yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

شروع مذاکرات هئیت اقلیم کردستان با حیدر عبادی در بغداد!
روز ۳۰ نوامبر هئیت بلند پایه ای از اقلیم کردستان به رهبری نیجیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم وارد بغداد شدند و از طرف معاون نخست وزیر عراق بها العرجی مورد استقبال قرار گرفتند. بارزانی و هئیت همراه سپس به دیدار حیدر عبادی نخست وزیر عراق رفتند و مذاکراتشان در باره اختلافات دولت مرکزی با حكومت اقلیم را آغاز کردند. بر اساس گزارشهای منتشر شده هر دو طرف بدون کوچکترین اشاره ای به نتیجه مذاکرات و موارد توافق شده، از پیشرفت مذاکرات اظهار خوشحالی کرده اند و خواهان ادامه مذاکرات شده اند.

لازم به ذکر است که در اوائل سال جاری دولت مرکزی عراق در پی بروز اختلافات با حکومت اقلیم بودجه کارمندان دولت را قطع کرد و از آنزمان به بعد که دولت در دست نوری مالکی بود عملا رابطه دولت مرکزی و اقلیم کردستان متشنج شد و بر همین اساس هم بعد از تصرف شهر موصل توسط نیروهای داعش، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان خواستار رفراندم برای جدایی اقلیم کردستان شده بود، اما بعد از استعفائی مالکی دو طرف تمایل خود را برای از سر گیری مذاکرات و حل اختلافات اعلام کردند. حضور نیچیروان بارزانی و هئیت همراه در بغداد ظاهرا قرار است بار دیگر حکومت مذهبی قومی عراق و حکومت ناسیونالیستهای کرد در اقلیم کردستان را برای دزدی و چپاول بیشتر و تحمیل فقر و فلاکت به مردم دور هم جمع کند. بهرحال هر چه هست عملا اختلافات طرفین، قطع بودجه اقلیم و جنگ با داعش باعث شده بود که اعتراضات مردم اقلیم کردستان به دزدی و چپاول احزاب حاکم و بی حقوقی خود برای مدتی کاهش یابد، اما با توافقات اینها و رفع بهانه قطع بودجه، مردم اقلیم کردستان می توانند بار دیگر به طرح خواستهای به حق خود در مقابل احزاب حاکم پبردازند.

آمار خشونت و تعرض به زنان در ۹ ماهه اول ۲۰۱۴
بنا بر تازه ترین آمار نهاد مقابله کردن با تعرض به زنان، در نه ماهه اول سال ۲۰۱۴ موارد زیر در اقلیم کردستان به ثبت رسیده. ۲۷ زن کشته شده اند، ۳۳ زن خودکشی کرده اند، ۷۰ زن خود را به آتش کشیده اند، ۱۰۱ مورد تجاوز جنسی صورت گرفته و بلاخره ۵۰۵۴ مورد شکایت از طرف زنان صورت گرفته.( این البته تنها آمار رسمی و گزارش شده است)

در ۲۴ سال گذشته و تحت حاکمیت احزاب ناسیونالیست کرد، اقلیم کردستان به جهنمی برای زنان تبدیل شده که تا هم اکنون بیش از ۵ هزار زن قربانی ناموسپرستی، مردسالاری و قوانین عهد عتیق احزاب ناسیونالیست و اسلامی شده اند. در مقابل این جنایات هولناک متاسفانه نه تنها احزاب حاکم کوچکترین اقدامی نکرده اند بلکه در بسیاری موارد نیروهای مسلح این احزاب متهمین اصلی تعرض به زنان هستند و حاکمین ضد زن کوچکترین اقدامی برای دستگیری و محاکمه قاتلین زنان آنجام نمی دهند. چند روز پیش و در روز جهانی علیه خشونت به زنان، نیچیروان بارزانی رئیس وزرای حکومت اقلیم کردستان بی شرمانه از مقاومت زنان کوبانی حرف زد و در پایان اعلام می ِکند که تعرض به زنان در اقلیم کردستان کم شده، بدون اینکه کوچکترین اشاره ای به آمار و ارقام تعرض به جان و جسم زنان کرده باشد.

۲۵ نوامبر روز جهانی علیه خشونت به زنان در اربیل!
در این روز در شهر اربیل مراسمی دولتی برگزار می شود که در آن نیچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان یکی از سخنرانان بوده. بارزانی که در ۲۴ سال گذشته یکی از مهمترین مقامات حکومت اقلیم کردستان بوده به جای پرداختن به ترور، کشتان و بی حقوقی زنان در اقلیم کردستان و بی مسولیتی حکومت اقلیم در این باره، به نقش زنان در کوبانی پرداخت و تنها کوتاه اشاره ای به نقش زنان در اقلیم کرد و گفت” اینجا هم براساس وضعیت و اوضاع، زنان اقلیم هم در مبارزه شرکت دارند”.

لازم به ذکر است که بسیاری از ناظران سیاسی و فعالین حقوق زنان، اقلیم کردستان را به قتلگاهی برای زنان تشبیه می کنند که در ۲۴ سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ زن در آن کشته شده اند و نه تنها دولت و احزاب حاکم کوچکترین تلاشی برای خاتمه دادن به این فاجعه انجام نداده اند بلکه خود آنان جزئی از مسببین قتل و کشتار زنان هستند و سخنان نیچیروان بارزانی هم در روز جهانی مقابله با خشونت به زنان تنها خاک پاشیدن به جنبش زنانی است که خواهان پایان دادن فوری و بی قید و شرط تعرض به جان و جسم زنان هستند.

باز هم جلسه انجمن شهر سلیمانیه به تعویق افتاد!
هفت ماه پس از انتخابات شهرداریها در اقلیم کردستان، هنوز هم دعوا بر سر شهردار شهر سلیمانیه به پایان نرسیده و روز یکشنبه ۳۰ نوامبر بار دیگر جلسه انجمن شهر به تعویق افتاد و به روز یازده دسامبر موکول شد. در این باره لطیف شیخ عمر، سخنگوئی هئیت حل اختلاف اتحادیه میهنی اعلام کرده ” با جنبش گوران به توافق نهایی رسیده ایم و در چند روز آینده توافقات را بطور رسمی اعلام خواهیم کرد”. لازم به ذکر است گویا توافقاتی که لطیف شیخ عمر به آن اشاره دارد تقسیم دو سال یکبار پست شهردار سلیمانیه خواهد بود، چون با وجود انتخابات و دست بالا داشتن کاندید جنبش گوران، اتحادیه میهنی طی هفت ماه گذشته حاضر به پذیرش نتایچ انتخابات نشده و اینبار هم مثل همیشه احزاب ناسیونالیست کرد کوچکترین احترامی برای رای و خواست مردم قائل نبوده و نیستید.

حمله به مراسم سالروز تاسیس پ کا کا در شهر سلیمانیه
روز ۲۹ نوامبر هواداران حزب کارگران کردستان ( پ کاکا) به مناسبت ۳۶ مین سال تاسیس این حزب در باغ عمومی (گشتی) شهر سلیمانیه مراسمی برپا کردند و چندین کار هنری را آنجام دادند. این مراسم با حمله نیروهای امنیت ( آسایش) شهر سلیمانیه روبرو شد و چندین نفر از شرکت کنندگان زخمی شدند.

آزادی ۸ روستای دیگر از دست داعش!
بنا به گزارشی از شهر تازه آزاد شده “جه لولا” از دست نیروهای داعش، روز ۲۶ نوامبر هشت روستای دیگر در این منطقه به دست نیروهای اقلیم افتاد و ۱۹ نفر از نیروهای داعش به هلاکت رسیدند.
لازم به ذکر است که روز ۲۳ نوامبر شهرجلولا بعد از سه ماه توسط نیروهای اقلیم کردستان و نیروهای سپاه بدر آزاد شد و این نیروها هم اکنون در این مناطق مستقر می باشند. گزارش دیگری حاکی است که در این مناطق و درگیریها، نیروهای سپاه پاسداران و از جمله قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و یکی از جانیان حکومت اسلامی حضور دارند. همچنین آخرین گزارش از مناطق آزاد شده می افزاید که نیروهای سپاه بدر به دزدی و چپاول اموال مردم پرداخته اند و بعد از آزادی جه لولا بسیاری از خانه ها و مغازه های مردم شهر توسط این نیروها غارت شده اند.

پسر ارشد رهبر حزب سوسیالیست دمکرات کردستان در جنگ با داعش کشته شد!
غروب روز ۲۶ نوامبر عطا محمد، پسر ارشد محمد حاجی محمود رهبر حزب سوسیالیست دمکرات کردستان هنگامی که همراه با پدرش در خط مقدم جنگ با داعش بود، در منطقه “ته له وه رد” و در نزدیکیهای شهر کرکوک مورد اثابت گلوله نیروهای داعش قرار گرفت و جانش را از دست داد.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *