اطلاعیه خبری: اعتراضات کارگران نفت لرستان، آب و فاضلاب روستایی خوزستان و سه خبر دیگر

روز شنبه ۲۹ آذر کارگران شرکت نفت لرستان اعتراض خود را به انتقال محل کارشان بدور از محل زندگی خود رسانه ای کردند. بنا بر اخبار منتشر شده جایگاه‌های سوخت استان لرستان بیش از یکسال است به بخش خصوصی واگذار شده است و در همان ابتدای واگذاری ۶۰ نفر از کارگران شاغل در این جایگاها بیکار شدند. اما بدنبال اعتراضات، این کارگران بعد از چندین ماه بیکاری و بلاتکلیفی مجددا به کار در شرکت نفت بازگردانده شدند. اما مدیریت میخواهد این کارگران را به استان دیگری برای کار منتقل کند. این کارگران به انتقال اجباری خود به شرایط نامتعارف و نامناسب کاری خود در جایگاه‌های یک استان دور از محل زندگی‌شان اعتراض دارند. به این کارگران اعلام شده است که اگر با درخواست انتقال به مناطق موردنظر موافقت نکنند به منزله انصراف از کار تلقی شده و اخراج می‌شوند. این انتقال به دنبال مصوبه‌ی هیات مدیره شرکت پالایش و پخش در اسفند ماه سال گذشته در دستور گذشته شده است. در این مصوبه درخصوص انتقال کارگران به استان هرمزگان و تهران تصمیم‌گیری و تاکید شده است. همچنین پس از ابلاغ مصوبه هیات مدیره شرکت پخش و پالایش، میزان حقوق و سایر مزایای شغلی کارگران پس از انتقال به استان مربوطه به تایید مدیران محل کار جدید آنها تعیین خواهد شد. کارگران به کل این تصمیمات اعتراض دارند.

روز ٢٩ آذر شماری از کارگران آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و عدم پرداخت چند ماه حقوق خود، مقابل ساختمان آب و فاضلاب تجمع کردند. بنا بر خبرها حدود ۹۵۰ کارگر آبدار، ۶۳۰ نیروی طرحی، ۲۵۰کارگر قراردادی در آب و فاضلاب روستایی خوزستان کار میکنند که از میان آنها فقط ۲۵۰ نفر به اداره آب و فاضلاب اهواز متقل شده‌اند و مابقی در شهرستانهای استانهایی مثل حمیدیه، باوی و کارون مشغول کار هستند. به گفته کارگران با ادغام آبفای شهری و روستایی استان خوزستان، سازمان حاضر به پذیرش پرداخت حقوق نیروهای طرحی نمی‌شود و این کارگران همچنان بلاتکلیف و چندین ماه است که مطالباتشان پرداخت نشده است. بعلاوه با تغییر شرایط کاری برخی کارگران ستادی وضعیت شغلی شان بهم خورده است. بنا بر خبر میانگین سوابق کاری هر یک از کارگران آبفا ۱۵ سال تا ۲۵ سال است و در بین کارگران کسانی هستند که با سوابق بالای ۲۸ سال کار، در آستانه بازنشستگی هستند.
-روز ٢٩ آذر کارگران شهرداری بندرعباس در اعتراض به تعویق پرداخت چند ماه مزد خود دست به تجمع زدند.

مازیار سید نژاد فعال کارگری از فعالین کارگری به جرم حمایت از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز و با اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه مخالف نظام» به سه سال حبس محکوم شده است. جلسه نخست دادگاه این فعال کارگری پیشتر در اردیبهشت ۹۸ و جلسه دوم در مردادماه امسال برگزار شده بود. حکم صادره برای مازیار سید نژاد باید فورا لغو شود. احکام امنیتی صادر شده برای کارگران، معلمان و تمامی فعالین سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط لغو شوند.

روز ٢٥ آذر کانون صنفی معلمان بیست و یکمین سال تاسیس این کانون را در برنامه ای آن لاینی جشن گرفت. در این برنامه سعید مدنی جامعه شناس، حسین تاج وکیل دادگستری و اسماعیل بخشی از چهره های شناخته شده کارگری سخنرانی کردند. همچنین فعالینی از معلمان از جمله اسماعیل عبدی عضو کانون صنفی معلمان که در زندان است، با پیامهای صوتی و تصویری خود این روز را شادباش گفتند. اسماعیل بخشی با اعلام اینکه کارگر، معلم و مردم معترض برای پیشبرد قدرتمند مبارزاتش راهی جز متشکل شدن ندارند بر جایگاه و اهمیت تشکلهای مستقل از جمله ایجاد شوراها تاکید کرد. و تشکیل کانون صنفی معلمان را یک دستاورد خواند و بیست و یکمین سال تشکیل آنرا شادباش گفت. گرامیداشت بیست و یکمین سالگرد تشکیل کانون صنفی معلمان تاکیدی دیگر بر حق تشکل از سوی معلمان است.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٩ آذر۱۳۹۹، ١٩ دسامبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *