قطعنامه دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران در مورد جدال قدرت میان قطبهای تروریستی در خاورمیانه و مساله فلسطین

مصوب دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران – سپتامبر ٢٠٠٦


۱- دولت اسرائیل از بدو شکل گیری اش با آواره کردن مردم فلسطین و انکار حقوق پایه ای آنان، و با اعمال سیاستهای تجاوزگرانه و سرکوبگرانه خود موجد و عامل تداوم مساله فلسطین بوده است. حل مساله فلسطین مستلزم خروج فوری و بیقید و شرط نیروهای اسرائیل از سرزمینهای اشغالی و به رسمیت شناسی دولت مستقل و متساوی الحقوق فلسطینی است. مبانی و اجزا این راه حل به شکل جامعی در قطعنامه “درباره مساله فلسطین” مصوب دفتر سیاسی حزب در ژوئن ۲۰۰۲ اعلام شده است. این راه حلی است که بر بیش از نیم قرن تجاوزگری و سرکوب دولت اسرائیل علیه مردم فلسطین پایان میدهد، زمینه بهره برداری و رشد اسلام سیاسی و ناسیونالیسم عرب را میخشکاند و راه را برای مبارزه طبقه کارگر و مردم آزادیخواه در فلسطین و اسرائیل و کل خاورمیانه برای رسیدن به یک جامعه آزاد و برابر سوسیالیستی هموار میکند.

۲- قدرتگیری نیروهای راست افراطی در اسرائیل و نیروهای اسلامی در فلسطین موانع جدی بر سر راه حل مساله فلسطین ایجاد کرده است. با روی کار آمدن این نیروهای ارتجاعی پروسه مذاکرات صلح برای رسیدن به راه حل دو دولت متوقف مانده، نفرت پراکنی قومی و مذهبی تشدید شده، و بر دامنه جنگ افروزی و یک فضای پرتشنج وخصومت آمیز افزوده شده است. مذاکرات صلح علیرغم خصلت مافوق مردمی اش ازآنجا که میتواند به کاهش مشقات مردم فلسطین و قطع کشتار مردم غیر نظامی در هر دو طرف و ایجاد کشور مستقل فلسطینی کمک کند، باید از سر گرفته شود.
امر احياى مذاکرات صلح و بفرجام رسیدن این مذاکرات تا تشکیل دولت مستقل فلسطینی منوط به تحت فشار قرار دادن اسرائيل و آمريکا در یک سطح جهانی و همينطور مقابله مردم آزادیخواه و سکولار و صلح دوست در اسرائيل و فلسطين با جريانات راست افراطى و اسلامی در هر دو سوى اين کشمکش است.

۳- در شرایط حاضر قدرت گرفتن و دست بالا پیدا کردن نیروهای راست مذهبی در اسرائیل و در فلسطین حاصل و بازتاب یک جدال پایه ای تر میان نیروهای بورژوائی بر متن نظم نوین سرمایه داری در سطح بین المللی است. این جدال مشخصا پس از یازده سپتامبر در یک سطح جهانی و بویژه در خاورمیانه میان دو قطب اسلام سیاسی و تروریسم دولتی آمریکا و متحدینش در جریان بوده است.
بعد از اضمحلال بلوک شرق و بویژه پس از یازده سپتامبر جنبش ارتجاعی اسلام سیاسی که خود محصول و ابزار دولت آمریکا و متحدین غربی اش در مقابله با جنبش چپ و کمونیستی در خاورمیانه و در کشورهای همجوار شوروی بود، به یک قطب تروریستی و به یک پاى جنگ قدرت بورژوايى در خاورميانه بدل شد. این جنگ قدرت امروز مهر خود را بر تمامی تحولات و مسائل خاورمیانه کوبیده است.
تهاجم نظامی آمریکا و متحدینش به عراق و افسارگسیختگی نیروهای اسلامی در این کشور، بقدرت رسیدن حماس در فلسطین و کشمکش آمریکا و متحدینش با جمهوری اسلامی بر سر مساله هسته ای، و بالاخره جنگ ۳۴ روزه لبنان که به تقویت اسلام سیاسی در منطقه منجر شد، از جمله پیامدهای مقابله دو قطب تروریستی و در عین حال از عوامل پایه ای است که در شرایط امروز به وضعیت سیاسی عمومی در منطقه، آنچه “بحران خاورمیانه” نامیده میشود، جهت و شکل میدهد.
بر متن این کشمکش و تخاصم میان اسلام سیاسی ومیلیتاریسم دولتی آمریکا از یکسو جریانات اسلامی نظیر حماس و حزب الله امکان یافته اند ظاهر عوامفریبانه ” حامی و ناجی” مردم فلسطین را بخود بگیرند و سیاستهای تروریستی و ارتجاعی خود را تحت این پوشش عملی کنند و از سوی دیگر دولت اسرائیل قادر شده است سیاست سرکوب و تجاوزگری نظامی همیشگی اش علیه مردم فلسطین را با ظاهری حق بجانب و بعنوان نماینده ” دموکراسی” در مقابله با تروریسم، در ابعاد وحشیانه تر و افسارگسیخته تری به پیش ببرد.
در خاورمیانه نیز مانند سایر عرصه ها نیروهای دوقطب تروریستی همدیگر را تقویت میکنند و به یکدیگر زمینه رشد و گسترش میدهند.

۴- یک مانع درمقابل حل مساله فلسطین جنبش اسلام سیاسی است. هر اندازه نفوذ و قدرت نیروهای اسلام سیاسی در جامعه فلسطین و در خاورمیانه بیشتر شود حل مساله فلسطین دشوارتر و دور از دسترس تر خواهد شد.
جنبش اسلام سیاسی بر زمینه مشقات و محرومیتهای مردم فلسطین رشد کرده و از مساله فلسطین بعنوان عاملی برای توجیه و پیشبرد اهداف و سیاستهای ارتجاعی خود استفاده میکند. اسلام سیاسی مستقیما در حفظ و تداوم بحران و جنگ و کشمکش بر سر مساله فلسطین ذینفع است و از همین رو خواهان حفظ این شرایط بعنوان سرمایه سیاسی و منشا قدرتگیری خویش است.
مشخصا نیروهای اسلامی با عملیات تروریستی علیه مردم اسرائیل، با نفرت پراکنی قومی ومذهبی بین “عرب” و “یهود”، با برسمیت نشناختن دولت اسرائیل و اعلام خواست حذف و نابودی این کشور، و با جنگ افروزی و جنگ طلبی در خاورمیانه بعنوان مانعی در مقابل حل مساله فلسطین عمل میکنند. تا آنجا که به مساله فلسطین مربوط میشود نیروهای تروریست اسلامی و جریانات افراطی راست و مذهبی در اسرائیل همسو و مکمل و تقویت کننده یکدیگرند.
اين دو جريان ارتجاعي بايد از چپ و سکولاریسم و آزاديخواهي در هر دو سو شکست بخورند و به حاشيه رانده شوند.

۵- در مقابل دورنماى ارتجاعى جنگ قدرت قطبهای تروریستی در خاورمیانه، حزب کمونيست کارگرى راه حل يک خاورميانه مدرن و سکولار و آزاد و برابر را در چشم انداز قرار ميدهد و برای تحقق آن مبارزه میکند. يک شرط لازم و فورى تحقق اين چشم انداز، تشکیل دولت مستقل و متساوی الحقوق فلسطینی است. امروز برای تحقق این امر باید آنرا را از زیر آوار جدال قدرت قطبهای تروریستی بیرون کشید، برجسته کرد و بعنوان کلید حل واقعی بحران خاورمیانه در مرکز توجه افکار عمومی و نیروهای چپ ومترقی دنیا قرار داد. باید در برابر سیاستهای میلیتاریستی آمریکا و اسرائیل و متحدینشان ایستاد و این دولتها را برای برسمیت شناسی دولت مستقل فلسطینی تحت فشار قرار داد. باید بر این خواست پای فشرد که دولت اسرائیل فورا و بدون قید و شرط سرزمینهای اشغالی را ترک کند و دولت مستقل فلسطینی را برسمیت بشناسد. باید راست افراطی در اسرائیل و حماس و حزب الله را از فلسطین و جنبش مردم فلسطین به عقب راند و منزوی و حاشیه ای کرد. باید ضد آمریکائی گری و ضد اسرانیلی گری ارتجاعی حزب الله و حماس و جنبش اسلام سیاسی را افشا کرد و در برابر آن نقد چپ و رادیکال نظم نوین جهانی و تروریسم دولتی آمریکا و اسرائیل را قرار داد.
برای پیشبرد این وظایف، نیروهای چپ و سکولار و آزادیخواه، صف بشریت متمدن، باید در برابر دو قطب تروریستی در خاورمیانه و در سراسر جهان بسیج شود و بمیدان بیاید. امروز هم حل مساله فلسطین و هم برقراری یک صلح پایدار در خاورمیانه در گرو قدرت گیری و دخالتگری این نیروها، نیروهای جبهه سوم در برابر دو قطب تروریستی، در عرصه خاورمیانه و در سطح جهانی است.
حزب کمونیست کارگری سازماندهی جنبش جبهه سوم در برابر قطبهای تروریستی را یک هدف عاجل خود قرار داده و همه نیروها و سازمانهای چپ وسکولار و آزادیخواه را به پیوستن به این جنبش فرامیخواند.
ما یکبار دیگر اعلام میکنیم که رهائی واقعی و آزادی و برابری مردم در فلسطین و اسرائیل منوط به تحقق سوسیالیسم در این جوامع است. حل مساله فلسطین راه مبارزه توده های کارگر و زحمتکش در منطقه را برای استقرار سوسیالیسم هموار خواهد کرد.

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ سپتامبر ۲۰۰۶، ۲۹ شهریور ۱۳۸۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *