soriyeh

آخرین وضعیت سوریه، استفاده اسد از سلاح شیمیایی بر علیه مردم محکوم است!

soriyeh

محمد شکوهی:
در هفته های اخیر درگیریهای مخالفان با نیروهای رژیم اسد در حومه دمشق گسترش یافته است. دولت سوریه مدت نزدیک به یک هفته است که این منطقه را هدف شدیدترین بمبارانها قرار داده است. روز چهارشنبه نیروهای اپوزیسیون سوریه و برخی منابع دیگر اعلام کردند که رژیم اسد در حومه شرقی دمشق سلاح شیمیا یی استفاده کرده است. بر اساس اخبار منتشر شده در مورد این جنایت تازه رژیم، صدها نفر کشته شده است. خبرگزاری های مختلف خبر حملات و بمبارانهای گسترده حومه دمشق را تائید کرده اند. شواهد و قرائن حاکی از این است که به احتمال زیاد رژیم اسد برای به عقب راندن مخالفان که وارد حومه دمشق شده اند، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. نیروهای مخالف اسد وبرخی از دولتها نیز خبر استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد را محکوم کرده اند. در همین حال با پخش فیلمهایی از قربانیان این جنایت نشان میدهد که کشتار و حشیانه مخالفان و مردم در حومه دمشق شدت بیشتری به خود گرفته است. جنایت رژیم اسد در بمباران های گسترده مردم سوریه و استفاده از سلاح های شیمیایی بر علیه مخالفان و مردم بشدت محکوم می باشد. در این شکی نیست که رژیم اسد با همکاری جمهوری اسلامی و برای بر سرقدرت ماندن دست به هر جنایتی زده و خواهد زد. در واکنش به این جنایات شب چهارشنبه شورای امنیت تشکیل جلسه داد. نتیجه این شده که: “۳۵ کشور عضوشورای امنیت نامه ای را به امضاء رساندند که در آن از گروه تحقیقاتی این سازمان در سوریه خواسته شده به طور دقیق درباره آنچه روی داده تحقیق کنند”.
لازم به توضیح است که این جنایت جدید اسد در حالی صورت میگیرد که بعد از ماهها چک وچانه زدن سازمان ملل و کارشکنی های دولت اسد، بازرسان این سازمان در سوریه بوده و در حال تحقیق پیرامون موضوع هستند که تا به حال موفق نشده اند گزارشی در این باره ارائه بدهند. سخنگوی هیات سازمان ملل و بازرسانی که در دمشق مستقر می باشند اجازه ورود به حومه دمشق، محلی که جنایات جدید صورت گرفته است را ندارند. حدود شش ماه پیش که رژیم اسد در مناق حمص و حلب مواضع مخالفان را بمباران شیمیایی کرد، از گاز سارین و خردل استفاده کرده بود. آن موقع دولت اسد از ورود بازرسان برای تحقیق در این مورد جلوگیری کرد. پیرامون اثرات تبعات استفاده از گازهای سمی نامبرده بر قربانیان، در آن زمان یک منبع روسی اعلام کرد که اثرات این گازها بعد از شش ماه تقریبا از بین میرود. این گازها سیستم اعصاب را از کار انداخته و در مدت کمتر از ۶ ساعت قربانی جان خود را از دست می دهد.علاوه بر آن ارتش اسد با استفاده وسیع از بمبهای آتشزا و خوشه ای می کوشد بقایای بمباران های شیمیائی و در حقیقت مدارک جرم را از بین ببرد. در همین رابطه مدتی پیش برخی مخالفان رژیم اسد نیز اعلام کردند که در مناطق بمباران شده حمص و حلب که هفت ماه پیش بمباران شده اند، تقریبا اثرات گازهای سارین و خردل و از بین رفته است. هیچ بعید نیست که رژیم اسد این بار نیز با این شیوه در صدد کش دادن موضوع بازرسی سازمان ملل از مناطق مورد حمله بمبهای شیمیایی بر آمده و با انواع و اقسام شگردها و همزمان با استفاده از سلاح های کشتار جمعی دیگر، در صدد پاک کردن جنایاتش از جمله اثرات این گازها باشد. در همین حال پزشکان معالج و برخی از مجروحان منطقه دمشق که چند هفته پیش قربانی این بمبارانها شده و اکنون در اردن بسر میبردند، به رسانه ها گفته اند که جراحاتی داشته اند که دال بر گازهای شیمیایی بوده است. رژیم کثیف اسد هم طبق معمول استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرده است.
در سایر مناطق سوریه نیز جنگ مخالفان با نیروهای رژیم ادامه دارد. رژیم که دو هفته پیش حملات گسترده زمینی همراه با بمباران را مناطق حمص و حلب آغاز کرده بود، هنوز موفق نشده به اهداف خود دست یابد. حملات رژیم در حمص عمدتا با همراهی نیروهای نظامی حزب الله لبنان به پیش میرود.شهر جلب زیر شدیدترین بمبارانها قرار دارد. دو پایگاه هوایی منطقه به تصرف مخالفان درآمده است. نیروی هوایی رژیم اسد کلا در دمشق مستقر می باشد.
از روز یکشنبه گذشته حملات مخالفان بر حومه دمشق گسترش یافته است. از هفته گذشته تا روز چهارشنبه این هفته بیش از ۱۰۰۰ نفر در درگیریها و عمدتا در بمبارانهای وحشیانه این منطقه کشته شده اند. بنابر اخبار و گزارشات منتشر شده درگیریهای شدید در اطراف ایستگاه راه آهن مرکزی دمشق هنور ادامه دارد. مخالفان می گویند که نیروهای رژیم تا به امروز موفق نشده اند پیشروی نمایند به همین خاطر رژیم دست به بمبارانهای گسترده برعلیه مواضع مخالفان در این منطقه زده است که صدها نفر از مردم کشته شده اند. در خبر دیگری نیروهای مخالف رژیم اسد اعلام کردند که سپاه قدس، نیروهای بسیج و سپاه امر دفاع از دمشق را به عهده دارند. لازم به توضیح است که در روزهای اخیر برخی مقامات جمهوری اسلامی نیز ضمن تائید خبر شرکت نیروهای سپاه در درگیریها، ادعا کرده اند که این نیروها در حال “کمک رسانی و بازسازی قبورامامان شیعه” می باشند. در خبر دیگری پاسدار قاسم سلیمانی به تهران فراخوانده شد تا در جلسه مجلس خبرگان رژیم در مورد اوضاع رژیم اسد سخنرانی نماید. در گزارشات متعدد و تصاویری که در دنیای مجازی منتشر شده است تعدادی از فرماندهان نظامی دار و دسته تروریست اسلامی مورد حمایت جمهوری اسلامی که در سوریه بر علیه مخالفان می جنگند، مدام در رفت و آمد بین تهران و دمشق می باشند. رژیم اسد بدون حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی و روسیه قدرت بر سرپا ماندن ندارد.
لازم به توضیح است که از آغاز درگیریهای نظامی در سوریه، در یکسال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته، ۲۵۰ هزار نفر زخمی شده اند. بیش از ۲ میلیون نفر به خارج سوریه پناهنده شده اند. علاوه بر این نزدیک به نصف جمعیت ۲۱ میلیونی سوریه در داخل کشور آواره شده است. تقریبا تمامی شهرهای بزرگ سوریه به غیر از دمشق مرکز قدرت رژیم، در اثر بمبارانهای وحشیانه رژیم اسد تبدیل به ویرانه شده اند. اوضاع در حلب و حمص که نزدیک به یک سال است در محاصره کامل نیروهای اسد قراردارند، اسفناک می باشد. سازمان بارها اعلام کرده است که اگر به مردم محاصره شده در این شهرها کمک رسانی نشود، بزرگترین فاجعه انسانی قرن ۲۱ شکل خواهد گرفت. حدود دوماه پیش سازمان ملل اعلام کرد که نتیجه تا کنونی یکسال جنگ و سرکوبهای اسد، بزرگترین فاجعه انسانی و کشتار مردم سوریه، بعد از نسل کشی در روندا را شکل داده است. رژیم اسد باید برود. این خواست برحق مردم می باشد. اسد و خامنه ای در کنار همه سران و دست اندرکاران دورژیم که مسئولان مستقیم کشتار مردم می باشند، به همراه دار و دسته های تروریست اسلامی سلفی به جرم ارتکاب جنایات بر علیه بشریت باید دستگیر ومحاکمه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *