behroz mehrabadi

بهروز مهرآبادی

b.mehrabadi@gmail.com

پاپ پاسخی ندارد، راه حل دست ما است!

behroz mehrabadi
بهروز مهرآبادی:
چرا خدا اجازه می دهد که دختر بچه ها به فحشا کشیده شوند؟

خبرگزاری ها نوشته اند که پاپ در مقابل این سوال سخت یک دختربچه در شهر مانیل پایتخت فیلیپین گریست. گلیزل پامولار دختر دوازده ساله از پاپ پرسید: کودکان زیادی به مواد مخدر و فحشا مبتلا میشوند، چرا خداوند اجازه می دهد این اتفاقات برای ما بیفتد؟ بچه ها که گناهی ندارند.

و پاپ با چشمانی اشک آلود، گفت: “این دختر سوالی را مطرح کرده که هیچ پاسخی برای آن نیست”
پاپ پاسخی ندارد اما بعید بنظر میرسد که دخترک ۱۲ ساله پاسخ سوال خود را نداند. بر اساس گزارش ها او با وجود سن کم خود فقر و بیخانمانی را تجربه کرده و دیده است که همسالان او برای لقمه ای نان تن فروشی می کنند، در دام باندهای توزیع مواد مخدر گرفتارند و خود معتاد شده اند. این دختر ثروت های بزرگ، آسمانخراشهای غول آسا و کلیساهای مجلل و طلاکاری شده را در کنار زاغه ها و آلونک ها دیده است و تشخیص می دهد که فقر و تن و فروشی و اعتیاد طبیعی ترین نتایج نابرابری هستند. احتمالا او پاپ را دست انداخته است.

اگر چه به پاپ فرانچسکو بخاطر نمایشات تحقیر آمیز صدقه رسانی که برپا میکند، “پاپ فقرا” لقب داده اند، اما این حامی فقرا خود میداند که از دادن پاسخ واقعی به این دختر عاجز است و مانند سایر آخوند ها در مقابل هر سوال بیجواب اشکهایش جاری میشود. اما بخاطر احساسات رقیق او را به نگهبانی از ثروت عظیم واتیکان نگماشته اند. ثروتی که میزان واقعی آنرا خدا هم نمی داند ولی کارشناسان اقتصادی آنرا صدها میلیارد دلار تخمین میزنند. یکی از وظایف مهم پاپ حفاظت از مایملک کلیسا است. او می تواند برای همه مومنین به کلیسا خانه هایی با خشت هایی از طلا و نقره در بهشت تدارک ببیند، بی آنکه نه تنها ذره ای به اموال بیکران کلیسا لطمه بخورد بلکه هر لحظه به مقدار آن بیفزاید. او گرداننده نهادی است که صاحب بزرگترین املاک در ایتالیا و مالک گرانترین مستقلات در لندن است ولی حاضر نیست حتی یک اتاق را به رایگان در اختیار بیخانمانها قرار دهد.

پاپ پاسخ گلیزل پامولار را ندارد. چون می داند ابتدا باید نظام سرمایه داری و حامی سرسخت آن کلیسا را نقد کند، چون می داند فقر و نکبت همزاد این نظام است و میداند که پایه های سنگین قدرت کلیسا بر شانه های فقیر ترین مردم قرار داده شده است و آگاهی مردم آنرا در هم میریزد.

فقط با بخشی از ثروت واتیکان می توان برای تمام کودکان فیلیپین مسکن و غذای مناسب، تحصیل، بهداشت و درمان رایگان و امکان استفاده از یک زندگی انسانی را فراهم کرد. و با گرفتن نیمی از ثروت جهان از چنگال ثروتمندان بزرگ می توان بسیاری از بدبختی های مردم جهان را از بین برد.

پاپ نمی تواند پاسخی به هزاران هزار کودکی که برای سیرکردن شکم خود تن فروشی می کنند و یا گرفتار مواد مخدر هستند، بدهد. این اگر از بلاهت او باشد یا حقه بازی و شیادی فرقی نمی کند. پاسخ این دختر فیلیپینی و پاسخ به بزرگترین معضل جهان معاصر را سالها پیش مارکس و جنبش کمونیستی داده است. این جهان وارونه را باید بر قاعده استوار آن قرار داد. بساط سرمایه داری را از کره زمین باید جمع کرد. ثروت های افسانه ای سرمایه داران و کلیسا و سایر مذاهب را از آنها گرفت و صرف رفاه و آسایش مردم کرد. هیچ کودکی نباید گرسنه بماند و هیچ کودکی نباید نگران تن فروشی و اعتیاد خود و همسالان خود باشد. پاپ نمی تواند به هیچ سوالی در مورد پایان دادن به فقر و فلاکت و ظلم و استثمار و بوجود آوردن آسایش، خوشبختی، آزادی و برابری مردم در این دنیا پاسخ دهد او خود بخشی از مشکلاتی است که بشریت با آن روبرو است و با آن دست و پنجه نرم می کند. راه حل در دست ما کمونیست ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *