1

با لباسی که هر بار بدن مرا زخم میکرد، رکورد شنا را شکستم

1

صنم رشیدی از ایران:
عرصه ورزش یک عرصه جنگ با رژیم برای زنان در ایران است. داستان الهام اصغری قهرمان شنا در ایران را همه شنیده اید. او میگوید: “با لباس فضانوردی رکورد شکستم ولی مسؤولان به لباس من گیر داده اند! پوشش من به اندازه یک لباس فضانوردی آزاردهنده و سنگین بود، اما چاره دیگری نداشتم. اکنون اگر لباسی از این جنس و با همین حجم را به تن آقای حسین رضازاده کنید و از او بخواهید تا وزنه بزند، همان لحظه دوباره از این رشته خداحافظی می‌کند.” در چنین شرایطی الهام اصغری با شنای ۱۸ کیلومتر در میان امواج دریای خزر رکورد شکست.
این داستان زندگی زنان در حاکمیت رژیم اسلامی است. در ایران جمهوری اسلامی زنان در عرصه ورزش نیز از تبعیض جنسیتی در امان نمانده است. در حاکمیت رژیم اسلامی زنان در بسیاری از رشته های ورزشی چون تنیس، فوتبال، والیبال، شنا و غیره محرومند و تنها رشته هایی همچون تیراندازی، شمشیر بازی آنهم به شرطی که قوس و زاویه پیکر زن دیده نشود ـ زیر فشار اعتراضات خود زنان ـ پذیرفته شده است. دیوار این آپارتاید تا آنجا بلند است که حتی پدران را از دیدن قهرمانی دخترانشان در عرصه ورزش محروم کرده است.
الهام در گفتگو با رسانه ها میگوید، با اینکه هنگام شنا، پوشش اسلامی را کاملا رعایت کردم. با اینکه ناظران “قانونی” رژیم نیز تمام مدت در پلاژ بودند، با این استدلال که چیزی به اسم لباس شنای آزاد بانوان در وزارت ورزش تصویب نشده است، ثبت رکورد وی از نظر “شرعی” را مشکل دار خواندند.
سرانجام الهام میگوید: “من وقتی ساعت‌ها در دریا شنا می‌کنم و تسلیم امواج نمی‌شوم، برایم قابل پذیرش نیست که حالا در مقابل تصمیمات و نظرات شخصی برخی مسوولان سر فرود بیاورم، به همین دلیل همچنان در حال پیگیری حق قانونی خودم هستم چون رکورد من قانونی بوده و باید ثبت شود. من با لباس هایی که هر بار بدن مرا زخم می کنند رکورد زدم!”.
سخنان الهام گوشه ای از واقعیت زنده ایست که در حاکمیت آپارتاید جنسی شاهدش هستیم. اما مردم ایران و زنان معترض تسلیم این بردگی جنسی و این بربریت نمیشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *