برگزاری مراسم های هشت مارس روز جهانی زن در شهرهای کردستان!

امروز دیگر هشت مارس روز جهانی زن به عنوان روزی تاریخی و عرصه ای از مبارزه در جامعه کردستان شناخته شده است. برگزاری مراسمهای هشت مارس در کردستان دستاورد سنت های سوسیالیستی، کمونیستی و دستاورد جنبش برابری طلبانه زنان و مردان آزادیخواه است.
زنان در سطح سراسری و در کردستان در صف اول مبارزه برای برابری طلبی و مبارزه علیه حکومت اسلامی هستند. جنبش آزادیخواهی و فریاد اعتراض اجتماعی زنان در عرصه های مختلف مبارزاتی در اعتصابات معلمان، کارگران و در مبارزات مردم علیه گرانی و فقر طنین انداز بوده است. بدرست مردم در ایران نقش برجسته زنان را به عنوان لیدرهای مبارزات بر جسته کردند.
جنبش آزادی خواهی زنان امروز مُهر رادیکالیسم و اعتراض به تبعیض جنسیتی، خرافه مذهبی، مرد سالاری و اسلام سیاسی و احکام و قوانین شریعه را زده است. امروز در سطح سراسری این جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی زنان است که فریاد میزند که انقلاب آتی ایران زنانه است و به شیوه رادیکال و سیاسی در مقابل ناسیونالیسم و جنبشهای ارتجاعی و اسلام سیاسی تمام قد ایستاده است.
درسهای برگزاری مراسمهای هشت مارس امسال را بر بستر پیشرفت و پیشروی جنبش برابری طلبانه زنان، بر بستر مبارزات پیگیرانه علیه حجاب اجباری، علیه مردسالاری، علیه قتلهای ناموسی، علیه خرافه مذهبی، علیه سنگسار و آپارتاید جنسی که از ارکان اصلی حاکمیت حکومت اسلامی هستند باید ارزیابی کرد.

مراسمهای هشت مارس امسال در شهرهای سنندج، بانه، مریوان و سقز برگزار شدند.
در سنندج چند مراسم برگزار شد. در این مراسمها زنان آزادیخواه و برابری طلب بیانیه و قطعنامه های روز جهانی زن را قرائت کردند. روز ششم مارس تعداد قابل توجهی از زنان و مردان آزادیخواه در محلهای تفریحی آبیدر جمع شدند، نیروهای انتظامی از قبل ارتفاعات و مسیرهای رفتن مردم به مکانهای تفریحی آبیدر را با مستقر کردن چندین ماشین محوطه را نظامی کرده و تعداد زیادی از نیروهای مزدور و جنایتکار را در این محلها مستقر کردند تا به خیال خود مانع از برگزاری مراسم روز جهانی زن شوند. علیرغم ایجاد فضای نظامی و استقرار نیروهای نظامی و امنیتی، زنان برابری طلب در شهر سنندج در روز هفت مارس مراسم روز زن را برگزار کردند. قطعنامه روز جهانی زن را قرائت و یکی از زنان در باره روز جهانی زن سخنرانی کرد. مراسم سوم در مسیر سنندج و روستای «نه وره» با شرکت تعداد قابل توجهی از زنان مبارز و برپایی تجمع و سخنرانی، مراسم روز جهانی زن برگزار شد. در این مراسم تعدادی از شرکت کنندگان درباره روز جهانی زن و جایگاه زنان در مبارزات جاری سخنرانی کردند. مراسم در فضایی شاد همراه با رقص به پایان رسید.

بانه، سقز، مریوان
در مراسم هشت مارس در بانه زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب با برافراشتن بنر گرامیداشت روز جهانی زن به پخش شیرینی و تبریک هشت مارس به یکدیگر، این روز را گرامی داشتند.
در سقز در دو مراسم زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب به اشکال متنوعی به استقبال برگزاری هشت مارس رفتند. در هر دو مراسم درباره روز جهانی زن شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر پرداختند و در مراسم روز جهانی زن در سقز قطعنامه زنان مبارز قرائت شد.
در مریوان تعدادی از زنان آزادیخواه و برابری طلب در مسیر مریوان به دریاچه «زریبار» در میان مردمی که در حال گردش و تفریح بودند به پخش شیرینی به مناسبت هشت مارس پرداختند.
و زنان گروه کوهنوردی “ماهور” هشت مارس را با در دست گرفتن بنر «هشت مارس روز جهانی زن بر تمام زنان جهان مبارک باد» گرامی داشتند.
تلویزیون ایسکرا در چهار برنامه و گفت و گو با فعالین جنبش برابری طلبی زنان، پیام فعالین سیاسی به زنان برابری طلب کردستان هشت مارس روز جهانی زن را پوشش داد. همچنین از حضور تعداد قابل توجهی از فعالین سیاسی و جنبش برابری طلبی زنان در برنامه های تلویزیونی ایسکرا تشکر میکنیم.

زنان و مردان آزادیخواه و فعالین جنبش برابری طلبی در کردستان!
درود بر شما که با توجه به محدودیتهای اجتماعی کرونا و با توجه به امنیتی کردن فضای شهرها توسط نیروهای جنایتکار حکومت اسلامی، تلاش کردید مراسمهای هشت مارس روز جهانی زن را در چنین قامتی پرشور برگزار کنید. قطعنامه های شما و دادخواهی تان علیه حکومت آپارتاید جنسیتی جاودانه خواهد ماند.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
١٩ اسفند ۱۳۹۹، ٩ مارس ٢٠٢١

……………………………………………….

ضمیمه دو قطعنامه از مراسمهای روز جهانی زن در سنندج و مریوان

قطعنامه زنان مبارز شهر سنندج به مناسبت ۸ مارس
روز یکشنبە ١٧ اسفند ٩٩ بە ابتکار جمعی از زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب سنندج ساعت ١٠ صبح بمناسبت ٨ مارس روز جهانی زن مراسمی را برگزار کردند. شرکت کنندگان با در دست داشتن شعارهای در دفاع از حقوق زنان و محکوم کردن تبعیض علیە زنان، قطعنامە ای را به تصویب رساندن کە منعکس کنندە خواستها و مطالبات زنان و کارگران و مردم ایران است. همچنین در این مراسم در مورد تاریخچە هشت مارس یکی از شرکت کنندگان سخنرانی کرد. شرکت کنندگان در این مراسم با شور و شادی هشت مارس را گرامی داشتند و بە مدیگر شاد باش گفتند.
جمعی از زنان سنندج
١٧ اسفند ١٣٩٩
١. رفع تبعیض از زنان در تمام شئونات زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی . تضمین برابری کامل زن و مرد.
۲ـ لغو همه قوانین و سنت و رسوماتی که موقعیت جنس دوم و تبعه درجه دوم را بر زنان تحمیل میکند
۳ـ زنان باید از حق انتخاب آزادانه لباس و پوشش برخوردار باشند. و حجاب اسلامی بر زنان باید لغو شود
۴ـ نابرابری های اجتماعی و حقوقی در مورد شهادت، ارث و سرپرستی فرزندان باید از میان برداشته شود
٥. تعدد زوجات باید ممنوع شود.
۶- زنان در انتخاب همسر، ازدواج و طلاق کاملا آزاد و باید از حقوق برابر با مردان برخوردار باشند.
۷-روز ۸ مارس به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخته شود. حق برگزاری مراسم
۸ مارس، بدون مجوز رسمی، بدون قید وشرط باید تضمین شود.
٩. قتل ناموسی اقدام ارتجاعی قرون وسطایی است، که عاملین و مسببین آن با اتکا به قوانین ضد انسانی جاری و سنت مردسالارانه موجود تا کنون چندین مورد مرتکب این جنایت شده اند. ما قاطعانه با این پدیده ضد انسانی مبارزه میکنیم و برای تغییر قوانین و سنتها ی عقب مانده جاری تلاش میکنیم.
١٠. خواهان تامین زندگی و مسکن مناسب برای دختران و زنان بی پناه و کودکان بی سرپرست هستیم .
١١. خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی هستیم.
۱۲- دولت باید موظف به تامین امکانات معیشتی و سلامتی و درمانی و تامین واکس رایگان و همگانی برای شهروندان جامعه باشد.
ما همه زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب را به تلاش و مبارزه برای تحقق اهداف و خواسته های بر حق بالا فرا میخوانیم.
…………………

قطعنامە ١٦ مادەای گردهمایی زنان شهر سقز بە مناسبت ٨ مارس روز جهانی زن در سال ١٣٩٩
در جهان کنونی کە با بحرانهای فراگیر مملو از خشونت طلبی ، جنگ افروزی ، انسان ستیزی و استثمار بی پایان در مقابل کار ارزان دست و پا می زند، زنان همواره قربانیان ادوار مختلف تاریخی این فجایع تا کنون بوده اند. ستم تاریخی و طبقاتی همراه با قوانین و احکام ارتجاعی ،همواره از جانب صاحبان زر و زور بر گرده بشریت تا بە امروز سنگینی می کند. اکنون در قالبی دیگر و در اشکال به ظاهر نوین در گوشە و کنار جهان پهناور، اعمال گشته و باشدت هر چە بیشتر از هر زمانی باز تولید می شود. کافی است به آمار دختران و زنانی که در شکل برده داری نوین توسط سودجویان و باندهای تجارتی انسان خرید و فروش می شوند ، نگاه کنیم تا عمق فاجعە علیە زنان در سیستم سرمایەداری کنونی و در قرن ٢١ میلادی را دریابیم. کافی است به تبلیغات رسانه های جهانی و ساخته و پرداختە بخش های مختلف بورژوازی که مملو از زن ستیزی و نگرش کالای بر جسم و روح زن است ، نظری بیافکنیم تا ستم مضاعف بر زنان را در جامعە مردسالار کنونی بیشتر بشناسیم. اما با تمام تعابیر و تفاسیری که از این موقعیت غیر انسانی مشاهده میکنیم ؛ اکنون در اقصی نقاط جهان جنبشی اعتراضی به صورت فراگیر توسط انسانهای برابری طلب برای امحاء نابودی ستم، تحقیر ، ظلم و استثمار انسان بە دست انسان(اکثریت توسط اقلیت) شکل گرفته است کە طبقە کارگر و زنان آزادیخواە و برابری طلب و نیروهای چپ جامعە در راس آن قرار دارند. این جنبش می رود تا پایه های مناسبات طبقاتی زن ستیز را که احساس ناتوانی و حقارت را بر زن تحمیل کردە است و با نگاهی شهوانی و مردسالار به انسانیت زنان می نگرند و برای همیشه دگرگون کند. سیستم سرمایه داری که سر منشاء و ریشه همه سیه روزی ها و بهره کشی انسان از انسان در مقابل سود و انباشت سرمایه است ، عامل بقای ستم و نابرابری بر زن است. جنبش برابری طلبانه و تساوی محور که پایه و ریشه انقیاد و زیر دستی زن را زیر و رو می کنند، در گوشە و کنار جهان در حال نبرد فداکارانە سنگر بە سنگر برای کسب حقوق برابر زن و مرد در همە عرصەهای کار ، جامعە و خانوادە است. اکنون از هر زمان دیگری بیشتر وقت آن فرا رسیده است که جنبش رادیکال ، برابری طلب و سرمایە ستیز زنان با گره زدن مبارزات خود بە مبارزه طبقاتی و جنبش کارگری بر علیه سیستم سرمایه داری، بتواند به خواسته های انسانی و بر حق خود دست یابد.
روز ٨ مارس برابر با ١٨ اسفند ماه ، روز همبستگی بین المللی زنان سراسر جهان جهت مبارزه در راه صلح ، آزادی ، برابری انسان و تامین حقوق برابر با مردان است. در این روز زنان مبارز جهان با تشکیل کنفرانسها و گردهمایی های گوناگون ، ندای حق طلبی خود را بار دیگر به گوش جهانیان می رسانند.
امروز ١١١ سال از کنفرانس زنان سوسیالیست می گذرد که در آن، روز جهانی زن به تصویت رسید و بعد از تصویب این روز ، زنان جهان هر سال همراه با مردان برابری طلب به پاس این روز فرخنده در اقصی نقاط جهان این روز را گرامی می دارند. در این روز زنان مبارز ، خواست و مطالبات شان را رو به نظام سرمایه داری فرمولە و بیان می کنند.
ما جمعی از زنان مبارز و برابری طلب شهر سقز، به عنوان بخشی از زنان کردستان و ایران و گردانی از لشکر جهانی طبقە کارگر ، در نشست امروز خود و در گرامیداشت ٨ مارس روز جهانی زن ، خواست و مطالبات خود را کە خواست و مطالبات همە زنان کارگر و معترض جامعە می دانیم در قطعنامە ١٦ مادەای زیر بیان و بە سمع جامعە می رسانم . دستیابی بە این خواست ها در گروە اتحاد ، آگاهی و مبارزە مشترک زنان و مردان برابری طلب و عدالت خواە است .مطالبات ما عبارتند از :
١ – ما خواهان حق برابر برای تمامی زنان و مردان در عرصه های سیاسی ، اجتماعی، خانواده و فرهنگی هستیم.
٢ – ما هر نوع قوانین زن ستیزانه و جنسیت محور که زنان را از دست یابی به حقوق ابتدایی خویش محروم می کنند ، محکوم می کنیم.
٣ – حق ایجاد تشکلهای خود ساخته ، اعتراض ، اعتصاب جهت مطالبه حقوق انسانی باید به رسمیت شناخته شود و نهادینه گردد.
٤ – ما خواهان برابری اقتصادی به دور از هر گونه استثمار برای همه انسانها اعم از زن و مرد هستیم.
٥ – هر گونه جدا سازی میان زنان و مردان در اجتماعات و مکان های عمومی باید فورا ممنوع گردد.
٦ – اعمال هر گونه خشونت علیه زنان اعم از آزار جنسی ، برخوردهای فیزیکی ، تحقیر و توهین خشونت کلامی و کرداری ،غیره انسانی است و باید جرم محسوب شود.
٧ – آزادی انتخاب ،اساسی ترین حق انسان است. تحمیل هر نوع فشار اعم از ازدواج اجباری ، طلاق اجباری ، تعدد زوجات ، محرومیت از سرپرستی فرزند ،ازدواج زیر سن ۱۸ سال ممنوع باید گردد.
٨ – فرهنگ مرد سالاری پدیده غیر انسانی است و تبعات ناشی از آن از جمله : قتل های ناموسی ، سنگسار و تحقیر زن ، جنایت محسوب می شود و مسببین آن باید بر اساس قوانین محاکمه شوند.
٩ – پدیده زنان و کودکان خیابانی و بی شناسنامه از پیامد های نظام سرمایه داری است . ما خواهان برخورد داری کامل زنان و کودکان از زندگی سالم و حقوق انکارناپذیر آنان هستیم.
١٠ – ازدواج موقت شکلی از تن فروشی است و باید ممنوع گردد.
١١ – زنان باید از آزادی انتخاب پوشش ، حق مسافرت آزاد ، حق تحصیل ، انتخاب شغل ، حق طلاق و انتخاب همسر و سایر حقوق اولیه خود برخوردار باشند و هر نوع پوشش اجباری ممنوع باید گردد.
١٢ – کار خانگی به منزه شغل تلقی می شود . زنان خانه دار باید از حمایت نهادهای اجتماعی و حق بیمه برخوردار شوند . به زنان خانه دار حقوق کافی طبق تعیین و تشخیص نمایندگان آنان باید پرداخت گرد.
ما از تمامی جنبشهای آزادیخواه و برابری طلب حمایت می نماییم. هر گونه بازداشت ، محاکمه ، زندان ، تهدید و تعقیب فعالین عرصه های اجتماعی از جمله کارگران ، معلمان و دانشجویان را محکوم می کنیم.
١٤ – ما جنگ افروزی ، مسابقه تسلیحاتی ، تحریم های اقتصادی ناشی از رقابت نظام سرمایه داری را که بیشترین زیانهای آن متوجه طبقه کارگر و زحمتکش جامعە می باشد را محکوم می کنیم.
تعرض به زنان و فروش آنان که این روزها توسط یک عده جنایتکار صورت می گیرد، قوین محکوم می کنیم و خواستار آزادی کلیه زنان اسیر هستیم.
ما حمله به سوخت بران استان سیستان و بلوچستان و کولبران استان کردستان ، آذربایجان و کرمانشاه را محکوم و از اعتراض مردم محروم آن مناطق حمایت می کنم و خواستار محاکمه امران و عاملان آن جنایت هستیم.
در پایان و ضمن شاد باش مجدد ٨ مارس روز جهانی زن ، اعلام می داریم کە این قطعنامه در ١٦ بند و یک مقدمه به تصویب جمع زیادی از زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب شهرستان سقز رسیده است.
اسفند ١٣٩٩ برابر با مارس ٢٠٢١
………………………………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *