اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در پنجاه و ششمین روز. رد درخواست نماینده خامنه ای از سوی کارگران برای دادن فرصت سه ماهه

هفت تپه: شماره ٦١

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در روز ۵۶ با قدرت و صلابت همیشگی ادامه دارد و کارگران متحدانه ایستاده اند و بر خواستهای خود پافشاری میکنند. روز یکشنبه ١٩ مرداد کارگران همانند روزهای دیگر مقابل فرمانداری تجمع کردند. بنا بر گزارش امروز ایلنا، اسد بیگی مدیرعامل نیشکر هفت تپه خطاب به کارگران هفت تپه گفته است که “راضی به مشکلات معیشتی و بیمه کارگران نیست” و دلیل نپرداختن طلبهای کارگران بلوکه شدن حسابهای بانکی اوست. یک مقام قضایی حکومت این ادعا را تکذیب کرده و گفته است که از ابتدا نیز حساب‌های اسدبیگی بسته نشده بود به جز حسابی که با آن خرید و فروش غیرقانونی ارز صورت می‌گرفت که هنوز مسدود است. او دلیل آزاد شدن اسد بیگی را پرداخت حقوق معوقه کارگران اعلام کرده و میگوید که اگر غیر از این باشد وی باید به زندان برگردد. این دومین بار است که این ادعاها و تکذیبها مطرح میشود. کارگران میگویند کاری به این گفته ها ندارند. آنها حقوق و مطالباتشان را میخواهند و باید فوری پرداخت شود.

روز گذشته نمایندگان کارگران که در نشست با نمایندگان مجلس در پانزدهم مرداد ماه، شرکت کرده بودند در اجتماع مقابل فرمانداری گزارش این نشست را بطور مبسوط به کارگران ارائه دادند. آنها از اینکه در این نشست خواستهای کارگران را تماما انعکاس داده اند، سخن گفتند. از جمله ابراهیم عباسی از تعهدات مجلس در قبال کارگران و اینکه قرار شده از صندوق کرونا پول برای راه اندازی کشت و صنعت و پرداخت کامل حقوق کارگران پرداخت شود و دفترچه های بیمه آنها تا آخر سال تمدید شود گزارش داد. علاوه بر وعده پرداخت تمام طلبهای کارگران و تمدید دفترچه های بیمه، بازگشت به کار کارگران اخراجی نیز یکی از وعده های داده شده است اما هنوز گامی در جهت عملی شدن این وعده ها برداشته نشده است.

در این روز در حالیکه حضور نیروی انتظامی پررنگ بود، آخوند موسوی نماینده خامنه ای در جمع کارگران حاضر شد و تلاش کرد کارگران را آرام کند و فضای اعتراض را منحرف نماید. او از کارگران خواست که به اعتصاب خود خاتمه دهند و سه ماه فرصت دهند تا پیگیر حقوقها و وضعیت کارخانه شوند. اما کارگران قاطعانه در مقابلش ایستادند و گفتند تا وقتی وعده های داده شده عملی نشود و دست اسدبیگی و بخش چپاولگر خصوصی از شرکت کوتاه نشود، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. در این تجمع موسوی که خود از رشوه بگیران حکومتی و همدستان اسدبیگی بوده، با خشم و فریاد اعتراض کارگران روبرو شد. محمد خنیفر یکی از نمایندگان کارگران خطاب به نماینده خامنه ای در حالیکه از خشم بخود میلرزید فریاد زد و گفت:”اسد بیگی زندگی و آسایش برایمان نگذاشته است. یک میلیارد و چهارصد و هشتار هزار دلار ارز دولتی برده. حالا من و اسماعیل بخشی امنیتی هستیم؟!! عادل سرخه یکی دیگر از سخنرانان این اجتماع بود. او نیز در حالیکه فریاد اعتراضش بلند بود، گفت “مشکل ما مسئولین ما هستند. مشکل ما مسئولینی هستند که مثل ما نیستند که درد من کارگر را لمس کنند. مشکل ما شکم گرسنه خانواده های ماست. مشکل ما قراردادهای ماست نه خرید بهترین خانه ها در خارج کشور”. ابراهیم عباسی در پاسخ به موسوی که گفته بود اسماعیل بخشی و محمد خنیفر و اخضری کمونیستند، با صدای بلند گفت: اسماعیل بخشی کارگر است. محمد خنیفر کارگر است. اخضری کارگر است. و میتوانند من را هم مثل اسماعیل و خنیفر و بقیه برچسب بزنند. ما انتظار داریم بیایی مرحم زخممان بشوی. نه اینکه دست بزنی و نمک به زخممان بپاشی” و بعد تاکید کرد که “..ما مطالبه گریم وخواهان رفتن بخش خصوصی از هفت تپه هستیم، نه فقط اینکه اسد بیگی و خانواده اش برود. بلکه خصوصی سازی از هفت تپه برود” .

بدنبال سخنان ابراهیمی، آخوند موسوی به سخن در آمد و گفت: کارگران خوزستانی جانشان را فدا میکنند اما نه فقط برای ایران، “برای ایران اسلامی”. و سپس رو به جمعیت کرد و فریاد زد “برای ایران چی؟” و منتظر ماند که جمعیت جوابش را بدهند و مثل او بگویند “ایران اسلامی” اما کسی با او همراهی نکرد. و او با عصبانیت جمعیت را ترک کرد و رفت!

نیشکر هفت تپه در قلب مردم جا دارد و حمایت مردمی وسیعی را با خود همراه داشته است. در روز ١٩ مرداد فعالینی از تشکلات بازنشستگان فرهنگیان و تامین اجتماعی که از نقاط دیگر کشور به شوش آمده بودند به نشانه همبستگی و حمایت از کارگران هفت تپه در تجمع این روز حاضر شدند و با در دست داشتن بنری اعلام حمایت خود از کارگران هفت تپه را اعلام کردند.حمایت های مردمی از اعتصاب کارگران هر روز ابعاد اجتماعی تری بخود میگیرد. روز گذشته نیز یکی از پزشکان در شهر شوش به نام محسن شاملو جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک کمر و دردهای مزمن اعلام کرد که در همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه درمان آنها را به رایگان تقبل میکند.

حزب کمونیست کارگری این حمایتها و همبستگی ها را ارج مینهد و از فعالین کارگری و اجتماعی میخواهد که شبکه های سراسری حمایت و همبستگی با مبارزات کارگری را سازماندهی کنند. اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه، اعتصاب بخشهای مختلف کارگران نفت، و اعتراضات گسترده در دیگر محیط های کارگری بستر اعتصابات سراسری است. با پیوستن به این اعتصابات، آنها را باید تقویت کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١٩ مرداد۱۳۹۹، ٩ اوت ۲۰۲۰

تاکنون این تشکلها از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام پشتیبانی کرده اند:

  • کلینیک اپتومتری شوش معایتان رایگان چشم کارگران نیشکر هفت تپه و خانواده هایشان
  • دکتر محسن شاملو جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک کمر و دردهای مزمن درمان رایگان کارگران هفت تپه
  • کارگران گروه ملی فولاد اهواز
  • ستاد همبستگی با کرونا در ساری
    -١٤ تشکل و گروه کارگری، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و دیگر فعالین اجتماعی:
    اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، گروه کارگران و معلمان ١٩ اسفند، گروهی از فعالین کارگری سقز، گروهی از فعالین لغو کار کودکان، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهد، جمعی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران، گروه شورای همبستگی کارگری، بازنشستگان فلزکار مکانیک
  • جمع هایی از بازاریان شهر شوش
  • ٥ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد، کامیاران، سقز، بانه و دیواندره
  • جمعی از کشاورزان چعب
  • سندیکای نیشکر هفت تپه،
  • گروهی از فعالین حقوق کودکان،
  • سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،
  • بازنشستگان فلزکارمکانیک،
  • بازنشستگان بافنده سوزنی،
  • گروه شورای همبستگی کارگری
  • کارگران شرکت آسفالت ماکام شرق
  • سندیکای شرکت واحد
    -جان کلارک از سازمان ائتلاف علیه فقر در انتاریو در کانادا
  • ریتا ملیا رئیس اتحادیه کارگران ساختمان، جنگل، معادن در سات ولز سیدنی در استرالیا
    در سطح بین المللی: شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا، اتحادیه جهانی اینداستریال، ٨٠ سندیکا و تشکل کارگری در کشورهای مختلف، شورای اتحادیه های کارگران در استرالیا ، پنج کنفدراسیون اتحادیه ای فرانسه:کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیک کار CFDT، کنفدراسیون عمومی کار CGT ، کنفدارسیون اتحادیه ای Solidaires ، اتحادیه سندیکائی مستقل UNSA و فدراسیون سندیکائی متحد FSU،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *