اطلاعیه خبری: اعتراضات کارگران تلمبه خانه نفت،عسلویه، راه آهن، تراورس و چند خبر دیگر

  • روز ٢٠ آبان کارگران تلمبه خانه نفت غرب کارون اهواز بعلت عدم پرداخت ٦ ماه حقوق و مزایای خود در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند؛ این کارگران خواستار پرداخت فوری طلبها و رفع مشکلات معیشتی توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) هستند.
  • صبح روز دوشنبه ۱۹ آبانماه جمعی از کارگران پیمانکاری عسلویه در اعتراض به شرایط نامناسب شغلی خود تجمع کردند. دو هزار کارگر عسلویه قبلا نیز اعتراض خود را به سطح نازل دستمزدها و دیرکرد دائم پرداخت آن، قراردادهای برده وار پیمانی و موقت، و شرایط نامناسب شغلی و معیشت خود، طی گزارشی رسانه ای کرده و اولتیماتوم داده بودند که اگر به خواستهایشان پاسخی داده نشود اعتصاباتشان را از سر خواهند گرفت.
  • روز ۲۰ آبان کارگران خط راه اهن تهران- ورامین در اعتراض به وضع نابسامان معیشتی و کاری خود با مسدود کردن خط راه اهن دست به اعتصابی اخطاری زدند. این کارگران با نوشتن شعار «نصف حقوق نصف راه” و “کارگران تراورس گرسنه» اعتراض خود را به تعویق دائمی پرداخت دستمزدها اعلام کرده و هشدار دادند که اگر مشکلات آنان حل نشود تمام خطوط راه اهن کشور مسدود خواهد شد. این حرکت اعتراضی در ادامه فراخوان قبلی این کارگران به اعتصاب سراسری صورت گرفته است.

بنا بر خبرها در روز یکشنبه ۱۸ آبان کارگران راه آهن (شرکت تراورس) درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی با افشای زدوبند شرکت تراورس با قوه قضائیه، برای هفت روز آینده به تجمع در مقابل قوه قضائیه فراخوان دادند. اعتراض این کارگران به صدور رای قوه قضاییه به نفع ورثه امیر منصور آریا مدیر عامل سابق شرکت تراورس در قبال رشوه های کلان است. ماجرای سهام تراورس نمونه دیگری از بساط دزدی و چپاول در درون حکومت است که در این میان این کارگران هستند که زندگی و معیشتشان به یغما میرود. در تراورس ٧ هزار کارگر به کار اشتغال دارند. این کارگران بارها با اعتراضات سراسری پیگیر رفع مشکلات کاری و معیشتی خود شده اند. اعتراض کارگران تراورس به سطح نازل حقوقها و پرداخت نصفه و نیمه آن است. به گفته کارگران به آنها حتی لباس و کفش کار هم داده نمیشود و تهیه آن نیز بر دوش خودشان افتاده است. کارگران راه آهن ورامین اعلام کرده اند که در اعتراض به این وضعیت با مشورت و اتحاد جمعی تصمیم به اعتصاب گرفته اند تا صدای اعتراضشان رسانه ای شود.

  • روز شنبه ۱۷ آبان، آبداران استان کهگیلویه و بویراحمد درادامه اعتراضات دامنه دارشان به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق ونداشتن قرارداد کاری و وعده های توخالی مسئولان، مقابل استانداری تجمع کردند. به گفته کارگران در همین رابطه آنها چند ماه پیش نیز جلوی استانداری تجمع داشتند و زیر فشار بخشی از مطالبات آنان پرداخت شد.
  • روز ١٧ آبان ماه کارگران صنایع پالایشی غلات اعتراض خود را به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی شان رسانه ای کردند. بنا بر خبر هزاران کارگر شاغل در این صنایع بخاطر عدم تامین مواد اولیه و توقف خطوط تولید، شغل و معیشتشان به خطر افتاده است.
  • روز ١٧ آبان کارکنان دروازه های گمرک منطقه آزاد اروند بار دیگر در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان مقابل شرکت تعاونی منطقه آزاد اروند تجمع کردند. تجمع قبلی آنها در ششم آبانماه بود.

پیش بسوی اعتراضات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٠ آبان۱۳۹۹، ١٠ نوامبر ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *