yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

یک هئیت بلند پایه از مقامات اقلیم کردستان روز ۱۶ ژوئن وارد تهران شدند!
بر اساس گزارشهای منتشر شده، صبح روز ۱۶ ژوئن یک هیت بلند پایه از مقامات اقلیم کردستان که عبارت بودند از نچیروان بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان، قباد طالبانی پسر جلال طالبانی، فازل میرانی، آزاد برواری، ملابختیار و گل محمد وارد تهران شدند و با مقامات امنیتی رژیم اسلامی و از جمله علی شمخانی ملاقات کردند. این دیدارها در شرایطی صورت می گیرد که نیروهای تروریستی داعش با همراهی بازماندگان حکومت بعث عراق و کمک دولتهای مرتجع منطقه از جلمه قطر و عربستان سعودی چند شهر از جمله موصل دومین شهرعراق را به اشغال خود در آورده اند و احزاب ناسیونالیست کرد هم مثل همیشه به حکومتها و دولتهای مرتجع و جنایتکار دیگر منطقه و از جمله رژیم اسلامی پناه برده اند. لازم به ذکر است که بعد از حمله داعش به موصل و شهرهای دیگر، رژیم اسلامی چند هزار نفر از نیروهای سپاه قدس را وارد عراق کرده و بدین ترتیب هم اکنون اوضاع عراق در نابسامانی کامل و درگیری وسیعی در بین نیروها و دولتهای ارتجاعی در گرفته که هر کدام و از جمله حکومت اسلامی، احزاب ناسیونالیست کرد، دولت مذهبی مالکی، جریانات شیعه طرفدار رژیم اسلامی در تدارک و تحمیل سناریوی سیاه و خونبار دیگری به مردم عراق هستند. دخالت رژیم جنایتکار اسلامی در عراق تنها می تواند به مشقات و درد و رنج بیشتر مردم این کشور بیافزاید و بی آبرویی بیشتری را برای احزاب و جریانات ناسیونالیست که یک پای حاکمیتشان ساخت و پاخت با کشورهای مرتجع منطقه بوده به بار بیاورد.

حکومت مالکی و اقلیم کردستان بر سر حفاظت از مناطق کردنشین خارج از اقلیم کردستان به توافق رسیدند!
در یک کنفرانس خبری روز ۱۶ ژوئن فالح فیاز سخنگوئی امنیت عراق اعلام کرد که دولت بغداد با اقلیم کردستان بر سر ماندگاری نیروهای اقلیم معروف به پیشمرگه در مناطق خارج از اقلیم کردستان به توافق رسیده اند و قرار است این نیروها در برابر پیشروی نیروهای داعش مقاومت کنند و مانع آنها شوند. لازم به ذکر است که بعد از حمله داعش در بسیاری از مناطق از جمله کرکوک که مورد مناقشه حکومت عراق و احزاب ناسیونالسیت بوده، نیروهای عراق با فرار از پستهای خود عملا کنترل مناطق وسیعی به دست نیروهای پیشمرگه افتاده. همچنین فالح اعلام کرده که به توافقاتی دیگری برای عملیاتهای مشترک علیه داعش در آینده رسیده اند.

پادگان مهمی در نزدیکیهای شهر موصل توسط نیروهای اقلیم کردستان از دست گروه داعش خارج شد.
بر اساس گزارشهای منتشر شده روز ۱۵ ژوئن در نزدیکیهای شهر موصل یک پادگان مهم ارتش عراق که قبلا به دست نیروهای داعش تسخیر شده بود توسط نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان فتح شد. همچنین همین خبر می فزاید که نیروهای مردمی و ملیشیاهای ترکمن در شهر تلعفر واقع در هفتاد کیلومتری شهر موصل در مقابل پیشروی نیروهای داعش ماومت کرده و چندین اتومبیل آنها را در شکسته اند.

دومین روز جلسه پارلمان اقلیم کردستان بر سر مناطق کردنشین مورد منازعه با حکومت عراق ادامه دارد!
در پی تحولات جدید در عراق کنترل مناطق جدیدی به دست نیروهای اقلیم کردستان، روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن پارلمان اقلیم تشکیل جلسه داد و در باره چگونگی برخورد به مناطق تحت کنترل جدید به بحث و گفتگو پرداخته اند، اما تا تهیه این گزارش در روز دو شنبه ۱۶ ژوئن تصمیمات پشت درهای بسته پارلمان اقلیم مشخص نبوده. لازم به ذکر است که در اوضاع جدید عراق احزاب ناسیونالیست به فکر تغییر مرزهای جغرافیائی هستند که در ۲۳ ساله حاکمیت خود آنرا بعنوان مرز اقلیم کردستان با دولت عراق به نوعی به رسمیت شناخته بودند.

توافق گروه داعش و نیروهای امنیتی اطراف شهر کرکوک برای خاتمه جنگ!
روز ۱۵ ژوئن و بعد از چند روز زد و خورد میان نیروهای در حال پیشروی گروه تروریستی داعش به طرف شهر نفت خیز کرکوک، انها با نیروهای امنینتی اطراف این شهر به توافق رسیدند که این گروه به پیشروی بیشتر خود خاتمه دهد و از طرفی هم نیروهای امنیتی عراق و اقلیم کردستان تعهد داده اند که دیگر به مواضع آنها حمله نکنند. در روزهای گذشته در روستای ملا علی در نزدیکی شهر کرکوک درگیریهای سختی بین گروه داعش و نیروهای پیشمرگه وابسته به احزاب ناسیونالیست کرد روی داده بود.

مسعود بارزانی مشغول تشکیل گروه جدیدی برای کردستان ایران می باشد!
بر اساس خبری که روز دوم ژوئن در سایت کوردستان پوست منتشر شده، مسعود بارزانی مشغول درست کردن حزبی به اسم پارت دمکرات کردستان می باشد. همین خبر می افزاید حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، کمکهای مالی و تدارکاتی خود را به هر دو جناح حزب دمکرات کردستان ایران کم کرده و نیاز دارند در پی تشکیل این حزب جدید کلیه کمکهای خود را به احزاب دمکرات قطع نمایند و این گروه که قرار است تحت نفوذ مسعود بارزانی و حزب مطبوعش باشد و رهبر آن نیز بریار گابار از اعضای قدیمی و جدا شده از پ کاکا می باشد که هم اکنون با حزب مسعود بارزانی فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *