ادامه اعتصابات با شکوه کارگران نفت و هفت تپه و هپکو و گسترش همبستگی‌ها

اعتصاب نفت- اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ١٤
امروز پنجشنبه ٢٣ مرداد اعتصاب کارگران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی وارد سیزدهمین روز خود شد. این اعتصابات از پالایشگاه های پارسیان، آبادان، قشم، پتروشیمی لامرد، فازهای ٢٢ و ٢٤ پارس آغاز شده و بسرعت و همزمان دامنه اش گسترده شد و دامنه آن اکنون به نزدیک ٥٠ مرکز رسیده است.
همزمان اعتصاب متحدانه نیشکر هفت تپه و هپکو ادامه دارد و اعتراضات در میان کارگران شهرداری، راه آهن و بخش های دیگر کارگری ادامه دارد و هر روز دامنه اش گسترده تر میشود. اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد روز ٦٠ و اعتصاب هپکو وارد یازدهمین روز خود شد.
کارفرمایان و صاحبان کار که از اعتصاب سراسری و همزمان کارگران نفت سراسیمه شده اند به اشکال مختلف تلاش میکنند این اعتراضات را عقب زنند. از جمله تلاش دارند که با وعده افزایش دستمزد اتحاد کارگران را بهم بریزند و میان آنها تفرقه ایجاد کنند. برای مثال به فیترها حقوق های ٩ میلیونی را پیشنهاد کرده اند. بنا بر خبر ها در بید بلند و پتروشیمی رازی و مراکز دیگری نیز بر سر اینکه کارگران را به سر کار بازگردانند تقلاهایی کرده اند. اما کارگران بر کارزار خود یعنی دفاع از حقوق تاکید کرده و اعتصاب را ادامه میدهند. به گفته کارگران این اعتصابات محدود به این شرکت و آن شرکت نیست که بر اساس توافق با یک کارفرما حل و فصل شود. کارگران نفت با کارزار دفاع از حقوق وارد این اعتصاب سراسری شده اند و در راس خواستهایشان خلع ید از پیمانکاران و لغو قراردادهای موقت قرار دارد. خواست افزایش دستمزدها و پرداخت فوری طلبها نیز یک خواست مهم کارگران است.
زیر فشار اعتراضات کارگران ایرج خرمدل، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه عسلویه با ارسال نامه‌ای به مدیر عامل شرکت‌های شاغل در پارس‌جنوبی اعلام کرده که باید حقوق کارگران و پیمانکاران حداکثر تا پنجم هرماه پرداخت شود و با مدیران و شرکت‌هایی که ضوابط پرداخت حقوق را رعایت نکنند، برخورد قانونی خواهد شد! او همچنین از تشکیل تیم بازرسی برای بازدید از کارگاه‌ها، کمپ‌های مسکونی و سرویس ایاب و ذهاب کارگران پیمانی خبر داده است. در پاسخ به این خبر کارگران میگویند وعده را قبول ندارند و باید به وعده ها عمل شود.
کارگران نیشکر هفت تپه نیز به اعتصاب طولانی مدت خود که امروز دوماه است شروع شده، ادامه داده و خواستار پاسخگویی فوری به مطالباتشان و اجرای وعده های داده شده یعنی بازگشت به کار کارگران اخراجی، پرداخت فوری طلبها و تمدید دفترچه های بیمه و دیگر خواستهایشان هستند. همچنین در هپکو کارگران همچنان در مقابل اختلاسگران حکومتی ایستاده اند. آنها به فروش بخشی از سهام شرکت به تامین اجتماعی که خود یک کانون مهم دزدی ها و اختلاس ها بوده و وضع بلاتکلیف شرکت و نداشتن امنیت شغلی و تعویق در پرداخت دستمزدهایشان اعتراض دارند. هپکو یکی دیگر از سنگرهای مهم مبارزات کارگری است. خانواده ها همواره جایگاه درخشانی در اعتراضات این کارگران داشته اند و حضور خانواده ها در تقویت این مبارزات بسیار مهم است.
این اعتصابات تا همین جا با موجی از همبستگی ها روبرو شده است. در ادامه این همبستگی ها روز ٢٢ مرداد؛ ٣٧ تشکل کارگری و کانون های صنفی معلمان و نهادهای دانشجوی طی بیانیه مشترکی حمایت و پشتیبانی خود را از اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگران در هفت‌تپه، هپکو و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اعلام کردند. این همبستگی ها ادامه دارد.

این اعتصابات مهم کارگری که خصلت سراسری بخود گرفته است به نقطه امیدی برای کل جامعه و رهایی از بختک جمهوری اسلامی تبدیل شده است. حمایت از این اعتصابات و بازتاب صدای کارگران بسیار ضروری است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٣ مرداد۱۳۹۹، ١٣ اوت ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *