انفجار هزاران پیجرحزب‌الله و جنگ تروریست‌ها- کاظم نیکخواه

سؤال از کاظم نیکخواه

انترناسیونال: همان‌طور که در جریان هستید در چند روز اخیر دو حمله به حزب‌الله لبنان از طریق انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های اعضا و سران آن از سوی اسرائیل انجام شده است که حمله اول ۱۲ کشته و ۳ هزار مجروح و دومین آن ۲۰ کشته و ۶۰۰ زخمی به همراه داشته است. بیش از هر چیز توانایی انجام چنین عملیات پیچیده‌ای و خطرات ادامه این جنس از حملات توجه‌ها را به خود جلب کرده است. به نظر شما چگونه و چرا دولت اسرائیل از چنین روش پیچیده و احتمالاً مشکلی برای حمله به حزب‌الله استفاده کرده است؟

کاظم نیکخواه: این انفجارها و قبل از آن ترور اسماعیل هنیه در تهران بیش از هر چیز یک پیام محکم و تحقیرآمیز به سران حکومت اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش بود که فکر جنگ و مقابله با اسرائیل را از سر به در کنند. به طور خلاصه ترورهای قبلی در ایران و ترور هنیه و انفجارهای اخیر در لبنان نشان می‌دهد که دستگاه امنیتی اسرائیل در تاروپود حکومت اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش نفوذ دارد و به‌احتمال زیاد امکان ترور بالاترین سران حکومت را نیز دارد.  

در این انفجارها از یک سیستم پیچیده و شیوه بی‌سابقه و جدید ترور و انفجار استفاده شد و توجه همه دنیا را به خود جلب کرد. هنوز جوانب کامل انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها که حزب‌الله تصور می‌کرد بسیار امن هستند، افشا نشده است و اسرائیل هم طبق معمول مسئولیت این انفجارها را نپذیرفته و سکوت کرده است. اینکه در این انفجارها چه تعداد افراد غیرنظامی به قتل رسیده‌اند یا زخمی شده‌اند روشن نیست. اما این فاز دیگری از جنگ تروریست‌ها با تکنولوژی‌های جدید را نشان می‌دهد که عواقب آن می‌تواند بسیار فراتر از ابعاد کنونی آن باشد و در عرصه‌های دیگری نیز به کار گرفته شود.

مشخص است که نیروهای امنیتی اسرائیل در درون هزاران دستگاه،پیجرها و بی‌سیم‌هایحزب‌الله مواد منفجره جاسازی کرده بودند و از شیوه‌های الکترونیکی پیشرفته‌ای برای انفجار هم‌زمان این مواد و ترور نیروهای حزب‌الله از راه دور استفاده کردند. شرکت‌های الکترونیکی در کشورهای مختلفی که به نحوی با ساخت این دستگاه‌ها در ارتباط‌اند مثل ژاپن، تایوان، و مجارستان مورد سوءظن قرار دارند که با نیروهای اسرائیلی برای این توطئه علیه حزب‌الله لبنان همکاری کرده‌اند.

اینکه چرا دولت اسرائیل از این روش‌ها استفاده می‌کند روشن است. جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان و حماس و دیگر نیروهای نیابتی حکومت اسلامی استراتژی خود را نابودی کل کشور اسرائیل تعریف کرده‌اند و علناً مدام بر طبل محو اسرائیل از کره زمین می‌کوبند و این سیاست، مدام اسرائیل را در حالت جنگی قرار می‌دهد و مجوزی به جریانات دست راستی و تروریست و جنگ‌طلب اسرائیلی داده است که به کمک دولت آمریکا یک دولت تماماًمیلیتاریستی و تا دندان مسلح ایجاد کنند که مدام برای دست‌یافتن به تکنولوژی‌های پیچیده جنگی برای برتری نظامی بر دشمنانش تلاش کند و بودجه‌های عظیمی را صرف نیروهای نظامی و جاسوسی و سرویس‌های اطلاعاتی خود نماید. در واقع ما شاهد پیچیده‌تر شدن شیوه‌های ترور و جنگ تروریست‌ها هستیم که بسیار خطرناک است و می‌تواند دامنه آن از اسرائیل و حزب‌الله فراتر برود و ابعاد وسیع‌تری به خود بگیرد.

کلاً نیروهای دست راستی اسرائیل نظیر حزب لیکود و نتانیاهوازیک‌طرف، و حکومت اسلامی و نیروهای اسلامی حماس و حزب‌الله از طرف دیگر، دارند به یکدیگر خدمت می‌کنند. دارند مدام همدیگر را تغذیه می‌کنند و برای تروریسم طرف مقابل توجیه و پوشش حق‌به‌جانب و فریبنده ایجاد می‌کنند. حکومت اسلامی مدام بودجه‌های نظامی عظیمی را صرف دم‌ودستگاه جنگی و نظامی‌اشمی‌کند. گروه‌هایتروریستی‌اش را در کشورهای مختلف به جان مردم می‌اندازد و اکنون در آستانه دستیابی به سلاح اتمی قرار دارد و فاشیست‌های اسرائیلی نیز از همین سیاست و تلاش‌های حکومت اسلامی، برای توجیه جنایت در حق مردم غزه و فلسطین استفاده می‌کنند و کلاً یک معضل جنگی لاینحل و خطرناک در منطقه ایجاد شده است که می‌تواند مستقل از خواست عاملانش با یک چرخش به جنگی کنترل نشده و تمام‌عیار بینجامد، اما حتی اگر به جنگی گسترده نیز منجر نشود خود این کشاکش و ترورهای مداوم یک جو نظامی و میلیتاریستی و تروریستی ایجاد کرده و می‌کند که فضای سیاسی را مسموم می‌کندو می‌تواند پیامدهای منفی زیادی داشته باشد.می‌توان امیدوار بود که سرنگونی حکومت اسلامی با ادامه انقلاب زن، زندگی، آزادی طرف‌های مقابل را هم تا حد زیادی خلع سلاح کند و به این مسابقه کشتار و تروریسم که در میانه آن بسیاری از مردم بی‌دفاع و بی‌گناه نیز قربانی می‌شوند، نقطه پایانی گذاشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *