fulad zagros

کارگران فولاد زاگرس يک پيروزي مهم به دست آوردند

fulad zagros
کميسيون اصل نود مجلس خواسته هاي کارگران را پذيرفت
کارفرما موظف به اجراي مطالبات کارگران شد

۲۵۰ کارگر فولاد زاگرس از ۱۸ تیر ماه سال ۹۲ به دستور کارفرماي اين کارخانه از کار اخراج شدند. کارگران اخراجي اين کارخانه در اعتراض به اخراج خود از کار و براي رسيدن به ديگر مطالباتشان از همان روز اول با تجمعات متحدانه و پيگير خواسته هاي خود را دنبال کردند. اين کارگران با تجمعات متحدانه و پيگير خود در مقابل دفتر کارفرما٬ فرمانداری٬ اداره کار شهرستان قروه، استانداری کردستان در شهر سنندج٬ دفتر نماینده ولی فقیه در شهر سنندج٬ دفتر بیت رهبری در تهران و مجلس شورای اسلامی دست به تجمعات اعتراضی زدند و خواهان رسیدگی به خواست های خود شده اند.
کارگران فولاد زاگرس علاوه بر اخراج از کار که شديدا مورد اعتراضشان بود٬ از اول سال ۹۲ دستمزد های خود را دریافت نکرده اند. بخشی از بن کالا و سنوات آنان نیز در سال ۹۱ پرداخت نشده است.
همچنین کارفرمای فولاد زاگرس هزینه بیمه این کارگران را از اول سال جاری واریز نکرده بود. طبق گزارشي که اتحاديه آزاد کارگران ايران از مبارزات اين کارگران منتشر کرده است قيد شده است که اخیرا شرکت فولاد زاگرس اقدام به واریز کردن بيمه اين کارگران کرده است.
طبق گزارش منتشر شده اتحادیه آزاد کارگران ایران “از ساعت 8 صبح روز ٣۱ تير ۹۲ دويست نفر کارگر اخراجی فولاد زاگرس دست به تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی زدند و همزمان پروین محمدی عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و دو نفر از کارگران فولاد زاگرس به نمایندگی از سوی کارگران در جلسه کمیسیون اصل نود شرکت کردند.
در این کمیسیون که مدیر عامل کارخانه، نماینده های هر یک از سهامداران، نماینده شهر قروه و رئیس کمیسیون کارگری مجلس نیز شرکت داشتند و حدود ۵ ساعت طول کشید این کمیسیون کارفرما را متعهد به توافق زیر کرد:
۱- کارفرما حق تعطیلی فولاد زاگرس و اخراج کارگران را ندارد و کارگران شاغل در آن کارخانه تحت هر شرایطی کارگر فولاد زاگرس به حساب میایند.
۲- در صورت فروش کارخانه اسناد و مدارک فروش باید در اختیار کمیسیون اصل نود قرار گیرد تا برای این کمیسیون محرز شود که خریدار تمامی تعهدات مربوط به کارگران فولاد زاگرس را پذیرفته است. تعهدات خریدار کارخانه در صورتی مورد قبول واقع خواهد شد که خریدار ادله کافی برای راه اندازی کارخانه، گسترش تولید و حفظ امنیت شغلی کارگران را ارائه نموده باشد.
۳- کارفرما متعهد به پرداخت کلیه معوقات کارگران میشود و می باید تمامی تعهدات خود در مورد آنان را اجرا کند.
۴- از آنجا که در حال حاضر هیچ تولیدی در کارخانه صورت نمیگیرد تا زمان واگذاری کارخانه به خریدار احتمالی، کارفرما می باید ادله های خود را برای توقف تولید به شورایعالی کار ارائه دهد تا این شورا بر اساس آن بیمه مربوط به کارفرمایان را تایید کند تا مبلغ حاصل از دریافت این بیمه به عنوان دستمزد به کارگران پرداخت شود و مابه تفاوت کسری مزد کارگران راسا از سوی کارفرما پرداخت گردد.
بدنبال این توافق نماینده های کارگران در جمع همکاران خود حاضر شدند و پروین محمدی گزارش این توافق را به آنان ارائه نمود و بدنبال آن کارگران فولاد زاگرس با پایان دادن به تجمع شان با بدرقه برخی از کارگران حامی خود در تهران عازم شهرستان قروه شدند.”
کميته کردستان حزب کمونيست کارگري ايران اين موفقيت را به کارگران فولاد زاگرس تبريک ميگويد. اين يک موفقيت مهم بود که فقط با اتحاد و همبستگي و پيگيري کارگران اين کارخانه و حمايت تشکلهاي کارگري مانند اتحاديه آزاد کارگران ايران ممکن شده است. اين يک مبارزه پيگير و متحدانه بود و اتحاد کارگران ضامن اين پيروزي بود.
درسها و موفقيت اين مبارزه شوانگيز را بايد بررسي و به اطلاع همه بخشهاي کارگري ايران رساند. ما ضمن تبريک اين پيروزي، به همه کارگران مبارز فولاد زاگرس خسته نباشيد ميگوييم و از همه فعالين و تشکلهاي کارگري اي که در کنار اين کارگران قرار گرفتند و تجارب خود را به آنها منتقل کردند و ياري رسان آنها بودند قدرداني ميکنيم.
اما کارگران فولاد زاگرس فقط يک پيروزي مشروط به دست آورده اند. قدم بعدي اين است که کارفرماي کارخانه فولاد زاگرس را ناچار کنند که توافقات روز ٣۱ تير ماه را بدون فوت وقت به اجرا بگذارد.
کميته کردستان حزب کمونيست کارگري ايران
٣۱ تير ۱٣۹۲- ۲۲ ژوئيه ۲۰۱٣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *