کمپین نجات هوشمند علی پور

هوشمند علیپور و آرزوهای سرکوب شده!

 پیشتر به اطلاع رساندیم که روز ۱۲ مرداد هوشمند علیپور و محمد استاد قادر دو فعال سیاسی در کردستان ایران توسط نیروهای جمهوری اسلامی دستگیر شدند و مورد شکنجه قرار گرفتند و زیر شکنجه از آنها اعترافات اجباری گرفتند.  اینجا می خواهیم فرازهای از زندگی هوشمند را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم با کسب اطلاعات بیشتر از زندگی محمد استاد قادر همین کار را در فرصت های دیگر در باره وی نیز انجام بدهیم.

هوشمند متولد آبان ۱۳۷۲ است و فقط ۲۵ سال دارد. او در خانواده ای پرجمعیت در شهر سردشت بدنیا آمده است. هوشمند ۷ بردادر و سه خواهر دارد. او در خانواده ای متولد شده است که مخالفت با ظلم و نابرابری و تبعیض فضای حاکم بر این خانواده بوده است. مصطقی علیپور پدر هوشمند از فعالین سرشناس و خوش نام منظقه سر دشت است. او به دلیل فعالیتهایش در دفاع از آزادی و زندگی بهتر برای مردم بارها از سوی جمهوری اسلامی مورد اذیت و آزار و پیگرد قرار داشته است بطوریکه ایشان در سالهای متفاوت چندین بار به حبس و جریمه نقدی محکوم شده است. مصطفی علیپور می گوید “ما به دلیل اینکه خوشی را برای همه می خواستیم از جمهوری اسلامی ناخوشی زیادی دیدیم و حکومت آرامشی برای خانواده ما باقی نگذاشت”. مادر هوشمند، آمنه مولودیان، از فشارها و تهدیدات مکرر جمهوری اسلامی بر این خانواده آسیب های زیادی دیده است. عموی هوشمند، حسن علیپور در سال ۱۳۶۲ توسط جمهوری اسلامی اعدام شد. همچنین عموی پدر وی محمد ملاعلی بیژوی در سال ۱۳۶۴ توسط عوامل جمهوری اسلامی در کردستان عراق ترور شد.

هوشنمد که شاهد رفتار توهین آمیز و بی حرمتی هر روزه جمهوری اسلامی به خانواده اش بود خشم و کینه زیادی از این همه ظلم و بی عدالتی به دل گرفت. دلش هیچوقت آرام نداشت اگر آرامش را آرزو می کرد. او در سال ۱۳۸۸ زمانی که فقط ۱۶ سال داشت در جریان برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در سردشت دستگیر می شود. خودش در این مورد می گوید:

“مامورین جمهوری اسلامی با گاز اشک آور و باتوم وگاز فلفل به ما حمله  کردند ودر این هنگام من به زمین افتاده وتوسط آنان مورد ضرب وشتم قرار گرفتم ودستگیرشدم. مرا درداخل ماشین خودشان گذاشتند ودست وچشم بسته با خود به اداره اطلاعات بردند.درآنجا بصورت وحشیانه ای مرا مورد ضرب وشتم قرار دادند وبه من فحاشی وحرفهای زشت و رکیک میدادند ودر عین کتک وبازجویی با چشمان بسته ازمن اثر انگشتم را بعنوان امضا بر روی برگه هایی می زدند که اصلا نمی دانستم چه هستند. در آنجا به زور اعتراف میگرفتند.” هوشنمد به چهار سال زندان و ۷۵ ضریه شلاق محکوم می شود. او بیشتر این مدت را در زندان ارومیه بسر برد و حکم شلاق نیر در باره او به اجرا گذاشته شد.

هوشمند علیپور بعد از آزادی از زندان مرتبا ار سوی وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی در رابطه با فعالیت اعضای خانواده اش احضار می شد تا اینکه تصمیم گرفت از ایران فرار کند و به عراق برود. او بعد از مدتی همچون بیشتر اعضای خانواده خود به ترکیه می آید و درخواست پناهندگی می کند. پرونده هوشمند علیپور در نزد بخش پناهندگی سازمان ملل در ترکیه ثبت شده است. او مجددا به عراق بر می گردد تا اینکه در جریان فعالیت آگاهگرانه و سیاسی در میان مردم در کردستان ایران به اتفاق محمد استاد قادر دستگیر می شوند.

خانواده های این دو فعال سیاسی با نگرانی و اضطراب به اداره اطلاعات سنندج و بانه مراجعه کرده اند ولی جمهوری اسلامی اسلامی  از دادن هر گونه اطلاعاتی از محل زندانی بودن آنها خودداری می کند. این در حالیست که حق هر زندانی است که با خانواده اش تماس داشته باشد و از وکیل برخوردار باشد. جمهوری اسلامی می تواند طرحهای شومی را در سر داشته باشد. از همین رو ما یکبار دیگر دست کمک به سوی همه مردم آزادیخواه و شریف دراز می کنیم  تا به اتفاق هم بتوانیم تا جلوی اعدام این دو فعال سیاسی را بگیریم.

هوشمند علیپور و محمد استاد قادر دو جوانی هستند که مثل بسیاری از جوانان دیگر شاهد بی حقوقی و تعدی جمهوری اسلامی به حقوق و خواستهایشان بوده اند. پاسخ این جوانان مرگ نیست بلکه برآورده کردن خواستها و حقوقشان است.

کمپین نجات هوشمند علیپور

۲۴ مرداد ۱۳۹۷- ۱۵ اوت ۲۰۱۸

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *