اطلاعیه خبری: اعتراضات در چندین مرکز کارگری

در روزهای اخیر زمزمه های اعتراض و اعتصاب در میان کارگران هپکو بالا گرفته است. اشاره کنیم که بنا بر ابلاغیه روز ٢٣ تیر سهام دولت در شرکتهای دخانیات ایران، پتروشیمی دماوند، هپکو اراک، طلای زرشوران، آلومینیوم جنوب، توسعه گردشگری ایران، ماشین سازی تبریز و آلومینای ایران به ارزش ٣٢٠٠٠ میلیارد ریال بایت بدهی دولت، به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد. در میان این واگذاری ها، بحث بر سر شرکت هپکو داغ است. قبل از این اقرار بود این شرکت به ایمیدرو واگذار شود. خود حکومتیان در نزاعهایشان دارند از تبدیل هپکو به توپ بازی دولت و وزارت صنعت سخن میگویند. در این میان این کارگرانند که دارند پاسکاری میشوند و حق و حقوقشان بالا کشیده میشود. در نتیجه پیشبرد چنین سیاستی است که هپکو به حالتی معلق و نیمه تعطیل در آمده و ٤ سال است که این کارگران علیه این بساط دزدی و چپاول و برای حق و حقوقشان در جدالند. دستمزدهای معوقه ، حق بیمه پرداخت نشده، قراردادهای موقت کاری و نداشتن هیچگونه امنیت شغلی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی معضل این کارگران است و بخاطر آن بارها تجمع و اعتراض بر پا کرده اند. اکنون در برابر این وضعیت نامعلوم کارخانه، زمزمه های اعتراض در میان کارگران هپکو بالا گرفته است. کارگران هپکو تمامی طلبهاشان را میخواهند. کارگران هپکو خواستار امنیت شغلی و پایان دادن به این بازار دزدی و چپاول هستند.

روز ٢٣ تیر کارگران آتش‌نشانی در اصفهان در اعتراض به سطح نازل حقوقها و نپرداختن حق سختی کار به آنان دست به تجمع زدند. خواست اصلی این کارگران افزایش فوری دستمزدهایشان است.

روز دوشنبه 23 تیر، کارگران طرح آبرسانی به دشت سیستان (شرکت چکاد جنوب) در اعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی درشهرستان زابل که کارفرمای اصلی این طرح میباشد، زدند.

روز ٢٣ تیر بیش از ۵۰ نفر از کارگران پسماند شهرداری آبادان با حضور مقابل دفتر امام جمعه این شهر خواستار پرداخت چهار ماه حقوق و ١٦ ماه حق بیمه معوقه خود شدند. این کارگران زیر نظر پیمانکار پسماند در منطقه ۲ شهرداری آبادان مشغول به کار هستند. در همین روز کارگران شهرداری خرمشهر نیز اعتراض خود را به عدم پرداخت بیش از 4 ماه حقوق رسانه ای کردند. زیر فشار این اعتراضات به آنها وعده داده شده است که دستمزد معوقه شان در اول مرداد پرداخت خواهد شد. اعتراضات در میان کارگران شهرداری بر سر دستمزدهای معوقه و حق بیمه پرداخت نشده، قراردادههای موقت کاری و عدم اختصاص امکانات لازم بهداشتی برای پیشگیری از بیماری مرگبار کرونا دارد سراسری میشود. دامنه این اعتراضات تا کنون به بیش از ١٧ شهر رسیده و اخبار اعتراضات این کارگران در شهرهای خرمشهر، لالی، منجیل، مریوان، تبریز، کلاله، سراوان، دزفول، بهبهان، لوشان، اهواز، کوت عبدالله، حمیدیه، بندر لنگه، بوشهر، آبادان و دهدشت رسانه ای شده است . مضمون مشترک این اعتراضات بستر مهمی برای ایجاد شورای سازماندهی اعتراضات و رفتن بسوی اعتصابات سراسری است.

روز یکشنبه 22 تیرماه کارگران ایستگاه متروی تبریز برای دومین روز متوالی در اعتراض به ٣ ماه تعویق پرداخت دستمزدها دست به تجمع زدند. به گفته کارگران از اول فروردین ماه سال جاری تا به امروز فقط دوبار مبلغ یک میلیون تومانی به حساب این کارگران واریز شده است و در این شرایط تورم و گرانی افسار گسیخته وضعیت معیشت و شرایط زندگی برای آنها بسیار سخت شده است.

روزیکشنبه 22 تیر، کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی(موسوم به آبدار) استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ونداشتن امنیت شغلی دست به تجمع مقابل ساختمان استانداری دریاسوج زدند.

اعتراضات کارگران بسیار گسترده است. هرروز چندین اعتصاب و اعتراض صورت میگیرد. رفتن بسوی اعتصابات سراسری، ایجاد شوراهای سازماندهی اعتراضات در همه مراکز کارگری برای هماهنگی اعتراضات یک راه موثر دست یابی کارگران به خواستهایشان میباشد.

حزب کمونیست کارگری ایران
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
٢٤ تیر ۱۳۹۹، ١٤ ژوئیه ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *