بیست و دومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه – کارگران نیشکر هفت تپه علیه سینه زنی و نوحه خوانی در صف اعتراض هشدار دادند

هفت تپه شماره ۱۸

روز ۱۳ مرداد کارگران نیشکر هفت تپه در بیست و سومین روز اعتصاب بزرگ خود در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند و سپس در سطح شهر دست به راهپیمایی زدند. در این روز کارگران همچون روزهای قبل بر اراده جمعی خود برای پیگیری مطالباتشان تاکید کردند و با شعارهایی چون دشتکی حیا کن، خوزستان را رها کن، کارگر میمیرد، ذلت نمی پذیرد فریاد اعتراضشان را بلند کردند.

در حرکت اعتراضی این روز در میانه راهپیمایی شمار معدودی از کارگران متاثر از جریانات حکومتی و اسلامی شروع به سینه زنی کرده و با گفتن عزا، عزاست امروز روز عزاست امروز تلاش کردند فضای حرکت را تغییر دهند. اما این شعار با استقبال جمع برزگ کارگران روبرو نشد و کارگران با سردادن محکمتر شعارهای اعتراضی خود فضای اعتراض را نگه داشتند.  در رابطه با این اقدام، کارگران طی پیامی در کانال تلگرامی شان با اعلام اینکه سینه زنی و عزاداری جایش در مسجد است نه در اعتراض کارگری، این اقدام را بی ربط به اعتراض خود اعلام کردند و همکارانشان را به پرهیز از چنین حرکتهایی فراخواندند. متن پیام را در زیر میخوانید: ” سینه و عزاداری به جای اعتراض کارگری! امروز تعداد معدودی از همکاران اقدام به سینه زنی کردند. دوستان این کارها که راه انداختید مثلا برای به دست آوردن دل مسئولین است؟ سینه زنی و عزاداری تو خیابون ها و گفتن عزا عزا است امروز روز عزاست امروز کارگر هفت تپه صاحب عزا است امروز؟ این کارا مال تو مسجده. هر کس دوست داره خوب میره تو مسجد عزاداری میکنه. هر کس دوست داره میره تو حموم دوش میگیره. هر کس دوست داره میره نونوایی که نون بخره. شما برای خرید مرغ نمیرید نونوایی! تو خیابون چمع شعار مشخص و مطالباتمون رو بگیم نه اینکه مثلا مسابقه دو بذاریم یا اینکه سینه بزنیم یا اینکه کاری دیگه بکنیم. جمع شدیدم بگیم مشکلاتمون چیه سینه زنی میکنی؟ چرا جای مسائل رو با هم قاطی میکنید؟ مثلا این کار رو میکنید که امام جمعه ازتون راضی باشه؟ همون امام جمعه که از الان داره برای خصوصی سازی بعدی نقشه میکشه؟

دوستان عزیز. اگر کسی مسیحی است یا یهودی یا زرتشتی یا مسلمان یا اصلا بی خدا یا هر اعتقادی داره برای خودش و برای ادای کارهای مذهبیش خودش باید بره در محفل خودش کارش رو بکنه نه اینکه بیاره وسط میدون. ضمنا ما تجمع کردیم برای اینکه داد بزنیم: دشتکی حیا کن خوزستان رو رها کن…یا مثلا بگیم خصوصی سازی باید بره یا حقوق باید پرداخت بشه….

این سینه زدن ها به عنوان تجمع و اعتصاب مورد قبول خیلی از همکاران نیست. همکارانی که ممکنه برن تو مسجد این کار هم بکنن اما میگن نباید مساله مذهبی و دینی رو بیاریم تو اعتصاب. همونجا تو شهر هم خیلی ها همراهی نکردن و مخالف بودن. لطفا این فیلمش به عنوان اعتصاب همه ما پخش نشه. کار همه نیست و همه قبول نداریم. از همکاران عزیز که مثلا خواستن ابتکار به خرج بدن هم درخواست میکنیم لطفا این شیرین کاری ها را نکنید. دل امام جمعه و طلبه را میخواهید به دست بیارید؟ هیچ سودی نداره. تجمع اعتراضی کارکری باید توش شعار و مطالبه گفته بشه و السلام”.

 این اتفاق و عکس العمل به موقع کارگران نیشکر هفت تپه درسی دیگر برای خود آنها و کل جنبش کارگری است. در موارد بسیاری مشاهده میشود که در اعتراضات کارگری و مردمی شماری از شورای اسلامی ها یا متاثر از آنها تلاش میکنند که جلو بیفتند و با سردادن الله اکبر و شعارهای قومی و مذهبی اعتراضات را به بیراهه برده و رنگ حکومتی و یا قومی و امثالهم به آن بزنند. پاسخ کارگران نیشکر هفت تپه پاسخی در خور به همه اینهاست.  

تعیین تکلیف مالکیت شرکت و ادامه محاکمه مختلسین، پرداخت سه ماه حقوق، بازگشت به کار کارگران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران دفع آفات و غیر نیشکری، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و بسته شدن پرونده های امنیتی از جمله پرونده فرزانه زیلابی وکیل این کارگران، واکسیناسیون رایگان و همگانی، رفع قطع اینترنت از جمله خواستهای اعلام شده کارگران نیشکر هفت تپه است. نیشکر هفت تپه یک سنگر مهم جنبش کارگری است و از مبارزات این کارگران باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ مرداد۱۴۰۰ ، ۴ اوت  ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *