محمد شکوهی

mm1shokohi@gmail.com

“طرح هسته ای مجلس” و دعواهای جناح های حکومت!

انترناسیونال 897
این هفته مجلس اسلامی در واکنش به ترور دانشمند هسته ای اش “طرح مقابله با تحریم‌های هسته‌ای و آنچه “صیانت از حقوق ملت ایران” از آن اسم برده را تصویب کرد. بر اساس این طرح جمهوری اسلامی تعهدات هسته‌ای اش را کاهش داده وغنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را شروع خواهد کرد و بازرسی های آژانس اتمی متوقف میشود تا به ادعای مجلسی ها، کشورهای باقیمانده در برجام اقداماتی برای لغو تحریمها بکنند.
تصویب این طرح بعد از ترور فخری زاده و نمایان شدن سوراخ های اطلاعاتی و امنیتی در سیستم حکومت، دعواها و اختلافات حکومت پیرامون بحران هسته ای و ادامه برجام و آماده سازی گفتگوهای آتی اتمی حکومت با غرب را به مرحله حساسی رسانده است. برخی از نمایندگان در مجلس حکومت موقع تصویب این طرح عربده کشیدند که برجام مرده به دنیا آمد و دولت باید سیاستهای مجلس را مبنای سیاستهای هسته ای قرار بدهد.

در واکنش به این طرح مجلس، روحانی گفته که “دولت با مصوبه مجلس موافق نیست و آن را برای روند فعالیت های دیپلماتیک مضر می داند”. بدین ترتیب دعواها و کشمکش های جناح های حکومت به بهانه ترور و بحران هسته ای دوباره بالا گرفته و کل نظام را با یک بحران جدی روبرو کرده است.
خامنه ای و قالیباف رئیس مجلس و سرداران سپاه که همگی الان در مجلس هستند به نظر می رسد عزم جزم کرده اند، باند دیگر حکومت یعنی دولت روحانی و موافقان مذاکرات هسته ای در درون حکومت و برجام را به حاشیه رانده و از مراکز قدرت و تصمیم گیریها دراین موارد بیرون بیندازند.

حدت و شدت این دعوا های جناحی تا آنجا پیش رفته که جریان مسلط در مجلس در صدد سلب اختیارات داده از طرف خامنه ای به تیم مذاکره کننده هسته ای را مطرح کرده و همه اقدامات تاکنونی و کنار آمدنهای حکومت با بحران هسته ای اش در مذاکره با غرب را زیر سوال برده است. بخش هایی رسما اعلام کرده اند که ظریف و تیم هسته ای نباید در هیچ مذاکره ای شرکت بکنند. در این میان دولت روحانی که از طرف شورای امنیت ملی حکومت با وزارت خارجه و تیم هسته ای اش مذاکرات برجامی و هسته ای را به پیش می برد، در برابراین اقدام مجلس خلع سلاح شده و طرف مقابل یعنی مجلسی ها و کلا جریانات اصولگرا از مجلسی ها گرفته تا بیت رهبری آب سردی را به روی برجام مورد نظر روحانی ریختند. این وضعیت در حالی برای رژیم پیش آمده است که قرار است دور جدید گفتگوهای آتی برجامی در ۲۶ آذر در ژنو دوباره آغاز شود.

اختلافات و کشمکش های بوجود آمده بر سر طرح اخیر مجلس بر سر بحران هسته ای و کلا سیاست هسته ای و مذاکره حکومت در هیچ دوره ای به اندازه این دو سه روز گذشته حاد و جدی نبوده است. علیرغم هر مخالفتی که باندهای حکومتی بر سر برجام داشتند، همگی پشت دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای که اساسا مورد توافق خامنه ای بود، بخط شده بودند. الان این آرایش حکومتی نه تنها به هم ریخته ، بلکه حتی نمی دانند در مذاکرات آتی چگونه و با چه ترکیبی باید ظاهر بشوند.

با این تصمیم مجلس بحران هسته ای حکومت وارد بن بست دیگری شده و چشم اندازی برایش وجود ندارد. در تحولی دیگر روز چهارشنبه شورای نگهبان طرح مجلس را تائید کرد و قرار است مجلس و قالیباف روند اجرایی آن را به دولت و دستگاههای اجرایی اعلام بکنند.

در پس دعواهای جناحی باندهای حکومتی در باره برجام و توافق هسته ای و ترور اخیر، اما معضلات و مسائل بسیار پایه ای تر قراردارد که خبر از شکاف های عمیق در صفوف حکومت و در هم ریختگی تمام عیار آن دارد. این تحرکات اخیر ادامه زمینه چینی برای مضحکه انتخابات ۱۴۰۰ رژیم می باشد. سرداران سپاه، نظامیان و کلا بیت رهبری سیاستهایش به سمت این جماعت شیفت کرده است. صفوف حکومتیان ترک های جدی برداشته است. همدیگر را دارند لو می دهند. خودشان می گویند در جریان ترور، سوراخ های امنیتی شان برملا شده و این امر باعث شده که اسرائیل و “دشمنان نظام” از آن استفاده بکنند. تحریمها کمر رژیم را خرد کرده، جنگ اعلام نشده آمریکا و متحدانش در منطقه بر علیه دار و دسته های تروریست مورد حمایت رژیم شدت گرفته، در سوریه تقریبا هر روز نیروهایشان را می کشند. در عراق دار و دسته های مورد حمایتشان دارند زمین گیر میشوند. در لبنان ورق بر علیه رژیم برگشته. حتی کار به جایی رسیده که قاآنی فرمانده سپاه قدس از حزب‌الله خواست که اسرائیل را تحریک نکند. این وضعیت رژیم در منطقه است.

ترس و وحشت از سرنگونی حکومت توسط انقلاب آتی مردم و پایان دادن به عمر ننگین جمهوری اسلامی و تروریسم اسلامی، امروز بیش از هر زمانی و در اوج بی افقی کامل حکومت، در برابر چشمان حاکمان قرار گرفته است. اینها احساس خطر کرده اند و فشار این جنبش از پائین اختلافات جناح های حکومتی را بازهم تشدید خواهد کرد. اختلافات اخیر تنها یک بروز علنی وآشکار فشار و سنبه پر زور جنبش سرنگونی را نیز به نمایش گذاشته است. کارگران و مردم ایران مترصد فرصی دیگر برای وارد کردن ضربه نهایی برای سرنگونی و به زیر کشیدن کل جمهوری اسلامی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *