اعتصاب کلیه پرسنل منطقه آزادگان شمالی و گسترش اعتراضات نفتگران

  • روز ٨ آذر کلیه پرسنل منطقه نفتی آزادگان شمالی به دلیل عدم تحقق وعده های شرکت مهندسی و توسعه نفت (PEDEC) دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. بنا بر خبرها پیمانکاری ایران افق با زد و بند شرکت مهندسی و توسعه نفت جایگزین پیمانکار قبلی گردیده و با سیاست فشار مالی حداکثری روی پرسنل، تعرض به زندگی و معیشت کارگران شدت یافته است. در اعتراض به این وضعیت کارگران آزادگان شمالی قبلا نیز دست به اعتراض زده اند و اکنون بخاطر اجرایی نشدن وعده های داده شده بار دیگر کلیه پرسنل این منطقه نفتی از روز هشتم آذر ماه بطور کامل وارد اعتصاب شده و اعلام کرده اند که اگر وعده های داده شده عملی نگردد این میدان نفتی که با کشور عراق مشترک است از مدار تولید خارج خواهد گردید.
  • روز پنجشنبه ۶ آذر گروهی از فارغ التحصیلان بیکار رشته مهندسی نفت، در میدان نفتی دشت آزادگان جنوبی در اعتراض به عدم استخدام آنها در پروژه های میادین نفتی آزادگان جنوبی تجمع کردند۔ بنا بر خبرها از میان ۲۵۱ نفر، ۱۱۷ نفر از آنان هنوز به کار اشتغال پیدا نکرده اند و جویا کار هستند.

-بنا بر گزارشات منتشر شده در روزهای گذشته، تعدادی از کارگران غیر رسمی پارس جنوبی از کار بیکار شده اند. این موضوع به موجی از اعتراض در میان این کارگران دامن زده است. این کارگران تحت پوشش قوانینی برده وار تحت نام «مقررات اشتغال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» کار می‌کنند. اعتراض سراسری نفتگران در مرداد ماه که در آن ٢٥ هزار کارگر وارد اعتصاب شدند، بسیاری از سدها را شکست و ترک بزرگی بر فضای پادگانی مناطق ویژه اقتصادی نفتی وارد کرد. بدنبال این اعتراضات، پیمانکاران و کارفرمایان و مقامات مختلف حکومتی بسیار محتاط شده و نگران اوضاع هستند. از جمله زیر فشار اعتراض کارگران اخراجی در پارس جنوبی که اخیرا از کار بیکار شده اند و گسترش اعتراضات در مراکز مختلف نفتی در اعتراض به اجرایی نشدن وعده های داده شده، شریعتمداری وزیر کار در پاسخ به تذکر کتبی ابراهیم رضایی نماینده مجلس اسلامی در دشتستان و اخطار او مبنی بر اینکه باید در مورد اخراج کارگران فورا تدبیری اتخاذ شود، وزارت نفت و مدیریت منطقه ویژه را مقصر اصلی خوانده و اعلام میکند که مدیران کار در منطقه ویژه پارس جنوبی، منصوب وزارت کار نبوده و غیرقانونی هستند. این نامه نگاری بیش از بیش نماینگر آشفتگی صفوف حکومتیان در مقابل اعتراضات گسترده نفتگران است. یک خواست مهم کارگران در مناطق نفتی حذف پیمانکاران از محیط های کار و قراردادهای مستقیم کاری و داشتن امنیت شغلی و توقف بیکارسازیهاست. افزایش فوری دستمزدها به بالاتر از خط فقر، پرداخت فوری دستمزدهای معوقه و پرداخت بموقع دستمزد ها، بالابردن استاندار غذاخوری ها و خوابگاهها در سطح قابل قبول، پایان دادن به اختلاس ها و دزدیها، پایان دادن به امنیتی کردن محیط های کار و پرونده سازیها، تخصیص امکانات لازم جهت مقابله با بیماری مرگبار کرونا از جمله خواستهایی است که نفتگران بخاطر آن در مرداد ماه وارد اعتصاب شدند و اکنون خواستار اجرای شدن وعده های داده شده هستند. از خواستها و مبارزات کارگران نفت باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٩ آذر۱۳۹۹، ٢٩ نوامبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *