محکومیت قاتلان ویکتور خارا- کاظم نیک‌خواه

۵۰سال پس از قتل فجیع ویکتور خارا، خواننده، شاعر و ترانه‌سرای نامدار شیلی،روز گذشته دیوان عالی این کشور حکم محکومیت قطعی ۶ تن از افسران ارتش و یک وکیل را که متهمان پرونده این قتل بودند تأیید کرد. سال‌هاست که استادیومی که خارا در آن با شکنجه و گلوله از پای درآمد، به‌عنوان «استادیوم ویکتور خارا» نامیده می‌شود.
یکی ازجنایت‌کارانی که محکوم شده بود روز بعد از صدور حکم با شنیدن خبر،خودکشی کرد. برای استرداد یکی دیگر از آنها، در شیلییک کارزار به راه افتاده است.
ویکتور خارا از همان زمان دیکتاتوری پینوشه به چهره‌ای جهانی و بسیار محبوب تبدیل شد و نفرت و انزجار از پینوشه و سازمان سیای آمریکا که پشت این کودتای خونین بود هنوز هم در سراسر جهان موج می‌زند. سرودها و ترانه‌های خارا در شیلی و سراسر جهان مشهور و محبوب‌اند. در ایران هم ویکتور خارا نامی بسیار آشناست.ترانه‌های او محبوب است و شماری از شعرهایش توسط احمد شاملو به فارسی ترجمه شده است.
خارا از جمله ده‌ها هزار مردمی بود که پس از کودتای ارتش شیلی در سال ۱۹۷۳ به فرماندهیژنرال پینوشه علیه دولت سالوادور آلنده دستگیر شد و پس از شکنجه‌های بسیار در سن ۴۱ سالگی کشته شد. او به همراه هزاران نفر از طرف‌داران دولت چپ‌گرای سالوادور آلنده در استادیوم ورزشی در سانتیاگو زندانی شده و مورد شکنجه‌های شدید قرار گرفت. اما درهمان‌جا برای آزادی ترانه «ما پیروز می‌شویم» را اجرا کرد و جمعیت با او همراهی کردند. او به صدای آزادی‌خواهیدر آمریکا و جهان تبدیل شده است.
کودتای شیلی یکی از سلسله جنایات و قتل‌عام‌های سازمان سیا در جهان علیه چپ‌ها و سوسیالیست‌ها بود. در کشورهای دیگری از جمله اندونزی و آرژانتین نیز سناریوهای خونین مشابهی با حمایت و هدایت سازمان سیا و با اتکا به جریانات ناسیونالیست و راستعلیه چپ‌گرایانبه جریان افتاد و بیش از هر چیز همین‌هاست که دولت آمریکا و سازمان سیا را به‌عنوان ستون ارتجاع سرمایه‌داری مورد نفرت بی‌پایان همه مردم جهان قرار داده است. در ایران هم شاهد کودتای سازمان سیا به کمک شعبان‌بی‌مخ‌ها و آخوندها علیه دولت مصدق بودیم.
با فشار مردم و نیروهای رادیکال و مردمی هم پینوشه و هم شماری دیگر از بازماندگان دیکتاتورهای دست‌ساز سیا یکی‌یکیدر این سال‌ها به محاکمه کشیده شدند و محکوم شدند. گرچه این روند خیلی دیر اتفاق افتاده و آنها که قربانی شدند به زندگی باز نمی‌گردند، اما همه اینها بر این واقعیت تأکیدمی‌کند که جنگ و جدال طبقاتی با اولین افت‌وخیزها تمام نمی‌شودو روند دادخواهی و عدالت‌جویی ادامه می‌یابد.
جمهوری اسلامی شاید تنها حکومتی باشد که پیش از سرنگونی‌اش در دادگاه‌هایی مثل دادگاه حمید نوری و تریبونال بین‌المللی محکوم شده و کیفرخواست علیه سرانش صادر شده است. به یاد داشته باشیم که باسرنگونی جمهوری اسلامی در دادگاه‌های مردمی سرود آزادی‌خواهیویکتور خارا را پخش کنیم. *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *