تجمع اعتراضی کارگران زغال سنگ کرمان و خانواده هایشان مقابل استانداری

اطلاعیه شماره ٨.

دهمین روز اعتصاب و اعتراضات کارگران معدن زغال سنگ کرمان با شرکت خانواده ها ادامه دارد. دیروز پنجشنبه ٢۵ اردیبهشت کارگران اعتصابی در دهمین روز دور جدید اعتراضاتشان به اعتصاب ادامه داده و همراه با خانواده های خود در مقابل ساختمان این شرکت در کرمان تجمع کردند. در حرکت امروز فریاد اعتراض کارگران با شعار “می مانیم، میمیریم، ذلت نمی پذیریم” در فضای خیابانهای مقابل استانداری طنین انداخته بود. یک صحنه قابل توجه از این تجمع قرار گرفتن خانواده های کارگران در پشت میکروفون و سخن گفتن از مشکلاتشان و دستمزدهای زیر خط فقر بود.

سه هزار و پانصد کارگر این معدن که در سه شهرستان راور، کوهبنان و زرند کار می‌کنند، از ابتدای اردیبهشت‌ ماه به خاطر خصوصی‌سازی معدن و به حراج گذاشتن سهام آن که کار و زندگی آنها را به خطر می اندازد ده روز است که در اعتراض بسر میبرند. قرار است ۴۵ درصد سهام این معدن وارد بورس شده و به فروش برسد. کارگران در برابر این چپاول آشکار و تعرض به زندگی و معیشتشان ایستاده اند. کارگران زغال سنگ کرمان بعلاوه به پایین بودن سطح دستمزدها و عدم پرداخت بیمه و مزایای شغلی شان و قراردادی بودن و سطح نازل استانداردهای شغلی و معیشتی خود اعتراض دارند. یک خواست فوری آنها متوقف شدن فوری سهام شرکت و داشتن ایمنی شغلی و دائمی شدن قراردادهایشان و افزایش ضریب سختی کار و سطح دستمزدهایشان است.

شرکت زغال سنگ کرمان زیر مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد است وکارگران مخالف بورسی شدن آن و ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی فولاد، دالاهو، به بورس هستند. با این کارشرکت دالاهو با اختیارات بیشتر میتواند در مورد لغو یا تمدید قراردادهای کارگران تصمیم بگیرد و تعداد زیادی از کارگران در معرض اخراج قرار میگیرند.

حزب کمونیست کارگری از مبارزات کارگران معدن زغال سنگ کرمان قاطعانه حمایت میکند. حزب بر تداوم حضور قدرتمند خانواده ها در این اعتراضات و اتکای کارگران به مجمع عمومی به عنوان محلی برای تصمیم گیری جمعی و حفظ اتحاد کارگران و جلب همبستگی کارگران دیگر معادن در کرمان تاکید دارد. اعتراض کارگران معدن زغال سنگ کرمان، بطور واقعی اعتراض به بساط چپاول و دزدی حاکم است و باید از سوی کارگران در سطح جامعه وسیعا مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ١۵ مه ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *