سالگرد انقلاب و تشدید فشار جهانی بر حکومت- کاظم نیکخواه

جمهوری اسلامی یکی از منفورترین حکومت‌ها در سطح جهان است. به‌ویژه با انقلاب زن زندگی آزادی، نفرت از این حکومت و سران و دست‌اندرکارانش در سطح جهان بسیار گسترش‌یافتهو همبستگی و حمایت جهانی از خیزش و خواست‌های مردم بسیار فزونی گرفته است.با شروع انقلاب شمار بیشتری از اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌هایانسان‌دوست، گروه‌های مدافع محیط‌زیست، هنرمندان و نویسندگان و ورزشکاران، و بسیاری مردم شریف جهان به شیوه‌های مختلف با خیزش و انقلاب برای سرنگونی این حکومت همراهی کردند. فضای بین‌المللی، فضای نفرت از این حکومت است.

حکومت هر بار با کمک دولت‌های ارتجاعی خیز بر می‌دارد که خود را از انزوا بیرون بکشد و به صحنه بین‌المللی وارد شود. اما بلافاصله با موجی محکم عقب رانده می‌شود.

در روزهای اخیر و در آستانه انقلاب زن زندگی آزادی، کمپین‌ها و بیانیه‌های مهمی علیه جمهوری اسلامی در سطح جهانی به جریان افتاده است و کل کارزار حکومت برای نشان دادن بازگشتش به صحنه بین‌المللی را نقش‌برآب نموده است.روز ۲۲ شهریور عفو بین‌الملل بیانیه‌ای تندی به‌خاطر جنایات جمهوری اسلامی صادر کرده و از دولت‌ها خواسته است که سران جمهوری اسلامی را به‌خاطر جنایات و سرکوبگری‌هایشان به محاکمه بکشند. عفو بین‌الملل از اینکه جمهوری اسلامی جنایت می‌کند و در سطح بین‌المللی مورد بازخواست دولت‌ها و نهادهای انسانی قرار نمی‌گیرد انتقاد کرده و این وضعیت را تحت عنوان «بحران مصونیت از مجازات» نام برده است. دیانا الطحاویمعاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌المللمی‌گویدسالگرد اعتراضات «زن، زندگی،آزادی»فرصتی برای یادآوری جدی به کشورهای سراسر جهان برای آغاز تحقیقات جنایی «در مورد جنایات شنیع ارتکابی از سوی مقامات جمهوری اسلامی»است. این نهاد بین‌المللی از همه دولت‌ها خواسته است که تحقیقات جنایی درباره مظنونان به مسئولیت در «جنایات» از جمله فرماندهان و دیگر مقامات مافوق در حکومت جمهوری اسلامی را آغاز کرده و در صورت وجود شواهد قابل‌قبول اقدام به صدور قرار بازداشت بین‌المللی برای این افراد کنند.

ماه گذشته نیز سازمان عفو بین‌الملل خواهان دستگیری و محاکمه مقامات حکومت اسلامی به دلیل ارتکاب وسیع جنایت علیه مردم شد.

سازمان آموزش بین‌المللی (Edjucation Intenrantional) نیز که ۳۲ میلیون عضو در سراسر جهان دارد کارزاری را برای آزادی جعفر ابراهیمی و همه معلمان دربند به جریان انداخته و شمار زیادی از اتحادیه‌های کارگران و معلمان جهان به این کارزار پیوسته‌اند. لیبر استارت، سایت پر طرف‌داراتحادیه‌ای نیز این کارزار را فعالانه دنبال می‌کند.

یک حرکتبی‌سابقه در هفته گذشته رأی قاطع و فرا حزبی نمایندگان کنگره آمریکا به «قانون مهسا» بود که با اکثریت قاطع ۴۱۰ رأی در مقابل فقط ۳ رأی مخالف به تصویب رسید. جالب است که اکثریت نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به آن رأی مثبت دادند و این حرکت درست زمانی صورت می‌گیرد که دولت بایدن در حال مذاکره با جمهوری اسلامی و آزادکردندارائی‌ها و مبادله زندانیان بود. این قانون در صورت تصویب نهایی در سنا دولت را موظف می‌کند که تحریم‌هایی را علیه خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، و نهاد ریاست‌جمهوری و همچنین نهادها و بنیادهایی که با این مقامات ارشد حکومت اسلامی مرتبط هستند وضع کند.

اینها گوشه کوچکی از فضای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی است. روشن است که دولت‌ها و نهادهای رسمی، مصالح خود را نمایندگی می‌کنند و در مقابل حکومت اسلامی زیگزاگ و چپ و راستمی‌زنند. اما نقش انقلاب و خیزش مردم در اینکه جمهوری اسلامی با چه رفتاری در سطح جهان مواجه شود تعیین‌کننده است. هرچه فضای سرنگونی در جامعه فعال‌ترمی‌شود، دولت‌ها و نهادهای بیشتری بر علیه حکومت اسلامی موضع می‌گیرند. شرایط کنونی که سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی است و فضای پرشور و ملتهبی را شاهد هستیم، باعث شده است که جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی نیز زیر فشار بیشتری قرار گیرد و گوش‌ها برای شنیدن صدای مردم و اپوزیسیون انقلابی و سرنگونی‌طلب بازتر شود.

حکومت اسلامی، ماهیتاً یک حکومت بحران‌آفرین و تروریست و ضد ارزش‌ها و استانداردهای متعارف بین‌المللی است و در نتیجه تا زمانی که این حکومت سر کار است، بحران بین‌المللی آن نیز در زمینه‌های مختلف ادامه خواهد یافت. بحران هسته‌ای و موشکی و حقوق بشری و امثال اینها، بازتاب‌های مشخصی از ماهیت بحران‌زای این حکومت است. افت‌وخیز در مناسبات بین‌المللی را شاهد خواهیم بود. اما هیچگاه این حکومت به‌صورت متعارف به صحنه بین‌المللی وارد نخواهد شد. دولت‌های ارتجاعی در سطح دنیا کم نیستند. اما این دولت‌ها ناچار می‌شوند که زیر فشار افکار عمومی کشورهایشان یا حتی به‌خاطرمصالح خود، با چنین حکومتتوطئه‌گر و خطرناکی در بیفتند و دم آن را قیچی کنند و مانع بازی‌ها و توطئه‌های آن شوند.

تلاش ما به‌عنوان حزب کمونیست کارگری این است که جمهوری اسلامی همچون حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی در سطح جهان منزوی و بایکوت شود و ایادی و نمایندگانش از نهادهای بین‌المللی نظیر سازمان جهانی کار و سازمان ملل و سازمان‌های هنری و ورزشی و غیره اخراج شوند و دادگاه‌هایبین‌المللی برای محاکمه سرانش به جریان بیفتد. شواهد و مدارک برای محاکمه سران این حکومت به جرم جنایت علیه بشریت بی‌نهایت است. بعلاوه امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که از کارنامه جمهوری اسلامی در پایمال‌کردن حقوق انسانی بی‌خبر بوده است. این حکومت همان گونه که عفو بین‌الملل در سال ۹۹ اعلام کرد ویران‌کننده انسانیت است و نباید جایی در جامعه بین‌المللی داشته باشد. امروز فضای بین‌المللی نسبت به قبل دراین‌رابطه بسیار مهیاتر است. اینکه چنین حکومتی بایکوت شود و نهایتاً از صحنه جهان جارو شود، به نفع همه مردم جهان است و باید این حقیقت را به همگان نشان دهیم. 

فوران مجدد انقلاب زن زندگی آزادی می‌تواند فضا را به‌سرعت به سمت شرایط بایکوت جهانی حکومت اسلامی سوق خواهد داد و متقابلاً چنین تحولی به انقلاب قدرت بسیار بیشتری خواهد بخشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *