yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

اعتراض مردم شهر سلیمانیه به داعش و برای آزادی زنان ایزدی اسیر دست این گروه!
مردم شهر سلیمانیه در کارنوالی اعتراضی با بلند کردن بنر و پرچمهایی در محکومیت داعش، خواهان آزادی زنان و دخترانی شدند که گروه جنایتکار داعش بعد از کنترل شنگال و منطقه، در اوائل ماه جاری با خود برده اند و اکنون آنها را بعنوان بردگان جنسی مورد سوه استفاده قرار می دهند. لازم به ذکر است که بیش از ۵۰۰ نفر از زنان و دختران جوان توسط این گروه جنایت پیشه ربوده شده اند و تمام خبرها حاکی از آن است که داعش نه تنها آنها را مورد تجاوز قرار می دهند بلکه آنان را بعنوان بردگان جنسی خرید و فروش می کنند.

تمام مهمات رسیده به اقلیم کردستان، بعنوان همکاری اهدا شده
فلاح مصطفی مسول روابط خارجی حکومت اقلیم کردستان روز ۲۴ آگوست در گفتگوئی اعلام کرد که ، ” تمام اسلحه و مهماتی که بدستمان رسیده، بعنوان کمک و همکاری رسیده “. در این گفتگو وی اعلام کرد که مسله استقلال و رفراندم در کردستان، تنها مردم کردستان می توانند در باره آن تصمیم بگیرند و هیچ مسله ای نمی تواند از آن جلوگیری کند.

حزب دمکرات و اتحادیه میهنی توافق کردند که جنگ تبلیغاتی علیه همدیگر را متوقف کنند!
بعد از دوره ای تبلیغات هر دو جریان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی علیه همدیگر، اخیرا هئیت تبلیغات هر دو حزب اعلام کرده اند که، به جنگ تبلیغاتی خود علیه همدیگر پایان می دهند و آنها این توافق را به نیروهایشان که هم اکنون در جبهه ها علیه داعش می جنگند را اعلام کرده اند. لازم به ذکر است که دو حزب نامبرده در طول تاریخ خود بارها علیه همدیگر و حتی مردم بی دفاع دست به اسلحه برده اند و جنگهای خونینی بین آنان رخ داده. اینها بعد از به قدرت رسیدنشان در سال ۱۹۹۱ به بعد هم چندین بار جنگهای خونینی را به همدیگر تحمیل کردند و حتی در آن هنگام حزب دمکرات برای فائق آمدن بر رقیب خود به نیروهای بعث صدام حسین متوسل شد و از آن طرف هم اتحادیه میهنی حکومت اسلامی را به کمک طلبید. این احزاب بعد از ۲۳ سال حاکمیت خود بر مناطق وسیعی از کردستان عراق، و بر اساس دزدی و چپاولی که هر یک برای خود به راه انداخته بودند، در میان مردم به احزابی سرکوبگر، دزد و چپاولگر تبدیل شده بودند و تنها اخیرا بعد از تهدیدهای داعش برای حمله و کنترل مناطق اقلیم و از جمله تصرف شهر شنگال و مناطق آن، اعتراضات مردم به آنها فروکش کرده است. گرچه در این شرایط هم مردم انگشت اتهام به سوی حزب دمکرات برای تسلیم کردن مناطق وسیعی به داعش و ساخت و پاخت با آنها دراز می کنند.

دومین جلسه اضطراری پارلمان اقلیم کردستان!
سایت خبری پارلمان اقلیم کرستان روز ۲۴ آگوست اعلام کرد که، فردا دومین جلسه اضطراری پارلمان تشکیل خواهد شد. بر اساس این خبر، یوسف محمد رئیس پارلمان این جلسه را فراخوان داده و قرار است در باره اوضاع شنگال و مناطق آن گفتگو شود. گرچه در این خبر اطلاعات بیشتری منتشر نشده، اما تسلیم شنگال و مناطق آن، آوارگی دهها هزار نفر از مردم ایزدی آن مناطق هنوز هم در میان احزاب ناسیونالیست در قدرت مورد بحث است و بسیاری از مردم معتقدند که حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی آگاهانه، بدون جنگ آن مناطق را به نیروهای گروه داعش تسلیم کرد و باعث فجایع پیش آمده بعد از آن شدند.

سه ماشین بمب گذاری شده در شهر کرکوک منفجر شد!
روز ۲۳ آگوست در دو منطقه شهر کرکوک سه ماشین بمب گذاری شده منفجر شدند و در نتیجه آن ۱۸ نفر کشته و ۱۲۰ نفر دیگر مجروح شدند. لازم به ذکر است که تا آماده شدن این خبر هیچ گروهی مسولیت این انفجارها را به عهده نگرفته، اما احتمال دست داشتن گروه تروریستی داعش در آن بسیار بالاست، چرا که این گروه اخیرا و بعد از کنترل بخشهایی از عراق، در هر منتطقه ای که توان مقاومت را از دست می دهند بسیاری از نقاط را بمب گذاری می کنند، و تا هم اکنون دهها نفر بر اثر بمبگذاری های آنها جانشان را از دست داده اند.

انفجاری در شهر اربیل
روز ۲۳ آگوست در جاده کرکوک اربیل ماشینی بمبگذاری شده منفجر شد، که در نتیجه آن ۴ نفر مجروح شدند. در باره این انفجار رئیس امنیت (آسایش) شهر اربیل طی اطلاعیه ای ضمن تائید خبر، اعلام کرده است که تحقیقات برای شناسایی عاملین این انفجار شروع شده و اوضاع شهر را کاملا در دست دارند.

تعدادی از کادرهای بالای جریان گوران استعفا دادند
طی روزهای گذشته چندین تن از کادرهای گوران” تغییر” از این جریان استعفا دادند. گوران که بدنه اصلی آن از کادرها و مسولین قبلی اتحادیه میهنی تشکیل شده، در چند سال اخیر بخاطر دزدی و چپاولهای اتحادیه میهنی خود را ظاهرا جریانی می نامید که می خواهد تغییر بوجود بیاورد و به دزدی و چپاولها خاتمه دهند. گفته می شود که این استعفاها در اعتراض به سکوت گوران در مقابل جنگ با داعش و همچنین کنترل شدید نوشیروان مصطفی رئیس آن بر این گروه صورت گرفته.

دستگیری دو تن از مقامات نظامی شنگال بدلیل تسلیم آن مناطق به گروه داعش!
بعد از کنترل مناطق شنگال و اطراف آن توسط گروه داعش و فرار نیروهای نظامی اقلیم کردستان، هئیتی برای بررسی فرار این نیروها تشکیل شده که طبق آخرین اطلاعیه این هئیت تا هم اکنون مسول آسایش( امنیت) شنگال و یکی از فرماندهان پیشمرگان دستگیر شده اند. لازم به ذکر است بعد از آوارگی و کشتار بی رحمانه مردم آیزدی شنگال و اطراف آن توسط نیروهای داعش، همه مردم به درست حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی را متهم کردند که آنها اگاهانه جنگ نکردند و این مناطق را تسلیم داعشی ها کردند. اکنون هم که آیا این هئیت می تواند تمام حقایق شنگال را روشن کند و یا تنها برای تبرئه مقصران اصلی یعنی حزب مسعود بارزانی و حکومت اقلیم می خواهند چند نفر را در این میان قربانی کنند، خود جای سوال بزرگیست؟.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *