hasteee

مذاکرات هسته ای و مساله امنیت برای دولتها و برای مردم!

hasteeeمقامات آمریکائی بارها از مطلوبیت رسیدن یک توافق خوب در مذاکرات هسته ای سخن گفته اند. اما منظور از یک توافق خوب چیست؟ اوباما در آخرین اظهار نظرش در مود مذاکرات در روز سه شنبه یک توافق خوب را چنین توصیف میکند:
“مطمئن هستم اگر توافقی صورت گیرد، توافق خوبی خواهد بود … خوب برای امنیت آمریکا، امنیت اسرائیل و امنیت منطقه.”
مردم با سیاست حفظ امنیت دولت آمریکا بخوبی آشنا هستند. تاریخ بارها نشان داده است که امنیت دولت آمریکا یعنی نا امنی توده مردم! طبقه حاکمه آمریکا هیروشما و ناکازاکی را با ادعای حفظ امنیت ملی آمریکا به آتش کشید، ویتنام را تحت همین عنوان با بمب و موشک شخم زد و فاجعه امروز خاورمیانه نیز ثمره سیاستهای “امنیتی” دولت آمریکا است. سر بلند کردن داعش و دیگر نیروهای اسلامی درخاورمیانه و شمال آفریقا و جنگ و کشاکش میان جمهوری اسلامی و عربستان و دار و دستجات فوق ارتجاعی وابسته به آنها در سوریه وعراق و امروز در یمن، همه از نتایج مستقیم و غیرمستقیم تهاجم نظامی آمریکا و متحدینش به افغانستان و عراق است. کل فاجعه امروز خاورمیانه زیر بیرق و با ادعای حفظ امنیت ملی و امنیت جهانی از سوی هیات حاکمه امریکا شکل گرفته است. حتی بقدرت رسیدن جمهوری اسلامی و سپس طالبان ثمره سیاستهای ضد روسی دولت آمریکا و ایجاد کمربند سبز از نیروهای اسلامی بدور روسیه شوری و برای خنثی کردن “خطر” قدرتگیری چپ در انقلاب ۵۷ ایران در دهه هفتاد و هشتاد بود. در دوره پس از شوروی نیز اگر تهاجم نظامی دولت آمریکا به عراق در زمان بوش پدر و پسر و حمله به افغانستان صورت نمیگرفت امروز از القاعده و داعش و بوکوحرام و حوثی و دیگر دارو دسته های هار اسلامی اثری نبود. کل هیولای اسلام سیاسی بر دامن دولت آمریکا و متحدینش و زیر بیرق سیاه “حفظ امنیت” زاده شده و پرورش یافته است. امنیت طبقات حاکمه و دولتهایشان معنائی بجز جنگ و ویرانی و ناامنی برای توده مردم ندارد.
از نقطه نظر توده مردم در ایران و خاورمیانه و در همه جا نه توافق و نه عدم توافق در مذاکرات هسته ای هیچیک نمیتواند “خوب” و به نفع امنیت مردم باشد. راه رهائی مردم، راه تامین امنیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی برای نود و نه درصدیها در ایران و افغانستان و عراق و کل خاورمیانه، شکل دادن به یک جنبش توده ای قدرتمند علیه نیروها و دولتهای اسلامی از یکسو و علیه سیاستها و دخالتگریهای دولت آمریکا و متحدینش از سوی دیگر است. جنبش اشغال، انقلابات بهار عرب، جنگ پیروزمند در کوبانی، مبارزات پیگیر زنان و جوانان و مردم ایران علیه بختک جمهوری اسلامی، و امروز بیداری و تحرک زنان و مردم آزادیخواه افغانستان علیه مرتجعین اسلامی، جرقه هائی هستند که راه رهائی مردم را نشان میدهند. بالائی ها به هر توافقی برسند و یا نرسند مردم معترض و بجان آمده از وضعیت موجود راه خود را دنبال خواهند کرد.
حمید تقوائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *