۱۲ آذر: ادامه شعار دهی، تجمعات و اعتراضات، و اعتصاب رانندگان کامیون

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۸۴

گفتمان اعتصابات در جامعه گسترش یافته است. اعتصابات رانندگان کامیون و کامیونداران ادامه دارد و امروز این رانندگان در ترمیینال باربری شیراز نیز از بارگیر خودداری کردند. شهرها و مناطق زیادی اکنون به اعتصاب پیوسته اند. یک خبر دیگر اینست که رانندگان کامیون طی بیانیه ای از اعتصاب ۱۴ اذر اعلام پشتیبانی کردند و اعلام کردند که به آن می پیوندند. قبلتر نیز کادر درمان و پزشکان در همبستگی با فراخوان اعتراض و اعتصاب برای روزهای ۱۳تا ۱۵ آذر بیانیه ای منتشر کردند. بدین تریب در سراسر جامعه جنب و جوش بسیاری در تدارک این سه روز اعتراض و اعتصابات که جمع های جوانان محلات و دانشجویان فراخوانش را داده اند بر پا شده است. از جمله خبرها از اعتصاب مغازه داران و کسبه سرپل ذهاب در حمایت از اعتصابات سراسری حکایت دارد.

اعتراضات مردمی به اشکال مختلف ادامه دارد. امشب در تهران در خیابانهای ستارخان، خیابان خسرو، بلوار فردوس، اکباتان تجمعات و شعار دادنها جریان یافت. مردم شعار میدادند: “مرگ بر دیکتاتور”، “ما همه توماج هستیم بجنگ تا بجنگیم”، “ما همه با هم هستیم، بجنگ تا بجنگیم”، “زاهدان، کردستان، اتحاد، اتحاد”، “مرگ بر خامنه‌ای”، “فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی”، و “این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت”. در بوکان نیز جوانان به خیابان آمده و جاده حصار را بستند. امروز همچنین در تهران پرستاران بیمارستان شهدای هفت تیر در اعتراض به نحوه ی اجرای نمایشی قانون تعرفه گذاری پرستاری مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. در سنندج نیز دانش آموزان به خیابان آمدند و در حرکتی نمادین و فریاد آزادی، آزادی، آزادی صدای اعتراض خود را بلند کردند. همینطور درقم در ادامه کارزار عمامه پرانی امروز جوانان عمامه یکی از آخوند ها را پراندند. در یزد هم جوانان بنرهای حکومتی را آتش زدند. در بیرجند، گلپایگان و در روستای مراغ بندر لنگه به یک پایگاه بسیج کوکتل زدند و در کهریزک دفتر امام جمعه را آتش زدند.

همانطور که قبلا گزارش کردیم امروز دانشجویان دانشگاه سنندج همراه با خانواده ها در اعتراض به ادامه بازداشت بهروز چمن آرا از اساتید این دانشگاه تجمع کردند. بهروز چمن‌آرا، اهل ایلام و از اساتید گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان و رئیس سابق پژوهشکده کردستان شناسی، ظهر روز جمعه ۴ آذر پس از بازگشت از جلسه‌ای که با دعوت حامد قادرزاده رئیس جدید دانشگاه کُردستان شرکت کرده بود، بازداشت شد. بنا بر خبرها او شهروند ایرانی-آلمانی است و بدلیل دو تابعیتی بودن نیروهای امنیتی پروژه‌ی رسوای گروگان‌گیری و سناریوسازی امنیتی را برای وی در پیش گرفته‌اند. بهروز چمن آرا یکی از سخنرانانی است که در تجمع روز اول آذر ماه اساتید دانشگاه کردستان در اعتراض به سرکوب و بازداشت مردم و دانشجویان، بیانیه اساتید را به زبان آلمانی قرائت کرد. بازداشت و گروگان‌گیری دکتر چمن‌آرا، در پی موج سرکوب اساتید و دانشجویان دانشگاه سندج و بدنبال استعفای رحمت صادقی و انتصاب حامد قادرزاده به جای وی رخ داده است. امروز دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک و خوارزمی نیز در اعتراض به توزیع غذای مسموم تجمع کردند. همچنین دانشجویان دانشکده‌ هنرهای زیبا دانشگاه تهران با همخوانی سرود، یاد کیان پیر فلک کودک ده ساله ای که در ایذه به دست حکومتیان به قتل رسید را گرامی‌داشتند.

دانشگاهها یک کانون داغ اعتراضات هستند. بنا به گزارشی از ترس اعتراضات دانشجویان حراست دانشگاه علم و صنعت برای ممانعت از نشستن یا ایستادن و یا هرگونه تجمع دانشجویان بر روی سکوها روغن ریخته است .

امروز به مناسبت روز تولد توماج صالحی این خواننده رپ محبوب مردمی که در زندان است و به محاربه محکوم شده است، بسیاری از مردم در اشکال مختلف از او اعلام حمایت کردند. از جمله گوهر عشقی مادر ستار بهشتی جوانی که بدست جانیان اسلامی کشته شده است، طی پیامی ویدئویی تولد توماج را تبریک گفت. او در این ویدئو میگوید:”توماج صالحی عزیزم، مادرم، دلبند مادر، تولدت رو تبریک میگم.کاش در کنارم بودی تولدت رو با هم می گرفتیم. از دور صورت قشنگت رو می بوسم…روز در هم شکستن درهای زندان و آزادی زندانیان سیاسی توسط مردم بسیار نزدیک است!”. در اصفهان نیز مردم در جاده اتوبان با بوق زدن حمایت خود را از توماج اعلام داشتند.

همانطور که قبلا گزارش کردیم امروز در آبدانان خانواده های دستگیر شدگان تجمع داشتند و نیروی سرکوب با آنها درگیر شد. تیام شاهمرادی دختر خردسال مهدی شاهمرادی نزدیک به پانزده روز است که مقابل دادگستری این شهرستان در اعتراض به دستگیری پدرش با کتاب و دفتر مدرسه تحصن کرده است. او بر روی زیراندازی نشسته و روز گذشته کاغذی را بالا گرفته و روی آن نوشته بود: تیام ۱۴ روز مدرسه نرفته”. او امروز بر روی کاغذ نوشته بود:”دادگاه آبدانان مدرسه تیام شد.”. جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات مردمی شمار بسیاری از مردم معترض را بازداشت کرده است و در آمارها از رقم هجده هزار نفر صحبت میشود . جدا از دستگیری های اعتراضات خیابانی از طیف های مختلفی چون دانشجویان، دانش آموزان، معلمان، فعالین کارگری، هنرمندان ، پزشکان و کادر درمان، اساتید دانشگاه در صف بازداشت شدگان هستند. کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان از بازداشت حدود ۴۰ سینماگر خبر داده است. تمامی بازداشت شدگان باید آزاد شوند.

نابود باد حکومت اسلامی!

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ آذر ۱۴۰۱، ۳ دسامبر ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *