اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در روز ۳۰، چهار نفر از کارگران بازداشت شدند

هفت تپه: شماره ٣۵:

روز ٢۴ تیر جمعیت زیادی از کارگران نیشکر هفت تپه در سی امین روز اعتصاب خود ابتدا در مقابل فرمانداری تجمع کردند و بعد از سخنرانی ها و تاکید یکدل و متحد بر روی خواستهای خود، در حالیکه شعار میدادند از ترمینال اهواز به سمت فلکه ساعت شهر شوش راهپیمایی کردند. بعد از پایان حرکت اعتراضی امروز نیروهای انتظامی به گروههایی از کارگران که در حال بازگشت بودند حمله کردند و ۴ نفر از آنان به اسامی ابراهیم عباسی، یوسف بهمنی، محمد خنیفر و مسلم چشمه خاور را دستگیر کردند. این دستگیری بر خشم کارگران شدت داده و کارگران با تاکید بر ادامه اعتراض، خواستار آزادی فوری همکاران خود هستند. روز گذشته همچنین امیر محمدولی، خبر نگار مستقل به همراه همکار خود به جرم خبررسانی از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و تهیه عکس و فیلم، توسط پلیس اطلاعات شوش بازداشت شدند. بنا بر آخرین گزارشها آنها امروز آزاد شده اند. کارگران میگویند ما همکارانمان را آزاد میکنیم و بر روی خواستهایمان مصر هستیم. در مدیای اجتماعی و ابراز نظرها و پیامها، کارگران در عکس العمل به دستگیری همکاران خود میگویند یکی را بگیرید ده تا فعال سبز میشود، اسماعیل را گرفتید ده تا اسماعیل دیگر برخاست. ما همه فعال کارگری هستیم!

در تجمع این روز کارگران علاوه بر بنرهایی که برروی آنها خواستهایشان نوشته شده بود، یک بنر تازه را همراه داشتند که بر روی آن اعلام کرده بودند که شورای اسلامی را بعنوان نماینده خود قبول ندارند. در این تجمع کارگران تاکید کردند که هیچ نوع مذاکره ای با مسئولین و عوامل کارفرما که بر اساس به رسمیت شناختن بخش خصوصی باشد مورد تایید آنان نیست و تا رسیدن به مطالبات به اعتصاب ادامه خواهند داد. حرف کارگران نیشکر هفت تپه اینست که شورای اسلامی دست نشانده است و هر مذاکره ای بین مقامات مسئول و شورای اسلامی از نظر آنان باطل است. کارگران میگویند آنها تنها در جلسه ای شرکت میکنند که در آن در مورد نحوه خلع ید از بخش خصوصی این بخش مافیایی که زندگی و معیشت آنها را به تباهی برده است، تصیمیم گیری شود. این ابراز مواضع کارگران در واکنش و در اشاره به جلسه روز گذشته مسئولین مربوطه در فرمانداری با شرکت اعضای شورای اسلامی بر سر وضعیت نیشکر هفت تپه است که پشت درهای بسته انجام گرفت.

کارگران نیشکر هفت تپه با اعلام تصمیم گیری شورایی خواستار کوتاه شدن دست شورای اسلامی از شرکت و از مبارزاتشان شده اند. این تصمیم یک پیشروی مهم در مبارزات این کارگران و دستاوردی برای کل جنش کارگری است. کارگران نیشکر هفت تپه در سخنرانی هایشان و در شعارهایشان همواره خواستار حمایت و همبستگی مردم از مبارزات برحق خود هستند و تاکنون شاهد حمایت بخشهای مختلف مردم از کارگران نیشکر هفت تپه بوده ایم. در راهپیمایی این روز شعارهای کارگران چون کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد، مرگ بر روحانی، کارگر هفت تپه، اتحاد، اتحاد در سطح شهر شوش طنین افکنده بود و مردم با کف زدن و با اشتیاق این اعتراضات را دنبال میکردند. صحنه های شورانگیزی از همبستگی مردمی با کارگران را در کل این اعتراضات شاهد بوده ایم.

امروز چندین تشکل کارگران و بازنشستگان و معلمان طی بیانیه ای با کارگران اعلام همبستگی کردند که عبارتند از: اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، گروه کارگران و معلمان ۱۹ اسفند، گروهی از فعالین کارگری سقز، گروهی از فعالین لغو کار کودکان. این همبستگی ها بسیار مهم است و لازم است هرچه بیشتر گسترش یابد. در بیانیه این تشکلها آمده است که در تجمع بازنشستگان در روز ٢۵ تیر در مقابل تامین اجتماعی مشخصا حمایت خود را از اعتصاب کارگران هفت تپه وسیعا” اعلام خواهند کرد.

کارگران نیشکر هفت تپه از آغاز سال جاری مزد خود را نگرفته اند و دفترچه های بیمه شان نیز تمدید نشده است. نیشکر هفت تپه یکپارچه خشم و اعتراض است از خواستها و مبارزات این کارگران باید وسیعا حمایت کرد.

۴ کارگر بازداشتی نیشکر هفت تپه باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

زنده باد همبستگی با کارگران اعتصابی هفت تپه

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢۴ تیر۱۳۹۹، ١۴ ژوئیه ۲۰۲۰

تاکنون این تشکلها از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام پشتیبانی کرده اند:

شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا

جمع هایی از بازاریان شهر شوش

۵ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد، کامیاران، سقز، بانه و دیواندره

جمعی از کشاورزان چعب

سندیکای نیشکر هفت تپه،

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه،

سندیکای نقاشان البرز،

گروهی از فعالین کارگری سقز،

گروهی از فعالین حقوق کودکان،

شورای بازنشستگان ایران،

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،

اتحاد بازنشستگان ایران،

بازنشستگان فلزکارمکانیک،

بازنشستگان بافنده سوزنی،

گروه نوزده اسفند،

گروه شورای همبستگی کارگری

کارگران شرکت آسفالت ماکام شرق

جمعی از کارگران فولاد اهواز

سندیکای شرکت واحد

کارگران شرکت آسفالت ماکادام شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *