق دولت شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *