کمیته سازمانده – واحد خوزستان: سیل در خوزستان

انترناسیونال 897
بارندگی های چند روز گذشته در خوزستان موجب شد تا مردم در بسیاری از شهرها و روستاهای این استان گرفتار شده و بر اثر آبگرفتگی و سیل متحمل خسارت های جدی شوند.در کنار معضلاتی چون بیکاری گسترده، فقر، ریزگردها و آلودگی هوا، نبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و مشکلات عدیده دیگری که در نتیجه سودجویی های سرمایه داری حاکم و دست اندرکاران مفتخور حکومتی گلوی مردم خوزستان را میفشارد؛ همه ساله با شروع بارندگی ها وقوع سیل در روستاها و آبگرفتگی معابر و منازل شهری، جان و زندگی مردم را به مخاطره می اندازد.

معضل آب‌گرفتگی شهرهای خوزستان به دلیل ناتوانی در مدیریت آب‌های سطحی، معضلی قدیمی است. کانال‌ها و آبراهه‌ها نیاز به بازسازی و توسعه دارند و فاضلاب نیز مشکلات فراوانی دارد و با کمترین میزان بارندگی، فاضلاب‌ در نقاط مختلفی از شهرهای استان بالا می‌زند. اکنون به دنبال بارش های اخیر منازل مسکونی بسیاری در پانزده شهر خوزستان و دهها روستا به زیر آب رفته اند. تنها در اهواز که مرکز استان است دستکم پانصد واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده اند. وضعیت اما در شهرهای سربندر و جراحی و ماهشهر بشدت اسفبار تر است. لوازم و اثاثیه زندگی خانه هایی که دچار آبگرفتگی شده اند کاملا از بین رفته است. مردم این مناطق اکنون حتی جای مناسبی برای اسکان ندارند.

این شرایط در شهرهای رامشیر، ایذه و باغملک هم به همین گونه است. دهها روستا در مناطق اطراف شهر ماهشهر و منطقه نفتی غیزانیه در محاصره سیل قرار داشته و مردم به مواد غذایی، اقلام بهداشتی مثل صابون و شامپو، لباس، نواربهداشتی، شیرخشک و پوشک برای کودکان، پتو، وسایل گرمایشی و همینطور خوراک و علوفه برای دام هایشان نیاز دارند.

گفته می شود سامانه بارشی دیگری در روزهای آینده در خوزستان فعال خواهد شد و امکان طغیان رودخانه های اصلی وجود دارد و در صورت ادامه بارندگی‌ها، مردم مناطق بیشتری درگیر آب‌گرفتگی و مشکلات ناشی از آن خواهند شد.

در این میان که شهروندان زیادی در وضعیتی فلاکتبار بسر می برند میبینیم مقامات دزد و فاسد به جای آن که برای کمک به گرفتاران وارد عمل شوند، مدام در قاب تلویزیون حاضر شده و همدیگر را متهم به کم کاری و بی توجهی می کنند و می گویند برای تعمیر و بازسازی زیرساخت‌های فرسوده موجود به منابع مالی بیشتری نیاز دارند. بودجه‌هایی که با این بهانه جذب می کنند اما در جاهای دیگر به جز نیازهای مردم حیف و میل و هزینه می شود.

این خاصیت و ویژگی اصلی همه مقامات مفتخور و فاسد این نظام است که نسبت به وضع معیشت مردم بی تفاوت بوده و در مواقع بحران با فرافکنی از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کرده و مشغول غارت و چپاول هستند.در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن تجارب سیل سال گذشته لازم است کمیته ها و شوراهای مردمی دوباره فعال شده و به کمک مردم آسیب دیده بشتابند.
باید وسیعا به وضعیت موجود اعتراض کرده و با اعتراضات مان حکومت را وادار به اسکان مناسب شهروندان و روستاییان سیل زده و همچنین پرداخت کامل خسارت های مردم زیان دیده نمود.*
کمیته سازمانده – واحد خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *