جدید ترین

دست جمهورى اسلامى و ناسیونالیسم ترک از زندگى مردم کوتاه!

جنگ بین دولت هاى ناسیونالیست آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ و کشتار ساکنین این منطقه، بهانه و فرصت جدیدى براى عرض اندام ناسیونالیسم ترک درایران ایجاد کرده است. توپ باران مناطق مسکونى و کشتار مردم، چه از طرف دولت ارمنستان و چه از طرف دولت آذربایجان، اقدامى جنایتکارانه و از نظر وجدانهاى بیدار انسانى کاملا محکوم است. به این کشت و کشتار باید بلافاصله و بدون قید و شرط پایان داده شود و نیروهاى نظامى از مناطق اشغالى بیرون کشیده شوند تا مردم ساکن در منطقه قارا باغ درآرامش کامل فرصت داشته باشند در مورد اداره امور منطقه به یک راه حل انسانى دست یابند.

آنچه که براى دولت هاى ارمنستان و آذربایجان، ناسیونالیسم ترک و ارمنى، و آتش بیاران این جنگ مهم نیست و برایشان ارزشى ندارد، جان و زندگى انسانهاى ساکن در منطقه قره باغ، و حتى جان و زندگى شهروندان ترک زبان در مناطق تحت نفوذ دولت ارمنستان و شهروندان ارمنى زبان ساکن در مناطق تحت نفوذ دولت آذربایجان است. آنچه که براى اینها مهم است حفظ حاکمیت خود به قیمت کشتار و دامن زدن به نفرت قومى، ملى و مذهبى است.

نفرت پراکنى ناسیونالیستى در خارج از جمهورى هاى آذربایجان و ارمنستان هم عرصه فعالیت پیدا میکند. یکى از این عرصه ها، که ناسیونالیسم ترک براى ابراز وجود مناسب می یابد شهرهاى ترک نشین ایران و ترک زبانهاى ساکن در تهران میباشد. ناسیونالیسم ترک فعال در آذربایجان ایران، که همیشه اسلام و خرافات مذهبى عصاى دستش بوده است، فرصت مناسبى پیدا کرده است تا به اسم دفاع از ترک زبانان قاراباغ، و نه دفاع از ساکنین منطقه قاراباغ، براى پراکندن نفرتهاى قومى، ملى، مذهبى و زبانى پا به میدان بگذارد. این البته جمهورى اسلامى را هم خوش میاید وبه او امکان میدهد تا از یکطرف ماموران و مزدوران خود را براى تشویق مردم به سردادن شعارهایى که بوى گند نفرت پراکنى از آن‌ها به مشام میرسد، فعال کند، و از طرف دیگر مثل یک داور حق بجانب ظاهر شود و به دستگیرى تظاهر کنندگان بپردازد.

نفرت از جنگ و کشتار یک احساس انسانى است و ابراز و بیان این احساس حق همه شهروندان است. ما از خواست مردم مبنى بر تحت فشار گذاشتن دولتهاى متبوع خود براى پایان دادن به جنگ در قاراباغ، و یا عدم حمایت از طرفهاى درگیر در این جنگ، حمایت میکنیم. جمهورى اسلامى حق بازداشت هیچ انسانى را به خاطر ابراز نظرش ندارد و همه بازداشت شدگان باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد شوند. ولى از طرف دیگر مردم ایران، و امروز مردم آذربایجان و شهروندان ترک زبان ایران، باید هوشیار باشند که به دام ناسیونالیسم ترک نیافتند و شعارهاى فاشیستى و قوم پرستانه آن‌ها را تکرار نکنند. برخى از شعارهایى که در تظاهراتها در برخى از شهرهاى آذربایجان داده شدند، از جمله؛ “کورد، فارس ارمنى، آذربایجان دشمنى”، “محو اولسون ارمنى”، “یاالله، بسم الله، الله اکبر”، “هرکس کى بیطرفدى فاسداندا بیشرفدى” (هر کس بیطرف، از فارس هم بیشرف) شعارهایى کاملا فاشیستى و ضد انسانى، و در شرایط امروز ایران، کاملا بنفع جمهورى اسلامى است. امروز دشمن و قاتل مردم و بانى و عامل بقا همه مشقتهاى گریبانگیر تمام مردم ایران جمهورى اسلامى است. توطئه مشترک جمهورى اسلامى و ناسیونالیسم ترک در به انحراف کشاندن نفرت مردم ازوضعیت موجود باید از طرف مردم آگاه عقیم گذاشته شود.

مرگ بر جمهورى اسلامى ایران!

زنده باد همبستگى مردم علیه حکومتهاى ضد مردمى منطقه!

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگرى ایران

١٣ مهر ١٣٩٩، ۴ اکتبر٢٠٢٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *