قطعنامه دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران در مورد جنبش کارگری و گفتمان اداره شورایی، تحزب و اعتصابات سراسری

طبقه کارگر طی سالهای اخیر با اعتراصات و اعتصابات و بیانیه ها و طرح خواستهای رادیکال و رفاهی و پیشرو خود فضای سیاسی جامعه را از نظر رزمندگی، رادیکالیسم، بالا بردن توقعات، و گسترش ارزشهای پیشرو انسانی به جلو سوق داده و سد محکمی در مقابل سلطه خفقان و راست روی و عقبگرد در جامعه ایجاد کرده است. جدال و مبارزه هرروزه کارگران، معلمان، بازنشستگان و دیگر بخشهای طبقه کارگر با حکومت و سرمایه داران و مقابله آنها با استثمار و تبعیضات و سرکوب و اختلاسها و کل اجحافات، اهرم و تکیه گاه اصلی کل جامعه در مقابله با حکومت و کل سرمایه داران و مافیای حاکم است. جنبش کارگری بلحاظ سیاسی بویژه در سه عرصه گامهایی مهم به پیش برداشته و به نقطه عطفی رسیده است و این مهم است که این دستاوردها تقویت و تثبیت شود:
1- اداره شورایی: اداره شورایی در اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه به شعار کارگران تبدیل شد و به تحرکی اجتماعی دامن زد. طرح اداره شورایی بر کل فضای سیاسی در ایران تاثیرات مثبت و قابل توجهی گذاشته و چشم انداز روشنی را در برابر تحولات اجتماعی گشوده است.


2- گفتمان تحزب: تحزب یا حق تشکلیابی حزبی کارگران یک گفتمان سابقه دار است و طی چند ساله اخیر روندی رو به گسترش داشته است. بسیاری از فعالین و چهره های سرشناس جنبش کارگری به احزاب و سازمانهای کمونیستی تعلق سیاسی و یا تشکیلاتی دارند و این واقعیتی شناخته شده برای جنبش کارگری و فعالین سیاسی در سطح جامعه و حتی برای خود حکومت است. با اتفاقاتی که در نیشکر هفت تپه افتاد و با انتساب برخی از فعالین کارگری و فعالین اجتماعی دیگر به احزاب سیاسی توسط جمهوری اسلامی و بحثها و عکس العملهایی که در رابطه با این توطئه گری حکومت صورت گرفت، این گفتمان ابعاد تازه ای در جامعه پیدا کرد و بازتاب آنرا از جمله بصورت بندهایی از قطعنامه ها و بیانیه های کارگران در اول مه و بحثها و گفتمانهای گسترده و علنی در رسانه های اجتماعی شاهد بوده ایم. تشکلیابی حزبی، یا حق پیوستن کارگران به حزب سیاسی خویش یک نیاز حیاتی کارگران را مورد تاکید قرار میدهد.
3 – اعتصابات سراسری: از نظر شیوه ها و تاکتیکهای عملی نیز جنبش کارگری به یک نقطه عطف مهم نزدیک شده است و آن دست زدن به اعتصابات و اعتراضات سراسری است. اعتصابات سراسری اخیرا از جانب معلمان، رانندگان کامیون، کارگران شهرداریها، مخابرات و کارگران راه آهن در پیش گرفته شده است، و بازنشستگان نیز به اعتراضات خود شکل سراسری داده اند. همبستگی های مبارزاتی کارگری خود یک بستر مهم برای شکل گیری اعتصابات سراسری کارگری است. گسترش این اعتصابات و مبارزات سراسری میتواند جنبش کارگری و کل جنبشهای اجتماعی را در مقابل حکومت اسلامی و کارفرمایان تقویت کند و تاثیرات و بازتاب جدی ای در کل اوضاع سیاسی جامعه داشته باشد.


حزب کمونیست کارگری در دامن زدن و تقویت جنبش شورایی، تحزب سیاسی و اعتصابات سراسری نقش فعال و انکارناذیری داشته است. اعتراضات اجتماعی از جمله خیزش آبانماه 98 و کلا گسترش جنبش سرنگونی، بار دیگر اهمیت و مبرمیت هرچه بیشتر تقویت و گسترش جنبش شورایی، اعتصابات سراسری و تحزب سیاسی را مورد تاکید قرار داده و از نظر سیاسی وزن و جایگاه ویژه تری به آنها داده است. حزب تقویت و تثبیت این پیشرویها را در اولویت سیاستها و فعالیتهای خود قرار میدهد و تلاش میکند که جنبش کارگری با برداشتن گامهای بلندتر در این راستا هرچه بیشتر تقویت و تحکیم شود.


مصوب دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران
١ دی ٩٨، ٢٢ دسامبر ۲۰۱۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *