جدید ترین

روز جهانی معلم و بیانیه های معلمان، حمایت ٨٠ سندیکای جهانی از زندانیان سیاسی و دو خبر دیگر

١٣ مهر روز جهانی معلم است و به این مناسبت تشکلهای مختلف معلمان با بیانیه هایشان و با اعلام خواستهایشان به استقبال این روز رفتند. دو خواست محوری این بیانیه ها تحصیل رایگان برای همه کودکان و آزادی معلمان زندانی است. از جمله شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران طی بیانیه ای به مناسبت روز جهانی معلم بر آزادی معلمان زندانی تاکید کرد. در همین رابطه انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه بیانیه ای داده اند و در آن بر خواستهایی چون استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته در آموزش، جلوگیری از پولی کردن مدارس و ایجاد شرایط برابر برای دانش آموزان، برداشتن تبعیض جنسیتی در آموزش، پرداخت حقوق و دستمزد درخور و شایسته به فرهنگیان، ایجاد زیر ساخت هایی برای آموزش الکترونیکی، ایجاد مراکز ورزشی و تفریحی برای دانش آموزان تاکید کردند. همچنین انجمن صنفی معلمان کردستان، سقز و زیویه با تبریک روز جهانی معلم بر آزادی معلمان زندانی، پرهیز از پرونده سازی علیه فعالین صنفی و مختومه نمودن پرونده سازی ها، ربودن چهره امنیتی از فضای آموزشی، آموزش با کیفیت و رایگان، و به رسمیت شناختن تشکلیابی مستقل تاکید کردند.

روز دوم اکتبر (١١ مهر) ۸۰ سندیکا و تشکل کارگری در سراسر دنیا طی بیانیه ای خواستار آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی در ایران شده اند. در این بیانیه به وضعیت جعفر عظیم زاده رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران بخاطر دفاع از حقوق کارگران، و ضعیت بشدت وخیم وخیم زندانیان سیاسی دیگری نظیر اسماعیل عبدی و محمد حبیبی، دو معلم زندانی سیاسی و نسرین ستوده وکیل دادگستری در زندان اشاره شده است. در این نامه همچنین به دستگیری های اخیر از جمله بازداشت سه عضو کانون نویسندگان ایران به نام های بکتاش آبتین، رضا خندان و کیوان باژن (با محکومیت های ۳ تا ۶ سال) درچهارم مهرماه اشاره شده است. نکته دیگر مورد تاکید این نامه وضعیت زندانها و شیوع بیماری کرونا است. و در آخر بر آزادی جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی و نسرین ستوده و کلیه زندانیان سیاسی و حفاظت از تمامی زندانیان در برابر کرونا و ارائه خدمات درمانی به آنها تاکید شده است.

روز شنبه ۱۲ مهر، جمعی از کارگران شرکتی مخابرات در اعتراض به سطح نازل حقوق مقابل وزارت ارتباطات تجمع کردند. بنا بر خبر این کارگران علیرغم داشتن تخصص هنوز به اندازه حداقل دستمزد تعیین شده شورایعالی کار مزد میگیرند و این مبلغ چند برابر زیر خط فقر است. کارگران شعار میدادند: “مخابرات حیا کن حق مارا ادا کن”.

روز شنبه ۱۲ مهر کارگران فضای سبز اخراجی شهرداری منطقه ۲ اهوازدر ادامه اعتراضاتشان به خاطر اخراج از کار وعدم پرداخت مطالباتشان مقابل ساختمان شهرداری مرکزی این شهر تجمع کردند. پیش از این نیز این کارگران در روز چهارشنبه هفته گذشته مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع داشتند. به گفته کارگران پروژه «کمربند سبز» از سال‌ها پیش با هدف بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها در شهر اهواز ایجاد شده است. حدود ۴٠ نفر از این کارگران در این پروژه تحت مسئولیت پیمانکار مشغول به کار بودند. از ابتدای تیر ماه ٢٢ نفر آنها با سوابق کاری حدود هشت سال اخراج شده و دو ماه نیز دستمزد طلب دارند. کارگران اخراجی خواستار بازگشت به کار و پرداخت فوری طلبهایشان هستند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١٢ مهر۱۳۹۹، ٣ اکتبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *