گسترش اعتراضات در میان کارگران نفت – تجمع کارگران مدت موقت در بندرماهشهر همراه با خانواده ها

لینک به اطلاعیه های کمپین نفت

روز دوشنبه دهم خرداد جمعی از کارگران مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اعتراض به سطح نازل حقوقها و قراردادهای موقت کارگری به همراه خانواده هایشان دست به تجمع زدند. اجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل، مزایای اقلیمی و افزایش حقوق از سوی NPC و وزارت نفت علیرغم پیگیری های تا کنونی آنان، مسکوت ماندن  افزایش حقوق این کارگران از سال ۹۱ تاکنون و بلاتکلیفی وضعی شغلی آنها و معلق ماندن آنها بین وزارت نفت و وزارت کار از موضوعات اعتراضات این کارگران است. این کارگران با دست نوشته هایی با مضمون زنده باد کارگر، و زندگی شایسته حق مسلم ماست صدای اعتراض خود را بلند کردند. حضور خانواده ها در اعتراضات کارگران نفت در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی یک اتفاق مهم است و تکثیر این الگو  از مبارزات و شرکت فعال خانواده ها در اعتراضات گسترده نفت گام مهمی در گسترش و اجتماعی شدن مبارزات این کارگران است. بویژه هم اکنون  اعتراضات در میان کارگران غیر رسمی نیز گسترده است. در همین روز کارگران خدمات اردوگاهی ملی حفاری با برگزاری تجمعی خواستار پیوستن به سامانه ساپنا و حذف قراردادهای برده وار حجمی شدند.

همچنین پیش از ظهر دیروز نهم خرداد ماه نیز شماری از کارگران اخراج شده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر با خواست بازگشت به کار مقابل ورودی انبار نفتی این شهر تجمع کردند .

برچیده شدن بساط پیمانکاران مفتخور، دائمی شدن قراردادهای کاری،  افزایش حقوقها به بالای دوازده میلیون، لغو قوانین ویژه اقتصادی، ایمنی محیط کار، برخورداری از تسهیلات رایگان درمان وبالا بردن استانداردهای بهداشتی محیط زیستی و کاری، پایان دادن به دزدی ها و اختلاس ها و خاتمه دادن به فضای امنیتی در محیط های کاری از جمله خواستهای اعلام شده کارگران غیر رسمی است. این کارگران با ایستادن در کنار کارگران رسمی برخواستهای خود تاکید دارند و در تجمعات پنجم خرداد ماه کارگران رسمی نیز شرکت داشتند.

در اطلاعیه دیگری در همین روز از اولتیماتوم کارگران رسمی نفت به تجمع در نهم تیرماه خبر دادیم. کارگران رسمی نفت اعلام کرده اند که اگر تا اول تیر ماه پاسخ نگیرند دست به تجمعی سراسری خواهند زد و تا تحقق مطالباتشان به مبارزات خود ادامه میدهد. اعتراض آنان به نحوه افزایشات مزدی سال ۱۴۰۰  و کاهش هر روزه قدرت خرید شان است و در همین رابطه در روز دهم خرداد کارگران رسمی نفت هلدینگ خلیج  روبروی پتروشیمی تجمع داشتند. اخبار اعتراضی کارگران نفت را وسیعا رسانه ای کنیم. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از اعتراضات و مطالبات کارگران نفت بر شرکت گسترده خانواده های کارگری در این مبارزات تاکید دارد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۰ خرداد ۱۴۰۰،  ۳۱ مه  ٢٠٢١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *