دستورالعملی برای روز جهانی کارگر

– اول مه روز جهانی کارگر که اساسا روز به چالش کشیدن ستم و بربریت سرمایه داری است، در شرایط امروز که بشریت در تمام جهان با اپیدمی کرونا دست و پنجه نرم میکند، جایگاه و معنای ویژه ای دارد. اول ماه مه کیفرخواستی علیه سرمایه داری و توحش و بردگی آنست. در ایران محور آن اساسا کیفرخواست علیه جمهوری اسلامی و جنایاتش و تعرض علیه نظم سرمایه داری و تبلیغ آلترناتیو سوسیالیستی است. بر این اساس دو نکته زیر محوری است :
١- با توجه به بحران کرونا که امکان تجمع و راهپیمایی و مارش وجود ندارد، با استفاده از مدیای اجتماعی باید روز جهانی کارگر را هرچه قدرتمند و پرسر وصداتر برپا داشت. امروز در سطح جهانی گفتمان ها بر سر برگزاری اول مه بصورت آنلاین در سطح بین المللی است. در ایران نیز میشود همراه با تمام کارگران در سطح جهان اول مه را در گروههای هزاران نفره خود گرامی بداریم و این روز را به روز اعتراض بزرگ و سراسری خود تبدیل کنیم.
٢- مضمون تبلیغات و پیامها و بیانیه ها اساسا باید حول دو نکته باشد: اول بحران کرونا و افشای نظام سرمایه داری و دولتهای سرمایه داری حول این امر. بویژه در ایران مسئولت مستقیم حکومت در ایجاد بحران باید برجسته بشود. دوم مقابله با حکومت برای تامین معیشت و سایر مطالبات سیاسی و اقصادی مردم.

در چه اشکالی میتوان روز جهانی کارگر را گرامی داشت
– تبلیغات برای برگزاری روز جهانی کارگر بسیار مهم است و از هم اکنون باید دست به کار شد. تلگرام و اینستاگرام و طوفان های تویتری ابزارهای کارآیی برای این کار است. از این طریق میتوان خواستها، قطعنامه ها، بیانیه ها، کلیپ های تصویری و صوتی و گفتمان های خود را مطرح کرد و برگزاری یک اول مه بزرگ و سراسری را تدارک دید.
– تدارک هشتگ های ویژه اول مه و تهیه پست های مناسب برای این هشتگ ها و پمپاژ در مدیای اجتماعی یک اقدام تبلیغی موثر برای تدارک مراسم روز جهانی کارگر است.

– از هم اکنون باید با تهیه کلیپ های تصویری و صوتی به استقبال اول مه رفت. کلیپ های یک دقیقه ای کوتاه که شروعی برای کارزار ما برای رفتن بسوی یک اول مه بزرگ و قدرتمند باشد. کلیپ های اول مه را میتوان در گروههای مختلف تلگرامی و اینستاگرام پخش کرد.

– هم اکنون روزهای پنجشنبه در بسیاری کشورها مردم با آمدن بر روی بالکن ها و کف زدن و پخش موزیک همبستگی خود را با کادر درمانی و در واقع در اعتراض به ناتوانی دولتهای سرمایه داری در مقابله با بحران کرونا به نمایش میگذارند. این حرکت اعتراضی در ایران که حکومت اسلامی خود اشاعه دهنده این بیماری مرگبار است پر رنگ تر میشود و هم اکنون در جاهایی به راه افتاده است . میشود به مناسبت روز جهانی کارگر یکی از این برنامه ها را با گرامیداشت این روز جهانی و همبستگی با پرستاران و کادر درمانی در هم آمیخت. فریاد زنده باد پرستاران، زنده باد اول مه میتواند پیام این حرکت باشد.

– امسال در کف خیابان نمیشود تجمع و یا راهپیمایی کرد. اما تجمعات بزرگ اول ماه مه را باید از فراز دیوارهای قرنطینه کرونایی بیرون بکشیم. میتوان اول مه را در مدیای اجتماعی و گروههای مبارزاتی هزاران نفره کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و بخشهای مختلف در تلگرام برپا کرد. این گروهها میتوانند ساعت حضور در گروه خود را به مناسبت روز جهانی کارگر از قبل اعلام کنند. آنرا وسیعا تبلیغ کرده و همگان را به شرکت در مراسم دعوت کنند. در همین گردهمایی های اینترنتی است که می توان حول قطعنامه هایی که از پیش تدارک دیده شده است به توافق رسید و سپس آنها را انتشار داد. و در این برنامه افرادی میتوانند سخنرانی های کوتاه چند دقیقه ای داشته باشند و…
برنامه برگزاری اول مه بصورت آنلاین، میتواند بصورت حرکتی مشترک از سوی گروههای مختلفی از کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان شکل گیرد و ادمین های این گروهها بعنوان کمیته برگزار کننده مراسم روز جهانی کارگر کار کنند و تدارک ببینند.

– قطعنامه های اول مه را میتوان به زبان انگلیسی ترجمه کرد و صدای اعتراض خود را به جهانیان رساند.

– بیانیه های مشترک کارگران و بخش های مختلف کارگری. کارگران با بیانیه های کوبنده و مشترک خود که نمایشگر صف متحد مبارزاتی شان باشد و امضاهای هر چه بیشتری در زیر ان آمده باشد، کیفرخواست خود را علیه سرمایه داری و جنایت هایش اعلام کنند. اول ماه مه امسال باید کیفرخواستی برای جارو شدن کل بساط توحش و بربریت حکومت اسلامی سرمایه داری باشد.

– بزرگداشت پرستاران و کارگران بیمارستانها بعنوان مبارزان خط اول جنگ با کرونا و رژیم کرونا، و دفاع از خواستهای آنها باید یک محور مهم پیامها، بیانیه ها، تراکتها و کلیپ ها و تبلیغات ما برای روز جهانی کارگر باشد. اول مه امسال در ایران و در جهان روز بزرگداشت و برجسته کردن پرستاران و کارگران خدمات درمانی است.
بحران کرونا ضدیت سرمایه داری با انسان و ناتوانی آنرا را بیش از بیش مقابل چشم همگان گذاشته است. در ایران جمهوری اسلامی نه در مقابل کرونا بلکه در کنار آن ایستاد و خود عامل اشاعه آن شد و مردم را به کشتن داد. در برابر حکومتی که خود اشاعه دهنده کرونا است، خشم و نفرت عمیقی تمام جامعه را گرفته است و مردم در تقابل با کرونا در جنگ با حکومت نیز هستند. در عین حال بحران کرونا ضربه محکمی به ریشه های مذهب و خرافه زده است. نتیجه اینکه امروز در ایران سرمایه داری با تمام ارکانش به چالش کشیده میشود. این اوضاع در ایران تاثیر خود را بر اول ماه مه امسال و فضای تعرضی کل جامعه میگذارد. بدین ترتیب یک محور اعتراض کارگران و مردم در ایران به مناسبت اول مه کیفرخواست علیه رژیم جنایت و سرکوب و زیر حمله قرار دادن تمام ارکان حاکمیت این رژیم و برجسته کردن آلترناتیو سوسیالیستی در مقابل جامعه است. و این تم اصلی اول مه امسال در ایران است.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری
شهلا دانشفر
٢٨ فروردین ١٣٩٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *