ادامه اعتراضات قدرتمند کارگران گروه ملی و نیشکر هفت تپه

ادامه اعتصاب در گروه ملی اهواز

صبح روز ٣٠ مرداد جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز در چهارمین روز تجمع اعتراضی خود در مقابل بانک ملی که مدیریت کارخانه را گرفته است، تجمع کردند. در این تجمع اعتراضی کارگران با شعار های کارگر میمیرد، ذلت نمیپذیرد، این همه بی عدالتی، هرگز ندیده ملتی، نه زندان نه تهدید دیگر اثر ندارد، میجنگیم میمیریم، حقمون رو میگیریم، مرگ گروه ملی بدست بانک ملی، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند. در حرکت اعتراضی این روز شمار بیشتری از کارگران شرکت داشتند و در میان آنها حضور زنان شاغل چشمگیر بود.

زیر فشار اعتراضات قدرتمند کارگران گروه ملی حوالی ظهر روابط عمومی این کارخانه از پرداخت یکماه از معوقات کارگران خبر داد. اما کارگران متحدانه اعلام کرده اند که تا پرداخت کامل طلبها و رفع خطر تعطیل شدن کارخانه و خطر بیکار شدنشان از کار، به اعتراضشان ادامه خواهند داد.

اعتراض ٤ هزار کارگر گروه ملی فولاد اهواز به تعویق پرداخت ٤ ماه مزد و عملی نشدن وعده های مدیریت جدید شرکت در جهت راه اندازی خطوط تولید کارخانه و نداشتن امنیت شغلی است. کارگران گروه ملی اعلام کرده اند که تا وقتی پاسخ نگیرند به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد. کارگران گروه ملی در اعتراضاتشان بر ضرورت ایجاد شوراهای مستقل کارگری تاکید کردند.

کارگران نیشکر هفت تپه به اعتصاب و تجمع خود ادامه میدهند

امروز ٣٠ مرداد برای چهارمین روز کارگران تمام بخش های نیشکر هفت تپه در اعتصاب بسر میبرند. در حرکت اعتراضی این روز کارگران اعتصابی با سر دادن شعار غفاری حیا کن خوراک دام را رها کن، دست به راهپیمایی بطرف کارخانه خوراک دام زدند و خواهان پیوستن همکاران خود در آن بخش به اعتصاب شدند. این راهپیمایی بدین جهت انجام گرفت که روز قبل  نیروی انتظامی کارگران خوراک دام را با تهدید وادار به تولید کرده بود. در روز ٢٨ مرداد نیز تعدادی از کارگران اخراجی شرکت خوراک دام که با خواست بازگشت به کار به محل آمده بودند، مورد حمله گارد ویژه قرار گرفته بودند. با راهپیمایی امروز کارگران به سمت شرکت خوراک دام، کارگران این بخش بار دیگر خطوط تولید را خاموش کردند و به اعتصاب بزرگ هفت تپه پیوستند.

بنا بر گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران در حرکت امروز ۳۰ مرداد ماه مطهری، رئیس جدید حراست، قصد داشت برای سرکوب اعتراض کارگران با دادگستری شوش تماس بگیرد، اما با هوشیاری کارگران و تشدید اعتراضشان این حرکت او خنثی شد. از سوی دیگر در این روز هیاتی چهار نفره از تهران جهت تفکیک و سند سازی سه فقره زمین بنام رستمی وارد هفت تپه شدند که با واکنش اعتراضی شدید کارگران ناچار به ترک محل شدند.

اعتراض کارگران هفت تپه به عدم پرداخت سه ماه دستمزد، نداشتن ایمنی شغلی، پیمانی شدن قراردادها، توطئه جدید مدیریت برای تصاحب و فروش زمینهای شرکت و خطر بیکارسازی ها است. همچنین بازگشت به کار کارگران اخراجی، باطل شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگرانی که قبلا احضار و یا بازداشت شده اند از جمله خواستهای فوری کارگران هفت تپه است. بعلاوه کارگران هفت تپه به ورود گارد ویژه به کارخانه و حمله به صف اعتراض آنان در روز بیست و هشتم مرداد اعتراض دارند و حق داشتن تشکل مستقل کارگری یک تاکید مهم آنها در اعتراضاتشان بوده است. کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند تا دستیابی به مطالبات خود همچنان به اعتصاب و اعتراض ادامه خواهند داد.

ورود گارد ویژه به مراکز کار باید فورا ممنوع شود. تجمع، تشکل، اعتصاب از جمله حقوق پایه ای و مسلم کارگران و همه مردم است.

این اعتراضات گوشه ای از فضای پر تحرک اعتراضی کارگری را نشان میدهد که در آن چندین هزار کارگر با همبستگی و اتحاد خویش مقابل مفتخوران سرمایه دار و حکومت اسلامی شان ایستادگی میکنند و از زندگی و معیشت خویش دفاع میکنند. موضوعات همه این اعتراضات مشترک است و اساسا علیه سرقت رفتن دستمزدها، بیکارسازیها، قراردادهای برده وار کاری و جهنمی است که جمهوری اسلامی به پا کرده است. پاسخ این وضعیت اعتصابات سراسری کارگری است. با ایجاد شورای هماهنگی اعتصابات و شوراهای مستقل کارگری به استقبال اعتصابات سراسری باید رفت.

پیش بسوی اعتصابات سراسری کارگری

 

حزب کمونیست کارگری ایران

٣٠ مرداد ٩٧-٢١ اوت ٢٠١٨

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *